Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
03-07-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 juli 2018 - Sorinne-la-Longue

De wandeling.
We vonden onze inspiratie in het Groot Wandelboek Ardennen, de versie van 1988. Eén van de 100 beschreven wandelingen vertrekt en eindigt in Sorinne-la-Longue, een deelgemeente van Assesse, die zich lang (nu ja,…) uitstrekt op een hoogte die langs weerzijden geflankeerd wordt door een opvallend diep dal. Wij stappen de wandeling van het Bois de Sorinnes, wat betekent dat we in en uit de vallei van de jonge Samson moeten, een bijriviertje van de Maas die wij in de jaren 1960 in de lagere school moesten kunnen situeren - en toch heb ik daar niks aan overgehouden. De wandeling is nog geen 6 km lang en misschien is dat de reden waarom ze uit latere versies van het wandelboek verdween. De TWQ bedraagt 81%, uitsluitend onverharde of "slecht" verharde boswegen maken dan ook de hoofdmoot uit van deze wandeling.


… een hoogte die langs weerzijden geflankeerd wordt door een opvallend diep dal…


De Ferme-Château in het centrum - het kasteel zit spijtig genoeg goed verborgen achter de boerderij.

Meer foto's en het kaartje.

Het weer.
Onverwacht veel altocumulus - wel mooi! - maar toch niet meer dan half bewolkt. Behoorlijk warm: op het thuisfront zou dit de eerste tropische dag van het jaar (30.2°) worden.


De stafkaarten.
48/5S Gesves


Hoe we er geraakten.
Het was er ons vandaag vooral om te doen er zo vroeg mogelijk te geraken, gezien de verwachte hitte. Bus 66 verbindt Namur met Ciney via Gesves. Het vertrek om 7:49 kwam ons bijzonder goed uit, ook al moesten we dan vroeg uit de veren. Eigenlijk hadden we te veel tijd tussen onze bussen in, maar die brachten we rustig en rustend door op een bank met uitzicht op het dal. Zalig…


Een beetje geschiedenis.
In de bijdrage van 17.04.2018, toen we in Schaltin stapten, had ik het al over de tramlijnen die vertrokken vanuit de stelplaats Ohey. Vandaag kruisen we 2 keer het gedeelte Courrière - Ohey - (Huy). Veel valt er niet meer van te merken: de tramlijn verdween in 1943 en lang niet overal werd de bedding achteraf een handige buurtweg. Sorinne zou het voortaan met buslijn 14 moeten doen, die enkele keren per dag reed tussen Courrière en Ohey. De weinige bussen gaven wel redelijke aansluitingen in Ohey en Courrière, maar toch zou lijn 14 uiteindelijk worden opgeheven. Ik heb niet kunnen uitvlooien wanneer dat precies gebeurde, net zomin als ik een precies jaartal heb waarin lijn 66 werd ingevoerd. Ik vermoed dat dit ergens halfweg de jaren 1990 gebeurde. Lijn 66 moet daarom een van de jongste buslijnen in Wallonië zijn: plots werd een dorp als Sorinne-la-Longue rechtstreeks verbonden met Namur en Ciney. Deze bus rijdt een viertal keer per dag in elke richting. Voor een buslijn met enig potentieel is dat te weinig; je kunt ook betreuren dat de lijn niet tijdens de weekends rijdt, maar dat is voor landelijke lijnen bij de TEC eerder regel dan uitzondering. Lijnen 14 en 66 reden trouwens enige tijd tegelijk, maar als een van de twee moest sneuvelen, leek het logisch dat lijn 14 het loodje legde.


Dit is wat overblijft van de oude tramlijn.

Kleine anekdote: in de buurt van de tramlijn kwamen we een autootje tegen van tbc, die concurrent van Tante Pos met de ziekelijke naam, die hier verdwaald was geraakt en zich midden in het bos zonder huizen bevond. De man moest een pakje afleveren in de Rue du Vicinal! Tot onze verbazing zagen we dat het wagentje afkomstig was van Alsemberg (Garage Ollivier), zo een drie kilometer van onze huiselijke stek.

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 1904 05:37 05:48 stipt 569 mr96 Deense neus controle: N
Brussel-Zuid - Namur 2406 06:03 07:14 +15 08145 mr08 Desiro controle: J
Namur - Sorinne-la-Longue [66] 07:49 08:31 +1 ab4650 Van Hool New A330 Forville? *
-
Sorinne-la-Longue - Namur [66] 11:54 12:36 +7 ab5061-22 VDL Bus&Coach Citea SLE Roquet
Namur - Brussel-Noord 2433 12:46 13:47 stipt 2137 -  51040 M4 controle: J
Brussel-Noord - Halle 3784 13:52 14:18 +5 08569 mr08 Desiro controle: J

 * ab4650 - volgens de meest recente gegevens in Forville, maar zelfs die gegevens zijn al te oud om 100% betrouwbaar te zijn - als iemand uitsluitsel kan geven: graag!

En wat we beleefden.
Het valt altijd op hoe veel reizigers er op dit vroege uur al aan de slag zijn en dan heb ik het nog niet eens over het treinpersoneel. Brussel-Zuid bereikten we probleemloos en ook met de IC naar Liers via Namur liep het aanvankelijk vlot, tot Ottignies toch. De app meldt een gestoorde overweg in Mont-Saint-Guibert. Je zou verwachten dat zoiets hoop en al een vijftal minuten vertraging zou opleveren, maar uiteindelijk worden het er 18. Achteraf, toen de mededeling op de app gewijzigd werd in kabeldiefstal leek er trouwens wel meer aan de hand dan een gestoorde overweg (OW 32, voor wie er wat aan heeft.) We rijden nog een hele tijd erg traag en bereiken Gembloux uiteindelijk met 18 minuten vertraging. Eens te meer blijkt dat je maar beter een stevige reserve kunt inbouwen. Volgens de app hadden we de trip ook kunnen maken met vertrek om 6:14, een overstap in Etterbeek op IC 2506 - overstap van 5 minuten en 2 trappen, nog een overstap in Jambes op bus A tot Erpent Tournoir en dan pas een overstap op lijn 66. Een op het eerste gezicht aanlokkelijke tijdwinst van 35 minuten, maar de aansluiting in Jambes zou vandaag onherroepelijk de mist zijn ingegaan. En zeggen dat er reizigers zijn die zich blindelings laten leiden door de apps, en erger: dat er bij de openbaarvervoermaatschappijen heer- en dameschappen rondlopen die hetzelfde doen!

Het lelijke en onaangename busstation van Namur is al een hele tijd gesloten, in afwachting dat het kan worden gebouwd op het dak van het treinstation. Gevolg is wel dat alle buslijnen nu in gespreide slagorde staan opgesteld in een aantal naburige straten. Bus 66 vertrekt uit de Rue Rogier. Het moet gezegd dat de TEC-NL voor duidelijke info heeft gezorgd, zowel op de halte als op de weg ernaartoe. Spijtig genoeg is er waarschijnlijk geen enkele mogelijkheid om aansluitingen te verzekeren. Zelfs een voorhistorische telefooncentrale zou hier wonderen kunnen doen en vermoedelijk zijn er ook elegantere oplossingen te bedenken. Er moet nogal wat volk mee met deze 66; dat leidt eerst tot wat vertraging, maar we komen vrij stipt in Sorinne aan. Zo een bus van Namur naar Ciney heeft het voordeel dat die van twee walletjes kan eten: eerst zijn er de reizigers uit Namur die vooral gebruik maken van het eerste deel van de lijn (tot Gesves) daarna heb je reizigers die meerijden naar Ciney. De lijn rijdt trouwens eerst in zuidoostelijke richting en maakt in Gesves de omslag in zuidwestelijke richting.

Ook bij de terugrit zien we de bus geleidelijk meer en meer klanten oppikken. In Sorinne komt hij door met 3 minuten vertraging, maar die zal geleidelijk oplopen, zodat we onze aansluiting in Namur dreigen te missen - wat uiteraard geen wereldramp is. Toch houden we nog 3 minuten over en we komen tegelijk met de IC naar Brussel op het perron.

Het is een lang stel M4-rijtuigen; die zijn nog net niet snikheet - daar is het nog wat vroeg op de dag voor. De problemen in Mont-Saint-Guibert behoren ondertussen tot het verleden - de dag nadien staat een identiek scenario in Rhisnes op het programma - het is wachten tot deze dievenbende opgerold wordt.

De immer optimistische app voorspelt dat S 3784 ondanks zijn vertraging onderweg op tijd in Brussel-Noord zal kunnen vertrekken, maar zoals wel vaker moet de prognose worden bijgesteld. We vertrekken met 4 minuten vertraging en gaan naar spoor 6 in Brussel-Centraal i.p.v. spoor 4: zo blijven we uit het vaarwater van de Eupen - Oostende. Uiteindelijk zullen we in Halle aankomen met 5 minuten vertraging, moe maar tevreden, zoals het cliché het wil…


De treinlectuur.
Katja PETROWSKAJA, Vielleicht Esther.
A.M. HOMES, Vergeef ons.


Een scheutje oprisping.
In De Ochtend van Radio 1 mogen vrouwen de hele zomer lang de revue passeren. Alleen maar vrouwen. Je kunt je alleen maar de stormen van verontwaardiging voorstellen, mochten het alleen maar mannen zijn.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPECK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!