Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
19-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april 2018 Bevel (Gestel)

De wandeling.
Als je dan toch standaardwerken zou moeten aanduiden, dan zou het Wandelboek Vlaanderen daar zeker bij horen. Wij gebruiken vandaag het Nieuw groot wandelboek Vlaanderen, dat door Vakantiegenoegens en ene Margit Sarbogardi in 2001 werd gepubliceerd. De vierde wandeling (van 100) is getiteld Bevel, Door Netevallei en Pallieterland. Daarmee is al ongeveer geschetst wat je kunt verwachten: veel Nete-oevers en voor de rest een tamelijk rustig en vlak, agrarisch gebied. De TWQ ligt voor Vlaanderen behoorlijk hoog: 61%. Dat slaat dan op de 14.690 km van de eigenlijke wandeling, want je moet vanuit Gestel nog twee keer 1.460 km bijtellen, spijtig genoeg langs een dubbelvakse betonbaan. Maar dat kan de pret niet drukken: Gestel "centrum" is ongetwijfeld de moeite waard en dat zou je missen zonder de aanloop. Wat wel de pret drukt, is het verdwijnen of afsluiten van enkele wegen die in 2001 klaarblijkelijk nog bestonden of vrij toegankelijk waren. Het meest hatelijke is het afsluiten van een mooie weg door een Wildbeheereenheid, je weet wel, die schurken die vinden dat een mooie naam de lelijkste daden toedekt. Op het kaartje zijn alternatieven aangebracht, die we gelukkig niet te ver moesten zoeken. Voor de foto's moet je hier zijn.


Het piepkleine centrum van Gestel is echt wel de moeite waard…


… net zoals de omgeving van het Hof van Rameien.

Het weer.
Ongewoon warm (27°) en vrij veel cirrusbewolking: eerder zomer dan lente.


De stafkaarten.
16/6Z Berlaar


Hoe we er geraakten.
Gestel wordt niet bediend door een reguliere buslijn, Bevel heeft er wel één, maar dan een goed uitgeklede schooldienst (151) en het centrum, laat staan het station, van Berlaar ligt echt wel te ver om bruikbaar te zijn. De belbus redt ons dus, al behoort de vlotte reservering blijkbaar definitief tot het verleden. Maar nood breekt wet en dus probeerden we vanuit Nijlen in Gestel te geraken, maar zie verder…


Een beetje geschiedenis.
Begin jaren 1990 bleek dat achtereenvolgende besparingsrondes voor grote hiaten in het busaanbod hadden gezorgd. Dat was bijvoorbeeld het geval in de regio Ieper, Poperinge, Diksmuide, Veurne, waar enkele reguliere lijnen weggesaneerd waren en vervangen door schooldiensten die uiteraard niet in aanmerking kwamen voor de andere verplaatsingen in de betrokken streek. Het was toen dat de belbus het daglicht zag, niet toevallig in West-Vlaanderen en Limburg, waar de locale nood aan vervoersmogelijkheden het grootst was. Je zou ze zowaar als proefzones kunnen beschouwen, want tien jaar later bleek de belbus een belangrijke factor in de concrete uitvoering van de basismobiliteit.

Aanvankelijk wist je als reiziger perfect wat je aan de belbus had. In de toenmalige busboekjes werden alle belbussen opgenomen, telkens met de duidelijke waarschuwing dat je eerst telefonisch moest reserveren. Zelf kon je je verplaatsing al enigszins voorbereiden, omdat in de belbustabellen minstens één vastgelegd tijdstip van vertrek werd aangegeven. Veelal ging het om een aansluiting, die zoveel mogelijk werd afgestemd op het vertrek- of aankomstuur in een NMBS-station. Door de afgedrukte tabellen kreeg de reiziger een vrij duidelijk beeld van frequentie en basistrajecten. Reserveren kon vlot en meestal kon je de operator charmeren door zelf een verbinding te suggereren op basis van de gegevens in de dienstregeling. Dat daar soms even van afgeweken werd, behoorde tot de karakteristieken van het hele belbusverhaal.
Toen De Lijn net als alle grote meisjes een eigen website kreeg, ging men zelfs nog een stap verder: de theoretische dienstregeling kon makkelijk geraadpleegd worden: wie een uitstap voorbereidde, kreeg een vrij duidelijk beeld van hoe die eruit zou kunnen zien. Alleen de NMBS-site raakte danig in de knoei als je een verbinding met belbus opzocht.
Je mag gerust stellen dat dit het hoogtepunt van de belbus betekende: de belbus werd beschouwd als een volwaardig element in de uitbouw van de basismobiliteit.
Spijtig genoeg duren mooie liedjes bij het OV maar tot de rechtsere partijen zich ermee gaan moeien. De geschetste informatie verdween en op de website vind je alleen nog plannen van de belbusgebieden en lijsten van de bediende halten. Over gedetailleerde dienstregelingen mocht de reiziger niet langer beschikken. En dat was volgens De Lijn zijn eigen fout, omdat hij niet altijd inzag dat de voorgestelde dienstregelingen maar theoretisch waren. Domme reizigers, toch!
Tot overmaat van ramp wil men eigenlijk van de belbussen af: de belbussen, die indertijd ingevoerd waren omdat ze zoveel goedkoper waren dan de reguliere buslijnen, werden hier en daar opgedoekt wegens… te duur. Tragisch voorbeeld is het Pajottenland, waar bepaalde gemeenten plots grotendeels zonder vervoer kwamen te zitten en dat lang niet alleen in het weekend. Andere belbussen sneuvelden haast onopgemerkt.
Met nieuwe reserveringsprocedures nadert het einde nu snel: cover, niet zoals in discover of uncover, tenzij je dat laatste interpreteert als compleet onbruikbaar, maar zoals in bedekken, bedekt houden. Dat bleek bij onze laatste belbusreservering. Op de website lees je nog altijd dat alle halten van het belbusgebied met elkaar verbonden kunnen worden. Ik denk dat het me een klein kwartier gekost heeft om een min of meer bruikbare belbus te (helpen) vinden. De operatrice is wel van goede wil en erg vriendelijk en geduldig - getraind om dat te zijn, niet noodzakelijk om ook echt te helpen, want met bruikbare oplossingen komt ze niet meteen aandraven. Onze bestemmingshalte is Berlaar Gestel Kerk en voor ons komt het nog het best uit als we vanuit Nijlen Station kunnen vertrekken. Omdat het seniorenbiljet van de NMBS pas vanaf 9:00 geldt, komen we daar bij voorkeur aan om 10:54. Alleen: er is een bus om 10:34 of iets dergelijks en de volgende is om 13:24! Zo komt De Lijn tegemoet aan de niet eens veeleisende wensen van zijn klanten. Ik probeer nog even via Melkouwen Station, ook een belbushalte, maar van die halte heeft de operatrice nog nooit gehoord. Na een tijdje blijkt ook daar geen bruikbare oplossing voor te bestaan. Nu, dat hoeft ons ook niet te verbazen. Als het arme kind dezelfde gegevens gebruikt als de op de website gepubliceerde, zou ik er ook niet wijs uit geraken. Je moet uit nieuwsgierigheid maar eens even de website van De Lijn raadplegen en een verbinding Station Nijlen - Berlaar Gestel Kerk opzoeken. Anders dan de directe verbindingen tussen alle belbushalten, krijg je verbindingen met minstens 1 overstap. De mooiste is die van 11:28 waarmee we naar Berlaar Dorp gebracht worden, aankomst 11:30. Een half uurtje wachten op dezelfde belbus brengt ons om 12:02 in Gestel! Maar zoek niet verder: er zijn nog krankzinniger suggesties.
Duidelijk is het wel: op deze manier is de belbus geen bruikbaar alternatief meer. Ik corrigeer mezelf: een alternatief is hij nooit geweest, wel een erg welkome aanvulling op de reguliere dienstregelingen. (We hebben er dan ook nooit één gereserveerd als het anders kon.) Als men niet snel het roer omgooit, zal men de belbussen als concept niet eens meer moeten afschaffen, de reizigers blijven wel vanzelf weg…

De verbinding.

Halle - Lier 3410 11:21 12:20 +5 1867 -  61005 M6 controle: J
Lier - Nijlen 2962 12:45 12:53 stipt 08105 mr08 - Desiro controle: N
Nijlen - Gestel [943] 13:24 n.v.t. ab1052-02 VDL Bus & Coach MidiCity Comfort Cars
-
Gestel - Nijlen [943] 19:00 n.v.t. ab1052-02 VDL Bus & Coach MidiCity Comfort Cars
Nijlen - Lier 2989 19:06 19:15 +1 08143 mr08 - Desiro controle:N
Lier - Halle 3441 19:39 20:39 stipt 826 mr75 - vierledig controle: J

 

En wat we beleefden.
Tja, je hoort de gekste excuses om toch maar in eerste klas te zitten met een tweedeklasbiljet. De dames van vandaag zijn niet gewend om de trein te nemen, beweren ze, al horen we hoe de ene treinbegeleider aan de andere zegt dat ze een abonnement hebben. Ik heb het hier al eerder gezegd: met een abonnement zou een klasverhoging aan boordtarief regel moeten zijn! Echt vlekkeloos verloopt de rit van IC3410 tot Lier niet, al blijft de vertraging binnen de perken: vanaf Lot rijden we al traag Brusselwaarts en Mechelen naderen we aan een stilaan klassiek geworden slakkengangetje. Misschien moet men eens denken aan premies voor pc's die het treinverkeer niet geprogrammeerd vertragen. Met seingevers van vlees en bloed werkte dat systeem.

Maar de aansluitende L-trein biedt ons nog de kans om even binnen te wippen in het klassieke stationsbuffet van Lier. En dat is altijd meegenomen én een ware verademing in vergelijking met Starbucks en andere Panossen.
We komen stipt in Nijlen aan en aangezien de laatste bekommernis van de belbuscentrales wel lijkt te zijn om goede aansluitingen met de trein aan te bieden, moeten we hier theoretisch een half uur wachten. De ervaring heeft ons echter al geleerd dat een belbus soms een stuk vroeger komt dan afgesproken. Deze keer loopt dat op tot tien minuten en de al aanwezige medereiziger is duidelijk opgetogen dat ze niet langer moeten wachten. We doen dus eerst een ommetje langs de halte Kessel Iona-instituut en het is wat zoeken en omrijden door wegenwerken, maar uiteindelijk bereiken we het verrassend mooie Gestel.
Voor de terugrit hebben we een afspraak om 19:00, wat zonder meer opnieuw een erg lange aansluitingstijd in Nijlen betekent. Ik waag het er maar op en meld dat aan de chauffeur: als er geen nieuwe aanvragen komen, is het voor hem geen probleem om wat vroeger te komen.

En zo kunnen we al om 19:06 uit Nijlen vertrekken. De terugreis verloopt zonder problemen. In Brussel-Zuid verbazen zes jongedames die van de zee komen zich over het ongelooflijke comfort van het niet-gemoderniseerde viertje, maar nog voor Ruisbroek worden ze al doorgestuurd.

De treinlectuur.
Stephen CLARKE, Merde actually.
John LANCHESTER, Kapitaal.


Een scheutje oprisping.
1. De media berichten over een zware straf voor een 91-jarige vrouw die een zware boete krijgt wegens belastingsfraude. We krijgen nog net niet te horen of te lezen dat we toch wat medelijden moeten hebben, gezien haar leeftijd.

2. De voornaamste taak van marketeers bestaat erin te beslissen wat goed voor ons is. Want zelf lijken we daar niet meer toe in staat te zijn…

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPECK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.


HLD7849 met een goederentrein door het station van Nijlen. Wachten in de buurt van een station hoeft niet te vervelen.

19-04-2018 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
17-04-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april 2018 Schaltin

De wandeling.
Sla niet meteen in paniek als je nog nooit gehoord hebt van het dorpje Schaltin: het is een Condrozdorpje dat behoort tot de gemeente Hamois, maar blijkbaar toch mooi genoeg is om te worden opgenomen in Wandelen door de mooiste landschappen van België van Gunter Hauspie en Daniël Leroy. Met iets meer dan 6 km is het een van de kortere wandelingen die dit jaar op ons programma staan. Het grootste deel van de wandeling is verhard: de TWQ bedraagt 29%. Toch is het een aan te raden tocht, door een zacht glooiend landschap. Schaltin en Champion zijn de dorpjes waar we door komen. Toch is het even opletten in dit laatste dorp: hoewel het boek nog maar dateert van 2001, is een stukje weg, dat we in het kader van andere wandelingen nog gebruikt hebben, nu afgesloten: onherroepelijk, met poort. Spijtig, want het was en is een mooie dreef. Misschien werk voor Itinéraires Wallonie: het zou echt niet de eerste weg zijn die door een nieuwe eigenaar zonder pardon opgenomen wordt in het eigen patrimonium. Het probleem is makkelijk op te lossen, zoals je uit het kaartje kunt opmaken. Foto's vind je hier.


La Ferme Sur les Sarts ziet er uit de verte nog prachtig uit. Dichterbij wordt het duidelijk dat hier snel moet worden ingegrepen…

Het weer.
Een prima lentedag: bijna helder en met de temperatuur leven we lichtjes boven onze stand.


De stafkaarten.
54/2N Hamois - 54/1N Assesse


Hoe we er geraakten.
Veel keuze hebben we niet: Schaltin wordt bediend door buslijn Andenne-Seilles - Ciney, en dat op erg onregelmatige basis, al kunnen we dus ons overstapstation kiezen: Andenne of Ciney. Uit Ciney vertrekt een bus om 8:24 en om… 16:10. Uit Andenne is het eerste vertrek om 15:10. Maar door de lengte van de wandeling kunnen we er een late namiddagtocht van maken, want de avondspits is wat bruikbaarder. Overigens hadden we ook op woensdag(middag) wat meer mogelijkheden, zonder excessen, trouwens.

Om Andenne te bereiken hadden we eventueel ook met een overstap in Namur kunnen werken: dat zou de verplaatsingsduur wat verkort hebben, maar ook de overstapmarge.


Een beetje geschiedenis.
Beeld je een wat kaduuk vierkant in, gevormd door de spoorlijnen 162 (Namur - Arlon), 125 (Namur - Liège) en 126 (Ciney - Statte) en plaats daar een punt in het centrum. Dan moet je ongeveer in Ohey uitkomen. Dat moet in de negentiende eeuw ook de plannenmakers niet ontgaan zijn, want precies daar bouwde de NMVB een stelplaats, op de kruising van de tramlijnen Courrière - Huy en Seilles (Andenne) - Ciney.

Het is vooral die laatste die ons vandaag interesseert, want die bediende ook Schaltin, het van de hoofdweg afgelegen en toch door de tram bediende dorp. Later zou de bus op dezelfde manier van de huidige N921 afwijken en Schaltin en Champion bedienen. Denk nu vooral niet dat de tram destijds ook de wegen volgde: daar leent het sterk golvende landschap van de Condroz zich allerminst toe. Dat was ook het geval in Schaltin, waar we nog een onmiskenbaar stukje uitgraving voor de tramlijn terugvonden bij het begin van de Rue du Monument.
Zoals de meeste landelijke tramlijnen overleefde ook deze lijn de jaren 1950 niet. Vier buslijnen vervingen de beide tramlijnen: 13 Seilles - Ciney (nog altijd van toepassing), 14 Ohey - Courrière en 15 Ohey - Huy. Een vierde buslijn, een marktdienst die alleen op vrijdag reed, liep van Ohey naar Seilles via Haillot.

De Condroz wordt blijkbaar niet bepaald in het hart gedragen door de verantwoordelijken van de TEC-Namur, maar gelukkig is de kaalslag hier niet zo hard aangekomen als in andere regio's. Vandaag is lijn 13 grotendeels overgebleven (met een onregelmatige bediening op weekdagen, een erg beperkte dienst op zaterdag en één heen-en-terug op zondag. De bediening van Haillot is al geruime tijd opgenomen in de dienstregeling van lijn 13, al is de bediening nog zwakker dan op de stamlijn 13. (Van lijn 14 is alleen het gedeelte Ohey - Gesves overgebleven. De inderdaad wat zinloze verlenging naar Courrière werd geschrapt.)


De tram kruiste net buiten het centrum van Schaltin de Rue du Monument. Eigenlijk werd op het grondgebied van Schaltin nergens de bestaande wegen gevolgd!

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 1911 12:37 12:48 stipt 458 mr96 Deense neus controle: N
Brussel-Zuid - Andenne 2413 13:03 14:31 stipt 08203 mr08 Desiro controle: J
Andenne - Schaltin [13] 15:10 15:46 +5 ab4656 Van Hool New A330 Ohey?
-
Schaltin - Andenne [13] 18:36 19:13 stipt ab4651 Van Hool New A330 Ohey?
Andenne - Brussel-Luxemburg 2440 19:27 20:33 +1 413 mr80 break controle: J
Brussel-Luxemburg - Halle 3391 20:46 21:14 +3 904 mr86 Sprinter controle: N

 

En wat we beleefden.
Eigenlijk kunnen we vrij kort zijn over de treinreis heen: dat beide treinen toch stipt rijden, heeft minder te maken met het tijdig opengaan van seinen dan met de ruimte in de dienstregeling.

In Andenne ligt het busstation wat ongelukkig aan de verkeerde zijde van het treinstation. De lang geleden afgeschafte overweg maakt een directe rit van Seilles naar het centrum onmogelijk, en dus wordt er eerst een lus gereden die ons zelfs tot bij de NMBS-halte Château de Seilles brengt. Eigenlijk hadden we de bus net zo goed in de Rue de la Station kunnen nemen, want die ligt vlak bij het treinstation en zou dus eventueel indien nodig een extra 7 minuten overstaptijd kunnen opleveren. Maar alles rijdt op tijd en dus nemen we de bus op het busstation.
Als je de dienstregeling van lijn 13 bekijkt, verwacht je niet meteen veel volk, en al zeker niet zo halfweg de namiddag. Maar de bus rijdt langs enkele scholen en als we het stadje Andenne buitenrijden heeft de bus zeker 40 à 50 reizigers mee. Waalse scholen lijken soms wel erg vroeg te stoppen, en scholieren vormen dan ook de hoofdmoot van de klandizie. Ter hoogte van Coutisse stappen twee controleurs in: we hebben de laatste 5 jaar al meer controles gekregen dan in de vorige 35 jaar. Hier wordt de bus niet opgehouden zoals bij De Lijn, maar een derde TEC-man volgt in een wagen. Alle reizigers zijn trouwens in orde. Ik heb iedereen dan ook - zonder uitzondering - bij het instappen zien ontwaarden. Mede door de drukte maakt de bus toch wat vertraging, maar we hebben meer dan tijd genoeg om de wandeling af te werken.

We nemen de laatste bus naar Andenne terug. Ook die rijdt met wat vertraging, maar de bus heeft nu minder reizigers mee en de 6 minuten bij vertrek zijn helemaal opgeslorpt bij aankomst in Andenne. Ook nu heeft de bus inderdaad een vijftal reizigers mee. Ik vraag me dan altijd af hoe klanten erin slagen om dat schaarse busaanbod toch naar hun hand te zetten. Voor ons is het nog eenvoudig, omdat we naar hartenlust kunnen schuiven, maar de meeste reizigers zijn toch aan tijd gebonden?

De IC naar Brussel-Zuid bestaat uit 1 break, stel 413 met een flink gekneusde neus. Maar hij rijdt wel op tijd, voorlopig toch. Net voor Namur, ongeveer ter hoogte van de vroegere halte, horen we een eigenaardige klik en de trein komt plots tot stilstand. De treinbestuurder loopt even daarna enkele keren door zijn trein, maar wat er precies misgaat is niet duidelijk. Na een achttal minuten rijden we toch verder, op tegenspoor nu: we komen in Namur aan op spoor 11. Een schouwer meldt zich, maar na 10 minuten rijden we Namur buiten: de schouwer rijdt mee tot Gembloux. Veel lijkt er niet meer aan de hand te zijn met het stel. Namur +10, Gembloux +7, Ottignies +4, Brussel-Luxemburg +1. Nog even S 3391 naar Edingen nemen en we komen in Halle na onze namiddag-avonduitstap. Erg gehaast lijkt men niet meer te zijn. Vanaf Etterbeek neemt de vertraging mondjesmaat toe, al blijft ze toch wel heel beperkt.


De treinlectuur.
Stephen CLARKE, Merde actually.
John LANCHESTER, Kapitaal.


Een scheutje oprisping.
1. Bij al de dingen die Aron Berger verkeerd deed, is men nog vergeten te melden dat hij Jezus Christus gekruisigd heeft. Maar vermoedelijk is er geen CD&V'er meer die dat nog weet.

2. Al dat gedoe over handjes schudden: ik geef ook niet graag een hand en kussen is al helemaal horror. Maar omdat ik geen Chassidische Jood ben, neemt men me dat (voorlopig) nog niet kwalijk.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPECK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

17-04-2018 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573
  • 21 augustus 2024 Engreux - Nadrin
  • 15 augustus 2024 Opheylissem - Jodoigne (GR127)
  • 5 augustus 2024 - Herbeumont - Mortehan (GR16)

    Archief per maand
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!