Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
16-08-2019
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 augustus 2019 Hellebecq - Lessines (GR 123)

De wandeling.
GR 123 staat voor de Tour du Hainaut occidental. De vorige keer zijn we aanbeland in Hellebecq en daar begint onze 16 km lange tocht van vandaag. Die zal ons naar Lessines brengen, een van die oude Waalse industriestadjes, via Bois-de-Lessines en Deux-Acren, af en toe door een mooi strookje bos en op het einde langs de oude Dender en daarna langs de gekanaliseerde Dender. De TWQ valt met 59% best mee. Attractiepunt onderweg is het Château de l'Estriverie. Je kunt er een en ander over lezen als je de foto's bekijkt. En het kaartje vind je dan weer hier.


La Rouyère.


Bois-de-Lessines, wat onverwacht het hoogste punt van de wandeling - of misschien toch niet zo onverwacht als je in de vallei van de Sille vertrekt en in die van de Dender aankomt.

Het weer.
Zwaar bewolkt en winderig. Toch aangenaam stappen!

De stafkaarten.
38/3S Silly - 30/7Z Geraardsbergen - 38/3N Bever - 38/2N Lessines. Nieuwe kaarten op 1:25.000 zijn er nog niet. Je zou er sowieso drie nodig hebben: 30/7-8 Geraardsbergen - Galmaarden, 38/1-2 Mainvault - Lessines en 38/3-4 Bever - Edingen.

Hoe we er geraakten.
Hellebecq wordt bediend door bus 94 Ath - Silly - Edingen. Spijtig genoeg is de dienstregeling mager: we kunnen in de voormiddag uit Ath vertrekken, na de middag uit Silly. De terugrit stelt minder problemen: uit Lessines kunnen we met de trein naar Ath (met goede aansluiting) of Geraardsbergen (met erg krappe aansluiting van 3 minuten.)

Een beetje geschiedenis.
De huidige buslijn 94 is wat overblijft van de vervangingslijn 94b die op 03.06.1984 werd ingevoerd ter vervanging van de stoptreindienst tussen Ath en Edingen. De dienstregeling van deze bussen werd oorspronkelijk opgenomen in een gezamenlijke tabel met de oudere lijn 87b Edingen - Ronse; zo werd de illusie gewekt dat minstens tussen Edingen en Bassilly een deugdelijke dienst werd aangereikt. Wie de tabel nader bekijkt, merkt snel dat lijn 94b absoluut niet de vervangingslijn was zoals die in bepaalde streken (in eerste instantie) wel werd aangeboden. Mogelijk inspireerde de in de voorbije decennia stelselmatig afgebouwde stoptreindienst hier tot een eerder beperkt aanbod.

Oorspronkelijk combineerde men een ringlijn Ath - Lanquesaint - Isières - Rebaix - Bouvignies - Ath met een directere lijn die van Ath naar Meslin-l'Évêque, Ghislenghien, Hellebecq, Bassilly en Mark naar Edingen liep. Al snel werden beide gecombineerd; ik veronderstel dat deze keuze aan de basis ligt van de huidige moeizame bediening van Lanquesaint en Isières, langs de Aatse binnenstad die daar eigenlijk niet geschikt voor is. De weekenddienst stelde in die beginperiode nauwelijks iets voor, maar tijdens de week was er toch een min of meer bruikbare dienst die veelal van Edingen naar Ath (en omgekeerd) reed, soms beperkt tot Bassilly (dat zou verdwijnen met de komst van de nieuwe lijn 94 in september 1985). Het nieuwe station van Silly werd en wordt te weinig als overstapstation gebruikt.
Lang zou het trouwens niet duren voor de lijn 94b drastisch uitgedund werd. Dat we het beginpunt van onze wandeling van vandaag pas met een omweg langs Ath bereiken, is daar het rechtstreekse gevolg van. Er zijn nog nauwelijks ritten die het hele traject Edingen - Ath afleggen. Dat de reiziger er bekaaid uitkomt, is duidelijk: zelfs met een stoptrein met talrijke stops (en vaak nog gesleept materieel) zou een reis Halle - Hellebecq iets van een 35 minuten geduurd hebben, vandaag waren we meer dan een uur langer onderweg, en dat voor een uitstap die we net niet in onze achtertuin maakten.

De verbinding.

Halle - Ath 1931 10:24 10:51 stipt 561 mr96 DMT controle: J
Ath - Hellebecq [94] 11:25 11:53 stipt ab4011-25 Mercedes Citaro LE Voyages Nicolay
-
Lessines - Ath 4866 16:45 16:59 stipt 08083 mr08 Desiro controle: J
Ath - Halle 1916 17:08 17:36 stipt 553 mr96 DMT controle: J

 

En wat we beleefden.
IC 1931 rijdt met 2 i.p.v. 3 mr96, wat uiteraard geen probleem is voor onze trein. Zelfs 1 mr 96 zou volstaan, maar je kunt wel twijfels hebben bij dit aanbod in de ochtendspits. Zou het mogelijk zijn dat de superhete dagen van eind juli nog altijd niet helemaal verteerd zijn? Terwijl we op onze trein staan te wachten, zien we een desiro als S-trein naar Braine-le-Comte. Wij maken geen kunst. Dit is oorlog, vandalisme. Dat is de Nederlandse vertaling van de Franse graffito op de desiro. Die komt er tenminste openlijk voor uit. Het gebruikte lettertype straalt agressiviteit uit.

In Ath staat al een tijdje een bus te wachten die vermoedelijk de onze zal worden. Zo een kwartier voor vertrek verandert de film van Pas en service naar 94 Hellebecq Place. Aribus werkt, maar dat sluit slechte aansluitingen niet uit: wij vertrekken op het moment dat de IC uit Brussel aankomt. Zeker in Ath volgt lijn 94 een echt hindernissenparcours, langs fout en net niet fout geparkeerde wagens, door smalle straten. Zo lopen we wat vertraging op, maar Hellebecq zullen we toch precies op tijd bereiken. We wuiven nog even naar de chauffeur en die wuift spontaan vriendelijk terug. Eigenaardig toch dat die bus daar eerst zo lang in Ath heeft stilgestaan en nu leeg naar de volgende opdracht rijdt. Efficiënt lijkt dit allemaal niet.

Het station van Lessines is helemaal opgefrist en ziet er echt patent uit. Jongeren hangen op de schaarse zitbanken. Een mannetje van de NMBS houdt een oogje in het zeil tot de trein naar Geraardsbergen vertrokken is. Wij moeten naar spoor 2, wat verboden is, want je moet de sporen oversteken, maar geleidelijk wordt duidelijk dat iedereen hier op eigen houtje en naar eigen inzichten over de sporen gaat. De trein rijdt stipt. Na Rebaix loopt het fout met de aankondiging van het volgende station. Maar de aansluiting naar Brussel is van de betere soort en we mogen voor de tweede keer vandaag genieten van het comfort van een Deense neus ofte DMT ofte mr96.

De treinlectuur.
Jonathan Safran FOER, Hier ben ik.
Tom WOLFE, Het vreugdevuur der ijdelheden.

Een scheutje oprisping.
Nieuw hoofdkantoor voor de NMBS in de buurt van Brussel-Zuid? Tip: bouw het boven het station Brussel-Zuid, dan kunnen alle perrons meteen vernieuwd worden.


Een verkneukelinkske.
Vroeger moest je in kruiswoordraadsels voor erg groot mega invullen; tegenwoordig is dat al giga geworden. Niet dat iemand zich daar iets kan bij voorstellen…

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

23-08-2019
Knappe reportage
Mooie reportage Vic, zowel tekst als foto's. Het spoorlopen in Lessines is "dood"gewoon. Blijkbaar een lokaal en hardnekkig virus want ook in Houraing en Deux-Acren (nochtans tunnel) steekt men nog gewoon over voor een (goederen)trein langskomt. Idem aan de overweg aan het station (ook een tunnel). geduld is er niet. Hier kan Infrabel zonder problemen voldoende beeldmateriaal schieten en kan de politie perfect tientallen mensen (jawel) op de bon zwieren en confronteren met hun uiterst roekeloos gedrag.

23-08-2019 om 13:17 geschreven door Opdetrein




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!