11. Beide locs in Raeren, met die vreemde mengeling van Duitse en Belgische seininrichting: de i>12 en de SF 0.5 zijn Belgisch, dacht ik. De armseinen zijn onmiskenbaar Duits van oorsprong.
12. Voor wie het allemaal van wat dichterbij wil bekijken…
13. En ook dit hectometerpaaltje zal zijn oorsprong wel bij de Duitsers vinden. Het lijkt wat alsof men het nog even nieuw in de verf gezet had, met een bezoek van reizigers in het verschiet.
14. En toen volgde Montzen. Ik meen me te herinneren dat ik deze foto nam vanaf het indrukwekkende seinhuis. Als je goed kijkt, zie je ook een deel van het viaduct van Moresnet, maar dat kan ook in de compressie verloren gaan. Overigens bleef het die dag lang somber.
15. Tijd voor een grensoverschrijdende familiefoto: België, West-Duitsland, België, Luxemburg. Het lijkt wel een geïmproviseerd drielandenpunt, al lieten de organisatoren zelden ruimte voor veel improvisatie.
16. En om het met Jimmy Frey te zeggen: duw een beetje, er kan nog eentje bij.
17. Bij de aanleg van lijn 24 werd echt niet op een frank (of was het een mark) gekeken: het viaduct van Remersdaal stond ook op de lijst van de fotostops. In oktober 2013 was dit viaduct de plaats waar twee goederentreinen met elkaar in botsing kwamen. Een met auto's geladen wagon stortte toen naar beneden.
18. Zo een fotopunt is best wel twee foto's waard.
19. De hele excursie eindigde in de buurt van Luik. Dit is Chertal (lijn 214). Getuige de sleep van de 6329, ligt de tijd van de hoogovens nog niet achter ons: de wagon met nummer 54 vervoert vloeibaar staal.
20. Ten slotte nog een foto van 24.08.1989, toen we in de buurt van Weismes stapten. Dit is lijn 45 kp 1.6; de lijn was buitendienstgesteld op 18.05.1983, maar zou één dag na onze passage opnieuw in gebruik genomen worden. Behalve het roest op de rails, ziet de spoorlijn er inderdaad goed uit.
|