De wandeling. In het Groot wandelboek Vlaanderen (uitgave 2004) vonden we op p. 45 een wandelroute met als naam Unieke wandeling door een gevarieerd heidelandschap. En ja, dat is ze eigenlijk ook wel geworden, deze 14 à 15 km tocht door dennenbossen, langs vennen, door heidegebied, langs doodgemartelde bomen. Van de NMBS-halte Kijkuit tot het beginpunt moet je er nog eens 1.5 weinig spetterende km bijtellen: De Lijn is zelfs met de basismobiliteit niet overal doorgedrongen, en dat zal er waarschijnlijk niet op beteren. De TWQ van de wandeling ligt hoog: 93%. Zeker in het begin moet je over weliswaar duidelijk afgetekende maar niet altijd makkelijk te beschrijven en uit te kiezen paadjes, al kun je langere tijd op de GR rekenen als ondersteuning. Eenmaal halfweg wordt het allemaal een stuk eenvoudiger omdat daar meestal rechte stukken heideweg gevolgd worden. Het kaartje.
Voor foto's kun je op deze plek terecht. De nadruk ligt op de steeds dreigender wordende bewolking. En bekijk zeker ook eens het verweerde plaatje met de privéspoorlijn naar de Mont Noir, die spijtig genoeg door WO I in de geschiedenis verdween.
De Drielingsvennen.
Nog een half uurtje, maar helemaal droog zal het niet blijven.
Het weer. Zwaar bewolkt met zelfs een buitje dat het een half uur lang uitzong - aangename temperatuur.
De stafkaarten. 7/4Z Kalmthout - 7/3Z Hoek - 7/3 N Essenhoek - 7/4N Wildert
Hoe we er geraakten. Wie denkt dat een van onze grootste natuurreservaten makkelijk bereikbaar ligt, komt bedrogen uit. De stations op lijn 12, met veelbelovende namen als Heide en Kalmthout liggen net te ver om handig te zijn, de bussen van De Lijn blijven op een veilige afstand van de ingang van het reservaat die we vandaag gebruiken. Kijkuit komt nog het dichtst van al in de buurt van bruikbaarheid, al is meer dan 3 km extra stappen door woonstraten net iets te veel van het goede. Veel wordt dan weer goedgemaakt doordat Kijkuit een uurdienst heeft, wat onze verplaatsingsmogelijkheden op een aanvaardbaar peil brengt.
Een beetje geschiedenis.
Meteen na de oprichting van de NMBS, ging ze over tot het openen van stopplaatsen die soms op korte afstand van de bestaande stations lagen. Vermoedelijk is Kijkuit er daar één van, net als Heikestraat, Sint-Mariaburg en Merksem. Kapellenbos dateert van voor 1926. Een belangrijk moment was ongetwijfeld de elektrificatie van lijn 12 in 1957. Ik heb me dan ook eens beziggehouden met het opstellen van een gele affiche bij de openstelling van de elektrische lijn. Een bijzonder interessante site is deze, waar meer bepaald aandacht wordt besteed aan de halte Kijkuit, kijk uit naar stations.
GELDIG VAN 29.9.57 tot 31.5.58
|
|
4:24
|
4200
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
5:50
|
4201
|
|
Roosendaal
|
omnibus
|
5:52
|
4202
|
N7
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
6:48
|
4204
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
7:34
|
4206
|
N7
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
7:38
|
4209
|
|
Roosendaal
|
omnibus
|
7:54
|
4210
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
8:39
|
2600
|
|
Antwerpen-C.
|
stopt in Heide en Kapellen
|
9:00
|
4211
|
N7
|
Essen
|
omnibus
|
9:36
|
4213
|
R7
|
Essen
|
omnibus
|
9:56
|
4212
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
10:32
|
4214
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
11:01
|
4215
|
|
Essen
|
omnibus
|
12:00
|
4216
|
R6
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
12:05
|
2601
|
R46
|
Essen
|
omnibus behalve Wildert
|
12:31
|
4216
|
N6
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
12:43
|
4217
|
N6
|
Essen
|
omnibus
|
13:04
|
4217
|
R6
|
Essen
|
omnibus
|
13:13
|
4222
|
N7
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
13:59
|
4219
|
R6
|
Essen
|
omnibus
|
14:31
|
4224
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
14:58
|
4225
|
|
Roosendaal
|
omnibus
|
15:06
|
4227
|
R6
|
Essen
|
omnibus
|
15:52
|
4229
|
|
Essen
|
omnibus
|
16:44
|
4228
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
17:03
|
2605
|
|
Essen
|
omnibus behalve Wildert
|
17:39
|
4231
|
N7
|
Essen
|
omnibus
|
17:49
|
4230
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
18:05
|
4233
|
N67
|
Essen
|
omnibus
|
18:36
|
4235
|
N6
|
Essen
|
omnibus
|
18:54
|
4232
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
19:05
|
4237
|
|
Roosendaal
|
omnibus
|
19:41
|
4239
|
N6
|
Essen
|
omnibus
|
20:41
|
4234
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
22:01
|
4241
|
|
Roosendaal
|
omnibus
|
23:32
|
4238
|
|
Antwerpen-C.
|
omnibus
|
23:38
|
4243
|
N7
|
Essen
|
omnibus
|
0:35
|
4245
|
R1
|
Essen
|
omnibus
|
|
|
|
|
|
|
4225
|
neemt Zaterdags geen weekabonnenten op, noch
|
|
|
|
|
2e klasse school- of 2e klasse werkabonnenten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4245
|
rijdt ook op 11-11, 7-4, 26-5.
|
|
|
De verbinding.
Halle - Mechelen |
3408 |
09:21 10:01 |
+1 |
801 |
mr75 vierledig |
controle: N |
Mechelen - Antwerpen-Centraal |
2008 |
10:17 10:35 |
+1 |
08161 |
mr08 desiro |
controle: N |
Antwerpen-Centraal - Kijkuit |
2560 |
10:50 11:17 |
stipt |
835 |
mr75 vierledig |
controle: J |
- |
|
|
|
|
|
|
Kijkuit - Antwerpen-Centraal |
2588 |
16:45 17:10 |
stipt |
835 |
mr75 vierledig |
controle: J |
Antwerpen-Centraal - Brussel-Noord |
2039 |
17:25 18:00 |
+5 |
2747 - 61001 |
M6 |
controle: J |
Brussel-Noord - Halle |
1739 |
18:13 18:32 |
+6 |
312 |
mr80 break |
controle: N |
En wat we beleefden. IC 3408 bestaat uit zijn voorzien gemoderniseerd vierledig stel, met een klassiekje aan de staart. Zonder vertraging kan deze trein Brussel-Zuid blijkbaar niet bereiken. Volgens de overijverige tbg ligt het drukke verkeer in de NZV aan de basis van de volledige stilstand net voor Brussel-Zuid, maar eigenlijk is het alleen de IC 1730 naar Quiévrain die ons in de weg zit. We kunnen eigenlijk net zo goed in Mechelen overstappen als in Brussel-Zuid en dus blijven we zitten. De oorspronkelijke vierledige stellen ademden een bepaalde frivoliteit uit, die nu volledig geofferd ligt op het altaar van het grijs, dat blijkbaar in alle tinten tot de lievelingskleuren van de NMBS-designers behoort. In de plaats is wel een sterk ruimtegevoel gekomen, maar ik schat dat niet direct als een voordeel in. De gevolgen van een grondverzakking in de buurt van Vilvoorde lijken ondertussen al grotendeels weggewerkt, al rijden sommige treinen nog altijd niet. De IC 2008 zit achter een Thalys aan, wat wel de verklaring zal zijn voor zijn lichte vertraging bij vertrek in Mechelen. De overstap in Antwerpen-Centraal verloopt probleemloos. Het niet-gemoderniseerde stel dat hier op de belangrijke internationale verbinding Puurs - Roosendaal wordt ingezet, is als vanouds duchtig onder handen genomen door graffitispuiters, die blijkens een bericht in de krant van een paar dagen geleden toch niet altijd buiten schot blijven. In Sint-Niklaas zijn er blijkbaar 8 geklist, na een tip van een buurtbewoner. Mooi zo, nog enkele honderd…
De terugrit van Kijkuit naar Antwerpen gebeurt in hetzelfde vierledige stel. Zo weet je tenminste vooraf waar de eerste klasse hangt. IC 2039 zou al klaar moeten staan op perron 24, maar is nog niet te bespeuren. De voorgaande rit, weet je wel… We zouden eigenlijk ook met de stipte Benelux meekunnen; achteraf zal blijken dat we tegelijk het Noordstation naderen. Men laat de 2039 nog binnenrijden voor de 9248 vertrekt, die op die manier enkele minuten moet inleveren. Eigenaardig: de eersteklasrijtuigen van onze trein worden gesitueerd in het eerste en zesde rijtuig. Dat eerste wil ik nog wel eens zien. Deze trein bestaat uit 2 rijtuigstellen met een loc reeks 27 tussenin. Vooraan moet dus een stuurstandrijtuig hangen en dat kan per definitie geen eersteklasrijtuig zijn. Wat ook blijkt. De frontwisseling en het opstarten duurt wat langer dan goed is, zodat we tenslotte met een vijftal minuten vertraging vertrekken. (En voor de treinbestuurders die nu onder stoom komen: ik werp geen steen, naar niemand, er is dus geen vraag naar een Calimero-reactie.) We zullen die 5 minuten tot in Brussel-Noord meeslepen. Daar is het de IC uit Eupen die met een dik kwartier vertraging rijdt en die onze IC 1739 hindert. De drie minuten vertraging bij vertrek in Brussel-Noord groeien geleidelijk aan tot 6, ook de vertraging bij aankomst in Halle.
We hebben vandaag 6 treinen genomen, over 4 wil ik nog een opmerking kwijt. In IC 3408 zitten 2 reizigers met hun voeten op de pas vernieuwde zetels: ik vermoed dat het parasieten zijn die met hun tweedeklasbiljet in eerste zijn komen zitten, al moet ik ook toegeven dat voeten op de bank geen privilege is van tweedeklasreizigers. De tbg heeft het bijzonder druk met omroepen: hier is duidelijk een carrière als DJ verloren gegaan; tot vervelens toe worden alle stops telkens opnieuw omgeroepen - ze gebruikt zelf de zinsnede nogmaals welkom in de trein naar. Dat nogmaals zegt het allemaal. Als de trein in Mechelen stopt, komt ze als een furie hals over kop het rijtuig ingeduikeld, met de onnodige waarschuwing dat ze nog moet omroepen dat we in Mechelen zijn. De meeste reizigers lopen al lang over het perron als in de trein de nu nutteloze mededeling weerklinkt. In IC 2008 is het aantal tweedeklasreizigers in de kleine eersteklasafdeling van de desiro vermoedelijk vier, maar kom, alleen van de 2 sukkels op de vlucht (misschien wel behorend tot de criminele bende waarvoor we gewaarschuwd werden in de NZV) ben ik zeker. In L 2587 heeft amper één uitdagend type zijn reis in eerste klas gemaakt. IC 1739 is een trein die lijdt aan chronische ondercapaciteit tussen Brussel-Zuid en Braine-le-Comte. Eerst blijven de meeste reizigers nog op het platform staan, maar als de tbg blijkbaar de toestemming geeft, worden de ook in eerste klasse schaarse plaatsen stormenderhand ingenomen. Laat de vrij zekere garantie op een zitplaats nu net een reden zijn om een eersteklasbiljet te kopen, waar sta je - letterlijk - als die toch meteen open verklaard wordt voor iedereen, ook voor diegenen die daar niet extra voor betaald hebben? Gebrek aan onderscheid, gebrek aan controle, gebrek aan handhaving, gebrek aan… ja aan wat nog allemaal? Hoeft het gezegd dat eersteklasreizigers zich soms danig bekocht voelen? Hoe kun je verantwoorden dat je meer moet betalen voor een product dat plots voor iedereen toegankelijk wordt, net op het moment dat het er echt toe doet?
De treinlectuur. Rachel JOYCE, The unlikely pilgrimage of Harold Fry. Erg onverwacht verlaat Harold Fry vrouw, buur en huis en begint zijn lange queeste dwars door Engeland, op zoek naar zichzelf, na een brief van zijn vroegere collega die terminaal ziek is. Hij geraakt er rotsvast van overtuigd dat de pelgrimstocht haar zal redden. Het wordt een zoektocht naar zichzelf, met een sterk louterende invloed niet alleen op zichzelf, maar op zijn ruime omgeving. Hartverwarmend goed. Rita FALK, Reservetijd.
Een scheutje oprisping. Alleen Elvis blijft bestaan. Wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om dat prachtige Nederlands van Ilja Leonard Pfeijffer te ondertitelen? Of is het gros van de Vlamingen dan toch Nederlandsonkundig? Arm Vlaanderen…
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPECK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
22-09-2017 om 00:00
geschreven door overweg13
|