Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 juli 2012 Willebringen

We stappen vandaag de Jordaanwandeling die we vonden in een brochure van Natuurreservaten Oost-Brabant Afdeling Velpe-Mene uit 1996. De wandeling heeft nog niets van haar pracht of haar kracht ingeboet, maar daar zou nu wel eens snel verandering kunnen in komen, nu de streek weldra geteisterd zal worden door een ruilverkaveling. Nu zijn ook de inzichten van de Grote Verkavelaars ondertussen wel wat geëvolueerd, en ruilverkavelingen zijn al lang niet meer de door duistere krachten opgelegde kaalslagen van de jaren 1960 en 1970, maar het is toch altijd weer het hart vasthouden, want verwoestingen staan onvermijdelijk op het programma, ter ere van de goden van de Landbouw die al lang niet meer Saturnus of Demeter heten, maar John Deere en andere Fords.

Zelfs vandaag bedraagt de TWQ niet meer dan 47 %, maar achteraf heb je de indruk dat het meer geweest is. De bijna 11 km lange wandeling voert ons essentieel door de valleien van de Jordaan- en de Molenbeek, en vanaf Hoksem gaat het ook even de hoogte in, wat een ruimere kijk over de beekvallei mogelijk maakt. Je stapt hier door een streek waar de landbouw alom aanwezig is (geweest). Dat merk je aan de vele boerderijen van allerlei klasse, waarvan een niet onaanzienlijk deel na restauratie een compleet andere bestemming heeft gekregen. En uiteraard wuiven de korenaren - koren, dat is net iets te poëtisch, want het gaat voornamelijk om tarwe - in de hitte van deze mooie zomerdag. Toch ligt de nadruk op de natuur, en we konden vandaag volop ons hart ophalen aan valeriaan, moerasspirea, boerenwormkruid, moesdistel en vooral de alomtegenwoordige wilde marjolein. En zeggen dat je in de winkel al snel enkele euro's kwijt bent voor een potje snel duf ruikende kruiden, waarvan hier grote hoeveelheden gewoon gratis en vers te plukken vallen.

 

Enkele foto's van het nochtans mooie pad vind je hier.

 

 

Oude molen op de Molenbeek, zoals wel meer gebouwen hier in de streek prachtig en respectvol gerestaureerd.

 

De Carolushoeve, een van de vele op ons pad.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3910 11:09 11:19 +1 (818)

Brussel-Zuid - Tienen 1710 11:31 12:10 +2 (2152 - 58064, op Liers)

Tienen - Willebringen belbus 713 met bus van De Bezembinder, nummerplaats 373-BUR

 

Willebringen - Honsem [381] 16:57 17:01 -4 (ab3306-82, Mercedes Citaro, Hageland)

Honsem - Leuven [6] 17:15 17:56 +4 (VDL-Jonckheere Transit 2000, Tienen?)

Leuven - Brussel-Noord 1739 18:03 18:20 +1 (2119, 58065, op Liers)

Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 +2 (818)

 

De commentaar:

Het is al een tijdje geleden dat we nog eens met een vierledig stel mee mochten, maar vandaag lukt het nog eens. Een tiener is op stap met moeder, nu met, hij heeft zich veilig teruggetrokken achter de oortjes van een i-pad die weer eens veel te veel lawaai doorlaten. Dun gespoelde restklanken van muziek die op zich al niet veel om het lijf heeft - gelukkig is het nog lekker lawaaierig in een vierledig stel, zodat dit alleen stoort bij stilstand of bij erg traag rijden. En dat gebeurt ook op zo een zonnige voormiddag als vandaag. De TB doet bovendien alles strikt volgens het boekje, zodat we uiteindelijk toch nog dat ene minuutje vertraging oplopen.

 

In Brussel-Zuid staan enkele perrons verder twee Desiro's met 12 minuten vertraging. Als ik goed gekeken heb, moeten ze naar de Luchthaven.

 

Van Brussel naar Tienen nemen we de IC naar Liège-Guillemins, voorlopig nog uit Quiévrain. Het is een van die lange stellen die absoluut nodig zijn tijdens de spits, maar dan op het zwakke deel tussen Saint-Ghislain en Quiévrain al te vaak het slachtoffer worden van vandalisme. In plaats van het vandalisme aan te pakken geeft onze samenleving er de voorkeur aan om zichzelf aan te passen, en dus wordt de lange trein binnenkort vervangen door een overzichtelijk tweeledig stel.

Het stel is zo lang dat alleen de eerste helft (zes rijtuigen) toegankelijk zou moeten zijn voor de reizigers. Dat leidt onvermijdelijk tot verlengde stilstanden in de stations van de NZV omdat de meeste reizigers uiteraard aan het gesloten deel staan te wachten. Maar het valt allemaal nog mee. In Leuven geldt een snelheidsbeperking tot 60 km per uur, en zo komen we uiteindelijk toch nog met 2 minuten vertraging in Tienen aan.

De TBG is duidelijk Franstalig, maar toch spreekt ze Ans uit als [ã], zoals de Grotten van Han, die door onze leerlingen dan weer als de Grotten van 'An uitgesproken werden, maar dat was omdat hun lerares An heette.

Het is dus 12:12 als we in de Suikerstad landen, en dat is ruimschoots op tijd voor een belbus die ons om 13:00 komt oppikken. Maar als we de belbus nemen, voorzien we waar mogelijk een wat ruimere reserve, en dat biedt ons de kans om de boterhammetjes aan te spreken (Hallo, Bo!) en een koffie te drinken in het stationsbuffet, een van de laatste echte. Maar dat is buiten de waard (van het buffet) gerekend. Het buffet is sinds 21 juli dicht en dat lijkt akelig definitief te zijn. Heb ik niet eens ergens iets gelezen over de modernisering van het Tiense stationsgebouw? Over enkele maanden zal ook hier wel weer een Panos uit de grond rijzen.

 

Om 12:50 staat er al een busje te wachten, maar dat is duidelijk geen busje dat voor De Lijn rijdt. Het is net aan komen rijden met een chauffeur die de bestuurder van de echte belbus zal aflossen. We moeten naar Willebringen en dat is ver tegen het eind aan van de lange lus die de belbus hier ten zuiden van Tienen maakt: we nemen volk op in Bost, Goetsenhoven en Meldert. De bus zet ons 7 minuten vroeger dan voorzien in Willebringen af, langs een rit over flinke stukken kassei die het uiterste vergen van onze vering (en van die van de bus).

 

Voor de terugrit zouden we net zo goed opnieuw de belbus kunnen oproepen, maar we proberen het anders. In de avondspits wordt Willebringen namelijk bediend door 3 bussen van lijn 381, en die geven aan de halte Honsem Kapel aansluiting met de uitgebreide Leuvense stadslijn 6. We nemen de 381 van 16:57, die een fractie te vroeg komt - dat heb je met lege bussen. De afstaphalte Honsem Kapel is er een waarvan je het bestaan niet meer zou vermoeden: je staat meteen tussen het gras (en de netels). De halte van lijn 6 is nauwelijks beter onderhouden: het betonnen bushokje is vuil, en gaat gebukt onder een dikke laag klimop die voor guirlandes zorgt, die het betreden ervan iets feestelijks geven. De haltepaal met info staat dan weer tussen de valeriaan en de puntwederik: de gemeente Boutersem en De Lijn, samen voor meer groen. Ik weet dat lijn 6 een erg strakke dienstregeling heeft: de bus rijdt al met 3 minuten vertraging als we instappen, en op een bepaald moment groeit de vertraging tot 6 minuten. Eigenaardig genoeg is het precies in de Leuvense smalle straatjes dat de vertraging opnieuw wat terugloopt, zodat we toch nog op tijd in Leuven aankomen voor onze voorziene aansluiting met de IC naar Quiévrain. Dubbele pech: die vertrekt van spoor 2, en het eersteklasrijtuig hangt helemaal achteraan. Als we instappen, voelen we meteen waarom het een goed idee was geweest om bij de modernisering ook enige airco te voorzien, maar de rit verloopt stipt, dus waarom zouden we klagen nu we nog eens in een M4 zitten die we meer dan 30 jaar enthousiast onthaalden.

Van Brussel-Noord naar Halle zitten we in hetzelfde vierledige stel als vanmorgen. Even denken we dat er een minibar meerijdt: een pronte dame brengt twee blikjes Jupiler bij een reiziger die ze ongetwijfeld kent, en ze spreekt zelfs ons aan, al is het niet om te vragen of we iets wensen te gebruiken. Maar ze vindt dat we er een goeie dag uitgekozen hebben om te gaan stappen. De Minibar, waar je wel eens wil van dromen op een warme dag als vandaag, zal echter wel voor altijd van de Belgische sporen verdwenen zijn. 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

24-07-2012
Panos
Panos kan inderdaad goed van pas komen, en je kunt als een soort mystery shopper ook de verschillende vestigingen vergelijken, want het verschil kan enorm zijn. Maar ik heb het vooral over de verschraling, ook al ben ik de eerste om te zeggen (en te schrijven: zie vroeger) dat veel stationsbuffetten vaak uitgroeiden tot het slechtste café van de straat en de wijk.

24-07-2012 om 17:55 geschreven door overweg13


Grotten
De Grotten van 'An... schitterende anekdote ! Aan Panos-activiteiten in en rond onze stations geen gebrek. Ik denk dat verschillende oude concessies niet meer verlengd worden (zie o.a. Denderleeuw waar nu ook al een broodjeszaak zit, net als Geraardsbergen al was de pizzeria in het voormalige buffet niet echt handig voor een treinreiziger). De broodjeszaak (Panos Rail) die in de plaats kwam, lokt wel een pak klanten. Voor reizigers is het ook makkelijk : ze verorberen hun ontbijt dan maar in de trein (die toch geruime tijd in het station staat te wachten). Anderzijds blijft het spijtig dat de laatste echte buffetten in ijltempo verdwijnen.

24-07-2012 om 17:37 geschreven door Reiziger




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!