De wandeling. We beëindigen vandaag voor de tweede keer in onze wandelcarrière GR57 en wel met een iets minder dan 15 km lang restje tussen Gouvy en Troisvierges. Veel riviertjes en beken maken dat we bijna voortdurend dalen en klimmen: zo komen we dicht bij de bron van de Oostelijke Ourthe en gaan ook de confrontatie aan met de Woltz, die door Troisvierges loopt. De nadruk ligt op de vergezichten over de weidse weiden. De TWQ is eerder bescheiden: 45%, en af en toe moet je wel even opzij voor een auto (of tractor). Al bij al een aangename tocht die een orgelpunt met klasse zet achter de GR 57. In de topogids gaat die trouwens over in de Lxemburgse Sentier du Nord.
De zomerse foto's vind je op deze locatie. Het kaartje vind je hier.
Bekijk alvast deze foto als smaakmaker:
Het weer. Zeer aangenaam zomerweer, niet te warm, met afkoelende wind en net wolkjes genoeg om het allemaal mooi te maken.
De stafkaarten. 56/5 S Gouvy - 61/1 N Limerlé - R1 Clervaux - Huldange
Hoe we er geraakten. Zowel heen- als terugreis gebeurt met 3 treinen, wat dus 2 overstappen betekent. Voor de heenreis hadden we graag wat reserve ingebouwd, maar net de IC 407 die dat mogelijk had gemaakt, rijdt niet verder dan Leuven. En dus is het rekenen op de overstap tussen IC 507 en IC110, in de wetenschap dat die laatste maar 7 minuten op aansluiting van de eerste mag wachten en dat de volgende trein van Liège naar Gouvy twee uur op zich laat wachten. De terugreis doen we helemaal volgens het boekje. Dan nog zijn we bijna 3 uur onderweg tussen Troisvierges en Halle, maar voor ons maakt de treinreis essentieel deel uit van de uitstap en erg is dat dus niet.
Een beetje geschiedenis.
05:11
|
3455
|
N7
|
Herstal
|
omnibus tot Rivage - stopt ook nog in Esneux, Tilff, Sauheid, Angleur, Liège-Palais
|
05:40
|
TT4941
|
N7
|
Libramont
|
stopt niet in Bizory en Villeroux
|
06:02
|
8482
|
N7
|
Liège-Vivegnis
|
stopt niet in Sainval en Sauheid
|
06:06
|
3456
|
R7
|
Liège-Vivegnis
|
stopt niet in La Gleize en Martinrive - direct tussen Rivage en Angleur
|
07:00
|
3457
|
N7
|
Liège-Vivegnis
|
omnibus tot Trois-Ponts - stopt verder in Aywaille, Rivage en Angleur
|
07:18
|
TT4943
|
R7
|
Bastogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
07:18
|
TT4945
|
N7
|
Bastogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
07:36
|
TA1714
|
N7
|
Trois-Vierges
|
niet op 23.6 en 2.11.71
|
08:15
|
3458
|
N7
|
Liège-Vivegnis
|
omnibus tot Rivage, behalve La Gleize - stopt verder in Angleur
|
08:15
|
TT4951
|
N7
|
Libramont
|
stopt niet in Bizory, Villeroux, Rosières en Ourt
|
09:19
|
173
|
|
Luxemburg
|
|
09:21
|
TT4953
|
N7
|
Libramont
|
stopt niet in Bizory, Rosières en Ourt
|
09:21
|
TT4953
|
R7
|
Bastogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
10:37
|
172
|
|
Liège-Guillemins
|
stopt in Vielsalm, Trois-Ponts, Rivage en Angleur
|
12:02
|
TA1724
|
R7
|
Trois-Vierges
|
|
12:25
|
TA1726
|
N7
|
Trois-Vierges
|
|
13:00
|
TT4959
|
R7
|
Bastogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
14:15
|
296
|
|
Liège-Guillemins
|
stopt in Vielsalm, Trois-Ponts en Rivage
|
14:20
|
TT4961
|
R7
|
Bastogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
14:30
|
TT4957
|
N7
|
Libramont
|
stopt niet in Bizory
|
15:56
|
TA1732
|
|
Trois-Vierges
|
|
16:09
|
297
|
|
Luxemburg*
|
|
16:09
|
8491
|
|
Liège-Vivegnis
|
stopt in La Gleize alleen op werkdagen - stopt niet in Sainval en Sauheid
|
16:12
|
TT4963
|
N7
|
Libramont
|
stopt niet in Bizory en Villeroux
|
16:12
|
TT4963
|
R7
|
Bsatogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
17:28
|
TT8488
|
N7
|
Rivage
|
omnibus behalve La Gleize
|
17:34
|
TT4967
|
N7
|
Libramont
|
stopt niet in Bizory, Villeroux, Rosières, Wideumont en Ourt
|
17:34
|
TT4967
|
R7
|
Bastogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
18:17
|
TA1738
|
|
Trois-Vierges
|
|
19:03
|
8494
|
R7
|
Liège-Guillemins
|
stopt niet in La Gleize, Sainval en Sauheid
|
19:23
|
8494
|
N7
|
Liège-Guillemins
|
stopt niet in La Gleize, Sainval en Sauheid
|
20:08
|
175
|
|
Luxemburg
|
|
20:11
|
3470
|
R7
|
Liège-Guillemins
|
omnibus tot Trois-Ponts, stopt verder in Aywaille, Chanxhe, Poulseur, Esneux, Tilff en Angleur
|
20:45
|
174
|
R
|
Liège-Guillemins
|
stopt in Vielsalm, Trois-Ponts, Rivage en Angleur
|
21:20
|
TT4969
|
|
Bastogne-Sud
|
stopt niet in Bizory
|
Ik heb me deze keer wat geamuseerd met de aanmaak van een gele tabel voor Gouvy, geldig vanaf 23.5.1971, een louter willekeurige keuze. Enkele opmerkingen daarbij: de treinen 296 en 297 zijn internationale treinen. Eindbestemming of oorsprong werden niet vermeld in de Officiële Reisgids, want die bevatte alleen het binnenverkeer. Vermoedelijk gaat het om treinen tussen Milaan en Amsterdam, maar zeker ben ik daar absoluut niet van. Beide beschikten over een restauratiewagen. Niet onbelangrijk: deze treinen waren ook toegankelijk voor de houders van een sociaal abonnement voor een week. De treinen 172, 173, 174 en 175 zijn de voorlopers van de huidige IC Liers - Luxemburg. De halte Bizory was al afgeschaft, maar kwam nog wel voor in de tabellen. Voor de rest is dit een mooie illustratie van de weinig overzichtelijke bediening die zeker op de secundaire lijnen nog vrij algemeen was, zonder veel logica, waar mogelijk afgestemd op de plaatselijke behoeften.
De verbinding.
Halle - Brussel-Zuid |
3206 |
08:03 08:15 |
+1 |
1873 - 61042 |
M6 |
controle: J |
Brussel-Zuid - Liège-Guillemins |
507 |
08:56 10:01 |
+2 |
1868 - 11816 |
I11 |
controle: J |
Liège-Guillemins - Gouvy |
110 |
10:08 11:23 |
stipt |
3010 - 11714 |
I10 |
controle: J |
- |
|
|
|
|
|
|
Troisvierges - Liège-Guillemins |
117 |
16:26 17:54 |
+1 |
3015 - 11713 |
I10 |
controle: J |
Liège-Guillemins - Brussel-Noord |
540 |
18:01 18:52 |
stipt |
1819 - 11831 |
I11 |
controle: J |
Brussel-Noord - Halle |
1940 |
19:01 19:21 |
+1 |
1874 - 61049 |
M6 |
controle: N |
En wat we beleefden. Een lijntje op een Keycard Halle - Brussel-Noord vangt het probleem met het pas vanaf 9:00 geldige seniorenbiljet op. We nemen IC 3206 van 8:03 en krijgen ook meteen controle. Dat is zo een zeldzaamheid geworden dat ik het hier vermeld. We hebben een zee van tijd in Brussel-Zuid en sluiten ons in de Exqi aan bij de vele treinbegeleiders (binnenverkeer, Thalys, Eurostar…) die daar ook profiteren van de lage koffieprijs. Op spoor 12 staat een IC aangekondigd voor Namur en Luxemburg om 9:03. Zelfs gesofisticeerde systemen kunnen de bal misslaan: de dienstregeling is dan ook grondig overhoop gegooid op de lijnen 161 en 162. En op de website is het sinds enige tijd echt zoeken geworden naar de broodnodige informatie bij werken. In IC 507 krijgen we al meteen een slecht gelay-out briefje in handen geduwd door een rondtrekkende treinreiziger die ons wat geld probeert af te troggelen. De tbg is wel bijzonder alert: we krijgen nauwelijks de tijd om het briefje te lezen of het wordt al opnieuw opgehaald door een duidelijk verveelde tbg. We vertrekken in Brussel-Noord met 2 minuten vertraging, wat getalm op het hellend vlak maakt dat we die ook nog noteren bij aankomst in Liège-Guillemins Nog snel even het nummer van de loc noteren: de overstap lukt, ook voor de toeristen op weg naar Coo. Daar zullen er 64 uitstappen, slechts enkele overstappers van de 507! Opgemerkt in de 507: gereviseerde rijtuigen I11 verliezen blijkbaar de (beperkte) mogelijkheid om de rugleuningen aan te passen. Vermoedelijk moest die verdwijnen om het verschil eerste/tweede klasse niet al te groot te maken. De reden kan natuurlijk ook zijn dat die dingen bijna altijd kapot waren…
We beginnen de terugrit met 5 minuten vertraging; in Angleur zal die volledig zijn weggewerkt, maar het stukje Angleur - Liège-Guillemins verloopt zelden echt vlot; zo tekenen we toch nog een minuut vertraging op bij aankomst. Maar ook met deze aansluiting loopt het los. Alleen het binnenrijden van Leuven loopt wat stroef: we staan zelfs een tijdje helemaal stil, wat ons 3 minuten vertraging kost. Maar Brussel-Noord bereiken we stipt. IC1940 brengt ons bijna stipt naar Halle. We hebben er dan 407 km op zitten, zonder problemen. Als het goed gaat, mag het ook eens gezegd worden.
De treinlectuur. Kees van Beijnum, De offers. Ik had nog niets van deze auteur gelezen, maar ik moet toegeven: dit is een steengoede roman. Hij speelt zich af in Japan na WO II, waar een internationaal tribunaal moet oordelen over de oorlogsmisdaden van de Japanse politici en bevelhebbers. Een van de rechters is de Nederlander Brink. A.F.Th. van der HEIJDEN, Tonio
Een scheutje oprisping. Een volledige zonsverduistering in de USA. Zo hadden we het bewind van Trump nog niet eerder beschreven gezien.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPECK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
De Luxemburgse 3007 overschrijdt de Luxemburgs-Belgische grens met IC 113 Luxemburg - Liers.
Een verrassingsaanval aan de grens en daardoor was ik net te laat om deze 3013 optimaal te kieken.
Troisvierges. De Luxemburgse 4011 met een regionale trein naar… Luxemburg.
Een toemaatje voor de liefhebbers: de grens is hier niet onopgemerkt.
|