NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
16-03-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 48 (deel 1)

We zijn bij map 48 aanbeland, een allegaartje aan foto's uit 1986. We beginnen met een reeks foto's langs lijn 94 en eindigen met enkele foto's langs lijn 25 (en 27): wordt vervolgd in map 49.

01. HLE 2222 met E 4503 Schaarbeek - Tournai - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3


02. MR 731 met E 1564 Antwerpen-Centraal - Tournai - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.4. Deze trein zal gesplitst worden in Edingen: het laatste deel zal doorrijden naar Geraardsbergen.


03. HLD 5103 met Z 767 Schaarbeek - Lille - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3. Deze internationale trein stopte na de NZV alleen in Ath en Tournai. Er reden er zo amper 4 per dag. En voor de rest was er op lijn 94 de uurverbinding van de reeks 15xx (zie foto 02), aangevuld met P-treinen. Vergelijk met de halfuurdienst van vandaag.


04. Een voor die tijd typische keet met de apparatuur voor de bediening van de overweg. Deze robuuste dingen verschijnen hier langs de lijn in de jaren 1960, bij de modernisering van de lijn. De bescheiden graffito is een reactie op het alweer enkele jaren oude IC-IR-plan, dat de enkele honderden meters verder gelegen halte van Beert-Bellingen van de spoorwegkaart wiste.


05. HLE 2749 met E 4967 Schaarbeek - Geraardsbergen - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3. Even ter info: Infrabel plant hier de bouw van een brug over de spoorweg, die de afschaffing van de OW 11, 14 en 15 mogelijk zou maken. Zoals altijd zijn de burgers tegen…


06. HLE 2620 met E 4505 Schaarbeek - Moeskroen - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3.


07. HLD 5123 met Z 4528 Schaarbeek - Tournai via Mons - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3


08. MR 762 met E 1565 - Antwerpen-Centraal - Tournai - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3 - zie de opmerking bij foto 02.


09. MR 764 met E 1566 - Antwerpen-Centraal - Tournai - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3.


10. MR 243 met E1567 - Antwerpen-Centraal - Tournai - 18.06.1986 - lijn 94 kp 18.3.


11. ab5580 in Courrière op lijn 14 Ohey - Courrière - 26.06.1986


12. HLE 2708 met goederentrein in Courrière - 26.06.1986.

16-03-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-03-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 48 (deel 2)


13. HLE 2113 met E 94 Basel - Brussel-Zuid - 26.06.1986


14. HLE 2331 met een onbekende 20 met goederentrein - Courrière - 26.06.1986.


15. De speciale stoomtrein Kempenland op 29.06.1986 in Vilvoorde.


16. En hij nadert


17. … en hij nadert. De trein is samengesteld uit L-rijtuigen


18. HLE 2722 poseert met recente M5-rijtuigen in… Zolder op 29.06.1986.


19. HLD 5185 zelfde plaats, zelfde tijd.


20. Een van de stoomlocs van TTZ (Toeristische Trein Zolder) die voor aansluiting zorgde met de Kempenland. Het is allemaal al zo lang geleden dat ik het ook even moest opzoeken.


21. En dit zijn opschriften op een R-rijtuig dat in het bezit gekomen was van TTZ. Deze R-rijtuigen vormden een kleine reeks die in één adem genoemd konden worden met de tussenrijtuigen die met MW 42 - 43 - 44 - 45 gebruikt konden worden. De opschriften verklapten heelwat: FIZ staat voor Muizen, de laatste onderhoudspost van dit rijtuig, R996 wijst erop dat het om een reserverijtuig ging, of beter: dat het om een rijtuig in een reserverijtuigenstel ging.


22. HLD 5210 in Libramont op 16.07.1986.


23. Het stuurstandrijtuig M1 BDx van trein 1655 Antwerpen-Centraal - Neerpelt op 21.08.1986 in Balen-Wezel. De rest van de trein is samengesteld uit M2-rijtuigen; het M1-rijtuig was niet toegankelijk voor de reizigers.


24. Dezelfde trein met de duwende HLD 6261.

15-03-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
14-03-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 48 (deel 3)


25. Het inrijsein van Eisden-Mijn op 21.08.1986. De reizigersdienst was hier al een tijdje opgeheven.


26. Op 25.08.1986 stapten we in Faymonville - de staat van lijn 48 is al bedenkelijk geworden. Later zou het hier nog even opflakkeren, maar helaas kwam ook aan de toeristische exploitatie van de Vennbahn een eind.


27. Het brugje in het centrum van Faymonville, vlak bij de vroegere halte.


28. En waar de treinen gingen, kwamen (soms) de bussen: ab7611-09 (Voyages Wergifosse) op 25.08.1986 in Faymonville, op lijn 45a naar Weismes (en Trpois-Ponts).


29. Bij het vroegere station van Weismes werd een overstappunt georganiseerd. De hele Oostkantons konden in die tijd rekenen op een performant busnet met goed uitgekiende onderlinge aansluitingen, ook op zaterdag en zondag.


30. In mijn notities vind ik 07.09.1986 Beneluxtrein in Leuven, maar ik betwijfel sterk dat dit correct is. Kan iemand me verbeteren?


31. HLD 5926 op 01.10.1986 in Sint-Katelijne-Waver op lijn 27.


32. MR 825 als E 935 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud op 01.10.1986 in Sint-Katelijne-Waver (lijn 25)


33. MW 626 als E 1512 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud op 01.10.1986 in Sint-Katelijne-Waver. De goederentrein en het hectometerpaaltje helpen niet meteen om hier een geslaagde foto van te maken.


34. HLD 6245 en 6255 op 01.10.1986 in Sint-KatelijnWaver (lijn 27 kp 27.4).


35. HLE 2331 op dezelfde plaats, op dezelfde dag.


36. MW 766 als E6262 Antwerpen-Centraal - Mechelen, op 01.10.1986 in Sint-Katelijne-Waver - lijn 25 kp 26.8.

14-03-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-03-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 maart 2019 - Spa

De wandeling.
Stilaan wordt het tijd voor de wat hartiger tochten op ons programma en die van vandaag komt daar zeker voor in aanmerking. Het is een combinatie van de wandelingen 6, 19 en 14 op de wandelkaart Pays des Sources - carte nord, uitgegeven door een resem toeristische diensten in samenwerking met het NGI. Getalletjes zeggen in dit geval natuurlijk niet veel en dus voeg ik er graag de officiële namen aan toe: 6. Promenade Meyerbeer, 19. Les caillebottis de Malchamps-Bérinzenne en 14. Ru du Vieux Spa. Die namen geven meteen een goede indruk van wat de wandeling (15 km lang met een TWQ van 67%) inhoudt: de wondermooie wandeling stroomopwaarts van de Ru Meyerbeer die zich naar het lager gelegen Spa en de Wayai haast, een erg aangename tocht aan de rand van de Venen met een uitkijktoren die ook echt een uitkijk geeft en ten slotte een lange afdaling terug langs de Ru du Vieux Spa. Dat je twee keer iets meer dan 2 km moet lopen om vanuit Spa de interessante wandeloorden te bereiken en omgekeerd moet je erbij nemen en is niet eens vervelend, evenmin als het verbindingsstuk (zie kaart) tussen Meyerbeer en Bérinzenne. Tot slot leidt de wandeling je naar een van de eigenaardigste NMBS-halten: Spa-Géronstère. De naam lijkt te suggereren dat de bron van Géronstère vlakbij is maar dat is niet het geval. Of je achteraf een streekdrankje prefereert boven een glas schuimend bier moet je voor jezelf uitmaken.


De Ru Meyerbeer is hier al wat tot rust gekomen na een lange afdaling.


Vanaf de uitkijktoren is het uitzicht indrukwekkend.

Het weer.
Eerst wisselend bewolkt (mooi, hoor: zie de foto's) met enige tijd zichtbare buienactiviteit ten zuiden en op het einde in de laatste kilometer ook nog een regenbui bij ons. Fris en gelukkig niet echt winderig.

De stafkaarten.
49/4S Spa - 50/1S Francorchamps (of 49/3-4 Spa en 50/1-2 Sart - alleen de laatste is al vernieuwd)

Hoe we er geraakten.
Spa is eigenlijk vrij eenvoudig te bereiken dankzij de L-trein Aachen - Spa-Géronstère die om het uur rijdt, al willen de planners ons per se ook met verbindingen met de bus uit Pepinster (waar die bus niet eens aan het station komt) opzadelen. Overigens is het berichtje in de NMBS-app dat je voor de verbinding met overstap in Verviers-Central mogelijk 2 biljetten nodig hebt ook niet meteen geruststellend. Maar bij nadere beschouwing is die verbinding perfect legitiem; dat is me een hele tijd geleden trouwens door de klantendienst bevestigd. Ik begrijp niet dat de app zo geprogrammeerd is dat hij wel kan uitvissen dat we het traject Pepinster-Verviers 2 keer afleggen, maar niet kan ontdekken dat de treinen van de reeks 500 (Oostende - Eupen) niet in Pepinster stoppen en daar dus geen aansluiting kúnnen geven.

Een beetje geschiedenis.
Kort na de oprichting van de NMBS in 1926 opende de nationale maatschappij her en der nieuwe stopplaatsen die tussen de "echte" stations kwamen te liggen. De meeste daarvan hebben de invoering van IC-IR in 1984 niet overleefd, maar andere bestaan tot op vandaag en hebben dus ook alle andere bezuinigingsrondes overleefd. Dat wordt hier op lijn 44 duidelijk geïllustreerd. Tot 21.05.1932 liggen tussen Pepinster en Spa stations in Juslenville, Theux, Franchimont (stopplaats), La Reid en Marteau (stopplaats): zeven stops op 12 km, wat lang niet slecht is. Vanaf 22.05.1932 komen daar de volgende halten bij: Chinheid , Theux (Marie-Louise) en Theux (Centre), wat het aantal stops op 10 brengt. Voor Géronstère en Pepinster-Cité is het wachten tot 1937. Van al de bijkomende halten hebben alleen Pepinster-Cité en Géronstère het overleefd, ondanks de nabijheid van de stations van Pepinster (op 500m) en Spa (op 800m). Het moet gezegd dat Géronstère (dat al enige jaren Spa-Géronstère heet) wat dichter bij het stadshart ligt.

Een reeks halten werd na WO II nog enkele jaren vermeld in het spoorboekje, zonder treinbediening! In 1948 was het dan definitief afgelopen; ik doe een gokje: door het gebrek aan autorails kwam de stoomtractie op deze lijnen terug en de korte opeenvolging van de halten maakte verdere uitbating onmogelijk of onwenselijk. Met IC-IR sneuvelden ook nog de stops in La Reid en Marteau.

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3408 09:20 09:30 +2 835 mr75 - vierledig controle: N
Brussel-Zuid - Verviers-Central 0508 09:57 11:21 stipt 1829 -  11806 I11 controle: J
Verviers-Central - Spa 5032 11:44 12:10 stipt 649 mr70J - tweeledig controle: J
-
Spa-Géronstère - Verviers-Central 5016 16:47 17:16 stipt 646 mr70J - tweeledig controle: J
Verviers-Central - Brussel-Noord 0540 17:39 18:53 stipt 1822 -  11820 I11 controle: J
Brussel-Noord - Halle 1940 19:01 19:23 stipt 1893 -  61061 M6 controle: N

 

En wat we beleefden.
Je kunt alleen maar hopen dat de toestand waarin de niet-gemoderniseerde vierledige stellen rondrijden niet exemplarisch is voor de hele NMBS, want dan is de toestand daar nog vele keren erger dan de vijandige pers en dito politiek ons willen doen geloven. Stel 835 ziet er echt niet uit: één graffito is al erg genoeg, maar als de kunstenaars ook nog eens slordig hun eigen wanproducten over die van anderen aanbrengen, is het helemaal niet meer om aan te zien. Gelukkig kunnen academies vanaf volgend schooljaar graffiti in hun curriculum aanbieden. Ze zullen er bij de NMBS niet mee kunnen lachen, al is het mogelijk dat een dergelijke institutionalisering van het verschijnsel de criminelen doet nadenken: loont het nog wel de moeite als het toch erkend wordt?

IC 508 rijdt zonder vertraging door de NZV: dat toegevoegde minuutje en de nieuwe vertrekprocedure doen wonderen. De aansluitende L-trein wordt uitgevoerd met stel 649, dat qua uitzicht niet onderdoet voor stel 835. Gelukkig ziet het er binnen nog ongeschonden uit. Er zijn wat vertragingszones op lijn 44 en die verklaren dat minuutje vertraging bij aankomst in Spa. De kruising in Theux, de enige plek onderweg waar dat nog kan, verloopt rimpelloos. Een foto met trein in Spa komt er niet, ik verspreid geen trein- en reizigersvijandige kunstwerken.

Dat zal trouwens ook vanavond niet gebeuren: stel 646 is al evenmin toonbaar als dat van vanmorgen. De trein staat hier ruim een half uur op voorhand klaar en dat is altijd prettig.
De rit met IC 540 verloopt wat problematischer. We vertrekken dan wel op tijd in Verviers maar staan minutenlang stil in Chenée, volgens de tbg omdat we voor een rood licht staan! Dit is het soort mededelingen die men beter achterwege laat omdat ze totaal nietszeggend zijn: we wachten zogezegd op een kruising van een andere trein. Hoezo? We zien alleen de ICE in de andere richting - kruisen zou betekenen dat die tussen Liège en Chenée op tegenspoor gereden zou hebben, maar daar rijdt hij eigenlijk al veel te snel voor. We tekenen 8 minuten vertraging op bij aankomst in Liège en krijgen meteen na vertrek daar te horen dat we extra stoppen in Ans om de reizigers op te pikken van een trein die afgeschaft is nadat die op de HSL een voorwerp geraakt heeft. In Ans staan inderdaad de reizigers te wachten van de IC 538 (die van twee uur voor de onze!). Ondanks die bijkomende halte halen we één minuutje vertraging in bij aankomst en vertrek in Leuven, en geloof het of niet: van de 6 minuten vertraging in Leuven blijft niets meer over bij aankomst in Brussel-Noord, ook al omdat we tot het einde op lijn 36N gebleven zijn.
Zo halen we nog zonder problemen de voorziene aansluiting met IC1940 die ons stipt naar Halle brengt.

De treinlectuur.
Julian BARNES, Flaubert's parrot.
Jos Pierreux, Niets erger dan spijt.


Een scheutje oprisping.
1. Er staan al heel wat voormalige hoeven op de topografische kaarten. Nog even en ze staan ook vol voormalige kloosters…


2. Hoe schabouwelijk het Vlaams geworden is, wordt nog eens extra benadrukt nu d'Ollanders in Undercover ook verkavelingsvlaams (ik weiger hier een hoofdletter te gebruiken) moeten spreken. Wat is dat een belachelijke bedoening. Het lijkt al evenmin ergens op als Vlamingen die Nederlands proberen te praten. En dan verbaast men er zich over dat Nederlands nog nauwelijks als studierichting gekozen wordt: het bestaat niet eens meer!

Een verkneukelinkske.
Ook treintrambus heeft eindelijk door dat de invoering van de basisbereikbaarheid een regelrechte ramp wordt voor het OV!

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

08-03-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
26-02-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 februari 2019 - Hotton

De wandeling.
Toen Becel en Vitelma zo rond 1980 dreven op de cholesterol- en gezondheidshype bracht Vitelma twee sets wandelingen uit onder de titel De mooiste wandelwegen van België. Ik weet het niet meer precies, maar ik vermoed dat je punten moest sparen, die je dan kon opsturen naar Vitelma. Zalige tijd zonder inloggen, gebruikersnamen en wachtwoorden.

Wij stappen vandaag een korte wandeling van 6 km in Hotton, die in de map de naam Junglewandeling krijgt, wat op zijn zachtst sterk overdreven is, al kan het dat een bospad er in die tijd wat verwilderder bijlag dan vandaag. De TWQ bedraagt amper 22%, maar voor de rest stap je over rustige asfaltwegen, o.a. door het in de stille zon badende Menil-Favay. Ideaal voor wie een niet te lange maar toch pittige wandeling zoekt, die je in iets meer dan een uur kunt doen.

Foto's en kaartje.


Je stapt meteen uit de vallei van de Ourthe en dan krijg je natuurlijk indrukwekkende vergezichten.


De erg rustige Ourthe heeft zich al helemaal aangepast aan deze uitzonderlijke februarimaand.

Het weer.
Frisse nachten en aangenaam warme dagen: mocht het weer heruitgevonden moeten worden, dan zou dit een erg bevredigend resultaat zijn. Zo goed als helder, bovendien.

De stafkaarten.
55/5N Hotton (of 55/5-6 Rendeux: in 2018 vernieuwd)

Hoe we er geraakten.
De meest voor de hand liggende oplossing zou de trein naar Melreux-Hotton zijn, met dan twee keer 2 km stappen langs de toch niet erg aangename hoofdweg. En dus zoeken we een oplossing met de bus, die ons pal aan de brug over de Ourthe brengt. Voor de heenreis gaat het snel als we al vanuit Marloie de bus van lijn 11/2 nemen, voor de terugreis kiezen we voor de rest van de reisweg van de 11/2 met overstap op de trein in Melreux-Hotton.

Een beetje geschiedenis.
Hotton lag destijds aan twee tramlijnen die allebei vertrokken aan het station van Melreux: de lijn Melreux - Manhay - Comblain-la-Tour en de lijn Melreux - La Roche. Beide lijnen werden verbust in de jaren 1950: die naar La Roche in 1958, die naar Manhay in 1954. Het gedeelte Manhay - Comblain-la-Tour was al verdwenen in 1948.

Onze aandacht gaat vandaag in de eerste plaats uit naar de lijn naar Manhay, en dan zelfs maar zijdelings. In het busboekje van 01.06.1975 vind ik voor het eerst een verbinding Melreux - Marloie terug, met lijnnummer 11, zoals de lijn naar Manhay. Ze lijkt echter geenszins op de huidige verbinding tussen Marloie en Melreux: de lijn bedient Petit-Han, Somme-Leuze, Grande Eneille, Noiseux, Baillonville en Marche. De verbinding via Bourdon - de onze van vandaag - vind ik voor het eerst terug in het boekje van 01.06.1980.
In het busboekje van lijn 11 dat op 01.09.1991 verschijnt, vinden we niet minder dan 8 varianten of uitbreidingen van lijn 11 terug. Tabel 994/2 slaat terug op de huidige lijn 11/2, weliswaar nog altijd zonder toevoeging en dus gewoon als 11. Op dat moment - en tot op vandaag - rijden veel bussen van deze verbinding vanuit Melreux verder onder lijnnummer 13 naar La Roche. Opvallend zijn de "soldatenritten" op zondagavond, naar het legerkamp van Marche.
Het boekje van 24.10.1994 schept voor het eerst enige klaarheid in het uitgebreide aanbod van lijnen 11. Op dat ogenblik krijgt de lijn Marloie - Marche - Bourdon (met af en toe bediening van Verdenne en Marenne) de aanduiding die ze ook vandaag nog draagt: 11/2. Je vraagt je toch af of het niet allemaal wat overzichtelijker zou kunnen, zeker als je weet dat er naast de aanduidingen met cijfers (11/2 - 3 - 5 - 7 - 9) ook nog proxibussen rijden die aangeduid worden met 11a-b-d-e-f en g.

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3208 10:02 10:14 stipt 361 mr80 - break controle: N
Brussel-Zuid - Marloie 2110 10:33 12:14 stipt 504 mr96 - DMT controle: J
Marloie - Hotton [11/2] 12:40 13:02 stipt ab4538 Jonckheere Transit 2000 Marloie
-
Hotton - Melreux-Hotton [11/2] 15:02 15:06 stipt ab4535 Jonckheere Transit 2000 Marloie
Melreux-Hotton - Marloie 5563 15:12 15:23 stipt 08535 mr08 - Desiro controle: N
Marloie - Brussel-Luxemburg 2137 15:47 17:03 +2 504 mr96 - DMT controle: J
Brussel-Luxemburg - Halle 3587 17:16 17:44 +1 912 mr86 - Sprinter controle: J

 

En wat we beleefden.
We zijn eigenlijk naar Halle gekomen om IC 3208 te nemen, maar de S 1558 zit daar amper enkele minuten voor en dus rekenen we er min of meer op dat we die kunnen nemen. Maar de S is duidelijk op de sukkel, en dus zal hij achter de IC rijden. Die rijdt perfect op tijd, al is hij te sterk bezet om goed te zijn. De enige break heeft een groep van een 30-tal scholiertjes mee en met de extra reizigers in Edingen en Halle (door de vertraging van de S-trein) is de 100% bezetting overschreden.

Anders zal het zijn in IC 2108 die al aan het perron staat. Het zal een erg stipte rit worden, met een dubbele controle, eerst van de treinbegeleider en kort daarna door een TICO. Van de treinbegeleider krijgen we nog te horen dat we in Marloie over moeten stappen en dat onze trein op perron 1 komt. Al weten we op dat moment al dat we die trein niet nodig zullen hebben.

De bus van lijn 11/2 brengt ons zonder veel problemen naar Hotton. In Marche is de dienstregeling iets te krap, maar eenmaal buiten Marche is er geen probleem meer. Ik hou een en ander in het oog want voor de terugreis hebben we maar 6 minuten overstaptijd in Melreux.

De terugreis verloopt op dezelfde manier: dat kan ik volgen met de nieuwe app van de TEC: eerst wat vertraging in Marche, maar probleemloos op tijd in Melreux. Beide bussen (4535 en 4538) worden waarschijnlijk ingezet vanuit de stelplaats Marloie, maar als iemand dat kan corrigeren: graag! Het is spijtig dat er geen betrouwbare of recente stelplaatsverdelingen op het net te vinden zijn.

De L uit Liège rijdt stipt, en langere tijd zal het ernaar uitzien dat ook de IC 2137 stipt zal blijven. Alleen in Ottignies wordt wat vertraging gemaakt: de trein komt erg traag op spoor 1 aan - sporen 2 en 3 zijn buiten dienst wegens werken - en het duurt ook weer lang voor we tegen de voorziene 130 km/u kunnen rijden. Nu, meer dan 2 minuten vertraging kost het ons niet.

En om het riante plaatje van vandaag te vervolledigen: ook S 3587 is zo goed als stipt. In Mouterij stapt iemand op met een plooifiets en een dame met kinderwagen haalt ook nog net haar trein. Meteen is het platform tussen eerste en tweede klas nog nauwelijks te gebruiken om in- en uit te stappen. Beide verdwijnen in Moensberg. Gelukkig hebben deze treinstellen een soort multifunctionele ruimte. Zeker de fietser die vermoedelijk een habitué is, zou dat al lang uitgevist moeten hebben.

De treinlectuur.
Karl MAY, Winnetou en de goudzoekers.
Jos PIERREUX, Niets erger dan spijt.


Een scheutje oprisping.
Het echte probleem van het onderwijs is niet de administratieve last, maar wel dat 2 à 3 echelons het parapluutje openen en steeds weer directieven uitvaardigen die ten slotte altijd door de leerkracht in daden omgezet moeten worden. Met elk echelon komen er wat verplichtingen bij, die de betrokkene eventueel uit de wind kan zetten.

Een verkneukelinkske.
Onlangs nog gehoord: Goeden nacht en wel te rusten, van de destijds (jaren 1940-50) erg populaire Nederlandse zanger Bob Scholte. Het is toch wel een erg onverwacht nummer, want het is de AVRO die zijn luisteraars goede nacht wenst. Wat was de radio toch een bijzonder gezinsvriendelijk medium, dat in zo goed als elke huiskamer op bezoek kwam, zonder de opdringerigheid van de TV, en dat absoluut niet de behoefte voelde om ook na middernacht nog uit te zenden. En dan dat groene oog dat onbekende, verre werelden opriep!

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

26-02-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-02-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 februari 2019 - Maaseik (Wurfeld)

De wandeling.
We combineren vandaag een rode en een gele wandeling die vertrekt aan het kasteel van Wurfeld, d.w.z. voor ons OV-gebruikers aan de halte Maaseik Wurfeld. De wandelingen vonden we in een box Wandelen in Limburg die 8 streekkaarten bevat, goed voor 2000 km wandelplezier. Het is een onverwacht goede tocht geworden van bijna 13 km met een TWQ van 73%. Dat we door 2 natuurgebieden gingen (Schotshei en Jagersborg) verklaart dat laatste hoge cijfer. We stapten vaak over goede onverharde wegen, nu eens door bos, dan weer door een meer open landschap, waarin beken en sloten een belangrijke rol spelen. Zo belangrijk dat we onderweg zelfs langs 2 bakstenen bruggen kwamen die door het water van de Kleine Beek (of was het het Zwartwater of de Witbeek?) danig ondermijnd waren. Gelukkig moesten we over geen van beide: de eerste was voor drie vierde ingestort, de tweede was minder beschadigd, maar ze waren sowieso allebei verboden.

Foto's en kaartje.


Het Engerhof is vrij gaaf gebleven. Nu nog eens een dekzeil in camouflagekleuren op de kop tikken…


Het weer.
Zwaar bewolkt en tot twee keer toe zelfs het spatje regen van Frank de Boosere, gelukkig zonder enige boosaardigheid.

De stafkaarten.
18/7Z Maaseik - 26/3N Rotem (of 18/7-8 Kinrooi-Maaseik en 26/3-4 Dilsen-Stokkem, voorlopig nog in een oudere versie)

Hoe we er geraakten.
Omdat de halte Maaseik Wurfeld bediend wordt door de lijnen 14 en vooral 302 drong het zich op dat we een van die lijnen zouden gebruiken. Lijn 302 loopt van Geel via Leopoldsburg naar Maaseik en biedt een aantal mogelijkheden, zoals een verbinding via Geel (Halle - Herentals, Herentals - Geel per trein), via Leopoldsburg en zelfs via Maaseik dat we dan vanuit Genk of Hasselt konden bereiken. Zelfs lijn 18a bood overstapmogelijkheden op lijn 302 onderweg, maar uiteindelijk kozen we voor de eenvoudigste oplossing: Halle - Brussel-Zuid, Brussel-Zuid - Hasselt, Hasselt - Leopoldsburg (3 treinen) en dan bus 302. Dat levert een respectabele reistijd op van 3 à 4 uur, vooral door de overstappen, die wel geruststellend ruim waren.


Onze tegenligger wordt uitgevoerd met een gelede bus 2214.


Een beetje geschiedenis.
Ik zou het natuurlijk nog eens kunnen hebben over spoorlijn 21A Hasselt - Maaseik: we kruisten de oude bedding die nu een ruim bemeten fietspad is geworden. Gelukkig zien meer en meer ontwerpers in dat dit geen ideale wandelwegen zijn.

Buslijn 302 is eigenlijk van relatief recente datum. (Hoe ouder je wordt, hoe sneller alles van relatief recente datum wordt…) We vinden lijn 302 voor het eerst terug in het spoorboekje van 22.05.1966 als Antwerpen - Hechtel - Hamont. Het was een van die langeafstandsbuslijnen die de NMBS onderbracht bij de aanvullende buslijnen, waarvan hier reeds meerdere malen sprake is geweest. Vanaf 26.05.1968 veranderde de reisweg: eindpunt was niet langer Hamont maar wel Bree. Het niet denderende aanbod werd op dat ogenblik ook lichtjes uitgebreid, maar dit type buslijnen reed zelden of noiit volgens een gecadanceerde dienstregeling.
Vanaf 22.05.1977 vinden we (alle) buslijnen terug in de busboekjes van de NMVB. De dienstregeling zelf werd niet gewijzigd. Op 29.05.1983 valt een erg late zondagrit weg.
Met de komst van het IC-IR-plan van de spoorwegen wordt ook het busnet hertekend. Lijn 302 verbindt voortaan Geel via Leopoldsburg met Maaseik. De sneldienst verdwijnt, er komt wel een gecadanceerde 2-uurdienst, ook op zaterdag en zondag.
Maar dan gaat het snel bergaf: op 01.07.1991 wordt de zaterdagdienst volledig afgeschaft, op zondagavond blijft één rit rijden, uit Maaseik om 19:15, maar alleen als er op de maandag les gegeven wordt aan de KUL. In 1998 gaat deze rit nog 2 uur vroeger rijden.
De laatste gegevens waarover ik beschik dateren van 30.06.2003. De toestand van 1991 houdt stand.
Tegenwoordig wordt er van maandag tot zaterdag een uurdienst gereden, op zondag rijden nog 5 ritten met een 2-uurinterval. Vermoedelijk is dit de toestand die ontstond met de invoering van de basismobiliteit, al zal het uitdunnen van de zondagdienst waarschijnlijk van recentere datum zijn, toen De Lijn verplicht werd alle vroege en late zondagdiensten af te schaffen.

De verbinding.

Halle - Brusel-Zuid 3207 09:03 09:15 stipt 360 mr80 Break controle: N
Brussel-Zuid - Hasselt 2208 09:44 10:49 +6 1913 -  61016 M6 controle: J
Hasselt - Leopoldsburg 4432 11:08 11:41 stipt 4176 mw41 controle: J
Leopoldsburg - Maaseik [302] 11:59 12:57 stipt ab4575 Jonckheere Transit 2000 Kinrooi??
-
Maaseik - Leopoldsburg [302] 16:08 17:16 -2 ab4403-94 Mercedes Citaro LE C2 Bronckaers
Leopoldsburg - Hasselt 4417 18:19 18:52 +8 4135 mw41 controle: J
Hasselt - Brussel-Noord 2241 19:11 20:05 +6 1913 -  61016 M6 control: J
Brussel-Noord - Halle 1741 20:13 20:33 stipt 313 mr80 Break controle: N

 

En wat we beleefden.
We vertrekken zoals wel vaker met IC 3207 uit Halle, uiteraard omdat dit de eerste trein is waar we met een seniorenbiljet op mogen, maar ook omdat die meestal toelaat onze uitstap enigszins handig te plannen, met een niet al te late terugreis. Die trein is bovendien, zoals vandaag, ook nog vrij regelmatig. De IC 2208 is dat minder. Je vraagt je af waar zo een trein - ondanks stipt vertrek in Gent-Sint-Pieters - toch nog vertraging kan oplopen. Zo staan we toch wel vrij lang stil in Brussel-Zuid, waar we met 6 minuten vertraging vertrekken. In Brussel-Centraal tekenen we al 10 minuten op, in Brussel-Noord nog 8. Dan lijkt het erop dat de vertraging geleidelijk ingelopen zal worden (Aarschot +4, Diest +2) maar dat is zonder Hasselt gerekend. Blijkbaar is het vlot binnenrijden van dit station op dit moment van de dag een onoverkomelijk zware opdracht, zodat we uiteindelijk toch weer met 6 minuten vertraging aankomen. Een probleem is dat niet: de aansluiting met IC 4432 naar Leopoldsburg vormt geen enkel probleem. Deze trein zal wel de hele weg stipt rijden.

In Leopoldsburg staat onverwacht veel volk op de bus te wachten: leerkrachten hebben er hun inburgeringstaak ter harte genomen en daar heeft de bus nemen blijkbaar ook zijn plaatsje in. Terecht. Wij vinden wel nog gemakkelijk een plaatsje voor een busrit die bijna een vol uur zal duren, wat in Vlaanderen toch wel eerder uitzondering dan regel is. Het is knap dat de chauffeur ons na 57 minuten rijden precies op tijd aan de halte Wurfeld kan deponeren.

Voor de terugrit halen we een bus vroeger dan de voorziene. Dat heeft als aangenaam neveneffect dat we nu wel tijd zullen hebben om een bezoekje te brengen aan het stationsbuffet van Leopoldsburg, in het kader van een diepgaande studie van klassieke stationsbuffetten - grapje… De chauffeur van deze bus is er een van de soort die je meteen duidelijk maakt dat je welkom bent in zijn bus. Zo hebben we het graag. Dat we hem hebben kunnen halen heeft te maken met zijn 5 minuten vertraging die we dankzij haltelink hebben zien aankomen. Jammer genoeg zal deze schitterende app op 1 mei ophouden te bestaan. Bedankt, Simon, voor enkele jaren keurige informatie! De dienstregeling van deze bus is net iets ruimer: de vertraging wordt geleidelijk ingelopen en we komen zelfs iets te vroeg aan in Leopoldsburg.

Twee van de drie treinen van de terugrit hebben weer van die vervelende vertragingen tussen 5 en 10 minuten. IC 4417 heeft drie minuten langer dan voorzien stilgestaan in Mol (ontkoppeling?) en is daar vertrokken met 10 minuten vertraging. In Leopoldsburg zijn dat er nog altijd negen, in Hasselt nog acht. En ook IC 2241 die ons naar Brussel moet brengen rijdt met vertraging: ondanks 8 minuten voorziene stilstand vertrekt de trein er met de 7 minuten vertraging waarmee hij is aangekomen. (IC 4440 vertrekt op het moment dat de 2241 aan het perron komt - een uurtje wachten moet verteerbaar zijn voor de treinreiziger. Of dit de stiptheid echt vooruit helpt is een andere kwestie. De helft van onze treinen had vandaag vertraging - veel erger kan het toch niet worden?
Overigens herhaalt het scenario van vanmorgen zich: in Aarschot vertrekt de IC nog met 3 minuten vertraging, maar van voor Schaarbeek wordt er al erg langzaam gereden, zodat we toch nog met 6 minuten vertraging in Brussel-Noord aankomen. Ei zo na missen we dus de aansluiting met IC 1741. Die bestaat uit de ene break 313: de helft van de eersteklasafdeling is verduisterd door graffiti. Maar we komen wel stipt in Halle aan. Ondanks een stiptheidsscore van 50% is onze dag deze keer wel verlopen zoals gepland.

De treinlectuur.
Karl MAY, Winnetou en de goedzoekers. Jeugdsentiment, weet je wel…

Jos PIERREUX, Niets erger dan spijt.

Een scheutje oprisping.
Gelukkig zijn we zo geoefend in het lezen van ondertitels bij Engelse, Duitse, Franse, Zweedse films dat we ook moeiteloos Vlaamse reeksen en films kunnen volgen als we de ondertiteling aanzetten.

Een verkneukelinkske.
Everzwijn dat In Bokrijk een fietser verwondde, was aangeschoten. Dat zou je eerder van de fietser verwachten.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

21-02-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
14-02-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 februari 2019 Thieu - Estinnes (Via Gallia Belgica)

De wandeling.
We stappen vandaag nog eens een dikke 14 km langs de Via Gallia Belgica, een Compostelaroute, waarvoor in samenwerking met de Waalse GR's een topogids is uitgegeven. We stappen van Thieu (waar we de vorige keer landden) naar Estinnes-au-Mont, in de buurt van Binche, door een landschap dat opnieuw bepaald wordt door de vele terrils die hier de geschiedenis van de streek verbeelden. De TWQ ligt met 24% laag; dat wordt bepaald door de minder interessante begin- en eindkilometers. Tussenin staan wel enkele mooie, halfverharde en dus ondanks de regen van de voorbije dagen erg goed begaanbare veldwegen op het menu. En voor wie houdt van weidse, rurale landschappen is een groot deel van de route erg interessant. Zoals ik al vaker heb aangestipt is dit misschien niet dé streek om te wandelen, maar anders kom je hier nooit en dat maakt ze toch interessant. Nog even dit: we kruisen of lopen langs de Haine, de Princesse en de Ruisseau d'Estinnes, alle drie in betonnen keurslijven gedrongen die klaarblijkelijk nog stammen uit een tijd waarin men nog niet wist dat snelle waterafvoer de problemen met wateroverlast alleen maar verschoof, niet oploste.


De streek ademt een ongelooflijke landelijkheid uit, al is er altijd wel ergens een terril te zien.

Meer foto's vind je hier. En het kaartje bevindt zich op deze plaats.


Het weer.
Onvoorstelbaar: op wat cirrus na heldere lucht, bij onwaarschijnlijk zachte temperaturen.

De stafkaarten.
46/1S La Louvière - 46/5N Péronnes - 46/5S Binche (of 46/1-2 La Louvière - Seneffe en 46/5-6 Binche - Morlanwelz - geen van beide vernieuwd)

Hoe we er geraakten.
Als de mogelijkheid om terug te keren uit een ander station door kortzichtige marketeers niet was afgeschaft, dan zouden we vandaag vrij eenvoudig hebben kunnen kiezen voor een heenreis naar Mons en een terugreis uit Binche, maar ondertussen zijn we alweer een jaar verder en blijkt de tactiek van de verschroeide aarde eens te meer te lonen: als je lang genoeg wacht, ebt de commotie weg en krijg je toch je zin. Het was dus even zoeken vandaag hoe we toch met een seniorenbiljet konden reizen zonder een extra traject aan te kopen: de ligging van Thieu maakte het ons bovendien niet zo gemakkelijk. Uiteindelijk werd het een heenreis via La Louvière (maar zie verder) en een terugreis uit Mons, beide mogelijk met een biljet Halle - Thieu.

Een beetje geschiedenis.
Ik had er zelf nog nooit bij stilgestaan, maar Estinnes is altijd vrij goed bediend geweest door het OV. Belangrijk daarin zijn 3 spoorlijnen (1 treinverbinding en 2 tramlijnen) die elkaar een goeie kilometer buiten het centrum van Estinnes-au-Mont troffen bij het spoorwegstation, dat trouwens nog altijd overeind staat en nu een andere bestemming (privéwoning?) heeft gekregen. Het hele spoorwegnet is in de ruime regio klaarblijkelijk niet op een doordachte, doelgerichte manier tot stand gekomen: langere en kortere stukken werden geleidelijk tot een onoverzichtelijk net, waarin men bovendien ook naar hartenlust kon variëren in de combinaties.

De drie lijnen die ons aanbelangen zijn de spoorlijn 109 Mons - Chimay, een tramlijn Quévy - Estinnes en een tramlijn Péronnes - Estinnes. Mocht ik proberen om alle evoluties grondig toe te lichten, dan zou ik ongetwijfeld langer bezig zijn met dit "beetje" geschiedenis dan met de wandeling zelf. Zo was Estinnes nu eens wel dan weer niet rechtstreeks verbonden met La Louvière, en de verbinding met Quévy moest de duimen leggen voor een tram uit Mons die maar gedeeltelijk het parcours van de tram uit Quévy volgde.
Lijn 109 (of tabel 109) omvatte in 1913 een treinverbinding Mons - Bonne-Espérance - Haine-Saint-Pierre - Charleroi-Sud. Later (al in 1924) werd dat Mons - Estinnes - Lobbes - Chimay en dat is ongetwijfeld de vorm waaronder de oudsten onder ons zich deze lijn 109 herinneren. In 1962, na jaren van stelselmatige afbouw, werd de lijn voor reizigers gesloten.
De twee tramlijnen treffen we in het spoorboekje van 1913 aan onder de nummers 391 (Quévy-le-Grand - Havay - Givry - Haulchin - Estinnes) en 449 (Binche - La Louvière - Bracquegnies - Estinnes). In die laatste tabel vormde de verbinding Péronnes - Estinnes een subtabel.
De laatste lijn is ongetwijfeld de belangrijkste geweest; in 1931 raakte de tramlijn zelfs geëlektrificeerd, al zou dat de sluiting in 1962 niet verhinderen. In werkelijkheid kwam de exploitatie langere tijd neer op een verbinding Péronnes - Estinnes; in Péronnes kon dan overgestapt worden. Gezien de uurdienst was dat niet echt onoverkomelijk.

In de loop van de decennia wilden de verbindingen en de lijnnummers nog wel eens wijzigen: zo vinden we voor Estinnes lijnnummers 8, 38, 20A (uit Quévy), 140, 21, 24 en 34. Het is een bus van de laatste verbinding die ons vandaag naar Mons brengt. De tweede buslijn die Estinnes nog bedient is lijn 21, nauwelijks meer dan een schooldienst - ik vond dat lijnnummer al terug in 1974 voor een lijn Mons - Givry - Lobbes.

De verbinding.

Halle - Mons 1730 09:34 10:12 +12 332 mr80 Break controle: N
Mons - Thieu 4460 10:54 11:10 stipt 08140 mr08 Desiro controle: J
Estinnes-au-Mont - Mons [34] 15:59 16:36 +17 ab3204 Van Hool New A330 Mons??
Mons - Braine-le-Comte 3717 17:22 17:47 stipt 1885 -  61055 M6 controle: J
Braine-le-Comte - Halle 3667 17:52 18:10 stipt 08192 mr08 Desiro controle: J

 

 

En wat we beleefden.
Sint-Valentijn had vandaag bepaald weinig liefde over voor de OV-gebruikers. Het begon al met de aanvoerbus van onze nederige woonst naar het station van Halle. Na de staking van gisteren hadden ze ook bij De Lijn Vlaams-Brabant de smaak te pakken gekregen en dus werd er vandaag in die provincie nauwelijks gereden. De rust- en rijtijden leken aan de oorsprong van het gluiperige want niet aangekondigde conflict te liggen, samen met de onmogelijkheid om nog met de directie te overleggen. Je kunt nochtans moeilijk beweren dat De Lijn geen pogingen doet om voldoende rust tussen twee ritten te voorzien: de rittijden werden al enkele keren verlengd, zodat de trucjes van de NMBS verbleken bij de verlengde rittijden van De Lijn. Je zou dan op enig respect van de chauffeurs voor hun klanten moeten kunnen rekenen, maar bijna dagelijks is er wel een of andere malloot die ongegeneerd 10 minuten of meer te vroeg rijdt. Te weinig rittijd? Kom nou. Dat kan zeker het geval zijn, maar wees dan ook zo fair om voor rustige ritten de vrijgekomen tijd niet te misbruiken om nog wat langer aan het eindpunt te vertoeven. De Lijn gaat trouwens evenmin vrijuit: als ze niet optreedt tegen notoire vroegrijders (want het zijn altijd dezelfde) kun je moeilijk verwachten dat de chauffeurs zich aan de dienstregeling houden. Enige maanden geleden kreeg ik na een (algemene) klacht te lezen dat chauffeurs zo gewend zijn om er de kantjes af te rijden, dat ze dat ook doen als het niet (meer) nodig is. Voor alle duidelijkheid, want sommigen lezen graag wat er niet staat: ik heb het hier over een minderheid. Al kreeg ik tijdens een mondelinge enquête te horen dat zowat alle ondervraagden klaagden over te vroeg rijden.

Maar kom, we geraken ook wel zonder bus in Halle. Het plan is om via La Louvière-Sud in Thieu te geraken. In de wolvenstede hebben we 20 minuten overstaptijd en dan moet het toch al flink tegen zitten. Maar het loopt al vrij snel fout met de ingeplande IC 3430. De trein vertrekt al met 12 minuten vertraging in Turnhout en dan houdt het niet meer op: uiteindelijk maakt de trein een half uur vertraging en dat is te veel voor de aansluiting in La Louvière. Gelukkig is er nog de 1730 die ons zal toelaten de schade te beperken. Niet dat die wel op tijd rijdt, maar hier blijft de vertraging toch wel enigszins binnen de perken. (Het technische probleem dat aangehaald wordt is in werkelijkheid nog maar eens een defecte trein…) Nu rijden we trouwens via Mons, waar de aansluiting bijna 3 kwartier lang is. Zo komen we 20 minuten later dan oorspronkelijk voorzien in Thieu aan, maar we verliezen ten minste geen vol uur. Wat het geval geweest zou zijn als we de meest aangewezen verbinding (met 3680 tot Braine-le-Comte, met overstap op 3730 tot Mons en dan overstap op de L-trein 4460 die we nu ook nemen) hadden gekozen. Je kunt maar beter goed beslagen op het ijs komen op dagen als deze. Dat de IC 1730 in Halle met 16 minuten vertraging vertrekt en uiteindelijk met 12 minuten vertraging in Mons aankomt, voeg ik er maar bij voor de petite histoire. We kruisen onderweg ook nog de L-trein uit La Louvière die eerst op het programma stond en die zelf ook met 8 minuten vertraging rijdt, na IC 931, ook… je raadt het al…

Voor de terugrit maken we voor het eerst gebruik van de nieuwe app van de TEC. Het is wat zoeken, maar uiteindelijk vinden we onze bus in de gegevens terug en er zijn zelfs gps-gegevens. Die leren ons dat de bus al van in het begin flink wat vertraging maakt. Al die klimaatbetogers moeten met de auto afgehaald en dan stikt een stadje als Binche. Spijtig genoeg verdwijnt de bus op het theoretische doortochtuur van het scherm en dus is het verder raden naar het verloop van de rit. Daar schrijf ik de TEC nog wel eens over aan. Maar dat hij vertraging zal hebben is wel duidelijk. Dat worden uiteindelijk 13 minuten en na de altijd wat moeizame doortocht van Mons zelfs 17. Net als in Antwerpen moeten deze streekbussen binnen de periferie van de stad fungeren als stadsbus en dat vertraagt de rit aanzienlijk, zodat de 13 minuten overstaptijd onvoldoende blijken te zijn. (Heb ik Antwerpen nu met Mons vergeleken? Oei…)

Naar onze rechtstreekse trein naar Halle (1716) kunnen we dus fluiten, al is het een troost dat de volgende trein (3717) al klaarstaat. De overstap in Braine-le-Comte is er een van de betere soort en dus beperken we het tijdverlies in Halle tot "maar" 44 minuten, al ligt de oorzaak hiervan niet bij de NMBS en waarschijnlijk ook niet bij de TEC, maar wel bij het te drukke wegverkeer.

De slotsom: zoals altijd was onze reis vooraf mooi gepland met in totaal 3 treinen en 1 bus. Uiteindelijk paste alleen die laatste nog in ons plaatje en dan nog. IC3430, L 4481, bus 34, IC1716 werden uiteindelijk IC1730, L4460, bus 34, IC3717 en S3667. Geef toe dat een rijbewijs halen makkelijker is…

De treinlectuur.
Christa WOLF, Der geteilte Himmel.
A.F.Th. van der Heijden, De helleveeg.


Een scheutje oprisping.
1. Ik heb van zowat al de kranten en tijdschriften waarop ik geabonneerd ben een vriendelijke mail gekregen dat ik op de stakingsdag hun producten ook digitaal kon lezen. Begrijpen ze dan niet dat ik heel bewust een papieren krant of tijdschrift wil lezen? (Opvallend: uiteindelijk staken ze alle vier precies op tijd in de bus…)

2. De Wever wil dat Filip excuses aanbiedt aan Congo. Daar is een koning dus wel goed voor…

Een verkneukelinkske.
Ik heb lang in Sinterklaas geloofd. Dat konden ze me moeiteloos wijsmaken. Maar dat je al peuterend je oog kon uittrekken, heb ik nooit geloofd. Noch dat je scheel bleef kijken als je dat deed als de klokken luidden. En evenmin dat je vogeltje zou gaan vliegen als je vergat je broek te sluiten.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.


Desiro 08140 heeft ons zonet gelost in Thieu, als L 4460.


Even later passeert Desiro 08525 als losse rit Thieu.

14-02-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
05-02-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 februari 2019 Bossuit

De wandeling.
Ik ben behept met een vroeger-was-alles-beter-syndroom en af en toe probeer ik daar iets aan te doen door diep in de kast met routebeschrijvingen te duiken, in de hoop dat de confrontatie met het verleden wat realistischer naar de eigen tijd doet kijken. We stappen vandaag dan ook een tocht die verscheen in het tijdschrift van Vakantiegenoegens van 07.10.1981! Het artikel heet Langs de West-Vlaamse Schelde (toen nog zonder koppelteken) en is van de hand van Ludo van Lint. En op het koppelteken na is er inderdaad niet echt zo heel veel veranderd. Natuurlijk zijn er wat huizen bijgekomen maar ogenschijnlijk niet tegen het tempo dat we van elders kennen, de oude treinbedding is nu wel perfect begaan- en befietsbaar en het jaagpad langs de Schelde is verhard. Maar voor de rest is er niet zo veel nieuws: de kastelen en de grote hoeven staan nog altijd overeind, de voetwegen (toen nog kerkwegels genoemd, maar hoe moet je die noemen als niemand nog naar de kerk gaat?) blijven perfect bruikbaar en wat toen verhard was, is het nu nog altijd. Ik ben wel bijna zeker dat de TWQ toen net zoals vandaag 37% bedroeg. De 11 km lange tocht is geen hoogvlieger, maar hem nu meteen waardeloos noemen, zou ik ook niet doen. Hij stelt je in de gelegenheid een onder wandelaars weinig gekende Scheldevlakte te ontdekken en bepaalde delen mogen er ook best zijn. Zeker in de buurt van Sint-Denijs zullen liefhebbers van aloude voetwegen in vervoering geraken. Kaartje en foto's.


Het kasteel van Bossuit, of van de Beaufort. In 1981 al onbewoond.


Tegen het einde aan kun je niet meer onder de Schelde uit, als je dat al zou willen.

Het weer.
Somber, grijs, maar droog.


De stafkaarten.
29/7 S Amougies - 29/6Z Sint-Denijs (of 29/5-6 Moeskroen-Zwevegem en 29/7-8 Kluisbergen)

Hoe we er geraakten.
Bossuit wordt bediend door buslijn 85 Waregem - Spiere. Overstappen is mogelijk in Waregem en Anzegem (treinstations) en in Avelgem waar verscheidene buslijnen (zowel van De Lijn als van de TEC) samenkomen, tenminste als het busstation niet onbereikbaar is door werken. Het snelst en het gemakkelijkst gaat het voor ons uit Waregem, al bestaat er ook in Anzegem een vrij goede aansluiting uit Zottegem en Oudenaarde. De tijd dat hier ook nog semi-directe treinen uit Brussel stopten, ligt ver achter ons.

Een beetje geschiedenis.
We kruisen vandaag even buiten Bossuit de vroegere spoorlijn 85 Leupegem - Herseaux - Roubaix. In de tekst die bij de wandeling hoort, lees ik nog: Even verder dwarsen we een oude spoorbedding. Als wandelpad is het (sic!) niet meer bruikbaar. Grote delen zijn nu akkers. Vandaag is dat wel anders: de bedding vormt nu de Trimaarszate. Die trimaars waren West-Vlaamse seizoenarbeiders die in het rijkere noorden van Frankrijk aan het oogsten gingen. (Dat weten we dankzij Willem Vermandere.) Maar in 1981 kon ze dus niet worden opgenomen in een wandeling. Over die lijn 85 valt wel wat te lezen op de website van Paul Kevers- zie onderaan. Ze werd geopend op 1 augustus 1881 en ging dicht op 2 september 1959. In het spoorboekje ging het om een tabel Oudenaarde - Herseaux - Moeskroen. Het grootste deel van deze verbinding liep inderdaad over de lijn met het nummer 85, maar Oudenaarde en Moeskroen waren nu eenmaal interessanter als begin- en eindpunt dan Leupegem en Herseaux. Die laatste twee werden consequent wel als overstapstations beschouwd - vandaar dat ze vetjes afgedrukt stonden in het spoorboekje. Op een zaterdagmiddagtrein en een laatavondtrein op zondag na, werden op het einde alle ritten uitgevoerd met kleine autorails. Die laatste trein op zondag vertrok in Kortrijk om 23:07 en eindigde in Oudenaarde om 0:37, na een omzwerving door de Scheldevlakte.


De oude lijn 85.

In het spoorboekje van 04.10.1959 treffen we voor het eerst de buslijn 85 aan: die verbindt Herseaux met Oudenaarde via Avelgem. Ze volgt dus vrij getrouw de loop van de spoorlijn. Vanaf 28.05.1972 krijgt de lijn een bijkomende kenletter en wordt 85a. Voordien reden alle vervangingslijnen zonder bijkomende kenletter als ze de spoordienst volledig vervingen; de kenletter werd slechts toegevoegd als er naast de busdienst ook nog een treindienst overbleef. In 1972 veralgemeende men de kenletter voor de vervangingsbussen, ongeacht of er een parallelle spoorlijn was of niet.

Op 27.05.1979 verschenen de lijnen 85a/1 Avelgem - Moeskroen en 85a/2 Oudenaarde - Avelgem ten tonele. Met de invoering van de IC-IR-bediening op 03.06.1984 werd ook dit gewijzigd: 85a zou voortaan slaan op Avelgem - Spiere, 85b op Oudenaarde - Avelgem. Uit de haltelijst kon ik opmaken dat de buslijn in Bossuit een noordelijker tracé volgde dan vandaag, nl. via Bossuit Station en via Sint-Denijs. Ondertussen was er ook al een herstructurering van lijn 83 (deels een voorstadslijn in Kortrijk) doorgevoerd die tot Spiere doordrong.

Op 01.06.1997 werd de weekenddienst op lijn 85a opgeheven; de weekdienst werd uitgedund.

Nog twee te vermelden momenten: op 10.01.2005 wordt de lijn 85a opnieuw lijn 85. En op 07.01.2008 verscheen in het busboekje voor het eerst een buslijn 85 Waregem - Anzegem - Avelgem - Spiere, met een uurdienst van maandag tot zaterdag en een twee-uurdienst op zondag. Op de weekenddiensten werd sindsdien danig bespaard; vooral op zondag beginnen de bussen laat te rijden en houden ze er ook vroeg mee op. Dat kadert in de besparingen die De Lijn moest doorvoeren omdat het huidige kabinet Weyts De Lijn tot verregaande besparingen dwong. Wordt trouwens ongetwijfeld vervolgd.

En wat gebeurde er met het deel voorbij Spiere? De TEC ving de bediening van Spiere (Espierre) en Warcoing op met lijn 2 Tournai - Moeskroen.



De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3207 09:03 09:15 stipt 359 mr80 Break controle: J
Brussel-Zuid - Waregem 430 09:36 10:30 stipt 1890 -  61074 M6 controle: J
Waregem - Bossuit [85] 10:37 11:20 +3 ab5505-18 Mercedes Citaro
Demuynck & Vansteelandt
-
Bossuit - Waregem 85] 14:39 15:22 +2 ab5505-19 Mercedes Citaro
Demuynck & Vansteelandt
Waregem - Brussel-Zuid 415 15:30 16:24 +1 1812 -  61076 M6 controle: J
Brussel-Zuid - Halle 8574 16:42 16:53 +1 2142 -  58027 M4 controle: N

 

En wat we beleefden.
Onze treinen rijden tegenwoordig zo goed dat er nauwelijks wat over te vertellen valt. Gelukkig is er nog die treinbegeleider die we in deze trein 3207 ook al zagen op 18 januari en die ook door de wandelmicrobe is aangestoken. Toen konden we dat alleen maar afleiden al luistervinkend: de collega die hij net had afgelost luisterde geduldig naar het verslag van zijn wandelprestaties en wij luisterden nieuwsgierig en bewonderend mee. Vandaag doet hij zelf dienst tot Brussel-Zuid (de vorige keer draaide hij pas mee vanaf Brussel-Zuid) en aangetrokken door onze wandelstokken steekt hij meteen van wal: of er wat te beleven valt op wandelgebied in Waregem - zie biljetten! - of we nog een bus moeten nemen, hoeveel kilometers er op het programma staan, of we dat regelmatig doen en altijd per trein en bus? Tussendoor vertelt hij over zichzelf: hij woont in Ath, stapt graag en veel in de Vlaamse Ardennen en het Pajottenland, stapt meestal georganiseerde tochten - vroeg op de dag, anders is het te druk. Kortom, in het korte tijdsbestek tot Brussel-Zuid wisselen we een resem wandelwederwaardigheden zonder weerga uit en toch denkt hij er aan om voor Brussel-Zuid zijn aankondiging te doen. Dit is een gesprek van zielsgenoten en we gaan er graag op in, al zie ik aan de neus van een medereiziger dat die er vooral ongepaste opdringerigheid in ziet. Verkeerd inschatten is even menselijk als vergissen. De tbg wenst ons nog een goede "wandelen", maar vraagt meteen hoe je dat in het Nederlands zegt. "Wandeling" zal hij wel nooit meer vergeten.

Ook de aansluitende trein rijdt perfect. Het groepje tbg's van de ochtendspits zit gelukkig ver genoeg om niet echt te storen.

Ik denk dat het de eerste keer is dat we in Waregem een bus nemen. In 2001 stapten we ook al in Bossuit, maar toen namen we nog de bus van Kortrijk naar Avelgem, waar we overstapten op de bus naar Bossuit. Aribus is buiten dienst, zoals zo vaak. Het zou een ideaal voorbeeld van samenwerking tussen de federale NMBS en de regionale De Lijn kunnen zijn die ook nog eens de reiziger ten goede komt, maar het systeem is meer dan eens vleugellam. Weyts wil de NMBS regionaliseren, ik zie meer heil in het opnemen van alle vervoersmaatschappijen in één grote federale mastodont. Al ligt de reden voor het frequent uitvallen van Aribus waarschijnlijk elders. De bus staat klaar, de chauffeur rookt half buiten de bus een zelfgerolde sigaret. Zo voed je de hoest die soms pijnlijk hinderlijk klinkt. Pijnlijk hinderend voor hem dan. De bussen van beide richtingen kruisen elkaar aan het station van Anzegem. Dat is meteen het moment voor een babbeltje onder chauffeurs. Eigenaardig genoeg trekt de bus pas vanaf Avelgem andere reizigers aan, al zal bij de terugrit blijken dat dit eerder toeval is.

De bus van de terugrit rijdt met de verkeerde film. Ik maak de chauffeur daar opmerkzaam op; de man is me dankbaar en corrigeert meteen zijn fout. We komen relatief vlot door Waregem, alleszins zonder vertraging te maken.

Ook de terugreis per trein verloopt prachtig. En ook nu prefereren we de aangename P naar Geraardsbergen boven de snellere maar drukkere IC's naar Quiévrain en Binche of de S naar Braine-le-Comte. We volgen wel een fantasievolle reisweg, vanaf Y. Ruisbroek gaat het over lijn 96N, op tegenspoor. Zo halen we onderweg de S-trein naar Braine-le-Comte in die in het verleden al te vaak voor de P-trein zat. Nu komen we net niet stipt in Halle aan, na een aangename rit. Die wordt de klanten van IC 2037 van Antwerpen naar Charleroi vandaag door de neus geboord. Personen op het spoor in het Antwerpse heeft voor vertraging gezorgd en de reizigers van de IC zitten nu allemaal op de propvolle P 8721 naar Châtelet. Hopelijk zijn ze trouwens niet allemaal weer uitgestapt toen bleek dat de IC toch voor de P zou rijden. En even hopelijk zijn al de reizigers van de P-trein op dat moment niet op de IC gestapt, want dan konden ze twee keer hetzelfde tafereel van overvolle treinen beleven.

De treinlectuur.
Adriaan van Dis, Ik kom terug.
A.F.Th. van der Heijden, De helleveeg.


Een scheutje oprisping.
Je leest wel eens dat de vele pakjesdiensten en hun bestelwagens de files extra aandikken. Ik begrijp niet goed hoe één bestelwagen die de pakjes voor 30-40 gezinnen vervoert meer file kan veroorzaken dan 30-40 personenwagens die allemaal afzonderlijk naar winkelcentra en grootwarenhuizen rijden.


Een verkneukelinkske.
Volgens minister Bellot zijn er aanwijzingen dat Infrabel en NMBS regelmatig zelf kabels stelen en personen over het spoor doen lopen om op die manier de vele vertragingen te verantwoorden. De Staatsveiligheid zou hiervan op de hoogte zijn.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

05-02-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
29-01-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 januari 2019 - Poederlee

De wandeling.
Van het internet haalde ik een plannetje van Natuurpunt in de Grote Heide. Ik hou het maar op Poederlee, maar onze begin- en eindhalte ligt volgens De Lijn op Lichtaart en heet Snepkenshof. We smolten de oranje en de groene wandeling samen en kwamen zo net niet aan 7 km. De TWQ bedraagt 84%: alleen bij het begin en het einde moet het even over verharding. Het is een vrij persoonlijke interpratie geworden van de gegevens op het kaartje, bovendien heeft Natuurpunt traditiegetrouw de wandelingen op een aantal plaatsen aangepast en hebben we de wandeling in de tegenrichting van de bewegwijzering gemaakt. Maak het jezelf gemakkelijk en volg op dit kaartje. Zo kom je ook langs het Zwart Water en eindig je in de buurt van de Snepkensvijver, met kijkhut. Klik hier voor de foto's.

Het weer.
Licht bewolkt en fris. Bijzonder aangenaam weer na toch wel enkele sombere, natte dagen.


De stafkaarten.
16/3 Z Vorselaar (of 16/3-4 Kasterlee)


Hoe we er geraakten.
Een goede vertrekhalte leek ons Lichtaart Snepkenshof te zijn, op de lijnen 305 en 212. De 212 rijdt eerder sporadisch, de 305 is de lijn Leuven - Turnhout die elk uur rijdt. Het was wel even opletten met de halte net voor Snepkenshof: die heet Herentals Snepkenshoeve, kwestie van het allemaal wat eenduidig te maken.


Een beetje geschiedenis.
Eerder had ik het al over buslijn 305 die ons vandaag naar de voor ons erg interessante halte Snepkenshof brengt. Laat ons even 50 jaar teruggaan in de tijd: de spoorlijn 29 is zo goed als opgedoekt en de buslijn 29a heeft de bediening van de tussenliggende halten bijna volledig overgenomen. Tegelijk rijdt er ook een snelle buslijn 304 tussen Leuven en Turnhout, die als een soort expressbus Leuven via Aarschot, Olen, Kasterlee met Turnhout verbindt. De bus stopt weinig: dat heb ik indertijd zelf mogen ervaren toen ik met deze bus naar Ourodenberg wilde, een gehucht van Aarschot, waar de Cerkel (Halle) toen moest gaan spelen. Ik ben niet verder geraakt dan Leuven: de chauffeur was (terecht) onverbiddelijk. Daar (of ergens in de buurt) stopte hij niet. Overigens waren er op dat moment wel meer van die snelle bussen: lijn 299, Antwerpen - Hasselt, lijn 302 Bree - Hechtel - Antwerpen, lijn 307 Hamont - Brussel en uiteraard de 304.

Deze lijnen werden destijds door pachters voor de NMBS gereden, als aanvullende autobusdiensten. Die hadden allemaal een lijnnummer tussen 201 en 499. De biljetten die door de NMBS uitgegeven werden, waren niet geldig op deze buslijnen, wat wel het geval was op de vervangende autobusdiensten.
Onder besparingsdruk verloren de lijnen 299, 302, 304 en 307 gaandeweg hun expresskarakter, als ze al niet helemaal werden opgedoekt. Zo werd de 304 de huidige trage buslijn 305, die onderweg aan alle gepasseerde halten stopt. Ik heb voor de aardigheid de tabel uit 30.05.1976 afgedrukt. De bus legde het volledige traject destijds 30 minuten sneller af dan nu…


Let op de gebruiksbeperkingen om de busdiensten van de NMVB niet te benadelen.


De verbinding.

Halle - Herentals 3408 09:20 10:36 stipt 838 mr75 vierledig controle: J
Herentals - Lichtaart [305] 11:20 11:28 stipt ab1102-85 Van Hool New A360 De Duinen
-
Lichtaart - Herentals [305] 13:31 13:43 stipt ab1063-03 Scania Citywide LE De Duinen
Herentals - Halle 3436 14:23 15:39 stipt 0838 mr75 vierledig controle: J

En wat we beleefden.
Het is alweer een tijdje geleden dat we nog eens in een niet-gemoderniseerd stel zaten, maar vandaag kunnen we ons hartje nog eens ophalen aan de seventies-stijl. De rit verloopt vlot: de ingeschoven extra minuut in de NZV maakt dat het hier nu stipter kan - hoewel, tijdens de spits? - alleen vanaf Weerde tot voorbij Mechelen gaat het niet echt vlot; we staan ook te lang stil in Mechelen. Maar uiteindelijk bereiken we Herentals stipt.

Optimaal is de aansluiting met de 305 allerminst. We zoeken een theehuis op in de Zandstraat dat we nog kennen van vorige gelegenheden. Toen was de zaak nog maar net open, ondertussen heeft de tijd niet stilgestaan. Ik hou er wel een monsterhit aan over: een 5-euro-biljet dat op 07.03.2015 in Larnaka (Cyprus) door een collega eurobilltracker is ingegeven komt hier 2920 km verder en 1424 dagen later in mijn handen terecht. Wie er meer over wil weten: www. eurobilltracker.com. Let op: aanstekelijk en verslavend. De bus komt met 5 minuten vertraging aan, maar aangezien hij daar 5 minuten haltetijd heeft, kan hij toch stipt vertrekken, ook al omdat de chauffeur ons (en anderen) nauwelijks bekijkt en er meteen de beuk in zet. Wat kunnen sommige chauffeurs toch goed een doelgericht dedain voor hun klanten etaleren.

De chauffeur van de terugrit kijkt gelukkig zijn klanten wel aan. De chauffeur van de inhalende wagen weet blijkbaar niet dat bussen af en toe op de rijweg stoppen om passagiers in te laten stappen en laat toeterend zijn ongenoegen horen. Veel automobilisten zijn nu eenmaal egoïstische krengen.

Deze keer wordt het de Illy in dezelfde Zandstraat, want de aansluiting met de rechtstreekse IC naar Halle is erg ruim. Het moet gezegd dat we ook via Antwerpen-Berchem hadden kunnen reizen.

We zitten voor de terugreis in hetzelfde vierledige stel. Het wordt een treinrit zonder het minste zweempje van vertraging. Net voor Mechelen komt een zuur kijkende man met NMBS-badge door onze afdeling. Het lijkt er wat op dat hij de staat van de zonneschermen controleert en noteert. Even dacht ik dat het weer een zure Kempenaar was die nog eens een rapportje over de Turnhout - Binche aan het voorbereiden was.

De treinlectuur.
Evelyn Waugh, A handful of dust.
A.F.Th. van der HEIJDEN, De helleveeg.

Een scheutje oprisping.
Vermeersch is dood. Joepie! Weer een halve krant gevuld. (Moeten ze op de krantenredacties gedacht hebben…)

Een verkneukelinkske.
In Halle speelt Komt vrienden in de ronde tegenwoordig op de beiaard. Het is het liedje van de scharesliep, destijds een hit toen ik in de lagere school zat, naast Des winters als het regent, het lied van het loze vissertje, onlangs nog eens opgevist in Blokken door Ben Crabbé. Liedjes die onze jeugd blijde maakten…

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.


We liepen ook een tijdje langs lijn 29. Ter hoogte van km 29.2 kon ik nog net IC 3434 Turnhout - Binche fotograferen. Loc 1844 duwt een stel M6-rijtuigen.


In Herentals kon ik motorwagen 4122 vastleggen met IC 4344 Hamont - Antwerpen-Centraal. Ik heb de foto flink bijgesneden om te vermijden dat de door graffiti beschadigde desiro 08100 al te uitdrukkelijk op de foto aanwezig zou blijven.

29-01-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-01-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 januari 2019 Zegelsem

De wandeling.
We hebben ons vandaag laten inspireren door een wandeling uit Onvergetelijke natuurwandelingen in Vlaanderen van Jan Heyvaert, in 2001 (?) uitgegeven door Deltas. Het boekje stelt 19 wandelingen voor die elk een bepaald aspect van de natuur belichten. In wandeling 12 is dat het reliëf, wat zich ook enigszins opdringt in de Vlaamse Ardennen. De wandeling ligt op Maarkedal en kreeg de naam Burreken mee, naar het natuurgebied waar ze rond en door loopt. Minder dan anders hebben we de wandeling zoals voorgesteld gevolgd en daar hadden we goede redenen voor: om te beginnen hadden we een lange aanloop naar het beginpunt nodig, de eigenlijke wandeling is nauwelijks 4 km lang, tot overmaat van ramp is de tekst op een bepaald moment niet zo duidelijk - een wandelboek zonder kaartjes, wie bedenkt zo iets? - en onderweg werden we ook nog geconfronteerd met een afgesloten toegang tot een weide. Maar kom, het eindresultaat mag er zijn, vinden we: in totaal stappen we bijna 7 km door een inderdaad stil en aangenaam gebied en alleen de eerste 1.5 km is zwak. De TWQ is wel verrassend laag voor een natuurwandeling (26%) maar de oorspronkelijke tocht zou ongetwijfeld veel hoger scoren. Het Burreken zelf is een waterrijk gebied dat veel wandelmogelijkheden biedt: t.o.v. de stafkaart uit 1999 zijn er trouwens nogal wat nieuwe wegen aangelegd en andere opgefrist.

Kaartje en foto's.

 

De Vlaamse Ardennen lijken soms erg sterk op de echte Ardennen.

De Sint-Ursmaruskerk van Zegelsem.



Het weer.
Helder en koud. Wel zo goed als windstil en dus aangenaam.


De stafkaarten.
30/5N Schorisse


Hoe we er geraakten.
Schorisse en Zegelsem kwamen eigenlijk allebei in aanmerking als begin- en eindpunt, maar van Zegelsem vermoedde ik dat het eenvoudig te bereiken zou zijn vanuit Geraardsbergen, op zijn beurt gemakkelijk bereikbaar uit Halle. Tot ik de situatie van dichterbij begon te bekijken: de aansluiting van een klein uur (of hoe noem je 59 minuten anders?) was er echt te veel aan en de voorgestelde alternatieve reisweg via Ath kon dan wel de overstaptijd beperken, maar niet de totale reisduur. Dus kozen we maar voor Oudenaarde, waar de lijnen 16/17 wel goede aansluitingen geven op de treinen die daar rond het half uur geconcentreerd zitten. Het is het eeuwige onoplosbare probleem van buslijnen tussen 2 stations: goede aansluitingen in het ene veroorzaken slechte aansluitingen in het andere station, tenzij je de frequentie van de bussen verdubbelt… Of onrealistisch snelle ritten programmeert.


Een beetje geschiedenis.
Zegelsem werd vanaf 1905 door de tramlijn Geraardsbergen - Oudenaarde bediend. Wie werkelijk alles te weten wil komen over deze tramlijn, die in 1943 sneuvelde, kan terecht op de uitmuntende website van Steven De Schuiteneer. Wie houdt van oude documenten komt daar ook volledig aan zijn trekken.

Deze tramlijn volgde meestal de huidige N8, maar net in Zegelsem werd deze steenweg twee keer verlaten om een al te stevige niveauverschil te verzachten. De tram reed hier iets meer naar het noorden, zoals duidelijk te zien is op afb. 46 van Steven. Op de huidige stafkaarten is de loop van de tram nog gedeeltelijk te herkennen.
Voor WO II werd Zegelsem al tijdelijk zeer weinig frequent bediend door een bus Nederbrakel - Gent, maar het was wachten op de vervangingsbus die in de jaren 1950 begon te rijden. In het spoorboekje van 08.10.1950 vond ik de tabellen 740 en 741. De variant, want veel meer dan dat was het niet, verdween blijkbaar al vrij snel, nog in de loop van de jaren 1950.


De huidige buslijnen 16 en de variant 17 via Lierde zijn de verre nazaten van die eerste bussen. Voor Elsegem zal er in de loop van 70 jaar nauwelijks iets veranderd zijn op het vlak van de busbediening, toch wat de gevolgde reisweg betreft. De zondagdienst heeft evenwel bijna constant onder druk gestaan. Op zondag 13.01.1991 stond ik met een twintigtal wandelaars aan het station van Geraardsbergen te wachten op een bus naar Brakel (en Oudenaarde). Bleek dat de zondagsdienst de week voordien afgeschaft was. We waren van plan om van Brakel naar Geraardsbergen te stappen. Als enkele stappers niet toevallig per wagen naar Geraardsbergen gekomen waren, zou ons hele plan in duigen gevallen zijn. Een echte blamage voor het openbaar vervoer en voor zijn verdediger kon dus nipt vermeden worden, al was het onvermijdelijke gebruik van privéwagens toch ook moeilijk te slikken.
Vandaar dat ik nog altijd een gloeiende hekel heb aan al die wijzigingen die te pas en te onpas doorgevoerd worden. Met de uitbouw van de OV-websites zijn we dan (meestal) wel op tijd op de hoogte van de wijzigingen, maar het laat een amateuristische indruk na en getuigt van weinig respect voor de reiziger.

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 1559 10:57 11:07 stipt 08007 mr08 Desiro controle:N
Brussel-Zuid - Oudenaarde 2334 11:39 12:27 stipt 434 mr80 Break controle: J
Oudenaarde - Zegelsem [16] 12:38 12:59 +9 ab3896 Jonckheere Transit 2000 Oudenaarde??
-
Zegelsem - Oudenaarde [16] 15:01 15:23 stipt ab2047 VDL Bus&Coach Citea Oudenaarde??
Oudenaarde - Brussel-Zuid 2313 15:32 16:20 +1 1840 -  61048 M6 controle: J
Brussel-Zuid - Halle 8574 16:42 16:53 stipt 2156 -  58023 M4 controle: N

 Mocht iemand kunnen bevestigen dat beide busritten door Oudenaarde uitgevoerd worden: graag!

En wat we beleefden.
Er valt echt weinig te zeggen over de treinritten van de heenreis: ze rijden allebei stipt. Tussendoor merken we wel dat het aloude Sam's Café blijkbaar overgenomen is door de firma SSP. Voorlopig haalt de bediening het niet van de vroegere.

In Oudenaarde staan na een tijdje zowat alle bussen in alle mogelijke richtingen te wachten. Enkele chauffeurs slaan een babbeltje in afwachting van het vertrek. Eén bus vertrekt met bestemming Oudenaarde Station; de enkele reizigers moeten dat wel gemerkt hebben, maar de gepaste opmerking is achterwege gebleven. Je vraagt je af hoe sommige chauffeurs je durven afsnauwen als je vraagt of hun bus naar X rijdt: de snauw gaat dan meestal vergezeld van een opgestoken (wijsvinger) in de richting van de filmkast. Ze zouden toch ook moeten weten dat niet al hun collega's geconcentreerd genoeg blijven om met de juiste film rond te rijden. Voor alle duidelijkheid: ik maak er altijd een opmerking over en in zo goed als alle gevallen krijg je een bedankje. Eén bus ontbreekt: de onze. Er is geen spoor van bus 16 te bekennen en na het academisch kwartiertje bel ik De Lijn op. Ik krijg te horen dat die bus niet lijkt te rijden als de 16 toch komt aangereden. Haltelink (wat is dat toch een zalige app) had de 3901 voorspeld, maar het blijkt om de 3896 te gaan. Even later horen we hoe de chauffeur zich verontschuldigd bij een medereizigster: de voorziene bus was defect. Zij maakt zich vooral zorgen om haar aansluiting onderweg. Overigens sluit een van de deuren van deze bus ook pas na manuele tussenkomst van de chauffeur. Waar is de tijd dat klassieke treinstellen hier ook last van hadden bij lage temperaturen? Uiteindelijk vertrekken we met 14 minuten vertraging; die krimpt tot 9 in Zegelsem.

De bus van de terugreis is een stuk jonger (de chauffeur ook). Geen problemen deze keer.

En geloof het of niet: ook onze terugreis met 2 treinen verloopt volgens het boekje, al wachten we in Brussel-Zuid liever op de rustige P 8574 dan op de drukke IC naar Binche. Erg veel later komen we daarmee niet aan in Halle.

De treinlectuur.
Lize SPIT, Het smelt.
Hugo CLAUS, Het verdriet van België.


Een scheutje oprisping.
Op donderdag betogen, op vrijdag 100 dagen vieren. En dan lees ik ook nog het verrassende nieuws dat de pedagogische studiedag dood is. Dat verrast me niet: ik kan het aantal interessante studiedagen in meer dan 30 jaar onderwijs op één hand tellen en voel nog enig medeleven met de directeurs en onderdirecteurs die elk jaar opnieuw moesten proberen te ontveinzen dat het hen ook niet interesseerde en die onze medeplichtigheid dan maar kochten met een gratis middagmaal, meestal ook het einde van de dag.

Een verkneukelinkske.
Het woord burreke (uitgesproken met wat nog het best op een erg korte eu lijkt) ken ik al sinds mijn kinderjaren. Mijn grootouders (be)trokken hun drinkwater uit een burre(ke), een bron in het wat lager gelegen bos waarnaast ze hun nederige woonst hadden opgetrokken. Ik weet er nog van dat we als kinderen absoluut uit de buurt ervan moesten blijven om niet te verdrinken en dat de bron zelfs in de droogste zomers haar water overvloedig liet stromen. Lange tijd werd het glasheldere en koele water met emmers naar boven gedragen, langs een stijgend bospad. Later werd een manuele pomp geïnstalleerd en met de aanleg van wat hier "stadswater" heet, verloor de bron haar functie.

Het Burreke(n) dankt zij naam dus aan dergelijke bron: metathesis (het verspringen van medeklinkers binnen het woord) verklaart de vorm burreke(n) naast bron.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

21-01-2019 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Maaseik Zaveldijk (Vic)
        op 21 februari 2019 - Maaseik (Wurfeld)
  • - (KB)
        op 21 februari 2019 - Maaseik (Wurfeld)
  • 59b2 (Portbou - Bart)
        op 18 januari 2019 - Lokeren, Daknam
  • Inhoud blog
  • ttb map 48 (deel 1)
  • ttb map 48 (deel 2)
  • ttb map 48 (deel 3)
  • 8 maart 2019 - Spa
  • 26 februari 2019 - Hotton

    Archief per maand
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!