Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 september 2012 Zillebeke - Moorslede

De nazomerdagen volgen elkaar snel op en dus ook onze uitstappen. En met almaar kortere dagen in het verschiet, proberen we stilaan ook de geplande langere tochten af te werken. Zo trekken we vandaag nog eens naar West-Vlaanderen, waar we een deel van de GR128 willen stappen, namelijk van Zillebeke naar Moorslede. Dat is iets minder dan 19 km voornamelijk vlak stappen, maar eentonig kun je het tracé bezwaarlijk noemen. We komen inderdaad door een aantal West-Vlaamse bossen en bosjes, met prachtige wandelwegen en dreven, en langs de onvermijdelijke soldatenkerkhoven, die ons nog eens bevestigen dat de mens niet de koning van de schepping is. Enkele kilometers langs de oude bedding van lijn 64 Ieper - Roeselare zijn een extra attractiepunt. We stapten zelfs even over een in de bedding organisch gegroeid slingerend wandelpaadje, en hadden net de bedenking gemaakt dat zo iets toch vele keren aangenamer stappen is dan over geasfalteerde of gebetonneerde raveltoestanden, toen we plots voor een gele affiche stonden; je kent ze wel: aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning. Het prachtige pad wordt weldra een fietspad met randinfrastructuur. In een provincie waar het aantal gaaf gebleven wandelwegen zo al bijzonder klein is, schrikt men er dus evenmin niet voor terug om dat schaarse erfgoed onder een laag beton te storten. Gedaan met het avontuurlijke stappen, tenzij je voorbijflitsende fietsers ook avontuurlijk vindt. Aan de TWQ  (een behoorlijke 57 %) zal dat weinig veranderen, maar de aantrekkingskracht van de gevolgde trage wegen zal er wel drastisch door zakken. Begrijpe wie kan…

 

Foto's van de wandeling vind je hier.

 

 

Helemaal in het begin van de wandeling mogen we door niet minder dan 6 draaipoortjes. De koeien zijn er zich blijkbaar niet van bewust dat ze als een potentieel gevaar beschouwd worden. Ze gaan zelfs braaf opzij…

 

 

Passendale, spruitjes die weldra ingezet kunnen worden in de chemische oorlogsvoering.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 +3 (638)

Brussel-Zuid - Ieper 2330 8:41 10:20 +1 (425)

Ieper - Zillebeke belbus [39] Ieper Oost 10:30 10:48 (ab5075, VDL-Jonckheere Pro-City, Ieper)

 

Moorslede - Roeselare [94] 16:54 17:10 +7 (ab5502-48, Jonckheere Transit 2000, Deceuninck)

Roeselare - Kortrijk 8993 17:20 17:39 stipt (1837 - 51008, op Kortrijk)

Kortrijk - Halle 3117 17:52 19:17 stipt (371)

 

De commentaar:

De halte Berg 60 wordt weliswaar bediend door de reguliere buslijn 89 Ieper - Komen, maar deze keer kunnen we daar met de beste wil van de wereld geen gebruik van maken. Het wordt dan maar de belbus Ieper Oost , die flink gehavend uit de voorbije besparingsronde gekomen is. Gelukkig rijdt er nog een busje halfweg de voormiddag: dat komt ons erg goed uit.

 

Mooi tafereeltje in de CR naar Brussel: in Lot stapt een reiziger in en die heeft het warm: raampje open. In Ruisbroek stapt een andere reiziger in, en die vindt het maar fris: raampje dicht. Ik vraag me af of die regel nog altijd geldt: zelfs als maar één reiziger het vraagt, moeten de ramen dicht. (Ik heb het ooit eens meegemaakt op een snikhete zomerdag. Iedereen zat te puffen, maar het oude overblijfsel van wat misschien ooit een kokette dame geweest was, eiste dat de ramen allemaal dicht gingen. En onlangs nog op de bus: we hebben hier in de buurt van Halle welgeteld één standaardbus met airco, de 3040-13 van Flanders Bus. Toen ik mijn vrouw daar attent op maakte, deed de vrouw voor ons prompt een sjaaltje om. Ook al had ze er zelf niks van gemerkt, nu ze het van mij gehoord had, wilde ze de airco met probate middelen te lijf. Want airco, daar word je ziek van.)

Controle op deze treinen is een zeldzaamheid, maar vandaag komt de TBG toch. Net voor Brussel-Zuid staan we even stil voor een gesloten sein. Een van de beide instappers van daarnet zal wel al gehoopt hebben dat hij ook vandaag gratis in Brussel zou geraken, maar hij heeft dus pech. Dat rode sein maakt het verschil. Misschien is het briefje van 20 een poging om er toch nog onderuit te komen, maar de TBG is erop voorzien.

Overigens lijkt het erop dat de halten tussen Halle en Brussel-Zuid een gestage stijging van hun reizigersaantallen laten optekenen. Al zal dat waarschijnlijk niet meteen in de verkoopcijfers van de NMBS tot uiting komen. Je moet wel gek zijn om hier een abonnement te nemen: het aantal keren dat je daadwerkelijk moet betalen tijdens de ruime spits is verwaarloosbaar. Misschien verklaart dat zelfs het succes van eerste klasse in deze halten: die ene keer dat je moet betalen, komt het op die euro of twee ook niet aan. Misschien moet de NMBS maar eens denken op een heropening van echte stations in Buizingen, Lot en Ruisbroek. Of aan het herinvoeren van een loket biljetten bij aankomst. Voor wie zich bij dat laatste niets meer voor kan stellen: in bemande stations moest je niet alleen langs de zaalwachter als je naar de perrons ging, je moest er ook nog langs als je van de perrons kwam. En ook dan moest je je biljet tonen. (Wat dus indirect inhield dat je meestal 3 keer gecontroleerd werd!) Als je ingestapt was in een onbemande halte en je mogelijk geen biljet in de trein had kunnen kopen, moest je er een kopen aan de achterzijde van het loket. Het aantal agressiegevallen benaderde in die tijd de nul…

 

Ieper heeft voorlopig nog een rechtstreekse verbinding met Brussel, op enkele uitzonderingen na. Die 2330 hadden we vorig jaar ook al enkele keren genomen, en toen had die altijd redelijk stipt gereden. Ook vandaag lukt het wonderwel, ondanks een lange vertragingszone tussen Hillegem en het vroegere Leeuwergem. Deze trein bestaat uit 4 breaks, waarvan er drie in Kortrijk afgekoppeld worden. Het is toch onbegrijpelijk dat die enkele tientallen instappers in Kortrijk hier niet van op de hoogte zijn. Misschien is het wel omgeroepen, maar welke reiziger kan zich iets voorstellen bij enkel de eerste drie rijtuigen rijden naar Ieper? Het zou een kleine ingreep zijn die de stiptheidscijfers zeker ten goede zou kunnen komen. Nu komen we met 1 minuut vertraging aan en vertrekken met 4 minuten vertraging. Al is me niet duidelijk of het de reizigersbeweging is die aan de basis  van deze verlengde stilstand ligt.

 

Het belbusje Ieper Oost is wat later op de afspraak dan voorzien. De vrouwelijke chauffeur past een eeuwenoud principe toe: een dame met klasse laat wat op zich wachten. We pikken nog 2 oudjes op, op de Markt van Ieper. Toch komen we nog wat vroeger dan het voorziene 10:48 aan. Het belbusje heeft ons 7 km ver gebracht, tegen een gemiddelde snelheid van 27.1 km/u.

 

Voor de terugreis plannen we een mooie treinreis met maar één overstap, maar dan mag de bus van lijn 94 Ieper - Roeselare (de vroegere 64a, de vervangingsbus van de spoorlijn die we een eind volgden) niet te veel averij oplopen in de spits. Het ziet er aanvankelijk nipt uit, want we vertrekken met 6 minuten vertraging in Moorslede. Met Roeselare in het vooruitzicht valt er waarschijnlijk niet zo veel vertraging in te lopen. Maar blijkbaar is hier een actieve busstrokenpolitiek gevoerd. We vorderen dus tamelijk goed, en komen met 7 minuten vertraging aan de afstaphalte voor het station van Roeselare. Zonder de busstroken hadden we het waarschijnlijk kunnen vergeten. Want…

 

…de P-trein staat al aan het perron. Het is altijd prettig, zo een ritje in een M4. Dat vinden ook 4 jonge beginners, die wel weten dat ze in eerste klas zitten, maar het er toch op wagen. Ik wil hen opvoeden, en maak hen vriendelijk doch gestreng diets dat ze hier alleen maar mogen zitten als ze er ook voor betaald hebben. Verder dan het platform trekken ze zich niet terug. De P-trein rijdt stipt, en zo hoort het: enkele perrons verder staat een break klaar, die ons als IR naar Antwerpen via Tournai rechtstreeks naar Halle zal brengen. Je maakt zelden een treinreis mee waarover zo weinig te vertellen was. In Tournai en Ath lossen de TBG's elkaar af. En ze hebben er allemaal zin in: we moeten onze biljetten tonen tussen Kortrijk en Tournai, tussen Tournai en Ath en tussen Ath en Halle. Dat is misschien wat van het goede te veel, maar hoe zouden ze van elkaar kunnen weten of en wie ze gecontroleerd hebben. En zo worden we dus ook 3 keer gecontroleerd, net als in de goeie oude tijd van de biljetten bij aankomst.

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

09-09-2012
Raampje
Hier geldt enigszins de ongeschreven wet dat wie (eerst) zit volledige vrijheid heeft over open of toe. Wie er nadien bij komt, wordt verzocht vriendelijk te vragen of het dicht kan. Ik moet eerlijk bekennen dat het nog nooit gebeurde dat ik verzocht werd het raam te sluiten. Meestal zijn vrouwen de eerste klagers. Misschien dat de "permanent" uit vorm geraakt... Idem met het verduisteringsgordijn. Ik trek het ostentatief bij het plaatsnemen wat naar beneden, een overblijfsel uit de winterperiode (tocht). Grtz S

09-09-2012 om 16:36 geschreven door Treinreiziger




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!