Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
25-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 juli 2012 Straimont

Zoals zoveel Ardense steden en gemeenten heeft ook Herbeumont een wandelkaart uitgegeven in samenwerking met het NGI. Deze kaart geeft een overzicht van wandelingen in Herbeumont zelf, en in Saint-Médard en Straimont. Wij gaan vandaag voor 2 wandelingen in Straimont: S2 (Le Bécet) en S3 (Chapelle - Pont de la Finge). De Bécet is een beekje dat we inderdaad heel even volgen, met de Chapelle wordt de Chapelle Notre Dame de Bon Secours bedoeld, die vanop een hoogte het dorp bewaakt. De Pont de la Finge is vermoedelijk het brugje over de Ruisseau de Neufchâteau. En meteen heb je zowat alle ingrediënten van deze beide wandelingen die samen een acht vormen, met het piepkleine centrum van Straimont uiteraard als snijpunt, zeg maar als vertrek-, aankomst- en middelpunt. Maar de hoofdrolspeler is zonder enige concurrentie de Vierre, die door het dorp stroomt, en die vandaag voor welgekomen afkoeling zorgt voor de plaatselijke jeugd en voor de jongeren van de vele jeugdkampen in deze prachtige omgeving.

Beide lussen zijn samen net geen 10 km lang. Met een TWQ van 37 % wordt hier niet echt hoog gescoord, maar toch hebben we volop genoten van Vierre en bossen, en van het erg mooie en rustige Straimont. Wie in onze voetsporen wil lopen, moet er wel rekening mee houden dat de wandelingen niet bewegwijzerd zijn. Een goede voorbereiding met de wandelkaart, of beter nog met de topografische kaarten 67/4 N (Grapfontaine) en 67/4 S (Suxy) dringt zich dan ook op. Wie een seintje geeft, kan het ptrf-bestand (voor gebruik met de dvd's van NGI-Lannoo) of het gdf-bestand krijgen.

 

Foto's van de wandeling vind je hier .

 

 

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 7512 6:57 7:09 +1 (2124 - 53501, op FSR)

Brussel-Zuid - Libramont 91 7:33 9:44 stipt (2001 - 61 85 1090 227, SBB)

Libramont - Florenville 5959  9:51 10:14 +1 (4182)

Florenville - Straimont [165c] 11:09 11:27 +3 (ab5632-46, Mercedes Citaro LE, Transports Penning)

 

Straimont - Libramont taxi!

Libramont - Brussel-Noord 2140 18:15 20:18 stipt (515)

Brussel-Noord - Halle 3142 20:21 20:41 stipt (901)

 

De commentaar:

Veel keuze hebben we niet vandaag: Straimont wordt bediend door lijnen 23 en 165c. Die eerste rijdt al helemaal niet tussen Neufchâteau en Suxy op vakantiedagen, en lijn 165c rijdt alleen op woensdag of donderdag, op een avondrit na die elke dag rijdt. Nu ja, dat valt nog te bezien.

Toen in 1984 het IC-IR-plan werd ingevoerd gebeurde dat (gelukkig) in overleg met de NMVB, dat alternatieven moest voorzien voor de sluitingen van lijnen en halten. Vermits tussen Bertrix en Florenville alle halten dicht gingen, moest hier een vervangende bus komen, en dat werd lijn 165c, die behalve voor Lacuisine - waarvan ook de treinhalte dicht bij de kern lag - voor een betere bediening van de dorpskernen kon zorgen dan de vaak erg ver gelegen spoorwegstations. Zo sneuvelde ook Straimont, al bleef het seinhuis nog tot 1995 in dienst. Destijds werd met veel poeha verkondigd dat de reiziger er ook qua frequenties op vooruit zou gaan, maar al snel bleek dat de buslijnen absoluut niet het succes kenden dat niemand er eigenlijk ook van verwacht had. Van de bruikbare dienstregelingen blijft na drastische inkrimpingen dan ook weinig of niets meer over. Tijdens de vakantie rijdt hier alleen nog op woensdag en donderdag een bus (marktdagen in Bertrix en Florenville) en eigenaardig genoeg heeft één vooravondrit de slachtpartij overleefd. Voor ons komt het er dus op aan de woensdagrit met de avondrit te combineren. Overigens, snapt iemand de zin van een rit die van maandag tot vrijdag van Florenville naar Bertrix rijdt, als er alleen op woensdag en donderdag ook voormiddagritten zijn geweest?

 

Het wordt dus een voor ons vrij klassieke treinverbinding en een toch wat ongewone busrit. Over de rit tussen Halle en Brussel-Zuid valt weinig te zeggen. Er lijkt meer volk op deze trein te zitten dan buiten de vakantieperiode. Misschien zorgt de P7572, die niet rijdt tijdens de vakantie, voor wat extra volk. Ook mogelijk: mensen schuiven wat met hun uren om de ergste namiddaghitte te ontlopen.

Ook de rit naar Libramont met de ons ondertussen bekende 91, die steevast als trein naar Basel aangekondigd wordt, maar die toch tot Chur rijdt, is rustig. Alleen vanaf La Hulpe zitten we achter de IR uit Binche aan, zodat we in Ottignies toch met 5 minuten vertraging vertrekken. Voordeel: de TBG heeft net iets meer tijd om een Engels oudje dat naar de Luchthaven moest een nieuwe dienstregeling en een rechtvaardiging als verdwaalde reiziger in de handen te duwen. Nadeel: van de terugrit zal door de vertraging weinig in huis komen, want die trein rijdt Ottignies al buiten op het moment dat wij aankomen. Gelukkig heeft de erg alerte TBG ook een latere verbinding opgezocht. (Ik vraag me trouwens af of hij zijn eigen trein gevonden zou hebben, want toen ik eergisteren nog even checkte, bleek de trein uit Brussel-Zuid van 7:33 niet te rijden. En voor wie dit nu meteen even zelf wil checken: vandaag staat hij er wel op!)

De vertraging smelt als sneeuw voor de zon, vooral tussen Namur en Ciney, en uiteindelijk zullen we stipt in Libramont aankomen.

Net voor Libramont wordt de aansluiting met de L-trein naar Bertrix - Florenville - Athus - Arlon omgeroepen. Even later kan de TBG van deze trein aan overstappende reizigers uitleggen dat ze helemaal niet hadden hoeven overstappen voor Arlon, en dat ze maar beter op de volgende IC kunnen wachten. Te veel informatie kan gevaarlijk zijn.

In mw 4182, die we nog kennen van vorige week functioneert de airco erg goed, al laat de echte zomerse hitte nog even op zich wachten. Bij aankomst in Florenville maken we nog mee hoe een gezin wreed uit elkaar gerukt wordt. Zoontjelief staat al op het perron als de deuren dichtgaan en de rest van het gezin op de trein worstelt met veel bagage. Gelukkig ziet de TBG nog net wat er te gebeuren staat. Mijn vrouw stelt het baasje gerust en de rest van het gezin kan langs de laatst overgebleven deur uitstappen. Hoe zal dat eigenlijk moeten als de nieuwe vertrekprocedure er komt?

In Florenville ligt een betonnen element klaar dat onder de sporen zal worden geschoven: een voetgangerstunnel die een eventuele sluiting van het station over enkele jaren wel erg makkelijk zal maken.

Wat ik vorige keer over Virton schreef, is ook hier van toepassing: aansluitingen tussen trein en bus zijn hier nauwelijks  te bespeuren (en dus ontbreekt ook Aribus), en het wordt bijna een vol uur wachten op de bus van lijn 165c. In dit geval zou je nog kunnen inroepen dat het om een marktbus gaat, en dat het belangrijker is om de reizigers een acceptabele winkeltijd in Florenville te bezorgen dan een goede aansluiting met de trein te verzekeren, maar ook andere bussen rijden alsof hier geen treinstation is. (Overigens hoeven wij maar één uur te wachten; de jongeman die om 10:42 de wachtzaal komt binnenstormen zal twee uur moeten wachten op de volgende trein.)

In de bus zit inderdaad een vijftal marktklanten. Tussen Lacuisine en Straimont liggen vooral bossen. Maar zelfs de oude treinhalte Les Épioux heeft hier een bushalte middenin het bos gekregen. In Straimont wordt de kermis opgesteld, en dus wordt het omrijden. De centrumhalte (Rue Marie-Thérèse) wordt bediend noch vervangen, en dus vraag ik de chauffeur, die ons zo maar ergens wil deponeren, om toch maar door te rijden tot de volgende halte, zodat we vanavond tenminste weten waar we opnieuw kunnen instappen. Van deze omleiding wordt geen gewag gemaakt in de perturbations op infotec.be, en later zal blijken dat ook TECxto, waar je voor elke lijn per sms kunt opvragen of er storingen zijn, doodleuk aan deze omlegging voorbij gaat. We zullen trouwens merken dat aan de halte zelf niets op een afschaffing wijst, al kun je je moeilijk voorstellen dat een bus zich hier tussen de kramen doorwroet. Maar ondanks de administratieve tekortkomingen waaraan de TEC-Luxemburg zich hier eens te meer bezondigt, zijn we er vrij gerust in voor vanavond. Mocht het dezelfde chauffeur zijn, dan zal ze zelfs weten dat we er staan.

 

Op naar de halte Straimont Rue du Château d'Eau dus, waar we in de voormiddag uitgestapt zijn. De wandelingen waren samen net iets te kort om de lange tijd tussen beide bussen te vullen, maar op deze warme zomerdag is een verlengde rustpauze langs de Vierre meegenomen. We kunnen ons dus ook permitteren om ruim op tijd aan de halte te staan. Om een lang verhaal kort te maken: de bus zal niet komen. Defect? Ongeval? Veel waarschijnlijker is het dat de buschauffeur zich onverwacht ook met de omlegging wegens de kermis geconfronteerd heeft gezien, en dat die dus de bediening van Straimont heeft overgeslagen. En daar sta je dan, in de driehoek Bertrix - Libramont - Florenville.

Als de bus er na twintig minuten nog altijd niet is, besluiten we maar om een taxi te bellen. Ik heb in de loop van de jaren een vrij aanzienlijke lijst van taxibedrijfjes genoteerd, en kan terecht in Florenville, Bertrix of Libramont. Ik schat dat Libramont niet zo veel verder van Straimont ligt dan Bertrix, en dus lijkt de handigste oplossing in een taxirit Straimont - Libramont te bestaan. De chauffeur pikt ons opvallend snel op, maar ik schat de kans dat we nog de IC 90 van 17:49 eerder klein in. We rijden via Neufchâteau en de Foire Agricole van Libramont, en komen inderdaad een vijftal minuten te laat in Libramont aan, na een rit van 50 EURO. Opvallend detail: de chauffeur vraagt ons of we richting Brussel moeten, en we krijgen tijdens de rit treininfo die de vergelijking met wat je tijdens een treinrit verneemt glansrijk kan doorstaan. Zo weten we bij aankomst dat de directe trein naar Brussel vertrokken is, maar dat de volgende trein er al om 18:15 is, en dat ook die op tijd rijdt. Het is natuurlijk alleen maar de informatie van Railtime die doorgespeeld wordt, maar het is toch wel een attente service.

 

Niet de snelle 90 dus, waar we zo op gerekend hadden, maar nog maar eens een gewone IC met die immense reeks stilstanden. Na Marloie zoeken twee mannen de TBG op. Eén van hen heeft een zak met wandelschoenen en meer van die dingen op het perron achtergelaten. Die zou hen eigenlijk achterna moeten komen naar Sint-Niklaas, maar ze vinden het goed als men de zak in het loket bewaart tot volgende week: ze stappen elke woensdag en dan pikken ze de schoenen wel op. We zullen wel nooit weten hoe dit afloopt, maar uit het telefoontje van de TBG met Marloie kan ik afleiden dat het niet eens onwaarschijnlijk is dat alles in orde komt.

We rijden toch met vijf minuten vertraging, en het duurt tot Brussel-Luxemburg tot die volledig opgeslorpt is. In Ottignies staat een 35-tal Walibisten te wachten. Die kunnen moeiteloos in de voor de rest niet zo drukke trein, maar toch nestelt een zestal jongeren zich na wat aarzelen in de eersteklasafdeling. De TBG, die voordien nochtans erg actief was, zit in zijn hok. Pas tussen Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman verschijnt hij opnieuw; hij gaat voor het korte ritje zelfs zitten. Ik werp hem een vernietigende blik toe, want de sfeer is ondertussen erg uitgelaten geworden, met wat muziek als toetje. Na Brussel-Schuman stapt hij toch aarzelend naar het zestal toe, en die rollen hun matten op. Wat vroeger had echt wel gemogen.

 

In Brussel-Noord hebben we 3 minuten voor een supersnelle aansluiting met de IR Ath - Geraardsbergen. Dat die op dit moment van de dag uit een duikbril bestaat, moeten we er maar bij nemen. Als we met de 90 gekomen waren, zouden we in Brussel-Luxemburg ook op een duikbril naar Halle zijn overgestapt. Voor één keer zitten we niet achter de CR naar Geraardsbergen - die rijdt met vertraging. Onderweg krijgen we de bevestiging dat deze stellen rommel zijn: zelfs op deze goed onderhouden spoorlijn 96 schudt het ding dat het een lieve lust is, en ik denk onwillekeurig terug aan de vele ritten met M1-rijtuigen die ongeveer hetzelfde rijgedrag vertoonden.

 

En zo komen we een klein half uur later dan voorzien in onze thuisbasis aan. De TEC heeft ons voor het eerst echt in de steek gelaten (klacht volgt): een desillusie rijker, en vijftig euro armer. En dan ook nog een rit in de 90 aan onze neus voorbij zien gaan…

 

 

Mw4184 verzekert hier de L-trein 5981 Arlon - Virton - Libramont in het frisse station van Florenville.


Op 7 augustus kreeg ik al een brief van de TEC. Mijn vraag is overgemaakt aan de betrokken dienst, die met een onderzoek belast is. Opvallend: alhoewel ik mijn klacht ingediend had in Namur, komt het antwoord al uit Libramont.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 11 juli 2024 - Vloesberg - Frasnes-lez-Buissenal
  • 24 juni 2024 - Doomkerke - Kanegem (GR129)
  • 13 juni 2024 - Lanklaar
  • 6 juni 2024 Buzenol - Èthe
  • 17 mei 2024 - Deinze - Sint-Martens-Latem (GR128)

    Archief per maand
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!