Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 september 2012 Zillebeke - Moorslede

De nazomerdagen volgen elkaar snel op en dus ook onze uitstappen. En met almaar kortere dagen in het verschiet, proberen we stilaan ook de geplande langere tochten af te werken. Zo trekken we vandaag nog eens naar West-Vlaanderen, waar we een deel van de GR128 willen stappen, namelijk van Zillebeke naar Moorslede. Dat is iets minder dan 19 km voornamelijk vlak stappen, maar eentonig kun je het tracé bezwaarlijk noemen. We komen inderdaad door een aantal West-Vlaamse bossen en bosjes, met prachtige wandelwegen en dreven, en langs de onvermijdelijke soldatenkerkhoven, die ons nog eens bevestigen dat de mens niet de koning van de schepping is. Enkele kilometers langs de oude bedding van lijn 64 Ieper - Roeselare zijn een extra attractiepunt. We stapten zelfs even over een in de bedding organisch gegroeid slingerend wandelpaadje, en hadden net de bedenking gemaakt dat zo iets toch vele keren aangenamer stappen is dan over geasfalteerde of gebetonneerde raveltoestanden, toen we plots voor een gele affiche stonden; je kent ze wel: aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning. Het prachtige pad wordt weldra een fietspad met randinfrastructuur. In een provincie waar het aantal gaaf gebleven wandelwegen zo al bijzonder klein is, schrikt men er dus evenmin niet voor terug om dat schaarse erfgoed onder een laag beton te storten. Gedaan met het avontuurlijke stappen, tenzij je voorbijflitsende fietsers ook avontuurlijk vindt. Aan de TWQ  (een behoorlijke 57 %) zal dat weinig veranderen, maar de aantrekkingskracht van de gevolgde trage wegen zal er wel drastisch door zakken. Begrijpe wie kan…

 

Foto's van de wandeling vind je hier.

 

 

Helemaal in het begin van de wandeling mogen we door niet minder dan 6 draaipoortjes. De koeien zijn er zich blijkbaar niet van bewust dat ze als een potentieel gevaar beschouwd worden. Ze gaan zelfs braaf opzij…

 

 

Passendale, spruitjes die weldra ingezet kunnen worden in de chemische oorlogsvoering.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 +3 (638)

Brussel-Zuid - Ieper 2330 8:41 10:20 +1 (425)

Ieper - Zillebeke belbus [39] Ieper Oost 10:30 10:48 (ab5075, VDL-Jonckheere Pro-City, Ieper)

 

Moorslede - Roeselare [94] 16:54 17:10 +7 (ab5502-48, Jonckheere Transit 2000, Deceuninck)

Roeselare - Kortrijk 8993 17:20 17:39 stipt (1837 - 51008, op Kortrijk)

Kortrijk - Halle 3117 17:52 19:17 stipt (371)

 

De commentaar:

De halte Berg 60 wordt weliswaar bediend door de reguliere buslijn 89 Ieper - Komen, maar deze keer kunnen we daar met de beste wil van de wereld geen gebruik van maken. Het wordt dan maar de belbus Ieper Oost , die flink gehavend uit de voorbije besparingsronde gekomen is. Gelukkig rijdt er nog een busje halfweg de voormiddag: dat komt ons erg goed uit.

 

Mooi tafereeltje in de CR naar Brussel: in Lot stapt een reiziger in en die heeft het warm: raampje open. In Ruisbroek stapt een andere reiziger in, en die vindt het maar fris: raampje dicht. Ik vraag me af of die regel nog altijd geldt: zelfs als maar één reiziger het vraagt, moeten de ramen dicht. (Ik heb het ooit eens meegemaakt op een snikhete zomerdag. Iedereen zat te puffen, maar het oude overblijfsel van wat misschien ooit een kokette dame geweest was, eiste dat de ramen allemaal dicht gingen. En onlangs nog op de bus: we hebben hier in de buurt van Halle welgeteld één standaardbus met airco, de 3040-13 van Flanders Bus. Toen ik mijn vrouw daar attent op maakte, deed de vrouw voor ons prompt een sjaaltje om. Ook al had ze er zelf niks van gemerkt, nu ze het van mij gehoord had, wilde ze de airco met probate middelen te lijf. Want airco, daar word je ziek van.)

Controle op deze treinen is een zeldzaamheid, maar vandaag komt de TBG toch. Net voor Brussel-Zuid staan we even stil voor een gesloten sein. Een van de beide instappers van daarnet zal wel al gehoopt hebben dat hij ook vandaag gratis in Brussel zou geraken, maar hij heeft dus pech. Dat rode sein maakt het verschil. Misschien is het briefje van 20 een poging om er toch nog onderuit te komen, maar de TBG is erop voorzien.

Overigens lijkt het erop dat de halten tussen Halle en Brussel-Zuid een gestage stijging van hun reizigersaantallen laten optekenen. Al zal dat waarschijnlijk niet meteen in de verkoopcijfers van de NMBS tot uiting komen. Je moet wel gek zijn om hier een abonnement te nemen: het aantal keren dat je daadwerkelijk moet betalen tijdens de ruime spits is verwaarloosbaar. Misschien verklaart dat zelfs het succes van eerste klasse in deze halten: die ene keer dat je moet betalen, komt het op die euro of twee ook niet aan. Misschien moet de NMBS maar eens denken op een heropening van echte stations in Buizingen, Lot en Ruisbroek. Of aan het herinvoeren van een loket biljetten bij aankomst. Voor wie zich bij dat laatste niets meer voor kan stellen: in bemande stations moest je niet alleen langs de zaalwachter als je naar de perrons ging, je moest er ook nog langs als je van de perrons kwam. En ook dan moest je je biljet tonen. (Wat dus indirect inhield dat je meestal 3 keer gecontroleerd werd!) Als je ingestapt was in een onbemande halte en je mogelijk geen biljet in de trein had kunnen kopen, moest je er een kopen aan de achterzijde van het loket. Het aantal agressiegevallen benaderde in die tijd de nul…

 

Ieper heeft voorlopig nog een rechtstreekse verbinding met Brussel, op enkele uitzonderingen na. Die 2330 hadden we vorig jaar ook al enkele keren genomen, en toen had die altijd redelijk stipt gereden. Ook vandaag lukt het wonderwel, ondanks een lange vertragingszone tussen Hillegem en het vroegere Leeuwergem. Deze trein bestaat uit 4 breaks, waarvan er drie in Kortrijk afgekoppeld worden. Het is toch onbegrijpelijk dat die enkele tientallen instappers in Kortrijk hier niet van op de hoogte zijn. Misschien is het wel omgeroepen, maar welke reiziger kan zich iets voorstellen bij enkel de eerste drie rijtuigen rijden naar Ieper? Het zou een kleine ingreep zijn die de stiptheidscijfers zeker ten goede zou kunnen komen. Nu komen we met 1 minuut vertraging aan en vertrekken met 4 minuten vertraging. Al is me niet duidelijk of het de reizigersbeweging is die aan de basis  van deze verlengde stilstand ligt.

 

Het belbusje Ieper Oost is wat later op de afspraak dan voorzien. De vrouwelijke chauffeur past een eeuwenoud principe toe: een dame met klasse laat wat op zich wachten. We pikken nog 2 oudjes op, op de Markt van Ieper. Toch komen we nog wat vroeger dan het voorziene 10:48 aan. Het belbusje heeft ons 7 km ver gebracht, tegen een gemiddelde snelheid van 27.1 km/u.

 

Voor de terugreis plannen we een mooie treinreis met maar één overstap, maar dan mag de bus van lijn 94 Ieper - Roeselare (de vroegere 64a, de vervangingsbus van de spoorlijn die we een eind volgden) niet te veel averij oplopen in de spits. Het ziet er aanvankelijk nipt uit, want we vertrekken met 6 minuten vertraging in Moorslede. Met Roeselare in het vooruitzicht valt er waarschijnlijk niet zo veel vertraging in te lopen. Maar blijkbaar is hier een actieve busstrokenpolitiek gevoerd. We vorderen dus tamelijk goed, en komen met 7 minuten vertraging aan de afstaphalte voor het station van Roeselare. Zonder de busstroken hadden we het waarschijnlijk kunnen vergeten. Want…

 

…de P-trein staat al aan het perron. Het is altijd prettig, zo een ritje in een M4. Dat vinden ook 4 jonge beginners, die wel weten dat ze in eerste klas zitten, maar het er toch op wagen. Ik wil hen opvoeden, en maak hen vriendelijk doch gestreng diets dat ze hier alleen maar mogen zitten als ze er ook voor betaald hebben. Verder dan het platform trekken ze zich niet terug. De P-trein rijdt stipt, en zo hoort het: enkele perrons verder staat een break klaar, die ons als IR naar Antwerpen via Tournai rechtstreeks naar Halle zal brengen. Je maakt zelden een treinreis mee waarover zo weinig te vertellen was. In Tournai en Ath lossen de TBG's elkaar af. En ze hebben er allemaal zin in: we moeten onze biljetten tonen tussen Kortrijk en Tournai, tussen Tournai en Ath en tussen Ath en Halle. Dat is misschien wat van het goede te veel, maar hoe zouden ze van elkaar kunnen weten of en wie ze gecontroleerd hebben. En zo worden we dus ook 3 keer gecontroleerd, net als in de goeie oude tijd van de biljetten bij aankomst.

 

06-09-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)
04-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 september 2012 Mozet - Andenne GR 575

In 2013 verschijnt een nieuwe versie van de topogids van GR 575 Tour du Condroz Namurois. Die laatste wordt meteen gekoppeld aan GR 576 Tour du Condroz Liégeois, zodat een overzichtelijke Condroz-GR ontstaat. De trajectwijzigingen zijn van die aard dat we op de website van de Waalse GR zelfs de raad krijgen om voorlopig niet over beide GR's te wandelen. Maar wij sluiten vandaag toch de GR 575 oude versie af met een tocht tussen Mozet en Andenne, en nemen er enig ongemak met de bewegwijzering graag bij. Er is inderdaad een verbetering net voor Goyet, maar voor de rest valt het allemaal mee. We stappen iets meer dan 13 km over de GR (en nog eens 1.2 km van de GR tot het station van Andenne), en de TWQ bedraagt 51 %.

Tochten in de Condroz vallen zelden tegen, ook al zijn vele veldwegen hier verhard. Het soms sterk golvende landschap, de vergezichten en de stroken restbos zorgen voor veel afwisseling, die je soms meer naar het zuiden wel eens moet ontberen. Dat is ook vandaag zo. In Goyet krijgen we er een echt kasteel bovenop, Strud is een onooglijk dorpje met een prachtig gelegen kerkje op de hoogte, Groynne heeft nog een kasteelhoeve, die waarschijnlijk geen kasteel en geen hoeve meer is, en Andenne heeft rond de Collegiale Sinte-Begga een rustig en aangenaam stadshart, vooral omdat de auto er zo goed als verbannen is. Voor de afwerking zorgt de nazomerzon.

 

Foto's van de wandeling vind je hier .

 

 

Het kasteel van Goyet, zoals je het niet meer zult zien langs het nieuwe GR-parcours. Je kunt niet alles hebben: een dikke vrouw en veel plaats in bed. (Oei, is dat seksisme?)

 

 

Groynne, kasteel en boerderij, nu een gedeelde woonst met veel brievenbussen

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3759 9:58 10:16 stipt (695)

Brussel-Zuid - Namur 2110 10:33 11:39 +1 (508)

Namur - Mozet [42] 12:25 12:58 stipt (5061-19, Mercedes Citaro LE, Bus et Cars Roquet)

 

Andenne - Brussel-Luxemburg 2438 17:33 18:35 +1 (404)

Brussel-Luxemburg - Halle 6139 18:45 19:12 stipt (920)

 

De commentaar:

Vermoedelijk heeft buslijn 42 een heel aparte geschiedenis. Voor WO II lijkt er helemaal geen bediening geweest te zijn van de dorpen Loyers, Mozet, Faulx, Haltinne en enkele andere, maar begin 1950 duikt plots een particuliere buslijn op in de tabellen. Wanneer die precies door de NMVB is overgenomen, heb ik niet teruggevonden, maar de kans is groot dat de huidige pachter ook de uitbater geweest is van de oorspronkelijke private dienst. In 1975 is dat Vve. J. Roquet (uit Strud-Haltinne), vandaag heet diezelfde firma officieel Bus et Cars Roquet.

 Maar eerst moeten we in Namur geraken. Stilaan zijn we wat voorzichtiger geworden: het inbouwen van wat reserve is niet alleen goed voor het bange hart, het biedt gewoon ook meer kans op succes. Daarom wordt het de CR naar Brussel van 9:58 en niet de IR van 10:09. Veel avontuurlijks is er niet aan onze verplaatsing. De CR rijdt stipt Brussel-Zuid binnen, en de 2110 staat keurig op tijd aan het perron. De stellen van Stockem lijden tegenwoordig erg onder het misdadig maar blijkbaar nooit bestrafte wangedrag van de verfspuitsponsors en ook vandaag is het resultaat niet om aan te zien. Alleen tussen La Hulpe en Ottignies rijden we weinig vlot, al weet ik niet of ik dat deze keer opnieuw in de wielen van de 3909 moet schuiven. Vier minuten vertraging zijn het resultaat, maar in Namur is de vertraging zo goed als weggevlakt.

De bus van lijn 42 moet nog even door de Naamse agglomeratie maar na enkele kilometers kiest ze resoluut voor het platteland. Opvallend: zo goed als alle zitplaatsen zijn ingenomen. En onderweg kruisen we een bus van lijn 66 met een meer dan behoorlijke bezetting. Spijtig dat Wallonië niet eens wat geld tegen sommige streeklijnen aan wil gooien. Het potentieel is er - zij het niet overal. Wat gps-cijfertjes voor de aardigheid: we leggen 16 km af tussen Namur en Mozet, tegen een gemiddelde snelheid van 28,4 km/uur. (Ik weet het: ik zou met moeten schrijven, maar het klinkt ongelooflijk slecht…). We halen even 81,8 km/uur. En nog even een eigenaardigheidje: vooraan in de bus, in het zicht van de chauffeur, is een oranje lampje aangebracht dat aanfloept als een halte aangevraagd wordt, blijkbaar ter ondersteuning van het gezoem dat de chauffeur verwittigt. (Voor de Nederlanders: waarschuwt. Ik lees in een interview met Drs P. dat hij verwittigen zo een prachtig Vlaams woord vindt.)

 Voor de terugreis kunnen we gebruik maken van de rechtstreekse verbinding tussen Andenne en Brussel. Je hoort wel eens kritiek op die lange, niet altijd even logische lijnkoppelingen, maar vaak zijn ze toch erg handig voor de gebruiker. Anders dan de tegenligger uit Brussel rijdt onze trein tamelijk stipt. Althans, tot Namur, want het treindeel uit Dinant strooit roet in het eten. Toch vertrekken we met maar 5 minuten vertraging, na een vlotte koppeling. In Brussel-Luxemburg is de vertraging trouwens grotendeels ingelopen. Ik heb altijd van de breaks gehouden, ook al omdat ze destijds bijna revolutionair anders waren, maar vandaag steekt een van hun zwakke punten luidkeels de kop op: de raampjes staan open, en vanaf een bepaalde snelheid wordt het lawaai oorverdovend. Ik durf zelfs wedden dat in de tunnel van Sclaigneaux de normen van Schauvlieghe niet gehaald worden.

 Anders dan de breaks kunnen de duikbrillen mijn sympathie niet wegdragen. Toch kiezen we voor een overstap in Brussel-Luxemburg, gewoon omdat die meer voor de hand ligt. Qua rijkwaliteiten doen deze stellen me altijd aan M1-rijtuigen denken. Behalve dat je daar nog een echte eerste klas in had, schudden en zwieren deze nochtans vijftig jaar jongere stellen zoals de M1's in hun beste dagen, vaak dan nog over beter onderhouden spoorlijnen. Misschien heeft het wat te maken met de positionering van eerste klasse pal boven een bogie. We rijden Halle binnen parallel met de IR naar Quévy, die we met een overstap in Brussel-Noord gehaald zouden hebben. Voor de tijdswinst hoefden we het dus niet te doen. Maar het comfortverschil is wel gigantisch…

 

04-09-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573
  • 21 augustus 2024 Engreux - Nadrin
  • 15 augustus 2024 Opheylissem - Jodoigne (GR127)

    Archief per maand
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!