Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
15-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 maart 2012 Vedrin - Pontillas GR412

Wie al eens wat gelezen heeft over GR412 Le Sentier des Terrils heeft zich waarschijnlijk al de vraag gesteld of dit pad echt van de ene terril naar de andere loopt, en hoe men dat tussen pakweg Namur en het Luikse bekken heeft opgelost. Het antwoord op die vraag is eenvoudig: men heeft dat niet opgelost. Vandaag lopen we dan ook over een terrilloos parcours, tussen Vedrin en Pontillas, goed voor net geen 18 km. In plaats van de steenhopen krijgen we een typisch agrarisch landschap geserveerd, op de grens tussen Haspengouw en Condroz, met grote, vaak goed bewaarde of recent gerestaureerde boerderijen en weidse akkers. We lopen wat van dorp naar dorp, en die mogen er stuk voor stuk zijn: Vedrin - Cognelée - Boninne - Gelbressée - Franc-Waret - Hingeon en uiteindelijk Pontillas.

Keerzijde van zo een op de landbouw afgestemde regio is dat we vaak een lage TWQ moeten optekenen: vandaag halen we 36 % - een weg die op de kaart van het NGI nog als onverharde veldweg naast het Bois de Fernelmont is aangegeven, is net gebetonneerd. Onnodig te zeggen dat de enige vorm van verkeer vandaag een stel wandelaars was, dat zich ook stoorde aan de kalender van de klopjachten in het vermelde bos in het vorige jachtseizoen: 10 dagen in een drietal maanden tijd, je moet als wild goede papieren hebben om dat te overleven. Sans papiers worden hier onverbiddelijk afgeknald. Wat het economische nut van de verharding van zo een weg is, weet God alleen, tenzij je smeergeld ook als economisch nuttig beschouwt.

Met de uitbundige zon van deze eerste echte lentedag erbovenop, is het toch een parcours dat best te smaken valt. Het kasteel van Franc-Waret en zijn onmiddellijke omgeving zorgen bovendien voor de kers op de taart.

 

Foto's van de wandeling vind je hier.

 

 

We kwamen er wel meer tegen, zij het niet allemaal in goede staat: een eerste kapelletje in Vedrin.

 

 

De charme van een winters akkerlandschap.

 

 

Terugblikken op Gelbressée: de aangenaamste weg vandaag.

 

 

Het kasteel van Franc-Waret.

 

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 1556 7:23 7:32 +1 (625)

Brussel-Zuid - Namur 2408 8:03 9:09 +7 (2704 - 58021)

Namur - Vedrin [24] 9:41 9:54 stipt (ab4535, VDL-Jonckheere Transit 2000, Malonne?)

 

Pontillas - Namur [17] 15:45 16:10 stipt (ab4358, VDL-Jonckheere Transit 2000G, Forville?)

Namur - Brussel-Noord 2137 16:21 17:18 stipt (506)

Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +6 (1859 - 61003)

 

De commentaar:

We zullen maar geloven dat aan de basis van het groeiend succes een steeds sterker geloof in de milieuvriendelijkheid en het gemak van de trein ligt, en niet de weggeefpolitiek die zich weerspiegelt in de prijzen en terugbetalingsmodaliteiten van de treinkaarten en de hoge brandstofprijzen. Feit is dat het niet mogelijk meer is om in Halle in de ochtendspits nog een rustige trein te nemen - de P-treinen van lijn 96 stoppen hier niet… Zelfs met 5 klassieke stellen heeft CR 1556 een meer dan behoorlijke bezetting in tweede en eerste klasse, al kiezen reizigers uit Halle vaak voor anderhalve klasse. Alles loopt naar behoren: we vertrekken stipt in Halle en komen zonder noemenswaardige problemen toch met een minuutje vertraging in Brussel-Zuid aan. Deze CR volgt lijn 96 tot Ruisbroek, en het lijkt dat het overgaan naar lijn 96N net te veel tijd vergt, om de rit in de voorziene 9 minuten af te werken. Ik blijf me afvragen hoe de diesellocs 51 en 62 dat destijds deden met de semi-directe treinen Tournai - Schaarbeek.

In Brussel-Zuid willen we de IC naar Namur - Liers  van 8:03 nemen. Helemaal toevallig is dat niet. Deze trein is eigenlijk de P8520 Tournai - Mons - Brussel, geef toe, een rit die tot de verbeelding spreekt. Dat deze trein ook nog is samengesteld uit een lang stel M4 is ook niet helemaal vreemd aan onze keuze. (En bovendien biedt het ons de kans om onze tocht in de vroege voormiddag te beginnen.)  

 

(De IR naar de Luchthaven en Landen is gehalveerd: 5 M6 met de 2740 achteraan. Hoe men daar een tweede stel zou moeten aankoppelen is me niet zo duidelijk. Onnodig te zeggen dat de trein goed beklant is.)

 

Op 2 afgeschafte P-treinen naar Schaarbeek, en een ongeval in Schulen na, is er verder niet zo veel aan de hand. We vertrekken dan ook met amper 2 minuten vertraging, maar de doortocht door de NZV verloopt weinig vlot: we moeten zelfs twee keer aanschuiven om in Brussel-Centraal te geraken. Brussel-Noord verlaten we dan ook met 7 minuten vertraging, en de vertraging zal tot Namur rond die 7 fluctueren. Maar voor één keer biedt de TEC ons een halfuurdienst aan, en dus maken we ons geen zorgen. Het is volop genieten van een schitterende ochtend; de trein rijdt van vertragingszone naar vertragingszone, en andermaal blijkt dat de gerekte dienstregeling op lijn 161 geen fantasietje is.

In Namur zie je dat de spits achter de rug is: veel bussen rijden leeg terug naar de stelplaats. Het ritje met lijn 24 brengt ons verrassend snel uit de Naamse agglomeratie, met een lange klim uit de Maasvallei. Enkele oudjes hebben al inkopen gedaan en keren goedgemutst terug naar huis.

 

Voor de terugrit rekenen we op lijn 17, die ons naar Namur zal brengen. Echt druk is het niet in deze gelede bus, maar de terugrit zal ongetwijfeld drukker zijn. Het akelige busstation van Namur lijkt overspoeld door het jonge volkje dat de benen strekt na een vermoeiende dag op de schoolbanken, en ook de weg naar het station is er een met hindernissen. Tijdelijke overbevolking… Er is sprake van om het busstation opnieuw aan te leggen, boven het NMBS-station, wat op zich een elegante oplossing lijkt met mooie aansluitingsmogelijkheden in het vooruitzicht, maar elk project heeft tegenwoordig ongeveer evenveel voor- als tegenstanders,er wordt dus duchtig gepalaverd, en dat is de rechtste weg naar stilstand. We dronken nog een glas, we deden nog een plas, en alles bleef zoals het was.

IC 2137 is de enige IC in de namiddag die met 3 stellen rijdt, en dat geeft wat meer ademruimte. Een vijftal jongeren komt die zoeken in eerste klas, en even lijkt het erop dat het een rumoerige en enerverende reis zal worden, maar de treinbegeleider is kordaat en snel: je kunt van hier zien (er is dus toch een voordeel aan die doorkijkstellen!) dat er plaats genoeg is, en de vijf druipen af. Een veertiger is op het platform blijven wachten, en vraagt daar - zoals het hoort een klasverhoging. In Gembloux stappen nog een Aziaat en een andere jonge van onbepaalde origine in; de Aziaat maakt er zich zorgen over dat ze in eerste klas zitten, in dat Engels dat nu een wereldtaal heet te zijn. De andere stelt hem gerust: hij zal wel zeggen dat ze tweede klas niet vonden. Ik luister met veel bewondering naar de terugkerende TBG die in schitterend Engels uitlegt dat er altijd een tweede klasse is, en dat ze gewoon naar de cijfers op de deuren moeten letten. Het niet eens zo gekke tegenargument is dat op alle deuren die één prijkt als je van hier kijkt, en eigenlijk is dat waar, al zal het hier wel om smoes 37 uit het grote treinsmoezenboek gaan.

We blijven schitterend op tijd rijden, tot Brussel-Noord. Zoals gewoonlijk nemen we de IR naar Binche niet in Ottignies, maar in Brussel-Noord. Als er dan iets verkeerd gaat met deze trein, blijft het tijdverlies beperkt. Maar de IR maakt bijna op tijd zijn opwachting: we vertrekken met 3 minuten vertraging in het Noordstation, maar ook nu is het aanschuiven in Brussel-Centraal. In Brussel-Zuid vertrekken we met 7 minuten vertraging, in Halle tekenen we er nog 6 op.

Twee van de vier treinen die vandaag een vertraging laten optekenen, lopen die op in de NZV. Zelf ben ik er geen voorstander van om het aantal treinen daar drastisch te verminderen: je moet de mensen nu eenmaal niet afleiden naar andere bestemmingen omdat je er niet in slaagt om het huidige én gevraagde aanbod op een deftige manier te realiseren. (Stel je voor dat je de bussen allemaal aan de rand van Groot-Antwerpen laat stoppen omdat ze in de binnenstad te veel vertraging maken…) Uitbreiden dus maar. Alleen mag het deze keer niet zo lang duren als met de eerste zes kokers: ik zou het ook nog graag meemaken.

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!