Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
26-07-2024
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 juli 2024 - Braives

De wandeling.
We hebben wel al vaker gewandeld met de wandelkaart Pays Burdinale-Mehaigne en vandaag volgen we de gele ruiten die ons vanuit Braives op de lus van de Martins-pêcheurs begeleiden. Die martins-pêcheurs zijn ijsvogels, maar die waren spijtig genoeg niet thuis. We hebben er alleszins geen gezien. Het is een tocht van eerder zwakke kwaliteit: de rechte, gebetonneerde ruilverkavelingswegen (je herkent er vast op het kaartje) doen te veel denken aan die ongelukkige tijd toen ruilverkavelingen een heuse aanslag op het landschap inluidden. De TWQ is dan ook navenant: het gebeurt niet zo vaak meer dat die niet hoger komt dan 11%. Met wat goede wil komen er nog enkele percenten bij, maar die enkele betonnen wegen met in het midden een groene schaamstrook is niet echt wat je als wandelaar verwacht. Is er dan echt niets goeds over deze wandeling te vertellen? Toch wel, los van de wegen loop je door een gebied waar zelfs de boeren zich op dit moment koest houden (voor de ene bewerking al te laat, voor de andere te vroeg) en we hebben niet zo vaak in het gras moeten duiken om de auto's op de smalle wegen doorgang te verlenen. En ja, we passeerden langs enkele boerderijen die er echt wel mochten zijn. De foto's tonen o.a. enkele van die indrukwekkende hofsteden. Onze quotering bleef hangen bij 13.5/20.


Dit is niet de echte Mehaigne maar de korte omleiding naar de Moulin de Vélupont. Als bijkomende attractie: zoek de waterhoen!


De Ferme du Tilleul, al lijkt het lot van de tilleul (linde) al beslist.

Het weer.
Zwaar bewolkt, af en toe zwoel, hoewel de temperatuur niet zo hoog lag.


De stafkaarten.
41/5-6 Braives (2020)

Hoe we er geraakten.
De wandeling vertrekt dan wel aan het vroegere station van Braives, maar die halte wordt door de bussen van lijn 127 maar sporadisch bediend en dus was het zoeken naar een wel goed bediende halte van die lijn die in de buurt van de wandeling kwam. Dat werd uiteindelijk Avennes Au Peket, tussen het centrum van Avennes en dat van Braives. Zo konden we rekenen op een quasi uurdienst, zonder echte vaste cadans evenwel.

Een beetje geschiedenis.

We maakten al eerder gebruik van buslijn 127 (vroeger 127a) die de spoorlijn tussen Landen en Statte verving. In mijn blog kun je hierover bijdragen lezen als je de maanden september van 2016 (Fumal) en augustus van 2022 (Braives) raadpleegt.

Maar ik wil toch nog wel wat meer doen, onder de vorm van een dienstregeling, genre gele affiches, van 22 mei 1955.

Het grote aantal treinen met autorails (TT of TA) valt meteen op. Verder zijn er enkele treinen die verlengd zijn tot een Luiks station of zelfs Ciney (lijn 126) en wat niet uit deze affiche is af te leiden: Braives is soms begin- of eindpunt van een rit!


Het vroegere station van Braives is mooi en functioneel in stand gehouden.


De verbinding.

Halle - Landen 1709 (IC FL) 10:26 11:33 stipt 76089 (NK) - 73089 (NK) M7 controle: N
Landen - Avennes [127] (Huy) 11:38 12:14 stipt ab5013-38 Mercedes Citaro LE SADAR
-
Avennes - Landen [127] Landen 15:56 16:31 +2 ab5015-27 MAN Lion's City Cintra
Landen - Brussel-Noord 1539 (IC FBK) 16:54 17:38 +4 76031 (FHS) - 61016 (FHS) M6 controle: J
Brussel-Noord - Halle 3788 (S FBC) 17:52 18:19 +38 08163 (FSR) mr08 (Desiro) controle: N

 

En wat we beleefden.
Omdat we wisten dat een gemiste bus ons moeilijk meer dan een uur extra kon opleveren, kozen we deze keer voor een relatie zonder reserve. Dat Halle voorlopig nog overstapvrij verbonden is met Landen is daar evenmin vreemd aan. En dus werd het de IC naar Landen en de goed aansluitende bus van lijn 127. IC 1709 rijdt lang op tijd, zelfs in de NZV, maar voor Leuven staan we 4 minuten stil. De drie minuten vertraging bij vertrek zijn al in lucht opgegaan bij aankomst in Tienen.

Er zijn weinig stations waar de overstap trein/bus zo vlot kan verlopen als in Landen, ook al is Aribus hier ook al een dood scherm geworden. Was het niet in Landen dat men destijds propaganda voerde om het IC-IR-plan met de vervanging van treinen door bussen wat beter verteerbaar te maken, met een treinbestuurder en een buschauffeur die vriendelijk naar elkaar wuifden?

De terugrit verloopt wat minder vlot: de bus geeft geen aansluiting met de rechtstreekse IC naar Quiévrain en dus wordt het een verbinding met overstap. IC 1539 naar Blankenberge rijdt met wat vertraging: 6 minuten bij vertrek in Landen en daar is in Leuven nog geen minuut af. In Brussel-Noord komen we aan met 4 minuten. S 3788 zal de trein moeten worden die ons naar Halle brengt en die komt zowaar zonder enige vertraging in Brussel-Zuid aan. Maar: personen op het spoor in Vorst-Zuid. Deze niet zo subtiele vorm van zelfkastijding waarop NMBS en Infrabel zichzelf regelmatig trakteren is nog altijd top of the pops. En uiteindelijk leidt dat ook tot regelrechte kastijding van de klant. Twintig minuten staan we stil, maar bij aankomst in Halle is de vertraging gegroeid tot 38 minuten: we hebben onderweg alle directe treinen moeten laten voorgaan - wat me logisch lijkt - maar het resultaat is toch wel stevig. Overigens hebben we zelf de fout gemaakt om in de S-trein te blijven zitten: de IC's naar Tournai, Quiévrain en Binche zouden ons allemaal vroeger in Halle gebracht hebben.

De treinlectuur.
Saul BELLOW, The adventures of Augie March.
Charles DICKENS, Onze wederzijdse vriend.


Mocht het ooit zo ver komen, dan heb ik een goede tip voor de Russen: laat een 50-tal soldaten overal in België in de sporen lopen, en het spoorwegnet is voor een hele tijd verlamd, zonder dat er een schot gelost is, een bom tot ontploffing gebracht of een granaat gegooid.

Uitgedrukt…
Doetj a pellepatatn open… Pellepatatn zijn aardappelen in de schil. De uitdrukking betekent zoveel als: kijk dan toch eens beter! Doe je ogen eens open!


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!