71. Het is meer een winterse sfeerfoto dan een spoorwegfoto, maar dit is wel degelijk het station van Dave-État, het huidige Dave-Saint-Martin, zelfs met een bijna volledig verscholen trein en een glimp van een schuilhuisje.
72. Dit is nog eens mr 155, deze keer met L 7761 Namur - Ciney (lijn 162 kp 67.3)
73. Een minstens om 2 redenen interessante foto: kijk maar eens naar de erg oude perronverlichting en ook naar de oude aanduiding Dave-État.
74. Nog even wat treinen dan: mr 318 met IC 988 Luxemburg - Brussel-Zuid, lijn 162 kp 67.0. Nog altijd op 16.02.1991. We staan nu aan de andere zijde van Dave, want we zijn wat opgeschoven richting Namur. Interessant vergelijkingsmateriaal tussen deze foto en de volgende: de mr 80 (Breaks) waren niet van in het begin uitgerust met een verwarming van de koppeling, wat tot erg vervelende toestanden leidde bij winterweer. In eerste instantie werden de koppelingen afgeschermd (mr 318) door een inderhaast gefabriceerde bak die over de koppeling ging.
75. Mr 317 heeft deze bak niet: vermoedelijk is de verwarming hier intussen ingebouwd. Dit is trouwens IC 961 Brussel-Zuid - Luxemburg.
76. Gedaan met de wat sombere winterplaatjes dan: dit is het stationnetje van Berzée op lijn 132 Charleroi - Mariembourg. De foto is genomen vanop de voetgangersbrug die toen alle sporen en het emplacement overspande, van station tot de kerk van Berzée. Het emplacement verdween later en nu blijft alleen nog een korte voetgangersbrug over de twee overblijvende sporen over. (24.02.1991).
77. En toen ondernam ik een van mijn eerste fotosafari's. Op 13.03.1991 trok ik naar lijn 53 Schellebelle - Mechelen - Leuven en wei in de buurt van Baasrode-Zuid. Het begint met deze goederentrein, getrokken door HLD 5142. Lijn 53 kp 17.2.
78. Mr 172 is dan weer L 5262 Gent-Sint-Pieters - Mechelen, 13.03.1991, kp 16.8.
79. Mr 662 rijdt als IR 1786 Poperinge - Turnhout. Lijn 53 kp 17.0
80. Om deze map af te sluiten: mr 652 als IR 1761 Turnhout - Poperinge, kp 17.2 van lijn 53.
|