11. Op 10.04.1991 stapten we langs de GR van de Vesdre en zo kwamen we ook aan het mooie vroegere stationnetje van Chaudfontaine. Laat je niet misleiden door het opschrift Gare, want het station is op dat ogenblik al ongeveer 7 jaar gesloten. Het gebouw werd op straathoogte gebouwd, de perrons (en lijn 37) liggen hoger. Het is waarschijnlijk niet nodig om te vermelden dat Chaudfontaine sinds 03.09.2018 opnieuw geopend is voor reizigers. Een wijze beslissing, maar we hebben er wel lang op moeten wachten.
12. Het tweede station dat we op onze tocht tegenkwamen was dat van Trooz. Op de achtergrond is nog de korte tunnel van Trooz te zien.
13. Mr 088 rijdt over de brug van de Vesder als L 7837 Verviers-Palais - Liège-Palais. We vinden ons nu ongeveer aan de andere zijde van de tunnel van Trooz.
14. En op dezelfde brug zien we HLE 2701 met een stel M4-rijtuigen, dat voor het grootste deel verborgen blijft: dit is IC 538 Welkenraedt - Oostende.
15. Op 12.04.1991 waren we dan in de buurt van Bütgenbach, met zijn erg elegante viaduct in lijn 45.
16. Deze lijn 45 kronkelt rustig in de buurt van Weywertz
17. Op 04.05.1991 wordt de gerestaureerde stoomloc 1.002 op het publiek losgelaten, met een stel rijtuigen dat doet denken aan de tijd van de roemruchte internationale treinen.
18. Op naar de oude OW13 van lijn 94 dan. Eerst passeert nog deze 2745 met IC 762 Schaarbeek - Moeskroen. De overweg is opgebroken en het huis - ons oud huis, zoals we het in de familie nog altijd noemen in 2020 - is afgebroken.
19. En dan is het grote moment aangebroken: de 1.002 met zijn historisch verantwoorde sleep rijtuigen op een plaats waar ik dit soort locs in mijn jonge jaren dagelijks voorbij zag rijden. Wist ik veel dat voor deze (en andere) locs het herfsttij al was aangebroken.
20. Later op de dag zien we deze loc dan op lijn 96 (kp 14.5). Ik kan me met de beste wil ter wereld niet meer herinneren welk traject deze trein die dag gereden heeft, laat staan dat ik nog zou weten hoe de trein hier op deze plaats terechtgekomen is.
|