Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
16-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gemeenterepertorium met bereikbaarheid trein tram en bus versie 2012

Met veel plezier stel ik u mijn vernieuwd, bijgewerkt en gecorrigeerd gemeenterepertorium voor. Uiteraard noopten de vele aanpassingen die De Lijn eerder dit jaar moest doorvoeren tot een grondige controle en aanpassing van de lijst van gemeenten, dorpen en gehuchten.

Geluukig slaagde De Lijn erin om de aanpassingen op een vrij overzichtelijke wijze op haar website te presenteren. Alleen met De Lijn Antwerpen liep het wat minder vlot: ze slaagden er minder dan de andere entiteiten in om een volledig overzicht te geven van de wijzigingen en bovendien werden sommige aanpassingen te elfder ure opnieuw ingetrokken.

Voor mij waren de wijzigingen bij De Lijn een unieke gelegenheid om alle getroffen lijnen na te kijken, zelfs als alleen de dienstregelingen en niet de route werden aangepast.

Traditiegetrouw zijn er ook bij de TEC mondjesmaat wijzigingen doorgevoerd.

 

De volgende lijst geeft een overzicht van de wijzigingen die in het nieuwe repertorium verwerkt zitten.

U ziet het: het is niet niks. Natuurlijk heb ik geprobeerd om een zo correct mogelijke gemeentelijst op te stellen. Dat lukt niet altijd, in de eerste plaats omdat de verwerking van de materie zelf foutgevoelig is. Erger is dat de informatie van de verschillende busentiteiten niet altijd eenduidig is. En ten slotte worden mogelijk ook in het geniep kleine wijzigingen doorgevoerd, die wel hun weerslag zouden kunnen hebben op de lijst met de lijnnummers. In alle gevallen zou ik het erg appreciëren mocht u me gevonden onvolkomenheden doorspelen. Alvast bedankt.



revisies

entiteit

onderwerp

laatste bijwerking

Luxembourg

aanpassingen 1 5/2 5/3 5/5 6 9 17 17/2 17/3 18 18/2 18/3 18/4 61 411 413 413/2 424 424/2

24/07/2011

Namur

aanpassingen 1/7/11 lijnen 13 14 126a en 92 (Anhée) en afschaffingen 14s 15s 50s

24/07/2011

Oost-Vlaanderen

toevoeging lijn 24

23/08/2011

Hainaut

wijziging MWR 1/9/2011

23/08/2011

MIVB

wijzigingen 1 sept 2011 (62/32/33/4)

26/08/2011

West-Vlaanderen

aanpassingen en correcties 64

26/08/2011

West-Vlaanderen

aanpassingen en correcties 71 78 81 24

1/10/2011

Brabant Wallon

aanpassingen 1/9/2011 (29 33 C 18 568)

8/10/2011

Namur

aanpassingen 16 - 38 - 43/2 - 111b - 128a - 136a - 147a - 166a - 421 - 451 van 011011

9/10/2011

Luxembourg

aanpassingen 01092011

9/10/2011

Brabant Wallon

148a wordt 148

9/10/2011

Liège-Verviers

wijzigingen 188 - 99

9/10/2011

Luxembourg

schrappen lijn 73/2

13/10/2011

Antwerpen

correcties 441 - 445

25/10/2011

Namur

controle 138b

1/11/2011

Charleroi

wijziging lijn 52

4/11/2011

Liège-Verviers

wijzigingen 403-405-406-746-848

4/11/2011

Liège-Verviers

afschaffing lijnen 50-51-127a/1 - invoering lijn 150

29/11/2011

West-Vlaanderen

controle wijzigingen stadsnet Brugge

29/11/2011

Limburg

wijzigingen vanaf 9/1/2012

17/12/2011

Vlaams-Brabant

afschaffing lijn 655

26/12/2011

Vlaams-Brabant

wijzigingen 09/01/2012

29/12/2011

Brabant-Wallon

wijzigingen 09/01/2012

6/01/2011

Luxembourg

wijzigingen 01/01/2012

12/01/2012

Namur

wijzigingen 01/02/2012 (lijnen 11 - 11B - 12 - 422)

8/02/2012

Vlaams-Brabant

wijzigingen 24/02/2012: afschaffing lijn 319, invoering lijn 519

13/02/2012

Charleroi

wijzigingen 27/02/2012 - metro Charleroi

27/02/2012

Antwerpen

doortrekken tram 5 en 10 tot Wijnegem, wijzigingen 780, 140 en 140

9/03/2012

Vlaams-Brabant

reorganisaties en afschaffingen 16/04/2012

1/04/2012

Oost-Vlaanderen

wijzigingen belbussen

2/04/2012

Limburg

reorganisaties en afscahffingen 01/05/2012

4/04/2012

Luxembourg

toevoegen Proxibus Durbuy 11a

10/04/2012

Brabant-wallon

aanpassing proxibus (203) Braine-le-Château

24/04/2012

Oost-Vlaanderen

reorganisaties en afschaffingen 17/05/2012

9/05/2012

West-Vlaanderen

reorganisaties en afschaffingen juli 2012

8/08/2012

Namur

reorganisatie en hernummering Hesbaye namuroise

8/08/2012

Namur

splitsing lijn 126a in 126a en 126b

28/08/2012

Antwerpen

reorganisaties en afschaffen 01/09/2012

28/08/2012

Charleroi

toevoegen M3

28/08/2012

Namur

aanpassingen 1 september 2012

9/09/2012

Luxemburg

aanpassingen 1 september 2012

9/09/2012

Bijlagen:
Excelversie gemeenterepertorium 2012.xls (515 KB)   

16-09-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
12-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 september 2012 Suxy

Het foldertje dat we vandaag als inspiratiebron gebruiken dateert al uit 1988, maar het ziet er nog bijzonder fris uit, niet omdat ik het met zo veel zorg omringd heb, maar omdat het zijn tijd wat vooruit was: een zeer bruikbare kaart, een wervende tekst, het NGI maakte er wat van met het S.I. van Chiny. Wel dachten we een combinatie te volgen van een wandeling met een blauwe en een met een groene rechthoek, maar die blijken nu plots anders aangeduid, namelijk met een blauwe en een groene driehoek en de getallen 44 en 45. Maar dat hadden we snel door. De ene wandeling was die van de fourmilières, de andere die van Les Afertis-Bois de la Fosse. Grappig: we zagen alleen fourmilières (mierenhopen) tijdens de tweede wandeling.  Samen vormen ze een wat vreemde lus van iets meer dan 10 km. De TWQ bedraagt 52 %, wat niet uitermate veel is, maar het dorpje Suxy, waar we alleen maar geasfalteerde wegen vonden, straalt een dergelijke rust en charme uit, dat dit nauwelijks een bezwaar is. De helft van de wandeling loopt door het Bois de la Fosse, wat trouwens de reden is waarom we de wandeling nog net voor de grote moordpartijen vanaf oktober willen wandelen. Prachtig bos, trouwens, met een hele tijd de Ruisseau des Brunwiris als compagnon. Even zien we ook opnieuw de Vierre, maar echt dicht komen we er niet bij.

 

Foto's vind je hier.

 

De Vierre is nooit echt die snelle rivier - ook hier zoekt hij zich traag een weg door zijn vallei.

 

Wat geen bos is, is weide: de koeien herkauwen rustig een herfstige dag.

 

Authentiek gebleven…

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 7515 8:27 8:37 +8 (21xx, 53513, op Schaarbeek)

Brussel-Zuid - Libramont 2109 9:33 11:43 +1 (524)

Libramont - Florenville 5961 11:51 12:14 +1 (4142)

Florenville - Suxy [23] 12:23 12:41 +2 (ab4457, VDL-Jonckheere Transit 2000, Florenville)

 

Suxy - Florenville [23] 16:51 17:07 stipt (ab4458, VDL-Jonckheere Transit 2000, Florenville)

Florenville - Marbehan [22/2] 17:21 17:51 +2 (ab4457, VDL-Jonckheere Transit 2000, Florenville)

Marbehan - Brussel-Noord 2140 17:56 20:18 +1 (522)

Brussel-Noord - Halle 3142 20:21 20:41 +2 (920)

 

De commentaar:

Buslijn 23 verbindt Florenville met Neufchâteau, maar wie denkt dat dergelijke interstedelijke toestand garant staat voor een bruikbare dienstregeling, komt andermaal bedrogen uit. Ook hier slaagt de TEC erin een compleet onbegrijpelijke dienstregeling in elkaar te steken. Voor ons komt het erop neer dat we met die van de vakantieperiode te weinig tijd zouden gehad hebben om de wandeling rustig en zoals voorzien af te werken, en met die van de schooldagen aangewezen zijn op de woensdag! Onnodig te zeggen dat de weekenddienst al een hele tijd geleden afgeschaft raakte. Dat Suxy alleen met een heen-en-terugje bediend kan worden maakt de zaak er allemaal niet eenvoudiger op. Maar we wagen het er op deze woensdag toch maar op…

 

De treinen van lijn 94 (en er komen er hier op dit moment enkele dicht na elkaar) rijden allemaal met vertraging. De expeditie van vandaag laat niet veel fantasietjes toe, en dus nemen we de eerste trein die aankomt. Dat is P 7515 met 8 minuten vertraging. Meteen beschikken we over een zee van tijd in Brussel-Zuid, en dat is slecht voor de concentratie: daardoor vergeet ik het nummer van de duwende loc te noteren. Mocht iemand dat vrij gemakkelijk kunnen opzoeken, graag! Ik zal er hem of haar eeuwig dankbaar voor zijn.

IC2109 staat behoorlijk goed op tijd klaar. Sinds enige tijd zijn de motorstellen van Stockem blijkbaar uitverkoren jachtgebied voor de graffitispuiters: ook de 2 stellen van vandaag zijn verschrikkelijk toegetakeld. Onbegrijpelijk dat de Belgische samenleving er niet in slaagt om hier paal en perk aan te stellen. Ik bekijk nog al eens treintjes op alt.binaries.pictures.rail met voornamelijk fotomateriaal uit de USA, Engeland, Ierland en Nieuw-Zeeland, en op andere groepen verzadig ik me aan foto's uit Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland, en het valt op hoe men daar nauwelijks last heeft van deze hedendaagse entartete Kunst. Maar je begrijpt het al: als ik hierover begin te zeuren, is de rit vlot verlopen. Alleen tussen Namur en Ciney gaat het nu veel minder vlot: in het verleden liepen we hier vaak wat (zelfs veel) vertraging in, vandaag maken we 3 minuten. Men is nu aan het werk aan het andere spoor, en we rijden dus nu op tegenspoor tussen Namur en Naninne. Ik vermoed dat het spoor hier over langere afstand volledig vernieuwd is en dat men nog trager rijdt omdat het spoor zich nog moet zetten. Het laatste stel zal afgehaakt worden in Arlon, maar zoals altijd zitten er toch nogal wat reizigers - steevast met veel bagage - in het verkeerde stel.

 

In Libramont staat de aansluitende motorwagen naar Virton - Arlon te wachten. De treinbestuurder slaat nog een praatje met een collega, maar staat meteen zijn plaats af in wat hier voor eerste klasse door moet gaan. De rit verloopt geschiedenisloos. Het lijkt erop dat we vandaag winnen in de loterij die reizen per trein toch wel geworden is. Het is eens wat anders dan personen en ander vee in het spoor, beschadigde infrastructuur, een defect treinstel…  Samen met een twintigtal andere reizigers stappen we uit in Florenville, waar nog altijd doorgewerkt wordt aan de onderdoorgang.

Ik heb zelden zoveel busbeweging in en rond het station gezien. Een chauffeur wil ons zelfs met een losse rit meenemen naar het centrum, maar dat is vandaag niet aan ons besteed. De bus van lijn 23 komt evenwel uit de andere richting dan verwacht aangereden, maar de chauffeur maakt ons duidelijk dat hij eerst keert en ons dan oppikt. Meer dan een twintigtal scholieren heeft hij niet mee; je ziet aan hun snuiten dat ze hier geen andere reizigers gewend zijn, maar ze nemen wel bereidwillig hun rugzakken op de schoot. Blijkbaar heeft de chauffeur de lus van Lacuisine al gemaakt voor hij het station van Florenville bediende, want die slaat hij nu over. Is het de chauffeur die zich een geintje veroorlooft, of weten ze bij de TEC-Luxemburg zelf niet welke route hun bussen volgen? Het is niet de eerste keer dat we vaststellen dat theorie en praktijk niet samenvallen.

Maar kom, we komen in Suxy aan met niet meer dan 2 minuten vertraging. We hebben de niet helemaal risicoloze verbinding tot een goed einde gebracht, en hoewel het herfstig aanvoelt, is het weer mooi. Café Au Stop heeft ondertussen spijtig genoeg zijn deuren gesloten. Vele jaren geleden hadden we hier een gezellige babbel met de patron, die van Halle was, familie van de indertijd belangrijke familie die de cichoreifabriek Pacha oprichtte. Ook die is ondertussen trouwens verdwenen.

 

Voor de terugrit zouden we opnieuw een kleine twee uur in Florenville kunnen doorbrengen, want ook lijn 23 geeft geen bruikbare aansluiting met de treinen, maar deze keer kiezen we voor een andere oplossing. Alsof men het gekke van deze dienstregeling nog eens in de verf wil zetten, laat men op dit moment 2 bussen van Suxy naar Florenville rijden met een kwartiertje tussentijd. Een luxe die ze zelfs in veel Vlaamse plattelandsgemeenten niet hebben. De eerste bus komt al uit Neufchâteau en liever dan de tweede nog een min of meer zinvolle rit van Florenville naar Neufchâteau te laten rijden, beperkt men de rit tot Suxy. Vandaar een bus om 16:51 en een om 17:04.

In Florenville stappen we over aan de centrale halte Place du Miroir. Een bus van lijn 22/2 zal ons daarna naar Marbehan brengen, waar we met 5 minuten overstaptijd niet meteen over een veilige marge beschikken. Als we met 4 minuten vertraging vertrekken ziet het er zelfs bepaald beroerd uit. Erger: de vertraging slinkt nauwelijks. De chauffeur is zich nochtans van de treinaansluiting bewust, want een dame die een halte te vroeg gebeld heeft, krijgt een snauw: hij moet wel een aansluiting geven in Marbehan! Gelukkig gaan er twee minuten af tegen het einde van de rit. De trein staat nog niet eens binnen.

Echt vlot verloopt de rit van de 2140 niet. Kijk maar: Marbehan +1, Libramont +1, Jemelle +4, Marloie +3, Ciney +3, Namur +7, Gembloux +5, Ottignies +4. Maar Brussel-Luxemburg lopen we op tijd binnen. De treinbestuurder is trouwens duidelijk van het gejaagde type: bijna constant tegen de maximumsnelheid aan, en voortdurend afremmen om een snelheidsoverschrijding te vermijden. In de andere richting heb ik vooral veel treinen met veel vertraging (tot half uur) opgemerkt. We mogen dus tevreden zijn dat dit geen invloed gehad heeft op onze rit.

We halen zelfs nog de IR naar Geraardsbergen. Stel van dienst is de 920, die ik de dag voordien nog gehad had in trein 6118 Geraardsbergen - Brussel-Luxemburg. We schudden ons een weg naar Halle waar me met 2 minuten vertraging aankomen. Met deze wandeling in het verre zuiden hebben we meteen die met de laatste wat precaire trein- en busbediening achter de rug. Het is toch wel eigenaardig dat ik me soms aan de vooravond al zorgen maak over wat er allemaal fout kan gaan, terwijl ik daar vroeger nooit wakker bij lag. We hebben de voorbije drie jaar dan ook al vaker krachttoeren moeten uithalen om ter bestemming te raken dan in de vorige dertig jaar. Soms vraag ik me af of een trein voor die mannen en vrouwen die het verkeer moeten beheren niet vaak een nummertje op een computerscherm geworden is. Veel meer is er in een modern seinhuis niet meer te zien. Geen treinen, geen personeel en al helemaal geen reizigers…

12-09-2012 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (1)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573
  • 21 augustus 2024 Engreux - Nadrin
  • 15 augustus 2024 Opheylissem - Jodoigne (GR127)
  • 5 augustus 2024 - Herbeumont - Mortehan (GR16)

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!