Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 augustus 2013 - Tintigny - Jamoigne GR16

Ergens is er iets fout met die GR16, alleszins met dat gedeelte dat wij tot nog toe gelopen hebben, met name van in Arlon, bij de bron van de Semois, tot Jamoigne. Misschien is men bij de SGR na de overname van de Transsemoisienne iets te trouw willen blijven aan het oorspronkelijke traject ofwel biedt deze streek gewoon wat minder mogelijkheden. Maar ook vandaag hebben we de indruk dat we te vaak over geasfalteerde wegen hebben gelopen. Natuurlijk zijn de dorpjes hier in al hun eenvoud rijke getuigen van een ver verleden, en het landschap van dit noordelijke deel van de Gaume - we stappen van Tintigny tot Jamoigne, zo een 14 km - mag er zeker ook zijn. Maar het resultaat is niet direct wat je van een GR verwacht. Met een TWQ van 33% blijft de GR bijvoorbeeld toch wel onder de norm. Maar laat je niet afschrikken, er zijn wandelingen met een hoger TWQ die toch minder te bieden hebben dan deze GR door een zacht golvend landschap, waarin de Semois zijn strengen trekt.

Foto's.

De Semois weet toch wel zijn plaatsje op te eisen: meanders gezien vanop Le Ménil.

En hier zien we hem al in Jamoigne.

Een brokje tramhistorie.

Omdat de GR ten zuiden van Tintigny doorloopt, moeten we even van het centrum naar een aansluitingspunt met de GR lopen. Een deel daarvan lijkt op een doodgewone onverharde veldweg, maar is in werkelijkheid de vroegere bedding van de tramlijn Étalle - Villers-devant-Orval, die al na 27 jaar in 1935 dicht ging. Echt succesvol zal ze dus wel niet geweest zijn. 

De andere lijn liet eigenlijk even weinig sporen na op het traject dat we volgden: het betrof de lijn Marbehan - Sainte-Cécile, die zich evenmin over WO II kon heffen: in 1940 reden hier de laatste trams.

Interessant weetje, dat ik haalde uit Trams in de Ardennen van Stefan Justens: op deze lijnen experimenteerde de NMVB voor het eerst met autorails.

Hoe geraakten we er?

Ondanks de aanhoudende afbouw van het openbaar vervoer in het zuiden des lands beschikt de Gaume nog over enkele lijnen met tamelijk bruikbare dienstregelingen. Zo kunnen we vandaag gebruik maken van buslijnen die in Arlon en Marbehan aansluiten op de grote spoorweg, en die ook nog met een redelijke frequentie rijden. Voor de heenreis planden we een overstap in Marbehan, waar lijn 155b ons in een tiental minuten in Tintigny zou brengen, maar we hadden ook een plan B met een overstap in Arlon op lijn 22. Het werd uiteindelijk het laatste.

Ook Jamoigne heeft een vlotte verbinding met Marbehan, en de aansluiting met de treinen in Marbehan (zowel naar Brussel als Luxemburg) is behoorlijk. Vanuit Jamoigne zouden we trouwens ook naar Florenville kunnen, of terug naar Arlon, maar de verbinding via Marbehan lijkt toch de beste.

Halle - Brussel-Zuid                   7512     06:57 07:09      P Schaarbeek    stipt      21?? - 53510

Brussel-Zuid - Arlon                  0091     07:33 10:16      IC Basel            +10      1351 - 6185 1090 211

Arlon - Tintigny                         [22]      10:27 11:08      Florenville         +5        ab4471

 

Jamoigne - Marbehan                [22/2]   15:33 15:51      Marbehan          stipt      ab4452

Marbehan - Brussel-Noord          18138   15:56 18:18      IC Brussel-Zuid +1        524

Brussel-Noord - Halle                 3939     18:32 18:51      IR Binche          stipt      829

ab4471 en ab4452: Jonckheere Transit 2000

En wat beleefden we?

Voor de NMBS is deze vrijdag de laatste dag van de verlofperiode (nog niet van de toeristische periode!) en dus rijdt onze P-trein nog ongehinderd door de 7572 richting Brussel-Zuid. En hij doet dat dan ook behoorlijk stipt.

De IC naar Basel (trein 91, in het spoorboekje gewoon 2107) laat wel langer dan normaal op zich wachten. Als we naar het laatste rijtuig stappen (het enige eersteklasrijtuig) staat de tbg ons op te wachten: de deuren van het rijtuig zijn defect, en we moeten via tweede klasse doorschuiven. Even komt een depanneerder nog een kijkje nemen, maar hij slaagt er blijkbaar evenmin in om de deuren aan de klap te krijgen. Het zijn dan ook geen klapdeuren. We zullen het onderweg nog enkele keren te horen krijgen. Overigens valt ook de verlichting periodiek uit, telkens in 2 stappen. De airco lijkt het wel te doen.

We kiezen deze keer bewust voor gereserveerde plaatsen, vanaf Luxemburg. Zo is de kans kleiner dat we opnieuw moeten opkrassen omdat de reservering niet is aangebracht, zoals de vorige keer. Overigens lijkt de bijwijlen drukke bezetting van dit rijtuig verband te houden met de reisdag: vandaag rijden er maar een tiental reizigers mee.

We hopen dat deze trein het vandaag stipt houdt, maar we vertrekken dus onder een slecht gesternte, met 2 minuten vertraging, als gevolg van de tussenkomst van de hersteller. Je zou er willen voor tekenen als de vertraging in Brussel-Noord nog altijd maar 4 minuten bedraagt, en als we Ottignies buiten rijden met dezelfde vertraging, maar vandaag loopt het verderop verkeerd: Gembloux +7, Namur +9, Ciney +8, Marloie +10, Jemelle +11, Libramont +11, Marbehan +9, zelfs opnieuw +10 in Arlon.

We hebben eigenlijk op een overstap in Marbehan gerekend, maar met 9 minuten vertraging en 8 minuten overstaptijd is het tijd voor plan B. Onze ervaringen met Aribus in dit station zijn namelijk weinig hoopgevend. En dus rijden we door naar Arlon - dat hadden we trouwens, vooruitziend als we zijn, ook op onze Railpass ingevuld - waar we 11 minuten overstaptijd hebben; we rekenen er dus ook op dat de IC nog een minuutje of 2 inhaalt. Maar als die op spoor 5 binnenkomt, kun je dat wel vergeten.

Gelukkig werkt Aribus hier: de bussen krijgen een wachttijd opgelegd (behalve de 19). De 22 is zelfs nog niet te zien. Als die dan uiteindelijk toch komt aangereden, pikt de chauffeur er ons onmiddellijk uit als reizigers die van de trein komen. Hij vraagt zelfs of wij het zijn die gebeld hebben om even te wachten, maar ik kan alleen maar antwoorden dat we wel van de trein komen, dat die al aangekomen is en dat we niet gebeld hebben. Ik zou wel eens dat nummer willen kennen dat bussen hier kan tegenhouden. We vertrekken met 7 minuten vertraging - Aribus legde maar 4 minuten op - en ondanks een snelle rit blijven we tot Tintigny met 5 minuten vertraging rijden. Mochten we de aansluiting in Arlon ook nog gemist hebben, dan zouden we ons hele programma meteen met 2 uur kunnen opschuiven, wel wetend dat we dan 's avonds ook nog uit Jamoigne thuis geraken.

Onderweg eten we bij de Pont Charrue in Termes onze boterhammetjes op. Daar komt zowaar een bus van lijn 22/2 Florenville - Marbehan aan gereden. Soms staat mijn fototoestel klaar, maar deze komt wat onverwacht; gelukkig kan ik vliegensvlug in sportstand fotograferen: een spervuur met een zestal foto's als resultaat. Dat van dat spervuur wordt waarschijnlijk letterlijk opgenomen door de chauffeur, want als hij mij ziet staan, werpt hij in een reflex zijn linkerarm voor zijn kop, en hij blijft zelfs staan. Ik ben zo dom om van het brugje naar de bus te stappen; als hij me echt wil spreken, moet hij maar uit zijn bus komen - het zal me niet meer overkomen. Overigens krijg je in zo een geval meestal de vraag om de foto door te sturen, want er zijn heus wel chauffeurs die van hun job houden. Deze zegt koudweg dat hij er niet van houdt om zonder toestemming gefotografeerd te worden. Ik probeer nog even tussen te komen, want hoe zou ik zijn toestemming kunnen vragen hebben, maar hij eist meteen dat ik de foto verwijder. Dat doe ik prompt, ik hou er tenslotte nog een vijftal over, en die laatste is toch altijd van te dichtbij genomen. Ik kan nog zeggen dat niet de chauffeur maar de bus me interesseert, maar ook daar heeft hij geen oren naar: hij is ook fotograaf, en hij weet dat we die dingen kunnen vergroten. Het is nog nooit bij me opgekomen om een levensgrote poster van een buschauffeur in mijn slaapkamer te hangen, maar dat hou ik wijselijk voor mezelf. Ik heb ondertussen wat op het internet gesurft, en ik vrees voor hem dat hij geen poot heeft om op te staan. Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe de SRWT hier tegenover staat? Uiteindelijk is dit niet bevorderlijk voor de relatie busmaatschappij - klant…

Voor de terugrit hebben we gelukkig een andere chauffeur. Die brengt ons stipt naar Marbehan, en dat is ook nodig: vijf minuten overstaptijd is niet veel. Als de NMBS met vertrekuren schuift, schuift de TEC zelden mee. 

Meteen na het vertrek weerklinkt het alarm en volgt een noodstop. Dat levert 4 minuten vertraging op. Wat later zien we de tbg gevolgd door een wat oudere man passeren; wat er precies gebeurd is, weten we niet, maar de man wordt gevraagd een verklaring af te leggen in Libramont. Misschien is hij wel bestolen.

Ook deze vertraging zullen we meeslepen tot Ottignies. Dat komt onder andere door het enkelsporige baanvak tussen Naninne en Namur waar, nu het verlof voorbij is, opnieuw met man en macht en materiaal gewerkt wordt. In Naninne moeten we namelijk wachten op de passage van P8600, een 13 met een stel M5-rijtuigen. Vanaf Namur blijft een aantal reizigers rechtstaan - 2 ms 96 lijkt de standaardsamenstelling te zijn voor de meeste IC treinen op deze verbinding, en tussen Namur en Brussel is dat vaak te weinig. Maar als er in Gembloux meer uit- dan instappers zijn, normaliseert de situatie zich, en voor de aanval uit Walibi in Ottignies is het nog te vroeg. Bij de Y. Ottignies-Louvain-la-Neuve zien we 2 vierledige stellen voor het rode sein staan. Dat zal in Brussel-Noord onze trein naar Halle worden.

Voorbij Brussel-Zuid komt een Ticket Control Team langs. De tien ritten op onze Railpass zijn alweer op; die dingen zijn op voor je eraan begint. Het is trouwens onze eerste Railpass die ik uit een nieuwe automaat gehaald heb. Die passen zien er eigenaardig genoeg anders uit dan die aan het loket. De prijsaanduiding staat veel verder naar rechts, zodat het niet aangewezen lijkt om die strook er zoals bij de loketpassen gewoon af te snijden. Voortaan koop ik ze weer aan het loket, dan kunnen ze beter tussen de blaadjes van mijn agenda. Als we in Halle aankomen, weet ik meteen hoe een dagje uit voor een kersverse zestiger aanvoelt. Net als een van een ex-vijftiger, of wat had je verwacht?

Lang geleden reed hier de tram van Étalle naar Orval.    



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

26-08-2013
bedankt
Bedankt, ik zal mijn best doen...

26-08-2013 om 08:41 geschreven door Vic


proficiat
En dat er nog veel jaren (en wandelingen) mogen volgen.

26-08-2013 om 00:01 geschreven door bartje




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne
  • 7 maart 2024 - Veerle
  • 4 maart 2024 - Leuven - Sint-Joris-Weert (GR Dijleland)
  • 27 februari 2024 - Weerde

    Archief per maand
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!