Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-06-2010
Houffalize - Limerlé (GR57) - 23 juni 2010
Eén van de oudste GR's in
Belgenland is GR 57, oorspronkelijk GR O, en dat is geen nul, maar een
hoofdletter O van Ourthe. We stappen vandaag zo'n 16 km tussen Houffalize en
Limerlé, hoofdzakelijk door bossen en langs weiden, langs dorpjes met
opvallende namen als Cetturu en Steinbach, en met halfweg de camping van de
Moulin de Bistain aan de mooie Rocher de Bistain. Dat levert een TWQ op van 68 %, langs bijzonder aangename bos- en veldwegen. Velen zouden er ongetwijfeld
een tocht tot Gouvy van maken, maar dat zou algauw 7 km extra zijn. In de nood
mag en moet men dopen, maar als die nood er niet is, hoeft het dus niet zo nodig.
Voor de spoorwegarcheologen:
we lopen een eindje over de geraveliseerde bedding van het trammetje van
Houffalize naar Bourcy, dat zich blijkbaar niet zonder veel moeite een weg
baande uit de Ourthevallei vanaf het vroegere tramstation. We lopen ook een
hele tijd parallel, maar op afstand, met de verdwenen lijn 163 tussen Gouvy en
Bastogne. Memorabele treinritjes waren dat indertijd, zo op de hoogten van onze
Belgische Ardennen. Spijtig genoeg waren die hoogten ook eenzaam, en het aantal
reizigers was weinig spectaculair. Het dichtst van al komen we nog in de buurt
van het station van Limerlé, maar we besparen ons de moeite en de ontgoocheling
om nog maar eens een verdwenen spoorlijn op te zoeken.
Zoals op zoveel andere
plaatsen was 1984 het dramatische jaar waarin de halten tussen Gouvy en
Bastogne (in volgorde: Limerlé, Tavigny, Bourcy en Bizory) gesloten werden.
(Bizory was trouwens al vroeger voor de bijl gegaan.) Zoals beloofd kwamen daar
buslijnen voor in de plaats, eerst redelijk frequent bediend, maar ondertussen
verworden tot schrale busbedieningen zoals we die hier verwachten. Buslijnen
163c en 163d volgen elk hun eigen traject uit Gouvy naar Bastogne. In
tegenstelling tot de trein bedienen ze wel Houffalize, en dat is ongetwijfeld
een van de pluspunten van deze buslijnen.
Gewapend met een stapel
alternatieven voor als het ergens verkeer zou gaan, vertrekken we vroeg genoeg
uit Halle, zodat we tenminste in Brussel al niet van ons schema moeten
afwijken. We hebben geopteerd voor de CR naar Dendermonde van 7:23, maar we
halen nog moeiteloos de IR naar Antwerpen-Centraal van 7:19, die wel stipt kan
vertrekken over lijn 96E, maar vanaf Lot achter de verlate 3906 aan zit, die in
Halle ongeveer gelijktijdig met 10 minuten vertraging vertrokken is. Dat is de
verklaring voor de 3 minuten vertraging bij aankomst in Brussel-Zuid.
Tijd genoeg dus om over te
stappen op de IC naar Eupen. De tv-schermen vertonen opvallend weinig
schaamrood vanmorgen, maar toch wordt er veel met sporen geschoven. Ook onze
trein wordt verspoord van perron 16 naar 15. We vertrekken met 2 minuten
vertraging, in het zog van de P-trein met reeks 11 ervoor, die net voordien nog
spoor 16 bezette. Twee minuten vertraging worden er uiteindelijk 6 in
Brussel-Noord, 5 in Leuven en 2 in Ans, maar vanaf Ans gaat het opnieuw traag.
Maar met 6 minuten vertraging is er deze keer geen man overboord, want de IR
naar Luxemburg is ruim (en als je het mij vraagt: houden zo!).
Opnieuw zit er een overtallig
eersteklasrijtuig I6 in deze IR. Het eigenlijke A-rijtuig moet het zonder
gordijntjes stellen. Ondanks minstens 4 vertragingszones loopt de trein ei zo
na zijn 4 minuten vertraging in op de gezellige rit tussen Liège-Guillemins en
Gouvy: Liège + 4, Angleur +2, Rivage +3, Aywaille +2, Vielsalm + 1. Van voor
Rivage tot na Aywaille gaat het over tegenspoor: ik vermoed dat nog maar eens een
stuk rotswand naar beneden gekomen is, en dat men daar op dit ogenblik aan
werkt.
Gouvy is - zoals het hoort -
uitgerust met ARIbus, al zit een deel van het scherm achter de struiken
verborgen. Overigens zouden de bussen hier perfect in de correcte richting
langs de perrons kunnen rijden, maar verkeerd geparkeerde auto's, waaronder een
busje van Infrabel, maken dat onmogelijk. De reizigers moeten dus langs de
straatkant instappen. Lijn 163 c rijdt naar Bastogne, en brengt ons langs
Sterpigny, Cherain, Vaux en Sommerain naar Houffalize.De bus zit vol: in Gouvy stapt een groep van
17 leerlingen basisonderwijs met 2 onderwijzeressen in, in Sterpigny volgt een
groepje leerlingen secundair onderwijs in, die blijkbaar een barbecue plannen,
en die allemaal afzonderlijk een biljet kopen. Ongelooflijk hoeveel pasmunt
deze chauffeur bij zich heeft. De tomaten zijn al gesneden - misschien door een
of andere brave moeder. Want tomaten snijden, dat leren ze niet op school Voeg
aan al dat jonge geweld nog ons beiden en wat gewone reizigers toe, en je hebt meteen een bus waarvan alle
zitplaatsen bezet zijn. Deze rit van 10:44 rijdt trouwens niet tijdens schoolvakanties.
Het is duidelijk dat de enige logica hierachter de planning van de
dienstroosters is, want behalve vandaag maakt het voor zo'n rit midden de
voormiddag waarschijnlijk weinig uit of het vakantie is of niet. Onderweg
moeten we twee keer voor tijdelijke verkeerslichten stoppen, en het is dan ook vrij
normaal dat we Houffalize met 8 minuten vertraging bereiken.
Voor de terugreis uit Limerlé volstaat
een korte busrit tot Gouvy.In Limerlé
staat aan de ene kant van de straat een schuilhuisje met antiek haltebord, aan
de andere kant niets. Lekker verwarrend, en zoals wel meer lijkt ook de
plaatselijke bevolking niet echt zeker waar de bus naar Gouvy stopt. Zelfs 3
baskettende jongeren lijken maar half en half overtuigd dat er sowieso een bus
komt
Met een uur overstaptijd in
Gouvy kan er weinig fout gaan. En als de IR naar Liers met 1 minuut vertraging
Gouvy buiten rijdt, lijkt alles vlot te zullen gaan. Deze keer ontbreken niet
alleen gordijntjes in het eersteklasrijtuig, ook de airco heeft het begeven.
Gelukkig staan alle raampjes open en dat zorgt voor verfrissing op deze warme dag.
De TBG toont zich trouwens van zijn menslievende kant, door ons te suggereren
dat ook het tweede rijtuig een eersteklasrijtuig is en dat het daar veel
frisser is. En inderdaad, daar werkt niet alleen de airco, er hangen ook van
die stijlvolle gordijntjes uit de tijd dat treinen nog wat extra mochten
bieden. Dat dit eigenlijk een gedeclasseerd rijtuig is, moeten we er maar bij
nemen.
In Stoumont worden we
tegengehouden. En het duurt even voor we weer vertrekken. De TB is naar de
seinpaal gestapt, en even later krijgen we te horen dat er kinderen op het
spoor lopen en dat we tot Aywaille voorzichtig moeten rijden. Geschatte
vertraging bij aankomst in Liège: 15 minuten.Tussen Nonceveux en Remouchamps gaat het inderdaad traag, maar van de kinderen
is geen spoor meer te bekennen. Ondertussen heeft de TBG ons trouwens gevraagd
of we op de aansluiting naar Brussel en Oostende rekenen, en dat is inderdaad
het geval. Voorbij Poulseur krijgen we te horen dat de IC zal wachten op spoor
3: deze TBG verdient een 10! We komen uiteindelijk in Liège aan met 16 minuten
vertraging.
We zitten al in de IC als we
te horen krijgen dat het vertrek met een paar minuten uitgesteld wordt, om een
aansluiting te verzekeren. Aansluiting verzekerd, denk ik. We vertrekken dus
met 2 minuten, maar Leuven stormen we toch met 5 minuten voorsprong binnen. En
ook tussen Leuven en Brussel-Noord gebeurt er niets vermeldenswaardig. In
Zaventem kijk ik even of de IR naar Quévy nergens meer te bespeuren valt, maar
hij lijkt op tijd te zijn.
Maar hij kan natuurlijk ook zo
veel vertraging hebben dat hij zelfs geen voorrang heeft hoeven geven aan de
IC: in Brussel-Noord staat hij inderdaad aangekondigd met 11 minuten vertraging,
die nog oploopt tot 14 bij aankomst in Halle. (Achteraf zal ik op railtime
lezen dat de vertraging nog gegroeid is tot 20 minuten! En dat op een moment
dat alles vlot zou moeten kunnen lopen ) Eigenaardig resultaat van deze
vertraging is dat we vroeger dan voorzien in Halle aankomen. Veel bedraagt de
winst niet meer (amper 9 minuten), maar aan de 21 minuten overstaptijd in
Brussel-Noord zijn we toch ontsnapt
Zes treinen genomen vandaag,
waarvan 3 met meer dan 5 minuten vertraging, en 2 met zelfs meer dan 10
minuten. In één geval moet je de schuld klaarblijkelijk niet bij de NMBS
zoeken, maar de prestaties blijven ook in 2010 ondermaats.