31. Op een nevelige 02.12.1989 passeert mr 4406 als TT 5738 Ronse - Oudenaarde op lijn 86 bij kp 47, dat is tussen de tunnel van Louise-Marie en Ronse, in de buurt van het Muziekbos.
32. En op een nog somberder 27.01.1990 passeerden we in Overboelare. Als we het niet beter wisten, zouden we denken dat deze halte nog in dienst is, want qua algemene toestand verschilt ze niet zo erg van een resem halten op deze lijn 90 Geraardsbergen - Jurbise die wel nog in dienst zijn, maar ze is wel degelijk dicht sinds 1988. De korte afstand tot Geraardsbergen werd haar fataal, zoals enkele andere halten die eerst de klaap van IC-IR nog doorstaan hadden, maar uiteindelijk onder de drogreden van een nabij station dichtgingen, alsof iedereen over een auto beschikte.
33. Vraag me niet waarom ik deze foto van de Demerbrug in lijn 22 in de omgeving van Zoutleeuw zo gefotografeerd heb, want de nadruk ligt hier duidelijk op de Demer.
34-39. Dan volgt een reeks platen die ik gemaakt heb tijdens een TSP-uitstap op 31.03.1990. De hele organisatie was ongetwijfeld een huzarenstukje, met deskundig gerestaureerd materiaal zoals het motorstel uit 1935 en twee elektrische locs 101.012 en 102.002. Je kunt ze uit vele hoeken bewonderen in de schitterende omgeving van het oude Antwerpen-Centraal, waar tabaksreclame nog geen taboe was. De sleep M1-rijtuigen vult de rest van het historische kader aan. Wie kan bevestigen dat de eerste foto in Schaarbeek genomen is?
40. Van bravourestukjes gesproken: het echte hoogtepunt kwam er in Sint-Katelijne-Waver waar de ongelijkgrondse kruising van de lijnen 27 en 25 voor een ongeziene ontmoeting tussen een goederentrein en een reizigerstrein zorgt. Onbegrijpelijk is vooral dat dit allemaal kon - ik kan me voorstellen dat huidig personeel van NMBS en Infrabel de haren ten berge voelen rijzen.
|