51. Dit is het oude NMVB-station van Maaseik in 1991. Het werd toen al niet meer gebruikt als opstapplaats voor reizigers, als ik me niet vergis fungeerde het Majoor Aertsplein toen als centrale halte in Maaseik.
52. Op 18.08.1991 gebruikten we de Vennbahn als functioneel OV om zo gemakkelijk mogelijk een wandeling in de streek te kunnen maken. Het stationnetje van Kalterherberg lag er wat verweesd bij.
53. En dit was lijn 48 in de onmiddellijke buurt van Kalterherberg. Op de foto zie je nog de ruïne van een bakstenen keet langs de spoorweg. Een mooi stukje België, als je het mij vraagt.
54. Relict uit betere tijden. Pompen speelden uiteraard een cruciale rol in het stomtijdperk.
55. Een eerste foto van de 5922 met een gemengde sleep rijtuigen: vooraan een M1, gevolgd door een K-rijtuig. Vermoedelijk bestond de rest van de trein ook uit K-rijtuigen.
56. Dat kun je misschien nog net iets beter zien op deze foto. Ik herinner me dat de trein, waarvoor je trouwens moest reserveren, zo goed als volgt zat. In een gesprek (als ttb'er) met de dienst exploitatie van de NMBS, opperde ik eens - boutadegewijs - dat de treinen van de NMBS te goedkoop en te snel waren. Wist ik toen dat het sprookje van de Vennbahn al vrij snel ongelukkig zou aflopen.
57. Ik heb er nooit erg van gehouden, van deze M1-rijtuigen, maar ze zijn onmiskenbaar een ijkpunt in mijn jaren als jonge treingebruiker. Ze waren dan wel het eerste rijtuigtype met automatische deuren, voor de rest boden ze weinig comfort, zeker ook wat rijgedrag betreft.
58. Op naar Bouillon dan. Daar rijden natuurlijk geen treinen meer, maar in 1991 werd de stelplaats van de NMVB nog gebruikt als start- en eindpunt van de buslijnen die Bouillon aandeden. Ondertussen is de centrale halte al een paar keer verschoven. Nu ligt ze verspreid over 2 punten als gevolg van een circulatieplan.
59. AB4511 is een van de aanwezige bussen. Het is een Van Hool AI 119/2, die net de overstap van NMVB naar SRWT heeft gemaakt. De bus rijdt nog rond met het embleem van 100 jaar Buurtspoorwegen. Opvallend: in tegenstelling tot tegenwoordig heeft de nummerplaat de overgang overleefd. (Met dank aan Zone01.)
60. AB5867. Ook hier prijkt het verjaardagsembleem nog op de bus. Eigenaardig genoeg draagt de bus nog publiciteit voor de kusttram, die strikt gesproken tot De Lijn behoort. De overgang gebeurde in die tijd vrij geruisloos. De bus is een Van Hool A120. Lijn 7 reed toen nog tussen Bouillon en Paliseul, tegenwoordig rijdt lijn 7 van Bouillon naar Sugny. De rechtstreekse verbinding tussen Bouillon en Paliseul is geschrapt, bij de opening van de stelplaats Menuchenet.
|