Vandaag ben ik even op stap geweest om in Ronse de door Spoorvreter
gesignaleerde tentoonstelling "Van Aardeweg naar IJzerenweg" te
bezoeken. Ze is zeker de moeite waard, en er worden enkele authentieke
documenten voorgesteld. Reken maar op drie kwartier, en als je ook nog
geïnteresseerd bent in modelbouw (de site van Louise-Marie is
formidabel!), kun er je nog wel wat extra time bijdoen.
Ik vertrok in Halle om 9.01 met de 3908 Binche - Brussel-Noord;
vandaag was het ms 839 - die zette me met 2 minuten vertraging in
Brussel-Zuid af.
Het was dan even wachten op de 2331 (IC Sint-Niklaas - Poperinge)
- ms 409 - vertrek in Brussel-Zuid om 9:41, aankomst in Oudenaarde om
10:28. We verlieten Brussel-Zuid op tegenspoor (wegens werken) tot de
Y. Brussel-Klein-Eiland, waar de IC naar Eupen even opgehouden werd om
ons door te laten. De twee minuten vertraging waren tegen Oudenaarde
ingelopen, al heb ik de indruk dat deze tot stoptrein gedegradeerde IC
niet echt veel reserve heeft. Het is wel een schitterende trein,
natuurlijk, voor al die in- en uitstappers in de tussenliggende
landelijke halten en stations (Haaltert, Burst, herzele, Munkzwalm).
In Oudenaarde staat de L-trein naar Ronse al klaar: mw 4179; gelukkig is de lijn interessanter dan het materieel dat er rijdt.
Ronse, destijds spoorwegknooppunt om u tegen te zeggen (dat zal straks
nog bevestigd worden in de tentoonstelling) is nu een oninteressant
kopstation geworden. Ik heb even de neiging om het te vergelijken met
Couvin, maar daar hebben ze natuurlijk niet zo'n mooi station.
Om terug te keren neem ik om 13:13 de L Ronse - Gent-St.-P. tot
Oudenaarde, ak. 13:23 zoals voorzien. Deze keer is mw 4165 aan de
beurt.
2312 naar Brussel - Sint-Niklaas is opnieuw ms 409; in Denderleeuw
vertrekt de tijd stipt op tijd, wat me doet hopen dat ik de 1935 in
Brussel-Zuid haal, overstaptijd 4 minuten. (Ook in Denderleeuw stapt
een voor eerste klasse atypische combinatie in: een moeder met drie
kinderen, met een weekendbiljet eerste klas. Ik zie met afgrijzen hoe
ze boterhammen uit de folie haalt en op het tafeltje legt: op zulke
tafeltjes heb ik al honden met lekkend achterste zien zitten, en
doorzopen zatlappen zien kwijlen, brrr;;;)Net voor Brussel begint de
trein te vertragen - wat ik eigenlijk verwacht had, want als de ene IC
de andere hindert bij de heenreis, dan is het logisch dat bij de
terugreis net het omgekeerde gebeurt. En inderdaad, het is even wachten
op de IC naar Oostende, zodat we uiteindelijk met 2 minuten vertraging
Brussel-Zuid bereiken.
Echter geen 1935 te bespeuren: hij staat aangekondigd met 11
minuten vertraging. Later worden dat er 35. Ik kan dus maar beter de
"IR" naar Binche nemen van 14:43 (ms 819) die met 7 minuten vertraging
in Brussel-Zuid vertrekt. Dat komt dan weer doordat de IC uit Amsterdam
beperkt is tot Brussel-Noord; al de reizigers voor Brussel-Zuid stappen
dus uit de 3935, en aan hun aantal te zien moet de Amsterdammer flink
gevuld geweest zijn. (In de andere richting is het de L Nivelles -
Brussel-Noord die de reizigers voor de Amsterdammer naar Brusssel-Noord
brengt.) Uiteindelijk komen we in Halle aan met 5 minuten vertraging,
wat flink gereden is.
Het is een typisch voorbeeld van liegende statistieken: in mijn
bestanden zal deze uitstap genoteerd worden met 6 treinen met 5 minuten
vertraging of minder. In werkelijkheid werd mijn reistijd met 30
minuten verlengd. Tussen haakjes: in Halle stond de IC naar Moeskroen
al met 45 minuten vertraging aangekondigd. Nukkig materieel zal wel de
reden geweest zijn, zeker?
In een notendop:
FH - FBMZ 3908 9:01 9:17 + 2 839 GCR
FBMZ - FDN 2331 9:41 10:28 - 409 FHS
FDN - FRN 1960 10:37 10:47 - 4179 FKR
FRN - FDN 1984 13:13 13:23 - 4165 FKR
FDN - FBMZ 2312 13:32 14:19 +2 409 FHS
FBMZ - FH 3935 14:43 14:59 +5 819 GCR
|