Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
24-05-2006
24 mei 2006
Het verlengde weekend begon voor ons al vandaag, en omdat we dachten
dat we de regen voor konden blijven, planden we toch maar een wandeling
in Elst: het Geutelingenpad, een echte aanrader. Wie houdt van dat typische landschap van de Vlaamse Ardennen moet dit wandelpad zeker eens lopen. Zelf vond ik het op de wandelkaart van Brakel, te koop bij het NGI, maar met wat googelen vind je zonder problemen een wegbeschrijving (zonder kaart, weliswaar) met wat interessante weetjes op het internet. De wandelkaart van het NGI is wel even onnauwkeurig in de eerste lus, waar een uitstulping langs een erg mooie voetweg overgeslagen werd. In de tweede lus kom je langs de Perlinkmolen, en dat moet een van de mooiste plekken van Vlaanderen zijn. Bij het begin van de wandeling namen we even een kijkje in het Sint-Appoloniakerkje, maar daar waren de voorbereidingen voor de Plechtige Communie volop aan de gang. We wilden geen spelbreker zijn, en dus verdwenen we opnieuw haast onopgemerkt. Toen we op het einde van de wandeling het kerkje opnieuw open vonden, bleek daar een organist aan het oefenen te zijn. Zelfs al liep het orgelspel soms wat stroef, het blijft een kippenvel verwekkende ervaring: een goed spelend orgel in een kleine kerk. Oh ja, op het einde kregen we toch een van de voorspelde regenbuien, maar toen kon het ons allemaal niet echt meer schelen: we hadden net een pracht van een wandeling achter de rug, die door mijn vrouw met een 8.5 gecrediteerd werd; ik hield het bij een 8, omdat er toch nogal wat asfaltstroken in het Geutelingenpad zitten.
We vertrokken om 8.42 in Halle met de CR naar Herne-Geraardsbergen, met
gerenoveerd ms 608. De purperen zetels zien er al erg verschoten uit,
zoals men in goed Nederlands zegt, en dat valt nog meer op omdat de
bekleding van een tweetal zetels al vernieuwd is, al zal dat wel na
vandalisme zijn. Dit stel heeft enkele jaren rondgereden met zetels
eerste klas die overtrokken waren met de bruine stof die ook in de
breaks gebruikt werden. Ik heb eigenlijk nooit geweten wat de bedoeling
hiervan was, als er al een bedoeling was. We bereikten Geraardsbergen
met 1 minuutje vertraging, omdat de trein even opgehouden werd bij het
binnenrijden.
Om 9:33 namen we de bus van lijn 17 naar Nederbrakel - eigenaardig toch
dat de routeplanner van de lijn 9:33 opgeeft, dat aan de halte 9:30
geafficheerd is én dat Aribus het vertrek ook al om 9:30 toelaat.
Kennen ze op de bureaus van De Lijn zelf nog wel hun dienstregelingen?
De bus zet ons op tijd af in Nederbrakel (station), waar we 17' minuten
later een bus van lijn 23 naar Zottegem nemen. Die deponeert ons met 2
minuten vertraging in Elst (Dorp). Oh ja, op lijn 17 reed ab 3742 (van
Oudenaarde), een Van Hool A360, lijn 23 werd bediend door de 220835,
van pachter Geenens. Dat is een Jonckheere Transit 2000 in zijn
typische pachteruitvoering.
Dezelfde pachter vinden we ook bij de terugrit terug. Nu hebben we
gekozen - nu ja, het kwam gewoon beter uit - voor lijn 23 naar Zottegem
om 14.21. De bus is nu 220954, alweer een Jonckheere Transit 2000. De
bus komt zelfs iets te vroeg aan in Zottegem.
Daar nemen we de IC van 14.47 naar Brussel (en Sint-Niklaas). Er
wordt omgeroepen dat de trein uitzonderlijk uit 3 rijtuigen bestaat
i.p.v. uit 6 (1 break = 329, i.p.v. twee dus, maar zeker tot
Brussel-Zuid schept dat geen problemen). aankomst om 15:16, ruimschoots
op tijd om om 15:28 de CR naar Geraardsbergen te nemen (ms 749, heel
wat frisser van uitzicht - binnen en buiten - dan de 608). Precies om
15:40 komen we in Halle aan, en naast de dubbele lussen van het
Geutelingenpad, hebben we ook nog een lus Halle - Halle mooi rond
gemaakt.