Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
04-08-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 augustus 2006
Vrijdag begaven we ons richting Westhoek, niet naar Dranouter zoals al die anderen die zich in deze dagen naar de Westhoek verplaatsen, maar om een deel van GR 5A af te stappen. In de Paasvakantie hadden we Houtem bereikt, nu zouden we tot Roesbrugge stappen.

We vertrokken, gezien het "betere" weer, eens niet bij het ochtendkrieken, maar namen om 8:44 de IR 3707 naar de Luchthaven en Leuven. Twee breaks, die op de website stoeltjes meekrijgen, om aan te duiden dat deze trein normaal gezien bomvol zit, maar op deze sombere augustusdag is dat geen probleem. We zitten vooraan in stel 392, met een duidelijke deuk in het neusje en maar één koplamp. Ik vraag me af of er een verband is. We komen op tijd in Brussel-Zuid aan, zodat we daar nog 24 minuten overstaptijd hebben op de IR naar De Panne. Ook die bestaat uit 2 breaks, en vooraan hangt ms 384. Brave jongens hebben - verneem ik achteraf - bij het instappen een dametje geholpen met de bagage, en hebben uit dankbaarheid één zak gestolen. De derde keer, hoor ik de onthutste mevrouw aan de machteloze treinbegeleider zeggen, en gelukkig was de zak een uitgekiend afleidingsmanoeuver met alleen wat geneesmiddelen erin.
De IC naar Oostende heeft wat vertraging maar onze IR heeft daar niet te veel hinder van. De reis verloopt vlot en rustig. We komen in Veurne aan om 10:55.
Daar hebben we een afspraak met de belbus Veurne. Het is de 4035 met een vriendelijke en rustige chauffeur die ons naar Houtem brengt, waar we onze tocht beginnen.
Deze GR 5A, en dan vooral het West-Vlaamse traject is zeker geen onverdeeld succes. Vandaag stappen we zo'n 10 kilometer door hetzelfde vlakke landschap, met altijd weer dezelfde boerderijen en boerderijtjes, en meest van al geasfalteerde wegen, want in West-Vlaanderen lopen de onverharde wegen meestal dood op een boerderij. "Private Weg" is hier dan ook het meest voorkomende straatnaambord. Kan ik deze wandeling dan aan niemand aanraden? Wel, wanneer de wolken zoals vandaag uit mooie rollen stratocumulus bestaan, die laag over het vlakke landschap zweven, dan krijgt de Westhoek plots veel charme, alleszins veel meer dan wanneer je dit pad zou volgen op een snikhete wolkeloze zomerdag. En vanaf Gijverinkhove krijgt het akkerland plots wat reliëf, en Stavele is het beginpunt van een mooi pad langs de IJzer dat ons naar Roesbrugge brengt. Toch maar doen, dus. Bovendien kun je a.h.w. het landschap zien veranderen, van het echte vlakke land, naar de eerste golvingen van de IJzervlakte, en op de achtergrond zie je zowaar het Vlaamse Heuvelland al opduiken.

Ook 's avonds nemen we de belbus, in Roesbrugge, en ditmaal richting Poperinge (al zou ook Veurne gekund hebben). De 4335 pikt onderweg nog één reiziger op. Ook nu is het een vriendelijke en rustige chauffeur, die bovendien wel zin heeft in het babbeltje. Misschien is het wel een valstrik, denk ik, want er zijn reglementen in de maak die mensen die praten met de chauffeur kunnen beboeten. Maar hij is gewoon trots op zijn streek, verbaasd dat we niet met de wagen komen, en blij dat hij het nog eens over Halle en zijn basiliek kan hebben. We komen probleemloos in Poperinge aan.
Daar wacht ons een meevaller: de IC2317 wordt gereden met 2 klassieke motorstellen: ms 189 en 263. We stappen in de 263, die ons naar Brussel-Zuid zal brengen. het is even wachten op de aankomst van de IC uit Kortrijk, en zo vertrekken we met 3 minuten vertraging, die in Kortrijk al helemaal ingelopen is. Daar moeten we wachten op de IC uit Oostende; opnieuw zijn 3 minuten vertraging het gevolg, maar we bereiken Brussel-Zuid perfect op tijd. Nog even de CR naar Geraardsbergen met danig ontsierd ms 658, dat van voor tot achter tot op halve hoogte vol verf gespoten is, anders kun je deze artistieke ondingen niet noemen. Om 19:40 bereiken we Halle, stipt, zoals zo vaak
Ik heb ondertussen nog een en ander opgezocht, want dat vlakke land waar we vertoefden is op het vlak (!) van OV-geschiedenis toch niet helemaal zonder belang. O.a. Roesbrugge heeft korte tijd over zowel een trein- als tramverbinding beschikt, en dat is toch wel vij uniek in een dergelijk dunbevolkt en afgelegen gebied.
Ik heb een en ander nog even geverifieerd op de onschatbare webiste van Paul Kevers http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm en daaruit blijkt dat pakweg tussen 1920 en 1930 een ex-oorlogslijn in dienst kwam als reizigerslijn. Niet dat de bediening veel betekende, maar de volgende zomertrein spreekt toch wel tot de verbeelding. Hij reed o.m. in de zomer van 1925:

Kortrijk 9.08 - Menen 9.24/9.26 - Komen 9.37/9.39 - Houthem 9.47 - Ieper 10.00/10.02 - Poperinge 10.15/10.16 - Leisele/Izenberge 11.00 - Adinkerke-De Panne 11.30.
Volgens het spoorboekje liggen Poperinge en Leisele-Izenberge 20 km van elkaar; de gemiddelde snelheid zou dus 27 km/u bedragen hebben, nog altijd meer dan die van een auto in een middelgrote stad van vandaag. Opvallend trouwens dat ondanks de beperkte bediening (3 treinen per dag in elke richting in de zomer, anders maar 2) men er toch in slaagde om treinen onderweg te laten kruisen. Uit Adinkerke-De Panne was er nl. ook een trein om 10:59 in Leisele.

De terugrit zag er als volgt uit: Adinkerke-De Panne 18:25 - Poperinge 19:34/19:35 - Ieper 19:47/19:49 - Komen 20:07/20:10 - Menen 20:21/20:24 - Kortrijk 20:40.
Dat er nu geen stop was in Leizele-Izenberge laat vermoeden dat de stop van de ochtendrit eerder een "dienststop" was, om de kruising mogelijk te maken, dan een commerciële stop om de inwoners van Leizele en Izenberge ter wille te zijn.

De trambediening, toen onder tabel 353 te vinden, was wat beter gestoffeerd. Vier trams per dag, mooi gespreid over de gehele dag, er waren ongetwijfeld streken die minder goed bediend waren. De tram bediende Poperinge, Watou, Proven, Roesbrugge-Haringe, Beveren, Leisele, Houtem, Wulveringem, Bulskamp en Veurne. Volgens de GTF-kaart van zovele jaren geleden was er zelfs een grensoverschrijdende tramverbinding vanuit Houtem. Mogelijk ging het hier alleen om een goederenverbinding, ik heb alleszins nergens een dienstregeling terug kunnen vinden.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

16-08-2006
mooi artikel
Mooi artikel over de Westhoek! Alhoewel ik zowat alles reeds weet over het openbaar vervoer alhier, heb ik toch weer iets opgestoken uit Uw tekst! Joskevermeulen van "Trekhaak73"

16-08-2006 om 21:51 geschreven door Joskevermeulen




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!