Hubert Bierbooms Rudmer Bijlsma Johan Braeckman Patrick Bruggeman Kees Bruijnes Wiep van Bunge Manja Burgers Arnold Burms
Filip Buyse Paul Claes
Anton Claessens
Maria Cornelis †
Jean-Luc Cottyn
Leni Creuwels Antonio Crivotti Luc Daenekindt Jean-Pierre Daenen Andreas De Block
Robert De Bock
Firmin DeBrabander
Georges De Corte Daniël De Decker Herman De Dijn Paul De Keulenaer Koen De Maeseneir Johan Depoortere
Deepak De Ridder Lut De Rudder
Bert De Smet
Patrick De Vlieger Luc Devoldere
Johan De Vos
Marcel De Vriendt
Peter de Wit Hugo D'hertefelt Karel D’huyvetters
Giuliana Di Biase
Hubert Eerdekens
Bas van Egmond
Willem Elias
Jean Engelen
Guido Eyckmans Kristien Gerber
Herman Groenewegen
Bart Haers
Yvon Hajunga
Bert Hamminga Cis van Heertum
Nico van Hengstum Bob Hoekstra François Houtmeyers
Jonathan Israel Susan James
Aryeh Janssens
Frank Janssens
Frans Jespers Paul Juffermans Jan Kapteijn
Julie Klein
Wim Klever
Jan Knol
Rikus Koops
Alan Charles Kors Leon Kuunders
Theo Laaper
Mogens Laerke
Patrick Lateur
Sonja Lavaert Willem Lemmens Freddy Lioen
Patrick Loobuyck
Benny Madalijns
Gino Maes
Syliane Malinowski-Charles
Frank Mertens Steven Nadler
Ed Nagtegaal
Jan Neelen
Fred Neerhoff
Dirk Opstaele
Gianni Paganini
Rik Pelckmans
Herman Philipse Jacques Quekel
Ton Reerink
Jean-Pierre Rondas Michael Rosenthal Rudi Rotthier Andrea Sangiacomo Sjoerd A. Schippers Eric Schliesser Max Schneider Winfried Schröder Willy Schuermans Herman Schurmans
Herman Seymus Hasana Sharp Anton Stellamans JD Taylor
Herman Terhorst Marin Terpstra Paul Theuns Tim Tielemans
Fernand Tielens Jo Van Cauter Henk Vandaele Will van den Berg
Sven Van Den Berghe Hubert Vandenbossche Jan Baptist Vandenbroeck
meld je aan als sympathisant of geïnteresseerde: spinoza-in-vlaanderen@telenet.be
11-12-2012
Antiquariaat Spinoza Amsterdam
Goede wijn behoeft geen krans, zegt men. Het is dus niet
zonder schroom dat wij hier melding maken van Antiquariaat Spinoza in Amsterdam. Ernstige Spinoza-liefhebbers uit
de hele wereld kennen dat adres ongetwijfeld en velen hebben er al hun
bestellingen geplaatst. Men kan er steeds rekenen op een vriendelijk onthaal en
expert advies. De prijzen zijn redelijk en het aanbod is er breed en ruim, met
eerlijke en duidelijke omschrijvingen van de aangeboden boeken en van de staat
waarin ze verkeren. Heel bekend zijn de cataloguslijsten per onderwerp, in ons
geval de Spinozana. Onze eigen ervaringen met de verzending naar Vlaanderen
waren steeds meer dan bevredigend: elk boek is afzonderlijk ingepakt met de
grootste zorg en kundig beveiligd tegen de gevaren van het moderne transport.
Wij kondigen hier dan ook met veel genoegen aan dat vandaag een
nieuwe lijst met Spinozana op de
website verschenen is, met meer dan 400 titels. Een gedeelte is afkomstig uit
de bibliotheek van Albert
Kloezen, die zijn Spinoza-collectie aan het Antiquariaat heeft verkocht.
Daarnaast is er een keurige en interessante lijst van Nederlandstalige boeken rond Spinoza, ook goed voor bijna honderd
titels, nieuw, tweedehands en antiquarisch.
Omwille van onze eigen uitstekende ervaringen met Antiquariaat
Spinoza Amsterdam, hebben wij enige tijd geleden zaakvoerder Manja Burgers
benaderd met de vraag om toe te treden tot de sympathisanten van Spinoza in Vlaanderen. Zij bleek daartoe
gaarne bereid en wij voegen haar naam dan ook met de nodige trots toe aan de
lijst. Welkom Manja! Wij vermelden Antiquariaat Spinoza Amsterdam meteen ook
bij onze favorieten, zodat onze lezers zonder omwegen kunnen doorklikken naar
de website aldaar (als een klik niet lukt, doe dan ctrl+klik).
Wij kunnen voor onze
sympathisanten nog een bijzonder interessante ontwikkeling vermelden. De
prijzen op de website van Antiquariaat Spinoza zijn exclusief 6% btw, maar speciaal voor onze sympathisanten is
de prijs inclusief 6% btw, dat wil
zeggen een directe korting van maar liefst 6%. Men hoeft alleen te vermelden
bij de bestelling dat men voorkomt op de lijst wij steunen Spinoza in
Vlaanderen. Wij danken Manja heel bijzonder voor deze aanzienlijke korting!
De prijzen zijn exclusief verzendkosten. Een pakket naar
België kost 6
euro, ongeacht het gewicht (met DPD), wat uiterst redelijk is.
Allen daarheen dus. Wie eerst komt, eerst maalt. Er zijn
buitenkansjes bij voor ieders beurs, met indrukwekkende prijzen voor de topstukken,
maar er zijn eveneens interessante weggevertjes.
Voor alle informatie:
Manja Burgers
Antiquariaat Spinoza
Den Texstraat 26
1017ZB Amsterdam
The Netherlands
Tel. +31206209129
Fax. +31206257540 www.spinozabooks.com
ILAB/LILA member
Categorie:Spinoza-nieuws
Susan James over Spinoza's TTP aan de UGent
ter herinnering: donderdag 13 en vrijdag 14 december 2012 is
er aan de Universiteit Gent de workshop met Susan James, klik hier voor alle details.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
Kapelle
Vandaag plaatsen we
hier graag een bericht dat ons bereikte via Kees Bruijnes, van wie we onlangs
nog de prachtige reeks van Spinoza-gerelateerde schilderijen konden bewonderen,
met boeiend anekdotisch commentaar. Dat Kees ons het bericht stuurde is al een
voldoende reden om het op te nemen, ook al gaat het om activiteiten in
Nederland en niet in Vlaanderen. Een bijkomende reden is dat em. professor Herman
De Dijn een van de sprekers is. En tenslotte is Kapelle niet eens zo ver van de
grens met Vlaanderen, dus misschien laat een of andere grensbewoner zich
inspireren voor een bezoekje. Overigens zijn heel wat van onze lezers
Nederlanders, zeggen de statistieken van Seniorennet.
Als wij zien wat er in
Nederland allemaal georganiseerd wordt, niet alleen rond Spinoza (denk aan de
voordrachten van Rikus Koops in Deventer en de activiteiten van de Amsterdamse
en andere Spinozakringen), maar ook over de vroegmoderne en de latere filosofie,
dan kan men zich de vraag stellen waarom dat in Vlaanderen niet kan. Maar dat
volkomen terzijde; hier is het bericht:
Woensdag 16
januari 2013. Filosofie met prof. Dr. Herman De Dijn.
Leven en werk
van David Hume
Herman De Dijn,
professor in de wijsbegeerte in Leuven spreekt deze keer over zijn tweede
favoriete filosoof. Na Spinoza, vorig jaar, gaat het dus vanavond over David
Hume (1711-1776). David Hume werd geboren in Edinburgh, Schotland en wordt
gerekend tot de Britse verlichtingsfilosofen. Al vroeg schreef hij zijn eerste
boek: A Treatise of Human Nature handelend over de menselijke kennis, de
moraal, het recht en de al of niet aanwezige vrije wil. Hume was een enorme
scepticus die alle filosofische en wetenschappelijke theorieën wantrouwde en
vond dat slechts de menselijke ervaring en de feiten maatgevend moeten zijn.
Menselijke ideeën moet men wantrouwen alleen al omdat die kunstmatig in het
brein worden opgebouwd uit de vele losse indrukken die onze zintuigen opdoen.
De speciale
waarde van Hume was dat hij vele filosofen met hun vaak wijdlopige fantasieën
en theorieën, weer terug op aarde bracht.
Woensdag 27
februari 2013. Filosofie met prof. dr. Piet Steenbakkers met:
"Een
onthullend inkijkje in de gedachtewereld van een zeventiende-eeuwse
libertijn".
Piet Steenbakkers
is professor aan de Utrechtse universiteit. Weet veel van de vroeg moderne
filosofie en is een kenner van 17e eeuws Nederland. Was betrokken
bij de ontdekking en bestudering van het manuscript van de Ethica van Spinoza
in het Vaticaan in 2011. Hij spreekt deze avond over een in 2010 ontdekt
aantekenboekje van een Utrechts Libertijns student uit 1678.
Wat de anonieme
auteur over politiek, religie en seksualiteit opschrijft zou hem in de
gevangenis hebben doen belanden als het aantekenboekje toen openbaar was
geworden. Filosofie speelt in deze tekst geen al te grote rol, maar de
schrijver was duidelijk wel nieuwsgierig naar controversiële denkers, speciaal
Spinoza, verder de Zeeuw Adriaan Beverland (met wie de auteur bevriend moet
zijn geweest) en de Engelsman Thomas Hobbes. De schrijver was zelf geen
vernieuwend denker, eerder een tamelijk onervaren en ietwat sensatiebeluste
jongeling. Maar dat maakt zijn aantekeningen nu juist zo interessant. We weten
wel wat er in de 17e eeuw zoal werd gepubliceerd over die onderwerpen, maar hoe
daarover werd gedacht en gepraat in de kroeg en in de trekschuit, daar gaat het
vanavond over.
Woensdag 10
april 2013. Filosofie van prof. dr. Th. Verbeek over Descartes.
Een
rationalist over de emoties
Theo Verbeek is
verbonden aan de Universiteit van Utrecht als professor wijsbegeerte. Hij is een
internationaal erkende kenner van de filosoof Descartes. René Descartes wordt
vaak afgeschilderd als een extreme rationalist, die anders dan bijvoorbeeld
Montaigne of Pascal geen begrip zou hebben van de beperkingen van het
menselijke verstand; die de mens zou reduceren tot een denkende geest; en die
alle handelen het liefst zou zien als een door mathematisch vernuft geleid
technisch ingrijpen. Dit beeld is fundamenteel misleidend. Weliswaar meende
Descartes dat de materiële natuur uitsluitend door middel van het verstand
gekend wordt en dat we, als we dat kunnen, moeten handelen op grond van wat we
weten en kennen, maar hij meende ook dat dat in het dagelijks leven maar zelden
mogelijk is; dat ons handelen veel vaker gebaseerd is op natuurlijk instinct, ervaring
en emotie; en dat het niet ons doel kan zijn om de emoties uit te bannen maar
hooguit om er niet de slaaf van te worden.
De locatie
voor de drie avonden: De HeyZon, Jufferswegje 31, 4421 JA, Kapelle. Zuid
Beveland. NL Aanvang steeds 20:00 uur.
'Door Spinozas Lens verkozen tot
'Liberales-boek van 2012
Prijsuitreiking op woensdag 19 december 2012
Liberales heeft het boek 'Door Spinoza's Lens' van Tinneke Beeckman verkozen tot 'Liberales-boek
van het jaar 2012'.
In 'Door Spinoza's Lens' ontleedt Tinneke Beeckman het
gedachtegoed en de actualiteit van Spinozas denken. Daarbij verwoordt ze de
vaak abstracte ideeën van Spinoza op een heldere en begrijpbare manier. Zijn
pleidooi voor de vrijheid van denken en zijn afkeer voor bijgeloof verklaart de
botsing van Spinoza met geïnstitutionaliseerde godsdiensten die de angsten en
onzekerheden van mensen capteren en misbruiken. Die schakelen de vrijheid, de
rede en het recht op zelfbeschikking uit. "Wie greep wil op zijn bestaan,
kan best zoveel mogelijk inzicht verwerven in zichzelf en in de werkelijkheid",
aldus Spinoza die zijn hoop vestigde op de wijsbegeerte en de wetenschappen.
Daarmee vat Tinneke Beeckman goed de kern samen van het gedachtegoed van de
grote filosoof. Het is maar een korte greep uit dit boeiende boek waarin ook
aandacht gaat naar verdraagzaamheid, Darwin, meditatie en seksualiteit en
waarom Spinoza ook op die terreinen relevant blijft.
De prijsuitreiking
vindt plaats op woensdag 19 december om
20u in het Liberaal Archief, Kramersplein 23 te Gent. Toegang is gratis, maar
gelieve via
deze link in te schrijven. Op deze avond wordt Tinneke Beeckman geïnterviewd. Verder
wordt nog een opvallende column
en essay uit de nieuwsbrieven
van het voorbije jaar voorgesteld door de desbetreffende auteur.
De jury dit
jaar bestond uit Marnix Verplancke (literair journalist actief voor Knack, De
Morgen en Trouw), Sylvain Peeters (voorzitter De Mens Nu) en drie kernleden van
Liberales (Dirk Verhofstadt, Lieven Monserez en Andreas Tirez).
De shortlist
bestond uit de volgende boeken:
'Door Spinoza's
lens' van Tinneke Beeckman (winnaar)
'Het huis van de
vrijheid' van Rutger Claassen
'De vrolijke
atheïst' van Jean Paul Van Bendegem
'Red de vrije
markt' van Johan Van Overtveldt
'Identiteit' van
Paul Verhaeghe
Categorie:Spinoza-nieuws
Commentaar bij Beeckmans boek
Interessante commentaar bij het boek van Tinneke Beeckman op
de website van uitpers.be:
Ooit was ik al
twee keer met mijn vriend Jossi
Efrat op excursie geweest langs alle Spinoza-locaties. Die
zomerexcursie begint bij de geboorteplaats van Spinoza op het Waterlooplein in
Amsterdam en eindigt na een bezoek aan Ouderkerk, Rijnsburg en Voorburg, in Den
Haag. Spinoza woonde zijn laatste jaren bij de familie Van der Spijck aan de
Paviljoensgracht nummer 72-74 in Den Haag. De hoofdbewoner Hendrik van der
Spijck was kunstschilder. Spinoza zal vast wel eens bij hem op het atelier
gekeken hebben en hij schijnt ook zelf plezier gehad te hebben in het tekenen
van portretjes. Afgekeken van zijn huisbaas natuurlijk.
Toen we daar
met een groepje waren, toonde Jossi ons de looproute vanaf dat huis naar het
centrum van Den Haag bij de gevangenpoort waar op 20 augustus 1672, de
gebroeders De Witt door het volk beestachtig zijn vermoord terwijl Spinoza daar
dus vlakbij woonde en erheen wilde om ze tegen te houden. Het verhaal wil dat
zijn huisbaas hem daarvan weerhield en zelfs de deur op slot deed. Het zou
anders waarschijnlijk niet best met Spinoza zijn afgelopen. Vlak voor dat laatst
bewoonde huis van Spinoza, waar ooit een gracht was, is nu een plein en midden
op dat plein staat sinds 1880 een grandioos mooi bronzen beeld van de filosoof,
gemaakt door de Franse beeldhouwer Frédéric Hexamer Het beeld intrigeerde me.
Er zijn natuurlijk vele beelden en portretten bekend van Spinoza. We weten
overigens niet eens met zekerheid hoe hij er precies uitgezien heeft. Wel dat
hij een donkere huid had en een overvloedige donkere haardos. En een
uitgesproken vriendelijk gezicht.
Nou ja, met
dat mooie beeld van Spinoza voor ogen wilde ik proberen hem op een schilderij
tot leven te wekken. Op een mooie zomerse dag reed ik in mijn auto met
schetsboek en camera en een keukentrapje op het dak naar Den Haag. Daar
aangekomen, verkende ik de situatie op licht en pose voor een portret. Dat
pleintje staat s zomers rondom vol bomen met een dik bladerdak. Ik wilde een
clair-obscur effect op het portret, een Rembrandtesk effect zeg maar. Maar die
bomen hielden het licht tegen. Ik heb toen net zo lang op een belendend
terrasje zitten wachten tot de zon net tussen twee bomen het beeld bescheen en
nam toen mijn fotos. Het trapje bewees goede diensten want het beeld staat
nogal hoog op zijn sokkel.
Die
Paviljoensgracht, liever gezegd dat pleintje heeft nog een merkwaardig trekje.
Het valt op dat er een stroom van mannen vanaf dat plein, tegenover het
vroegere huis van Spinoza in een zijstraat verdwijnt. Daar bevindt zich
namelijk een straat met lief lachende meisjes waar veel nieuwsgierige mannen op
af komen en waar weinig aan filosofie wordt gedaan.
En Jossi
vertelde ons tijdens die excursie dat de Paviljoensgracht in Spinozas tijd een
deel was van de Joodse wijk van Den Haag. Maar dan wel van de wijk van de Asjkenazim
en daar kon Spinoza als verbannen Sefardische Jood dus zonder problemen wonen.
Zoiets als een verbannen Protestant die nog wel tussen de Katholieken mag leven
Met de fotos
en wat situatieschetsen heb ik bijgaand schilderij gemaakt. Ik heb Spinoza voor
de gelegenheid wat zeventiende-eeuwse werkkleren aangetrokken van lakense stof.
Het contrasteert in ieder geval goed met de groenige achtergrond en het clair-obscur
effect zit er ook in.
Mocht u in de
buurt van Den Haag komen dan is een bezoek aan de Paviljoensgracht de moeite
waard. Jammer genoeg is het huis niet betreedbaar want de huidige bewoner werkt
niet mee, maar het statige beeld is onlangs nog helemaal schoongemaakt en staat
er prachtig bij. Je kunt Spinoza er een hand geven
In 2005 was ik
voor t eerst aanwezig bij de studieweek van de Spinoza vereniging in Leusden.
Het was in de maand juli en de mussen vielen die week van het dak van de hitte.
Er was in het bijgebouw van het ISVW géén airco en dus zeer heet in het
zaaltje. Op de laatste dag van de studieweek, de vrijdag, hadden we Herman De
Dijn uit Leuven als leraar/spreker. Ik had al het één en ander van hem gehoord
in het circuit van spinozisten. Hij zou nog altijd katholiek zijn maar toch
niet gelovig of volgens sommigen seculier maar toch in iets transcendents
geloven. Had pionierswerk verricht om Spinoza te herontdekken.
Ik vond het al
direct prettig naar hem te luisteren. Hij heeft een zachte, beschaafde maar
meeslepende stem, had totaal geen last van de warmte en wij zaten op het puntje
van onze stoel. Tijdens dat college vertelde hij o.a., hoe Spinoza de liefde
tot god omschreef maar ook dat hij, Herman De Dijn zelf in zijn rustige uurtjes
graag op het terras van zijn favoriete café op de Grote markt achter een koele
Stella zit te filosoferen. Na afloop van die ochtendsessie vroeg ik hem of ik
een portretje van hem mocht maken. Daar reageerde hij niet direct positief op
maar toen ik hem vroeg of dat mocht op zijn favoriete terras in Leuven stemde
hij ermee in.
Ben toen op de
afgesproken datum naar Leuven gereden, een stad die ik totaal niet kende,
parkeerde mijn auto buiten de stad en peddelde op mijn meegebrachte fiets, twee
uur te vroeg, naar het terras op de markt. Kon zo op mijn gemak de situatie
tevoren bekijken op lichtinval en achtergrond. En ja hoor, precies op tijd kwam
de Professor op een oude fiets en in hemdsmouwen want het was nog steeds warm
die zomer naar het terras. Hij werkte voorbeeldig mee aan mijn experiment,
zette zich op een strategisch punt op het terras en ik maakte twee schetsen,
één en profil en één en face van zijn edel gelaat en nog wat fotos. Daarna
aten en dronken we nog wat en ik maakte dankbaar gebruik van de situatie om de
vragen die ik over Spinoza had opgespaard, één voor één te stellen. Kreeg
uiteraard afdoende antwoorden en de verwijzing naar een boek van Yirmiyahu
Yovel: The Marrano of Reason.
Ik heb het
portret twee keer moeten maken omdat de gelijkenis er de eerste keer
onvoldoende in zat. Nog een alcoholisch detail: Het glas koele Stella waar de
Professor zoals eerder gezegd zo graag aan zou nippen, had ik tevoren voor de
goede orde maar vast besteld maar de Professor bestelde uiteindelijk gewoon
koffie en liet mij de Stella maar ik heb ik het glas natuurlijk wel als
figurant op het doek gebruikt al was het alleen maar vanwege het verhaal.
Hoe dit
schilderij van Wiep van Bunge ontstaan is? Wiep van Bunge doet alles wat een
professor in de filosofie behoort te doen, namelijk les geven aan de Erasmus
universiteit van Rotterdam, boeken en artikelen schrijven en prachtige verhalen
vertellen aan in filosofie geïnteresseerde mensen. Verhalen over Spinoza en
over de 17e eeuw. Zoals over Johannes Breedenburg, een Rotterdamse
collegiant die in de ban van Spinoza was. Verhalen over de Verlichting en
verhalen over de geschiedenis van de Spinozavereniging waarvan ie nu een aantal
jaren voorzitter is. In die hoedanigheid vroeg ik hem of ik een schilderijtje
van hem mocht maken. Ik had gevraagd of ie daartoe zijn toga met baret wilde
aantrekken. Dat was nog een heel gedoe want Rotterdammers staan erom bekend
wars te zijn van veel decorum en die toga moest van ver komen.
Wiep van Bunge
is zo groot van gestalte dat hij nauwelijks op het schilderijtje paste. De achtergrond
van het doek is zo ongeveer het uitzicht dat de professor heeft vanuit zijn
werkkamer.
Kees Bruijnes
Hieronder een link naar de persoonlijke pagina van Prof. Dr.
Wiep van Bunge, waar een pdf-file met zijn volledige bibliografie kan geopend
worden:
Van onze sympathisant Kees Bruijnes ontvingen we
volgend bericht, het eerste in een reeks over zijn portretschilderijen en zijn
band met Spinoza.
Ik werd in 2000
lid van de vereniging het Spinozahuis maar ben pas voor het eerst naar een bijeenkomst
geweest in november 2003. Ik moest namelijk eerst een zekere gêne overwinnen om
me bij dat, in mijn toenmalige opvatting, selecte gezelschap te durven voegen.
Het betrof toen een lezing van Steven Nadler over Spinoza in de deftige aula
van de universiteit van Utrecht. En daar was Miriam ook aanwezig en stond daar
achter de boekenstal. Miriam was voor mij al direct wat ze voor honderden
mensen in Nederland (en België?) is geweest en nog steeds is, een grote
stimulans om Spinoza beter te leren kennen. En omdat ik al heel lang een
enthousiast portretschilder ben, vroeg ik bij de volgende ontmoeting om haar te
mogen portretteren. Ze vond dat meteen goed en stelde voor bij mij thuis in
Zeeland te komen poseren. In die tijd moest ze daar namelijk voor haar werk
regelmatig zijn.
Zo gezegd zo
gedaan en ergens in de herfst van 2004 heb ik wat studieschetsen en wat fotos
van verschillende poses van haar gemaakt. Ik heb haar toen ondermeer gevraagd
met haar linkerarm te leunen op een schildersezel, met in mijn achterhoofd al
de bedoeling daar later een stapel boeken onder te schilderen. Dat heeft dus
geleid tot bijgaand schilderij. Ik vind dat zelf overigens ook één van mijn
beste schilderijen tot nu toe. De kritiek die ik er wel op krijg, is dat de
Spinoza-figuur op de achtergrond wel erg jong is. Maar mensen vergeten dan dat
Spinoza in feite ook heel jong was en reeds als twintiger en dertiger zijn
vertrekkende filosofie ontwikkelde.
Miriam van Reijen was verder voor mijn persoon degene die me pas echt via vraag en antwoord
de grote hoogten van Spinozas filosofie heeft uitgelegd. Ik had daarvoor al
het één en ander gelezen over de filosoof maar begreep de uitwerking van zijn
filosofie over onderwerpen als vrije wil, emoties en ratio, conatus, God of de
natuur pas echt nadat Miriam mij die had verteld.
Voor mij waren
vooral de studiemiddagen in Amsterdam die de vereniging ieder jaar houdt, zeer
interessant omdat men daar in kleine groepen steeds twee uur de tijd heeft om
intensief met goede filosofen van gedachten te wisselen.
De website van Rikus
Koops is vernieuwd en een bezoekje meer dan waard. Je vindt er alles
over zijn hertaling en paralleluitgave van de KorteVerhandeling, met ondermeer
uitvoerige toelichtingen die gratis te downloaden zijn. Verder ook nieuws over
zijn lezingen en cursussen, zijn publicaties en heel wat interessante links.
De link bij onze 'favorieten' brengt je er naartoe (eventueel ctrl + klik als een gewone klik niet werkt).
Warm
aanbevolen!
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
30-10-2012
Tinneke Beeckman op de Boekenbeurs
Het VRT-radioprogramma Triovan
Klara zendt live uit van op
de Boekenbeurs op 3 en 11 november, van 12 tot 13 uur. Op zaterdag 3 november
ontvangt men er de filosofen Tinneke
Beeckman en Ico Maly. Werner Trio kijkt met hen door de lens van Spinoza
naar de ideologie van N-VA.
Wij vernemen ook
dat het boek van Tinneke Beeckman, Door Spinozas
lens, dat wij hier aankondigden en uitvoerig bespraken, aan een tweede druk
toe is. Van harte gefeliciteerd, Tinneke. Mede dank zij jou is Spinoza er wel
degelijk in Vlaanderen!
Categorie:Spinoza-nieuws
21-10-2012
Antonio Crivotti
Wij kondigen hier met genoegen de aanmelding aan als
sympathisant van Spinoza
in Vlaanderen van Antonio Crivotti, die
ons meteen ook de toestemming verleende om zijn artikel over Spinoza als
atheïst in het Nederlands te vertalen voor onze website. Wij kunnen niet
beloven dat die vertaling (uit het Italiaans, met behulp van een bestaande Franse
vertaling) voor binnenkort is, er liggen nog enkele andere teksten op vertaling
te wachten. Mocht iemand zich geroepen voelen om daarbij een handje toe te
steken, aarzel dan niet, alle hulp wordt ten zeerste geapprecieerd.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
16-10-2012
Lezing Sonja Lavaert, een verslag
Van Freddy Lioen
ontvingen we volgend bericht:
De werkplaats Spinoza
uit het O. Oostende heeft bij haar stichting het idee opgevat om het gedachtegoed
van Spinoza te helpen uitdragen. Vorig jaar hadden we de eerste druk
bijgewoonde - editie waarin Spinoza als de filosoof van de blijheid werd
gebracht. Dit jaar belicht de filosofe Sonja Lavaert (Dr. in de filosofie,
docente aan de VUB en auteur) de politieke betekenis van Spinoza. Dit boeiend
seminarie vond plaats op woensdag 10
oktober 2012 om 19 uur in Hotel & Restaurant Van der Valk te 8020
Oostkamp. Iedereen was er welkom en ook voor deze editie was er een ruime
opkomst.
Dr. Sonja Lavaert bezorgde ons een goed gestoffeerde
Spinoza-lezing, die als volgt ingedeeld was:
1. Leven, werken, context
2. Politieke betekenis Spinoza vanuit extern perspectief, in de teksten van
tijdgenoten, voor en tegenstanders, die hij heeft beïnvloed of door wie hij is
beïnvloed, waarin hij een rol speelt
3. Politieke betekenis Spinoza intrinsiek, in zijn teksten: TTP, Ethica, TP
4. Enkele conclusies: politieke betekenis nu
In haar studie en onderzoek is professor Lavaert ooit vertrokken bij Dante, de
Renaissance en Machiavelli, om bij Spinoza terecht te komen. O.m. zijn
politieke betekenis gaf dan weer aanleiding om terug te komen waar ze
vertrokken was, nl. terug bij Dante en Machiavelli.
Als inleiding op haar slot poneerde dr. Lavaert dat de revolutionaire betekenis
en de radicale verlichting van Spinoza vandaag nog steeds gelden. Dit betekent
'dat we zijn themas en kritiek kunnen toepassen in
een reflectie over het actuele politieke leven en actuele democratie. Spinozas
stellingen en argumenten kunnen dienen als instrument om vooroordelen te
doorprikken, discoursen te analyseren, vanzelfsprekendheden in vraag te
stellen, om het heersende denken, de cultuur en concrete beleidsvoeringen te
analyseren, wegen en beoordelen. Meteen een apotheose die in de huidige
actualiteit weerklank kan vinden.
Na de lezing was het tijd voor een gezellige receptie en werd er voluit van
gedachten gewisseld. Ook Dr. Lavaert was zeer aanspreekbaar en bleef ons verder
inspireren over haar onderwerp.
Recensie: Door Spinoza's lens, Tinneke Beeckman, door Mark Behets
Boekbespreking: Tinneke Beeckman Door Spinozas lens
door Mark Behets
Alvorens
over dit boek te beginnen, wil ik Karel, de webmaster, danken voor het forum
dat hij me hierbij biedt om de bespreking van dit m.i. zeer interessante boek
te verspreiden. Karel, bedankt voor je inspanningen om deze site op te richten
en in stand te houden. Door de verspreiding van de wijsheid van Spinoza te
bevorderen, bewijs je, zoals alle sympathisanten van deze site weten, de hele
maatschappij een belangrijke dienst.
Ach waren alle mensen wijs
Dan was d aard een paradijs
Ondanks een
weinig opvallende omslag en titel, blijkt Door Spinozas lens een duidelijk
ander boek te zijn dan alle vroegere Spinozaboeken die ik onder ogen heb
gekregen. Het oogt nieuw in quasi alle opzichten: schrijfstijl, indeling,
onderwerpen, doelpubliek
Om met het
laatste te beginnen: dit is een ideaal boek voor de beginnende Spinoza
liefhebber. Er is geen enkel voorkennis over Spinoza vereist. Het vertrekt niet
van in eerste instantie weinig boeiende theoretisch-filosofische
uiteenzettingen, maar wel van concrete onderwerpen die vandaag in de
actualiteit staan. Van hieruit beschrijft Beeckman de toepasselijke filosofische
inzichten van Spinoza, op een tegelijk bevattelijke maar toch vrij diepgaande
manier. Wie de zes topics van het boek heeft doorgewerkt en dat kan in de
volgorde die de lezer zelf verkiest-, heeft een goede basis van alle belangrijke
werken van Spinoza meegekregen en is klaar om de lectuur van Spinoza zelf aan te
vatten.
Hoewel dus uiterst geschikt voor de debutant, is het zeer merkwaardig dat dit boek
er ook in slaagt om de gevorderde Spinozist aan te spreken. Beeckman formuleert
in haar toepassing van Spinozas theorieën op de behandelde onderwerpen, heel wat
originele ideeën en benaderingen. Hoewel het ook over praktische filosofie
gaat, is dit GEEN Alain DeBotton-boek. Het graaft heel wat dieper.
Ook qua
stijl is het boek verfrissend. Hoewel de auteur doctor in de filosofie is (en
tot voor kort aan de Vrije Universiteit Brussel verbonden was), blijft ze ver
van de zware academisch-filosofische schrijftrant, maar hanteert het vlotte
proza van de betere journalistiek.
De inhoud is
gedurfd en daarom origineel. De auteur extrapoleert Spinozas inzichten naar
zes hedendaagse kwesties en laat als het ware de zeventiende-eeuwse filosoof
hierover uitspraken doen. Het eerste onderwerp de vrije meningsuiting- is nog
vrij gemakkelijk, daar dit ook al in de zeventiende eeuw aan de orde was en er
bij Spinoza dan ook zeer veel over te vinden is. In de latere hoofdstukken
komen moeilijkere topics aan bod, waar Spinoza niets over schreef of slechts
enkele zinnen seks bijvoorbeeld. Beeckman lijkt een paar keer zelf te schrikken
van haar durf en wijst dan expliciet op het speculatieve karakter van haar
onderneming. M.i. is haar aarzeling ongegrond: haar speculaties zijn grondig
onderbouwd vanuit Spinozas uitgangspunten en zullen dan ook op weinig kritiek
stuiten. Om een voorbeeld te geven: vanuit Spinozas afwijzing van elke
doelgerichtheid van de God/Natuur, stelt ze: er is geen seks omdat er
voortplanting moet zijn (Christelijke these), maar er is voortplanting omdat er
seks is (Spinozas naturalisme). En dus is er geen grond om enige afwijkende seksbeleving
te veroordelen.
Als ik bovenstaande
kwaliteiten overloop, kan ik het niet laten een wat provocerende uitspraak te doen:
er zit veel vrouwelijks in de aanpak van het boek. Vrouwelijk in de zin dat het
een aantal typisch mannelijke gebreken vermijdt: het is niet polemiserend, niet
te abstract, verwaarloost niet de praktische en psychologische aspecten. Maar
niet vrouwelijk in de zin dat logische gestrengheid, theoretische diepgang en
duidelijke stellingnames zouden ontbreken. Beeckman staat meer dan haar
mannetje.
In een
boekbespreking horen uiteraard ook enkele kritische noten (hoewel het de lezer
nu wel duidelijk zal zijn dat dit een beperkte opsomming wordt).
Belangrijkste
punt van kritiek is m.i. dat de politieke voorkeur van Beeckman af en toe naar
voren komt en door de onoplettende lezer kan verward worden met een stelling
die vanuit Spinoza zou af te leiden zijn. Zo wordt op pag. 46 het kapitalisme
wel erg negatief beschreven en op pag. 168 wordt neoliberalisme quasi gelijk
gesteld met het recht van de sterkste. Beeckman relateert deze stellingen
niet aan Spinoza, maar m.i. zou uit Spinozas realisme en anti-utopisme ten minste
een genuanceerder oordeel volgen: het kapitalisme is een economisch systeem dat
tot nu toe het meest efficiënt is gebleken; Spinoza zou zeker oog hebben voor
dit aspect.
Ander punt
van kritiek is dat in het boek slechts één Spinoza-interpretatie aan bod komt
(die van Beeckman), wat voor een beginnende Spinozist de indruk zou kunnen
wekken dat dit de enig mogelijke interpretatie is. Het wat enigmatisch karakter
van Spinoza valt zo wegen daardoor voor sommigen een stuk van zijn
aantrekkelijkheid. Deze benadering lijkt echter onvermijdelijk verbonden met de
opzet van het boek, met name Spinoza toepassen op de praktijk. Toepassen is
slechts mogelijk als men vertrekt vanuit een vaststaande interpretatie.
Besluit:
In navolging
van Beeckman ga ik me aan een speculatie wagen zij het dan van een andere
soort. Ik voorspel een grote verspreiding van dit boek, niet alleen in
Vlaanderen en Nederland, maar, na vertaling in het Engels, ook daarbuiten.
Waarom? Het succes van boeken als De troost van de filosofie van Alain De
Botton bewijst dat er een grote markt is voor praktische filosofie en Door
Spinozas lens heeft m.i. alle nodige kwaliteiten in zich (en meer). De
interesse van de schrijvende pers (interview in De Standaard Weekblad) en van
de gesproken pers (interview op Radio 1) zijn duidelijk gunstige voortekenen.
En om de
link te maken met het wat kinderlijke- versje hierboven: het succes van dit
boek impliceert dat we een stapje dichter komen bij het ideaal van het versje
zij het dan dat we van Spinoza geleerd hebben niet in een
utopie te geloven.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
11-10-2012
Jonathan Bennett
Jonathan Bennett
is een naam die in de wereld van het
Spinoza-onderzoek klinkt als een klok. Velen onder ons hebben zijn A Study of Spinozas Ethics op de boekenplank
staan en slaan het nog vaak open om professor Bennetts uitleg over een of ander
aspect van Spinozas filosofie nog eens na te lezen, wat steeds stimuleert tot
verder nadenken. Bekend is ook zijn werk als hertaler van Spinoza en andere vroegmoderne
auteurs in begrijpelijk Engels.
(als de link niet meteen werkt, doe dan ctrl+klikken of type
de naam van de link in je browser)
Wij
ontvingen van Dr. Bennett volgende vriendelijke mail: Please put me on your list of sympathisers - I am entirely in favour of
what you are doing.
Bovendien verleende professor Bennett ons welwillend de
toestemming om enkele Spinoza-artikels van zijn hand die vroeger verschenen zijn
in nu moeilijk toegankelijke tijdschriften, te vertalen in het Nederlands en ze
in exclusiviteit aan te bieden op onze website. Wij zijn meteen aan de slag
gegaan en hopen het resultaat hier in de loop van de komende maanden aan te
bieden.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
Tinneke Beeckman, Door Spinoza's Lens
Op 10 oktober
2012 verschijnt het boek van Tinneke Beeckman, Door Spinozas lens. Macht,
meditatie, manifestatie, evolutie, seksualiteit. Uitgeverij Pelckmans, 2012,
ca. 232 blz., ISBN 978-90-289-6834-9, ca. 18,95
We ontvingen dit
bericht van de auteur:
Het werk van
filosoof en lenzenslijper Spinoza (1632-1677) heeft mijn blik op de wereld
ontzettend veranderd. In het boek geef ik zes perspectieven voor de hedendaagse
burger: vrij debat en geloof, revolte en manifestatie, politiek en moraal,
meditatie, Darwins evolutietheorie en seksualiteit.
Eerst bespreek ik
Spinozas visie op vrij debat, geloof en politiek. Wat zijn de politieke
vragen in Spinozas tijd, de 17e eeuw? Waarom argumenteert hij tegen inmenging
van godsdienst in de politiek en waaruit bestaat zijn pleidooi voor vrije
meningsuiting?
Het hoofdstuk
over revolte en manifestatie sluit aan bij recente uitdrukkingen van een
verlangen naar verandering: de Arabische Lente, de Occupy-beweging in Wall
Street en elders. Hoe bepalen verontwaardiging en angst politieke regimes?
Waaruit bestaat duurzame politieke verandering? Hoe denkt Spinoza politieke
macht?
In het derde
hoofdstuk bespreek ik Spinoza omkering van morele waarden in de politiek.
Onder invloed van Machiavelli bekritiseert Spinoza een aantal voorgangers,
zoals de christelijke, scholastische denker Thomas van Aquino en de utopist
Thomas More. Spinozas omkering van waarden lijkt me vandaag bijzonder
relevant.
Na de politieke
themas komen bewustzijn, sensualiteit en lichamelijkheid aan de beurt.
In het vierde
hoofdstuk vat ik meditatie op als mindfulness. Ik ga op zoek naar de
zintuiglijkheid en de lichamelijkheid in Spinozas denken, en hoe die de plaats
van de rede voor hem bepalen. Ik vertel mijn meer persoonlijke omgang met
Spinozas denken als praktische filosofie. Zelfkennis, hoe begin je ten slotte
daaraan?
In het vijfde
hoofdstuk breng ik Spinoza samen met Darwin, die me als filosofe erg
fascineert. Zijn Darwins ideeën zoals verwantschappen tussen soorten en
natuurlijke selectie mogelijk binnen Spinozas naturalisme? Ik geef de harmonie
tussen Darwins theorie en Spinoza het voordeel van de twijfel, al zijn er
enkele kritische punten.
Tot slot
verschijnt Spinoza als filosoof van de passies, in het hoofdstuk over
seksualiteit. Een thema dat vandaag uiteraard razend actueel is: enerzijds
lijken de liberale rechten van vrouwen en holebis verworven, maar zijn ze dat
vaak niet. Anderzijds verkoopt seks goed, en lijken seksuele verlangens
obsessief en alomtegenwoordig. En bevatten liefdesrelaties tot op bepaalde
hoogte geen dramas?
Spinoza schrijft
niet alleen alsof hij er alles van weet, hij heeft voor de lezer vandaag
opmerkelijke inzichten.
Een nawoord van
Eric Schliesser (UGent, BOF-onderzoeksprofessor) sluit het boek af.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
10-10-2012
recensie: Brieven over het kwaad, Miriam van Reijen
Wij kondigden hier al enige tijd geleden het verschijnen aan
van het boek van Miriam van Reijen,De
brieven over het kwaad. De correspondentie tussen Benedictus de Spinoza en
Willem van Blijenbergh, hertaald, ingeleid en van aantekeningen voorzien door
Miriam van Reijen. Amsterdam, Wereldbibliotheek, 2012, ISBN 9 78 90 284
2488 3, 175 blz., 19,90 .
We konden ons op deze website ook al verheugen over een
uitvoerige en boeiende inleiding door de auteur zelf, speciaal door haar aangepast
voor Spinoza in Vlaanderen. Daarmee
waren onze lezers alvast goed op weg gezet.
Intussen mochten we van de promotiedienst van uitgever
Wereldbibliotheek Amsterdam een recensie-exemplaar van dit aantrekkelijke boek ontvangen,
waarvoor onze dank. We kwijten ons dan ook volgaarne van onze taak om deze
belangrijke publicatie te bespreken op onze website. We nemen ons voor om dat in
twee afleveringen te doen. Een eerste bespreking wijden we aan de publicatie zelf
en haar belang voor de Spinoza-liefhebber, maar ook aan de concrete
samenstelling en de uiterlijke verschijning. In een tweede bijdrage zullen we
ons dan wagen aan een inhoudelijke bespreking van de substantiële inleiding van
Miriam van Reijen, waarbij uiteraard ook de brieven zelf zullen betrokken
worden.
Vooreerst willen wij het feit zelf van deze publicatie
toejuichen. Zij vult een lange en jammerlijke lacune, die menig Spinozavriend
ongetwijfeld vaak zal betreurd hebben. Dat deze acht brieven van uitzonderlijk
belang zijn voor de kennis van Spinozas kernopvattingen is niemand ontgaan;
getuige daarvan de publicatie in andere wereldtalen van deze brieven en de
secundaire literatuur die erover bestaat, vaak van de hand van coryfeeën van het
Spinoza-onderzoek. Tot nog toe waren wij aangewezen op de volledige verzameling
van de brieven, in het Nederlands vertaald door (hoofdzakelijk) Fokke Akkerman,
maar die uitgave dateert al van 1977, met een tweede druk in 1992. Bovendien
zijn de brieven die oorspronkelijk in het Nederlands gesteld waren in die
uitgave in een letterlijke transcriptie van het 17de-eeuwse
Nederlands weergegeven. Dat is zo voor Brief 18 (WvB), 19 (BdS), 20 (WvB), 22
(WvB), 23 (BdS), 24 (WvB), 27 (BdS). Van Brief 21 is er alleen een Latijnse
versie bewaard, die door Akkerman vertaald is.
Het was dus heus wel nodig dat er een omzetting gemaakt werd
naar het hedendaags Nederlands. Dat is dr. Miriam van Reijen echt goed gelukt.
Ze volgt de oorspronkelijke tekst getrouw, maar past die waar nodig en nuttig stelselmatig
aan op een degelijke, rustige manier. Het resultaat is een frisse, vlotte en
uitstekend leesbare tekst, waarbij de volle aandacht van de lezer eindelijk kan
gaan naar de fascinerende inhoud. Daarmee heeft dr. van Reijen ons een zeer
waardevolle dienst bewezen. Ook de vertaling van Akkerman van Brief 21 werd, in
afspraak met hem, in dezelfde zin opgeschoond. Naar ons aanvoelen is dit op
zich al een reden om het boekje meteen aan te schaffen. Ongetwijfeld zal het
nog verscheidene generaties van Nederlandstalige Spinoza-liefhebbers blijven
bekoren en hen van ongemeen nut zijn. Dat is het voordeel van een werk dat goed
gedaan is: het hoeft dan niet meteen overgedaan te worden.
Op de keerzijde van de Franse titel staat een facsimile
afdruk van het handschrift van brief 27 van Spinoza. Na de inhoudsopgave volgt
een Verantwoording, waarin de auteur aangeeft hoe zij praktisch tewerk gegaan
is en welke noodzakelijke keuzes ze gemaakt heeft voor de schrijfwijze, het
hoofdlettergebruik, de nummering van de brieven en de paragrafen, de
cursivering enzovoort. Dan krijgen we de uitvoerige Inleiding, pagina 11 tot 46,
waarvan een eerdere versie verscheen in het magazine Filosofie (2010). Op de zeer degelijke inhoud daarvan komen we graag
later nog terug.
Vervolgens is er een interessant tussendoortje: een levendig
stukje (fictieve, maar op de tekst gesteunde) dialoog tussen de twee
briefschrijvers, van de hand van Martin Schouten en overgenomen uit de Volkskrant (1997).
De tekst van de acht brieven staat op de rechterpagina, de
noten op de linkerpagina. Dat is best een handige indeling; zie echter onze
bedenkingen over de leesbaarheid verderop. De inhoud van de noten is van
uitstekende kwaliteit: ad rem, niet
onnodig wijdlopig, met talrijke verwijzingen naar onder meer de Ethica en met verhelderende uitleg over
de historische context van woorden en begrippen.
Na de laatste brief krijgen we nog een levensschets van
Spinoza, kort maar goed. De bibliografie vermeldt vooreerst de werken van Spinoza
en is zeer uitvoerig voor de uitgaven van de Brieven. Bij de Korte Verhandeling missen we verrassend
de recente paralleluitgave door Rikus Koops. De secundaire literatuuropgave is
selectief op de Brieven gericht en op de thematiek die in de brieven over het
kwaad aan bod komt.
Wat de vormgeving betreft, is er zeer goed en iets minder
goed nieuws te melden. Het formaat van het boekje is erg handzaam. Het is
verzorgd genaaid en stevig ingebonden, wat jarenlang intensief gebruik
waarborgt, zelfs voor het nageslacht. Fraaie kapitaalbandjes boven en onder en
een heus leeslint: bewonderenswaardig. Vol linnen band in een voornaam
donkergroen, met zilveren opdruk op de rug, voorbeeldig. Een goed ogende stofwikkel
om een en ander te beschermen, fijn, dank u wel, we zijn verwend!
Het boek is een tweelingbroertje (of zusje, zo je wil) van
de Korte verhandeling, hertaald en
bezorgd door Jan Knol (2011). Wij hadden destijds bedenkingen over het
binnenwerk en die hebben we dus ook nu weer. Vooreerst de kleur van het papier:
een nogal foncé crèmekleurtje. Dat oogt wel goed en chic in het volle daglicht,
maar bij matig kunstlicht verduistert daardoor het contrast met de letters net
iets teveel, maar dat is slechts onze persoonlijke indruk, anderen zullen daar
allicht minder om malen. Komt daarbij nog dat de platte tekst wel gezet is uit
een fraaie klassieke letter, maar in een corpsgrootte die voor lezers van onze
leeftijd toch echt te klein is. Het wordt nog erger bij de noten op de linkerpagina,
die nog uit een kleinere letter gezet zijn. Dat is niet alleen echt hinderlijk,
het is ook volkomen onnodig, aangezien de meeste linkerbladzijden heel wat ongebruikte
witruimte hebben, genoeg om zelfs de zeldzame volle bladzijden eventueel te
laten overlopen naar een volgende.
Men heeft over die noten misschien niet lang genoeg
nagedacht; men volgt gewoon de incunabelentraditie die zegt dat (voet)noten uit
een kleiner corps moeten gezet worden. Dat kan (ooit) zijn (economische)
redenen (gehad) hebben, maar waarom het in dit digitaal tijdperk de lezer nog onnodig
moeilijk maken als men toch de ruimte heeft? De eventuele meerkost zou men
graag overhebben voor meer leesbare noten.
De aanzienlijke maar nutteloze voetmarge zou men graag ten
dele opofferen voor een iets ruimere rugmarge, zodat men het boek minder moet
breken om een platte pagina voor zich te hebben.
De mooie cursieve letter, die onder meer voor benadrukking
gebruikt is, bemoeilijkt het lezen toch enigszins, zeker bij langere passages,
waarvan er gelukkig niet te veel zijn. Overigens echter niets dan goeds over
het zetwerk, dat door het hele boek heen even fraai en uiterst verzorgd is.
Al bij al is dit ongetwijfeld een ongemeen belangrijke en
aantrekkelijk uitgegeven publicatie, met een redelijk prijskaartje, die wij
zonder enige aarzeling warm aanbevelen.
Zoals aangekondigd zullen wij ons binnenkort wagen aan een
commentaar bij de uitvoerige inleiding van Miriam van Reijen en bij deze
Brieven van het kwaad.
Categorie:Spinoza-nieuws Tags:Spinoza
09-10-2012
Michael Rosenthal
Wij verheugen ons bijzonder in de aanmelding als internationaal
sympathisant van Spinoza
in Vlaanderen van Prof. Dr. Michael Rosenthal, hoogleraar en Departementshoofd
Filosofie aan de University of Washington,
Seattle, WA, USA, een erkende autoriteit in het Spinoza-onderzoek. Hij is geen
onbekende in Nederland, waar hij onlangs nog
lezingen gaf over Spinoza.
Volgende woensdag, 10 oktober 2012 om 19 uur vindt de tweede editie plaats van
onze Lezing Spinoza in Van der Valk te Oostkamp.
Wij zijn een jonge maçonnieke werkplaats - arbeidend onder
de obediëntie van de RGLB - die straks twee jaar actief is. Van bij de
stichting hebben we het plan opgevat om eenmaal per jaar een eminente Spinoza
kenner uit te nodigen om een thema uit zijn rijke filosofie te komen toelichten
en dit voor een zo ruim mogelijk publiek.
In de editie 2011 'Spinoza en het vrije denken' bracht Dr.
Tinneke Beeckman een zeer gesmaakte lezing.
Voor de editie 2012 komt Dr. Sonja Lavaert de politieke
betekenis van de grote filosoof toelichten.