Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
16-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Couthuin 16 augustus 2013

Om een of andere reden lijken bepaalde regio's voortdurend als wandelgebied uit de boot te vallen. Als die regio inderdaad niets te bieden heeft, is dat begrijpelijk: ik veronderstel dat niemand echt graag stapt door woonwijken met een symmetrische structuur waar de nadruk ligt op steen en beton. Maar waar we vandaag stappen, het zuidelijke deel van Haspengouw is enig stappotentieel zeker aanwezig. We worden dan ook vergast op enkele mooie vergezichten (over de Maasvallei heen) of net aan de noordelijke kant met weidse kouters, die deze zomerdagen gonzen van bedrijvigheid: de oogst moet binnen. Binnenkort zullen ze weer zingen van vreugd' en plezier… Wij volgen een keurig aangeduide wandeling die we vonden op een kaart die de gemeente Héron heeft uitgegeven in samenwerking van het NGI: wandeling HR 5 De Marsinne à Wanhériffe. We vertrekken gemakshalve in Couthuin. De wandeling scoort een TWQ van 45 %, niet meer omdat we toch wel langere tijd over vrij eentonige ruilverkavelingswegen (vermoed ik) stappen.

De boertjes smelten van vreugd' en plezier
Als d'oogst is binnengereden

Ferme du Blocus, een van de drie die op een hoopje bij elkaar gegooid lijken te zijn in Marsinne

Je vindt meer foto's op mijn fotosite.

Een brokje spoorweghistorie.

Couthuin is zowaar ooit bediend geweest door een tramlijn tussen Andenne en Burdinne. Een lang leven was deze lijn niet beschoren, want ze werd niet meer heropgebouwd na WO II. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de aanwezigheid van andere tramlijnen in de buurt: de lijn in kwestie vormt zowat de onderste zijde van een gelijkbenige driehoek, waarvan de andere zijden de baanvakken Andenne - Bierwart en Bierwart - Burdinne zijn. Die eerste was een onderdeel van de lijn Andenne - Eghezée, de tweede van de lijn Burdinne - Statte. Snel na WO II kwam de buslijn Andenne - Huy tot stand, de voorloper van de huidige lijn 43, die aan de TEC-Liège is toegewezen.

Hoe geraakten we er?

Halle - Brussel-Zuid                   3709     10:45 10:55      +2        1841 - 61023

Brussel-Zuid - Andenne             2411     11:03 12:27      +3        432

Andenne - Couthuin                   [43]      13:31 13:44      stipt      ab5372


Couthuin - Statte                       [43]      17:47 18:05      stipt      ab5352

Statte - Brussel-Luxemburg        2439     18:24 19:35      stipt      366

Brussel-Luxemburg - Halle         6140     19:45 20:12      +3        924      

En wat beleefden we?

We konden eigenlijk ook vertrekken met de IR van 11:09 en dan overstappen in Brussel-Zuid en Namur, maar eigenlijk kan het net zo goed op een brugdag als vandaag mislopen als op een winterdag in december, en erg veel uitwijkmogelijkheden hebben we niet: daar is de busbediening van lijn 43 net iets te karig voor. Dus nemen we het zekere voor het onzekere, en vertrekken een klein half uur vroeger. Dat spaart ons bovendien een overstap uit.  Terwijl we in Halle op de IR naar de Luchthaven staan te wachten, valt ons op hoeveel treinen hier op een erg korte termijn passeren; we laten de HST's zelfs nog buiten beschouwing. Ondanks de drukte slaagt men er zelfs nog in om de 2828 met een goederentrein over spoor 4 te sturen: de verklaring van de 3 minuten vertraging die onze trein bij vertrek laat optekenen. Als bij wonder verloopt de rit naar Brussel-Zuid voor de rest vlot.

Hier hebben we geen extra lange aansluiting voorzien: we kunnen immers nog altijd terugvallen op de 18111 van 11:33, mocht dat nodig zijn. De IC2411 bestaat uit 2 breaks, eentje voor Liers en eentje voor Dinant. We moeten dus het eerste stel kiezen. Dat hebben al enkele andere reizigers voor ons gedaan: het is nog altijd vakantie, en dat trekt een ander publiek aan. Zo ondermeer een dame met 2 kinderen, die tot Ottignies een hoofdrol zullen opeisen. Na een dozijn vergeefse pogingen om het tweetal rustig te houden, met een hele reeks loze bedreigingen, worden zus en broer van elkaar gescheiden: het exporteren van de problemen. Diagonaal tegenover ons zit een slechtziende. Pas in Groenendaal merken we dat die een geleidehond - nee, geen Groenendaal -  bij zich heeft. Honden zijn tegenwoordig beter opgevoed dan kinderen. Toch komt de kleine in Brussel-Congres ook even ongewild grappig uit de hoek: als we bijna stil staan (ongetwijfeld achter de IC naar Eupen) besluit hij dat we zonder essence zitten. De kleine schurk beseft niet hoe vaak dat de laatste maanden ook echt gebeurd is… Vermoedelijk zitten we achter de IC naar Eupen aan in de NZV, want ondanks een stipt vertrek in Brussel-Zuid, maken we 4 minuten vertraging in de NZV. Die vertraging gaat schommelen (2 in Ottignies, maar alweer 4 in Gembloux) - in Andenne houden we nog 2 minuten vertraging over, en wacht ons bijna een uur wachttijd.

Bij de TEC is men altijd goed voor een grapje: infotec geeft ons de raad de bus van lijn 43 te nemen aan de halte Rue Rochette, die trouwens niet verder ligt dan sommige busstations. Maar hier ligt een busstation vlak bij het station, dat volgens het gedetailleerde ritschema met de doortochten aan alle bediende halten, wel degelijk door deze bus bediend wordt. Maar je kunt nooit ver genoeg gaan met een grap, en bus 43 wordt nergens vermeld op de halteborden. Dus trekken we toch maar voor alle zekerheid naar de halte Rue Rochette. Zoals verwacht komt de bus stipt op tijd aanrijden uit de richting van het busstation. Overigens, het grapje zit ook al in de planner ingebakken: als je Andenne Gare of Station invoert, kom je van een kale reis thuis. Het station van Andenne ligt namelijk op grondgebied Seilles (lang geleden heette het NMBS-station Andenne-Seilles) en dus moet je Seilles Gare invoeren. Een en ander bewijst gewoon dat onze busmaatschappijen zich nog altijd niet kunnen inleven in de geest van hun klanten, zeker niet van de toevallige klanten. Die blijven dan ook weg, met de ene besparingsronde na de andere als gevolg. Gelukkig verloopt de rit wel aangenaam, en ik help in Surlemez nog een besje van de bus, dat me daar trouwens over aangesproken heeft. Ik vraag me af wat ze doet als er geen medereizigers meer overblijven. We stappen uit aan de halte Couthuin Monument, aan het vroegere gemeentehuis, en dus aan de gelaïciseerde kant van het dorp, want de kerk ligt helemaal aan de andere zijde van het dorp.

's Avonds rijden we trouwens in dezelfde richting verder, en wel tot Statte Église. Om een of andere reden slaagt men er niet in om alle buslijnen langs het station van Huy te brengen, en met de festiviteiten van het moment lijkt het me al helemaal uitgesloten om door te rijden tot Huy. Statte is dan ook een uitstekend alternatief, want de Kerk ligt vlak bij het station.

In Statte staan 2 L-treinen aan het perron. Die ene (aan het eerste perron dat dus logischerwijs perron 5 heet) roept geen bange vermoedens op: de L-treinen naar Liège vertrekken namelijk uit Statte, maar die in de richting Namur laat het ergste vermoeden. Even checken op Railtime waar alleen maar sprake is van problemen tussen Namur en Jemeppe-sur-Sambre, en die zouden normaal gezien geen of weinig invloed mogen hebben op de rit van onze IC naar Brussel, die stipt lijkt te rijden. Net op dat moment zien we de tbg van de L naar Namur richting L naar Liège stappen, en de tb van de L-trein is zo attent om ons te suggereren om via Liège te reizen parce qu'il n y a rien qui passe. Maar even later springt het sein richting Namur op groen en passeert de IC naar Tournai, weliswaar met een fikse vertraging. Dan krijgen we te horen dat het verkeer tussen Statte en Andenne hersteld is, en even later wordt onze IC aangekondigd, één break, die Statte met 4 minuten vertraging zal verlaten. Vlak voor Namur halen we de IC zelfs nog in, op tegenspoor, en van dat moment af wordt de vertraging geleidelijk afgebouwd: we bereiken Brussel-Luxemburg stipt. Onderweg maken we ons de bedenking - het is relatief warm in deze break, en de ramen staan open - dat die geluidsschermen misschien nuttig zijn voor de omwonenden, maar dat de treinreizigers de volle weerkaatste laag krijgen.

Statte is trouwens een verhaal apart: het ligt gewoon aan het ene uiteinde van de tunnel van Huy, enkele honderden meters van het station van Huy. Het verloor zijn functie als aansluitingsstation door het sluiten van de lijnen 126 (naar Ciney) en 127 (naar Landen). Het mag een wonder heten dat hier vandaag nog treinen stoppen, maar zolang het een interessante uitwijkmogelijkheid biedt voor de treinen die anders Huy als bestemming zouden hebben, zal het zijn tijd nog wel duren.

In Brussel-Luxemburg staat de laatste duikbril van de dag naar Halle te wachten. We rijden de hele weg stipt, maar in Halle wordt ons stel eerst gekoppeld met een stel van een vroegere rit: binnenrijden op bezet spoor tegen een slakkengangetje - best zo! - kost ons 3 minuten vertraging. Dat is niet zo erg voor ons, maar eventuele overstappers naar Quévy - een trein die vandaag trouwens met 3 klassieke stellen rijdt i.p.v. de dubbeldekkers - zien hun aansluiting op die manier wel erg onzeker worden. 

Al bij al moeten we blijven vaststellen dat de treinen het in deze rustige periode erg goed doen. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat we veel geluk gehad hebben, bij onze laatste uitstappen. (Als de problemen tussen Statte en Andenne een half uur langer aanhouden, zitten we met een stevige vertraging opgescheept!) Ik hou mijn hart al vast voor het moment waarop het tij weer keert. Hopelijk loopt het alleen maar mis op dagen dat we van riante verbindingsmogelijkheden kunnen genieten.

Terwijl we zitten te wachten in Andenne, passeert ms 472 als IC 910 Lille-Flandres - Herstal in Andenne.

En dit is ms 991. Het stel zit op L 5683 Namur - Huy en dat is de trein waarmee we zouden aangekomen zijn, als we geen reserve hadden ingebouwd.

Ab 5.352 op lijn 43: een half uur later zal hij ons aan de andere zijde oppikken voor de terugreis naar Huy.

Ms 998 is zwaar gehavend uit een poetsbeurt gekomen, die natuurlijk het gevolg is van het vandalenwerk van de graffitispuiters. Het stel staat klaar als L 4989 Statte - Liège-Palais.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!