Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
30-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 juli 2012 Retie - Postel Sniederspad

Frank heeft ons nog net wat moed ingesproken: het wordt een redelijke dag met hier en daar een buitje. En dan moet je wat geluk hebben. Dreigende wolkenmassa's onderstrepen dat tijdens de wandeling, en als we thuiskomen, blijkt kort na de middag een korte maar hevige bui (met 8.4 l/m² neerslag, tegen een tempo van 84 l/m²/uur maximum en stevige rukwinden erbovenop) in het eigen Buizingen te hebben huisgehouden. Wij komen ervanaf met een flutbuitje, zo eentje dat al gedaan is tegen dat de paraplu's zijn opgediept en geopend. Aan het weer zal het vandaag dus niet liggen. Blijven nog wandeling en openbaar vervoer.

We volgen het Sniederspad, waarvan nog niet zo lang geleden een nieuwe topogids verschenen is, van Retie naar Postel, net geen 14 km lang. Om het kort te houden: dit is een erg degelijk stukje GR, met vlak na Retie al enkele mooie onverharde veldwegen, met een schitterende Gemeentelijke Visvijver De Watering, in de Goorsebossen, en een bijzonder aangenaam paadje langs de Colateur. De TWQ ligt dan ook hoog: 67 %, waarvan sommige wegen tot de echte topklasse behoren. We zagen op onze tocht o.a. kattenkruid, waterlelie, koeienoog, koninginnenkruid, dop - en andere heide, en veel maïs. Je vindt zelf wel wat niet in het rijtje van de favorieten van de wandelaar thuishoort.

En dat is twee!

Foto's van de wandeling vind je hier.

En geniet al even van deze:

De gemeentelijke visvijver De Watering.

De Colateur.

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 stipt (396)

Brussel-Zuid - Turnhout 3409 9:38 10:55 +2 (307)

Turnhout - Retie [470] 11:05 11:29 +2 (ab1110-60, Jonckheere Transit 2000, B&C)

 

Postel - Mol [937] 16:35 (ab1007-02, Mercedes Sprinter II, Kroon Reizen)

Mol - Herentals 3237 16:57 17:16 stipt (4136)

Herentals - Brussel-Noord 3438 17:22 18:13 +2 (368)

Brussel-Noord - Halle 1589 18:19 18:37 +1 (653)

De commentaar:

In een oogopslag merk je dat we niet alleen met het weer en met de tocht geluk hebben, maar ook met het openbaar vervoer.

Alleen de 3409 loopt even wat vertraging op tussen Brussel en Lier, waar we 6 minuten optekenen, nadat we eerst wat tijd verspelen in Brussel-Noord, waar onze trein verkeerdelijk als L-trein naar Antwerpen-Centraal aangeduid staat. Dan ken je het wel: instappende reizigers, de mededeling van de TBG, en het gros van de reizigers die even later opnieuw op het perron staan. Als we dan ook nog erg traag Mechelen in- en uitrijden, op tegenspoor gaan tot Y. Duffel en bovendien ook nog Lier binnenkruipen, dan lijkt het toch even spannend te worden. Maar tussen Lier en Herentals profiteren we nog van de ruime reserve n.a.v. de vernieuwingswerken op lijn 15, zodat we zo goed als op tijd het laatste eindje naar Turnhout kunnen aanvatten.

Dat we toch even ongerust zijn heeft alles te maken met de nieuwe toestand in Turnhout, waar al enkele jaren elk uur 2 treinen vertrekken i.p.v. één. Nu wordt de aankomende trein meestal op perron 2 binnengetrokken, terwijl de andere trein vertrekkensklaar staat op perron 1. Wie de situatie kent, zal ook het probleem snappen. We hebben dan wel 10 minuten aansluitingstijd, maar als onze trein pakweg met 6 minuten vertraging aankomt, dan is het best mogelijk dat je voor de gesloten overweg komt te staan (op weg naar het veel te kleine busstation) en dat je de bus toch nog ziet ontsnappen. Al moet gezegd dat ik de meeste buschauffeurs ijverig de groene cijfertjes van Aribus zie noteren.

Maar vandaag loopt alles naar wens, en even later zitten we in de bus die ons naar Retie zal brengen. Het is een wat afgeleefde Jonckheere met verschoten zitjes. Ik schuif geduldig aan achter een jongeman die een biljet koopt, met mijn vrouw in mijn kielzog. Een orka 65+ - euh okra, open, kristelijk, respectvol, actief - voor wie niet zo vaak kruiswoordraadsels invult: een orka is een zwaardwalvis - probeert voorbij mijn vrouw te raken, want hij heeft een abonnement. Hij zal zijn gratis pasje bedoelen. Gelukkig heeft vrouwlief bijna 40 jaar ervaring in de gezondheidszorg bij de lieve oudjes, en laat ze niet op haar kop zitten. Ze heeft ook een abonnement. Ongelooflijk hoe die generatie waarvan de meesten tot voor 10 jaar nog nooit een bus aan de binnenzijde gezien hadden, zich nu plots heer en meester waant omdat een kortzichtig politicus ooit die seniorenpas meende te moeten invoeren.

Voor de terugrit komen we niet onder de belbus uit. De belbus Retie - Dessel enz. doet sinds de vorige keer wél wat je van een respectabele belbus kunt verwachten: het station van Mol bedienen. De vorige keer moesten we nog overstappen in Retie of Dessel. Omdat de Antwerpse belbuscentrale op zondag niet functioneert, was ik er vanmorgen al vroeg bij. Ik had natuurlijk al eens gekeken op de website van De Lijn, en meende te mogen veronderstellen dat de belbus richting Mol rond 17:20 zou komen. Maar dat blijkt niet het geval. De operator stelt een bus voor om 16:35 en om 17:45. Dat blijken de uren richting Arendonk te zijn, maar wie ben ik om het beter te weten dan de overigens vriendelijke man aan de andere kant van de lijnlijn? Het wordt dus 16:35.

De bus staat er ruim op tijd: om 16:15. Zou het kunnen dat 16:20 toch het echte vertrekuur had moeten zijn? Ons niet gelaten: we drinken rustig onze Postel uit in Gasthof De Beiaard, waar we de bushalte in het vizier houden, en om 16:25 zijn we al op weg richting Mol. Het wordt een rustige rit met een vriendelijke, zwijgzame chauffeur. Dat staat in schril contrast met de mededeling in de bus: dat er alleen in- en uitgestapt mag worden aan haltepalen, en dat niet meer gewacht wordt op reizigers in vertraging, die gesommeerd worden vijf minuten te vroeg aan de halte te verschijnen. Dat heb je met belbussen: vaak dezelfde chauffeurs, vaak dezelfde reizigers - dan groeien er banden, in die mate dat je je soms wel eens een vreemde eend in de bijt voelt, als je merkt hoe gemoedelijk het er allemaal aan toe gaat.

In Mol koop ik een nieuwe reserve Railpassen. Die worden tot mijn verbazing afgedrukt op hetzelfde dunne papier als gewone biljetten. Was het niet net de bedoeling om de passen op karton af te drukken, zelfs als dat de installatie van twee printers inhield? Nu wordt zo een Railpass een vodje papier dat je maar best niet al te onachtzaam behandelt.

De terugreis verloopt zoals elke treinreis zou moeten verlopen: in Mol kunnen we al snel instappen in de 2 motorwagens uit Neerpelt. Even later worden 2 motorwagens uit Hasselt aangekoppeld. De trein is voorzien op een terugreis uit Antwerpen met veel dierentuinbezoekers.

In Herentals is er een vlotte overstap op hetzelfde perron 1. Twee breaks rijden naar Brussel. De rit verloopt vlekkeloos. Ondanks een vlugge controle na Herentals, worden we voorbij Mechelen nog eens gecontroleerd door een Ticket Control Team, twee TBG's geflankeerd door 2 politiemensen die er nog net niet in gevechtsuitrusting bij lopen. Mijn linkerzijde komt wat in opstand, maar ze wordt snel ter orde geroepen door mijn rechterzijde.

De CR naar Geraardsbergen telt 4 gemoderniseerde tweetjes. Het gebeurt niet zo vaak dat geen enkel bordeaux stel de gelederen komt versterken. En het zou wel eens snel helemaal afgelopen zijn, nu de Desiro's hier en daar in normale dienst opduiken. Hoewel, waar zaten ze vandaag? Op een leeg stel op weg van Brussel-Zuid naar Vorst zijn ze opvallend afwezig gebleven.

En zo zie je maar: we halen drie op drie vandaag: fijn weer, aangenaam stappen en kommerloos openbaar vervoer. Soms kan het leven simpel zijn.

In Retie kon ik de bus van de tegenrichting fotograferen. Tegenrichting betekent hier ook tegenlicht, en dan durft de zon wel eens opspelen.

Zoek de vaut!

En dat was ons belbusje. Het nummer is nog net te zien aan de linkerzijde: je leest 1007, maar het is wel degelijk 100702.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!