Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
14-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 juni 2012 Wingene - Lotenhulle GR129

De weergoden hebben de wekelijkse solitaire goedweerdag voor deze week vastgelegd op donderdag, en dat komt ons goed uit. We stappen vandaag van wat volgens onze planning met iets meer dan 24 km de langste wandeling van het jaar zou moeten worden. GR129 komt vandaag aan de beurt, met een traject van Wingene (net buiten Bulskampveld) tot Lotenhulle. Als je weet dat ik in de eerste 17 km al koortsachtig op zoek was naar superlatieven om de wat onverwachte maar des te meer geapprecieerde pracht van dit stukje GR te beschrijven, dan kun je onze ontgoocheling begrijpen als blijkt dat het laatste derde van de tocht uiteindelijk niet zo veel meer te bieden heeft. Spijtig, ik had gehoopt nog eens onverdeeld positief te kunnen zijn over een Vlaamse GR. Desalniettemin blijft GR129 één van mijn favorieten. Nu die onlangs verlengd werd tot Arlon, biedt hij ongekende mogelijkheden aan elke stapper die België in al zijn facetten wil ontdekken, en dat doet geen enkele andere GR hem na.

Vagevuurbossen, Gulkeputten, Vorte Bossen, Hooggoed en Hoogveld, het leek maar niet op te houden: we stapten langs kleine bospaden - geen wonder dat hier in de buurt af en toe wel eens iets gebeurt - en brede beukendreven, langs een tracé dat door de vele afslagen geen kans kreeg om eentonig te worden. Een laatste sublieme dreef volgden we in de buurt van de Schoonberghoeve. Alles bij elkaar kwamen we aan een TWQ van 54 %, volledig opgetekend in de eerste twee derden van de tocht.

 

Groeiende criminaliteit noopt veel burgers tot het inzetten van waakkoeien. En je hoeft ze nooit uit te laten.

 

 

Meer foto's vind je hier:

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3656 6:29 6:48 stipt (655)

Brussel-Zuid - Gent-Sint-Pieters 528 7:05 7:36 +1 (1875 - 11826, op FSD)

Gent-Sint-Pieters - Beernem 578 7:41 8:11 +9 (357)

Beernem - Wingene [28] 8:33 8:40 +35 (ab3360, Van Hool AG500, Zwevezele???)

 

Lotenhulle - Gent [15] 16:38 17:36 stipt (ab4626, Van Hool AG300, Nevele???)

Gent-Sint-Pieters - Brussel-Zuid 516 17:24 17:55 +24 (1822 - 11830, op FSD) 

Brussel-Zuid - Halle 1589 18:28 18:37 +2 (752)

 

De commentaar:

We hebben een lange tocht voor de boeg, en dus valt het eigenlijk mee dat we nog één bus van lijn 28 kunnen nemen, tot die lijn tot de avondspits volledig busloos wordt. De belbus was een alternatief, maar we moesten zelfs dan vroeg vertrekken, en dus was de keuze tussen de reguliere bus en de belbus snel gemaakt.

Voordeel van zo een vroeg vertrekuur is dat de ochtendspits in de NZV nog niet echt voor problemen zorgt, maar we nemen toch het zekere voor het onzekere, en nemen dus niet de IR van 6:46, maar de CR van 6:29. Het is bijzonder rustig in deze trein. Lijn 96N krijgt nieuwe rails. Uiteraard gebeurt dat 's nachts, al zullen ze daar in al die straten in de buurt van deze aanlooplijn naar de HSL niet zo tevreden mee zijn.

Zoals verwacht lijkt het treinverkeer zo rond zevenen nog vrij vlot te lopen. Alleen de IC naar Knokke/Blankenberge is afgeschaft: meer dan duizend zitplaatsen minder tussen Leuven en Brussel, het zal je maar overkomen… Gelukkig gaat het met onze 528 vlotter. Met twee minuten vertraging vertrekken we in Brussel-Zuid, en dat is goed. Sinds kort krijg je van de reisplanner van de NMBS bijkomende informatie over de aansluitingen, en die leert ons dat L578 naar Brugge de aansluiting verzekert zo lang de vertraging van de 528 niet meer dan vijf minuten bedraagt. (Nu nog gegevens van De Lijn en de TEC erin, en we zijn weer een stap gevorderd op de weg van de betrouwbare reizigersinformatie…) Overigens lijkt 5 minuten me geen luxe - het zou gerust wat meer mogen zijn, maar deze positieve kruideniersmentaliteit is de door consultancybureaus opgefokte NMBS al lang vreemd. (Zeker als je weet dat de L meestal toch opzij moet in Landegem, om de IC door te laten. Onlangs moest hij zelfs de IC's naar Oostende én die naar Knokke/Blankenberge laten passeren, en dat nadat hij in Gent de aansluiting had verzekerd met de IR naar De Panne. Aandachtige lezers fronsen nu de wenkbrauwen, want die IR komt aan om .45 en de L vertrekt om .41! Hoeveel sterren en strepen je moet hebben om dat gedaan te krijgen, weet ik niet; voor die 99.99 % andere reizigers wordt alleszins niet zo veel moeite gedaan. Toppunt was dat de bestaande aansluiting tussen de IC naar Oostende en de L-trein wél verbroken werd. De L vertrok namelijk op het moment dat de IC het station van Gent-Sint-Pieters binnenreed. Bijzonder sneu als je dan in Landegem toch weer achter de IC (én die naar Blankenberge) komt te zitten.)

Vandaag is er sowieso geen probleem omdat de L-trein zelf met een tiental minuten vertraging rijdt. Daar gaat niets meer af tussen Gent en Beernem. Vooral in Hansbeke zijn er nog instappende scholieren, en die slepen zich met dezelfde lamlendigheid naar de deur van het treinstel (uiteraard die van eerste klas) waarmee ze zich in Aalter ook op weg naar hun school begeven. Infrabel en de NMBS mogen dit niet zeggen zonder dat ze de verzamelde nationale media over zich heen krijgen, maar ik wel: je zou de vertragingen kunnen halveren (echt!) als de reizigers zich wat meer zouden haasten bij het in- en uitstappen. Maar de tijd dat de chef-garde de deuren voor je neus sloot als het niet snel genoeg ging, ligt alweer een tijdje achter ons.

De vertraging van de dag zou echter opgetekend worden door de bus van lijn 28. Toen die na 20 minuten nog altijd niet op het appél verschenen was, belde ik naar De Lijn, en daar kreeg ik te horen dat de bus erg veel vertraging opgelopen had tijdens de vorige rit. Toch geruststellend - vroeger zou je hier al dan niet blijven wachten zijn, zonder enige info. De bus komt er uiteindelijk aan met 35 minuten vertraging. Slecht afgesproken omleggingen liggen aan de basis van de miserie. Nog maar eens… Veel reizigers worden door de vertraging trouwens niet getroffen: wij beidjes, en een vaste klant aan het Sint-Amandusinstituut. Veel kans dat deze bus de komende besparingsronde niet overleeft…

 

Voor de terugreis kiezen we voor de gemakkelijkste oplossing: lijn 15 meteen naar Gent. Het is een lange, rustige rit op een snikhete bus. Ik zou durven wedden dat de verwarming aan stond. Precies op tijd bereiken we het busstation van het Sint-Pietersstation.

Anders dan vanmorgen is het nu droevig gesteld met de stiptheid. Vanmiddag is er een dodelijk ongeval gebeurd in Duffel, al is het me niet duidelijk welke vertragingen op rekening hiervan geschreven moeten worden. De IC naar Eupen rijdt met meer dan 20 minuten vertraging - volgens railtime na een exploitatie-incident, en eigenaardig genoeg speelt dat in ons voordeel. (Zo een melding als exploitatie-incident zegt al net zo veel als Deze trein heeft vertraging omdat hij te laat rijdt.) De eerste vier rijtuigen zijn zo goed als leeg, maar reizigers hebben dit blijkbaar nog altijd niet door. Samen met het samendrukeffect van de twee eersteklasrijtuigen, zorgt dat voor concentratie van reizigers in een viertal rijtuigen. Een koppel met kinderwagen en peuter zit/staat/hangt zelfs op het platform van ons eersteklasrijtuig, zogezegd omdat er onvoldoende plaats in deze trein is.

De rit zelf verloopt nu vlot. We maken geen vertraging meer bij en kunnen in Brussel-Zuid dus nog mee met de CR naar Geraardsbergen. Uiteindelijk zullen we in Halle 12 minuten vroeger aankomen dan voorzien: heel heel soms kan een vertraging dus ook in je voordeel spelen.

 

Als toetje deze 2 bussen, gefotografeerd in Lotenhulle:

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (5)

19-06-2012
Wingene
Inderdaad vorige week waren ingrijpen asfalteringswerken in Wingene en regio aan de gang , het dorp zat volledig in het slop , vrijdag 15 werd het terug opengesteld precies op tijd het was voorzien van maandag 11 tot vrijdag 15 juni +2 omleidingen (lokale) voor de bussen het was plezant

19-06-2012 om 21:35 geschreven door Jan Vandecandelaere


15-06-2012
exploitatie-moeilijkheden
Ik zou me in dit geval echt wel kunnen voorstellen dat de NZV ontredderd is geraakt door het ongeval in Duffel, en dat ook andere lijnen daardoor verstoord raken. Al zou het in dit specifieke geval wel erg moeten geweest zijn, omdat die IC's in Oostende toch een half uur keertijd hebben. Lang geleden, toen de treintjes nog spreken, gebeurde er eens een vergelijkbaar ongeval tussen een kraan en een trein net buiten Brussel-Zuid op lijn 50A, en dat ergens net voor de middag. Ik herinner me dat alle treinen die door de NZV moesten, tot laat in de avond met vertraging reden, ook al hadden ze op het eerste gezicht niets te maken met het ongeval. Wie weet was het scenario gisteren niet vergelijkbaar?

15-06-2012 om 20:31 geschreven door Vic


schilderachtige plaatsnamen
er zijn er wel wat van, in Vlaanderen. Lotenhulle is er een prachtig voorbeeld van, al verdient ook Doomkerke een eervolle vermelding. Ik vraag me af wat er door het hoofd moet gaan van een Engelsman, bij het lezen van die plaatsnaam... Exploitatiemoeilijkheden zijn inderdaad een zeer brede categorie, maar sluiten wel een aantal zaken uit: geen zelfmoord, geen technisch probleem aan trein of infrastructuur, geen kabeldiefstal, geen geval van agressie, wellicht ook niet meteen een personeelsprobleem... De meest waarschijnlijke reden is, dat het een samenloop van omstandigheden is, zoals die op het drukke Belgische net nog wel kunnen voorkomen. Daar 3 minuutjes door opstappende reizigers, daar 4 door achter een stoptrein te moeten blijven hangen, daar nog eens 5 minuten door een gebrek aan vrije perrons of kruisingen met treinen die eventueel ook met vertraging rijden...

15-06-2012 om 20:25 geschreven door bartje


lijn 15
Bedankt voor het lezen én voor de toevoeging, Matthias!

15-06-2012 om 16:39 geschreven door Vic


lijn 15
Ab 4626 is van stelplaats zomergem. De stelplaats in nevele is gesloten en die zitten nu in zomergem.

15-06-2012 om 14:49 geschreven door dewulf matthias




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!