Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
20-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 januari 2011 (Bois-de-Villers)

Het NGI heeft in samenwerking met de gemeente Profondeville een wandelkaart uitgegeven met een twintigtal bewegwijzerde wandelingen erop. Wij stappen vandaag de wandelingen 24 (La Charlerie) en 23 (La Sibérie), die samen net geen 12 km wandelpret beloven. Beide, overigens goed aangeduide paden, voeren ons langs rustige wegen en straten, al verwacht je in een regio als deze toch wel wat meer dan een TWQ van 20 %. Maar de pittoreske woningen (in ijltempo in de hoek geduwd door moderne huizen, want ook in Wallonië wordt her en der alles snel volgebouwd), het immense plein voor de moderne, nauwelijks zichtbare kerk, en enkele uitstekende vergezichten maken alles goed.

 

Bois-de-Villers werd destijds bediend door de buurttram van Namur naar Saint-Gérard. Veel is daar vandaag niet meer van over, al is zelfs op de recentste topografische kaarten nog altijd duidelijk de kronkel zichtbaar waarmee de tram een al te driest niveauverschil op de N951 probeerde te vermijden. Daarbuiten volgde de tram trouwens vrij lang de steenweg, zodat het hart van Bois-de-Villers niet echt bediend werd. Maar in de goeie ouwe tijd trokken de mensen hun neus nog niet op voor 5 minuten stappen naar het tramstation. Ik ontdekte toevallig enkele prachtige getuigen uit die tijd op http://cartepostale.skynetblogs.be/bois-de-villers/ , een bezoek meer dan waard.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3759 9:58 10:16 +1 (689)

Brussel-Zuid - Namur 2110 10:33 11:39 stipt (514)

Namur - Bois-de-Villers [30] 12:25 12:51 stipt (ab4537)

 

Bois-de-Villers - Namur [6] 16:39 17:08 +3 (ab4350)

Namur - Brussel-Noord 2138 17:21 18:18 +1 (510)

Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 +2 (829)

 

De commentaar:

 

De heenreis zou wat sneller kunnen (in theorie zelfs bijna een uur), maar omdat het aantal bussen van de lijnen 6 en 30 niet erg hoog ligt, nemen we het zekere voor het onzekere. Bovendien zit ik door mijn voorraad Cartes Inter, en in het Maison du TEC haal je die moeiteloos uit één van de weinige automaten waar dat kan. Eigenlijk is het zelfs de enige automaat, bij mijn weten. Het is een praktisch ding, met een overzichtelijk touchscreen, dat bovendien ook nog feilloos werkt.

Het wordt dus in Halle de CR naar Leuven van 9:58. Ik hoor hoe de Waalse TBG (van Braine-le-Comte?) zijn collega toefluistert dat het marktdag is in Halle, en dat je dan maar beter wat kunt controleren. Ze doen hun job inderdaad naar behoren, maar ik vrees dat het aantal marktgangers dat de trein nog neemt, drastisch ingekrompen is, nu De Lijn zowat alles bedient wat ook deze CR bedient: Lembeek, Buizingen, Lot, Ruisbroek, zelfs Vorst-Zuid.

 

In de zomer mag IC2110 nog wel eens een overdrukke trein zijn, vandaag is het een aangename IC met een tiental mensen in ons coupé, die het alleen rustig houden. Brussel-Luxemburg - Ottignies begint stilaan op een kilometerlange werf te lijken, en het valt op dat de ruime reservetijd op deze verbinding al lang geen nutteloos en vervelend fantasietje meer is: we komen maar goed 1 minuut te vroeg in Ottignies aan. Ook de rest van de rit verloopt vlekkeloos, zodat we 2 minuten te vroeg in Namur afklokken. Ruimschoots op tijd dus, om een bezoekje te brengen aan het Maison du TEC en aan het Hôtel de Flandre, nu ook in Namur het echte stationsbuffet voorgoed geofferd is op het altaar van de braakbalproducerende bedrijven die nu overal de dienst uitmaken.

 

Om van Namur naar Bois-de-Villers te rijden kunnen we kiezen tussen bus 30 en bus 6 op dit moment. Een rit met de 30 is voor ons een maidentrip, en die bus zet ons zelfs nog iets vroeger af dan de 6 aan de rand van het flinke dorpsplein. Blijkbaar zijn er examens in veel  middelbare scholen, want er loopt nogal wat jong grut rond, en de meeste bussen genieten van een ruime belangstelling. Ook onze 30 kan bogen op een bezetting van 90 % van de zitplaatsen.

Het busstation van Namur is druk: het is dan ook helemaal niet berekend op grote aantallen reizigers, en het lijkt elke keer nog kleiner te worden. Ook in Wallonië rijden er blijkbaar altijd meer bussen en ook het aantal gelede bussen neemt gestaag toe. Het is dan ook verwonderlijk dat hier geen ongelukken gebeuren. Wie zijn toevlucht zoekt op de perrons mag niet op grote voet leven, zodat de meeste reizigers eigenlijk naast het perron op de bus wachten. Er zouden plannen zijn om het busstation bovenop het treinstation te bouwen: ik denk dat dit een zegen zou zijn: voor de reizigers eindelijk een wat minder verstikkende, tot claustrofobie uitnodigende kille, kale ruimte, voor de chauffeurs een overzichtelijk patroon i.p.v. het ieder voor zich van vandaag, en voor de TEC eindelijk de kans om eens wat meer bussen te laten rijden op een aantal lijnen waar dat zeker zinvol is.

De rit zelf verloopt vlot en comfortabel: we komen zelfs een drietal minuten te vroeg aan in Bois-de-Villers.

 

Voor de terugreis maken we wel gebruik van lijn 6. Vanaf Malonne Malplas Place rijdt zelfs een bus 6B ter versterking. Dat maakt dat de vele leerlingen die uit Malonne richting Namur willen zich toch comfortabel over de 2 bussen kunnen verdelen. De onze is een gelede, de versterking een standaardbus. Lang houden we de voorziene dienstregeling moeiteloos aan, maar vanaf Salzinnes gaat het allemaal wat minder vlot. Toch blijft de schade beperkt tot 3 minuten.

 

IC 2138 bestaat uit 2 ms 96, en dat is maar net genoeg. Tussen Namur en Gembloux en vanaf Ottignies staan reizigers recht, al vermoed ik dat er aan de uiteinden van de trein nog voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn. De traditionele inname van eerste klasse blijft uit, ook al omdat de TBG zich van zijn plicht kwijt. In Ottignies komt een jongeman hem vragen of ze met hun vieren in eerste mogen zitten, en dat wordt resoluut geweigerd. Ik heb al meer meegemaakt dat trio's en kwartetten maar al te graag gezellig samen in eerste zouden zitten, omdat ze in tweede alleen verspreid kunnen zitten. Raar toch dat het dan nooit bij hen opkomt om met een supplementje voor wat knusheid te zorgen: voor amper € 2.50 per man zou het probleem al opgelost zijn. Daar heb je niet eens een echt bier meer voor.

Ook nu valt op dat de trein de reserve tussen Ottignies en Brussel best kan gebruiken: gedaan met de 8 minuten stilstand in Brussel-Luxemburg; die is naar normale proporties herleid.

 

De IR naar Binche (2 vierledige stellen) vertrekt met 2 minuten vertraging in Brussel-Noord, maar komt vlot door de NZV. De stilstand in Brussel-Zuid neemt meer tijd dan voorzien in beslag, zodat we met 4 minuten vertraging vertrekken. Het gaat zowaar over lijn 96 N, en dat gaat vlot: in Halle is de vertraging al teruggelopen tot 2 minuten.  

 

Het is een mooie winterdag geweest: vrij zonnig, aangenaam koud, en maar af en toe te winderig. De wandelingen mochten er zijn, en het openbaar vervoer reed stipt. Meer van dat!

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/bois-de-villers/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!