Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
04-10-2022
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 oktober 2022 Couillet - Moignelée (GR 412)

De wandeling.
We stappen vandaag nog eens langs GR412 Le Sentier des Terrils, en dat van Couillet naar Moignelée. Ik kan me voorstellen dat sommigen zich vragen stellen bij dat eindpunt maar daar is een eenvoudige verklaring voor: oorspronkelijk was deze GR opgedeeld in een westelijk (GR 412 O) en een oostelijk (GR 412 E) deel, met 2 topogidsen. Laat Moignelée nu net het dorp zijn waar de ene topogids eindigde en de andere begon: op 27 oktober 2009 stapten we van Moignelée naar Franière en het oorspronkelijke westelijke deel sluiten we vandaag af in datzelfde Moignelée. De stapper moet spijtig genoeg vaststellen dat lang niet het hele pad bekoorlijk is, al weet je nooit waar andere stappers voor vallen. Ik ga het deel van vandaag zeker niet als aanrader voorstellen op routeyou, maar laat iedereen maar voor zichzelf bepalen.

Positief is dan:
1. De GR voert door een gebied waar weinig wandelmogelijkheden bestaan en dat dus op die manier ontdekt kan worden.
2. Het is zelden van begin tot einde huilen met de pet op: af en toe kom je echt nog wel een aangenaam paadje tegen.
3. Zowat iedereen die je tegenkomt, is vriendelijk. (In schril contrast met wandeling van Sluis naar Brugge!)
4. Het beklimmen van een terril kan sommigen ongetwijfeld een kick bezorgen en de mijnhopen zijn ondertussen hier en daar naar een bijna natuurlijke toestand teruggekeerd.
5. Wie graag langs het water stapt, vindt met het traject langs de Samber zeker zijn gading.

Negatief is:
1. Je legt veel nutteloze kilometers af door straten en gemeenten waar je anders nooit zou willen komen.
2. Sluikstorten lijkt hier in de buurt een nationale sport te zijn.
3. Netels en bramen palmen bepaalde wegjes (vooral de mooiste) langzaam in - we waren erg blij dat we een lange broek droegen.
4. Er wordt een heel eind langs Ravel 1 gestapt en zoals altijd is die eerder op het lijf van de fietser dan van de wandelaar geschreven. O.a. een kleine 3 kilometer langs de Samber is te veel van het goede.
5. Crossers rijden sommige wegen op de terrils kapot.
6. De storende aanwezigheid van altijd wel een of andere drukke verkeersader.

De tocht is 23 km lang met een enigszins verrassend TWQ van 51%. Af en toe zijn er panorama's aan de overzijde van de Samber, maar die accentueren vooral de teloorgang van de natuurlijke omgeving. We kwamen niet verder dan 9.5/20.


Zo zag de Samber er in het begin van de tocht uit…


… en tegen het einde leek hij al wat vriendelijker.

Meer foto's en het kaartje.

Het weer.
Aangename temperatuur, licht bewolkte hemel, met cirrus en altocumulus. Enigszins winderig.

De stafkaarten.
46/7-8 Charleroi (2020) - 47/5-6 Fosses-la-Ville (2018). Je loopt vaak door volgebouwde wijken en daar is het gebruik van deze kaarten op 1:25.000 eerder beroerd. Die op 1:10.000 zullen wel nooit meer terugkomen…

Hoe we er geraakten.
Charleroi-Sud kunnen we vanuit Halle bereiken via Brussel-Zuid of via La Louvière-Sud, maar de verbinding via Brussel biedt meer mogelijkheden. In Charleroi-Sud stappen we over op de S naar Jambes voor een erg kort ritje.

Moignelée mag niet klagen over busbedieningen: er zijn de 155/156, de 147a en de 58. Die brengen je allemaal snel naar Tamines, waar kan worden overgestapt op de IC's naar Mons of Tournai. Die geven dan weer aansluiting op de IC's naar Brussel. Alles bij elkaar een niet zo moeilijke verbinding.

Een beetje geschiedenis.
Moignelée heeft van 1868 tot 1965 kunnen genieten van een treinbediening met lijn 147 Landen - Tamines. Moignelée Gare is vandaag trouwens nog altijd een bushalte. Maar zoals wel vaker in de jaren 1950 en 60 werd de reizigersdienst op deze secundaire lijn opgedoekt. Op dat ogenblik reed er al een tijdje een bus 147a Gembloux - Fleurus - Tamines, eigenlijk al een echte vervangingsbus, want vanaf 1960 was de treindienst beperkt tot het gedeelte Fleurus - Tamines.

De inwoners van Moignelée konden trouwens al voor WO II gebruik maken van een bus: in het busboekje van 1935 vinden we een bus Fleurus - Tamines via Moignelée terug, in 1938 is dat Châtelineau - Moignelée - Tamines geworden. WO II heeft waarschijnlijk voor een lange onderbreking van deze busdienst gezorgd: pas in het spoorboekje van 1952 vond ik een lijn Châtelineau - Farciennes - Tamines - Châtelet terug, wat later de lijn 155/156 zou worden.
Deze toestand bleef enige tijd dezelfde: een spoorlijn en een buslijn die beide op hun manier voor een vlotte verbinding met voornamelijk Tamines zorgden.
Later, vermoedelijk ergens rond 2010 kwam daar nog een verbinding bij toen lijn 58 Tamines - Auvelais - Jemeppe/Spy werd doorgetrokken tot Moignelée.
En hiermee is ook de huidige toestand geschetst: een lijn van de TEC-Charleroi (155/156 al naargelang de richting van deze circulaire lijn) en 2 lijnen van de TEC-Namur: 58 en 147a.

De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3408 09:20 09:30 +1 827 (GCR) mr75 vierledig controle: N
Brussel-Zuid - Charleroi-Sud 4530 09:45 10:39 +6 2748 (NK) - 61001 (FCL) M6 controle: J
Charleroi-Sud - Couillet 4160 10:54 10:58 +1 971 (FCR) CityRail controle: N
-
Moignelée - Tamines [156] 17:17 17:24 +4 zie bij "wat we beleefden" * *
Tamines - Charleroi-Sud 3838 17:31 17:44 stipt 509 (FHS) mr96 DMT controle: J
Charleroi-Sud - Brussel-Zuid 2017 17:54 18:45 +1 2749 (NK)  - 61040 (FCL) M6 controle: J
Brussel-Zuid - Halle 1590 18:53 19:02 +4 08098 (FML) mr08 Desiro controle: N

 

En wat we beleefden.
Met IC 3408 die we wel vaker nemen, moeten we over voldoende tijd beschikken voor de overstap in Brussel-Zuid. De trein bestaat uit twee vierledige stellen, in het eerste stel ligt de bezetting van eerste klasse op het peil van tweede klasse… Je kunt er eindeloos over blijven zeuren, er wordt toch niets aan gedaan.

Vanmorgen was er een wisselstoring in de buurt van Luttre, maar die was al opgelost toen we thuis vertrokken. IC 4530 lijkt er dan ook een stipte rit van te zullen maken, maar vanaf Luttre gaat het over lijn 124A en nu wordt duidelijk waarom er zoveel reserve zit tussen Luttre en Marchienne-au-Pont. Het is S 4030 die met veel vertraging rijdt en ons in de weg zit. Traditioneel komen er ook nog minuten vertraging bij tussen Marchienne-au-Pont en Charleroi-Sud: +6 is het verdict.
Op spoor 9 zou S 4160 klaar moeten staan, maar de schermen op het perron houden zich van den domme. Ook uit de luidsprekers klinkt niets wat erop wijst dat het klaarstaande tweeledige stel inderdaad de stoptrein naar Jambes is. Het is lang geleden dat we nog eens een tweeledig stel gehad hebben en 4 minuten is echt te kort om ervan te genieten.

Voor de terugreis heb ik een overzichtje gemaakt van de bussen die ons naar Tamines kunnen brengen. De halte Molignée Place ligt verdeeld over 2 inplantingen. We nemen de 156 van 17.17: de bus rijdt met een viertal minuten vertraging en de aansluiting van 7 minuten zou wel eens in het gedrang kunnen komen. Ik noteer als bus de 7357 maar ik vrees dat ik me deze keer vergist heb. Vertrouwend op zone01 doe ik zelfs geen poging om de bus nader te bekijken en ik weet dus niet eens het type van de bus. Mocht iemand kunnen helpen: graag!
Als we op het busstation van Tamines aankomen staat er op perron 1 al een trein met twee Deense neuzen: de onze, die wat te vroeg is. We hebben tijd genoeg voor een supersnelle aansluiting bus/trein, o.a. omdat het busstation hier verstandig is aangelegd. Van Tamines tot Brussel-Zuid gebeurt er eigenlijk niets noemenswaardig en dus halen we gemakkelijk de aansluiting met S 1590. Die kan wel op tijd vertrekken, maar staat vanaf Vorst-Zuid alweer bijna stil. Schuldige is IC 3239 naar Kortrijk die met vijf minuten vertraging rijdt en die vertraging wordt onvermijdelijk doorgegeven aan de S-trein naar Denderleeuw, die Halle bereikt met 4 minuten vertraging.

De treinlectuur.
Michel HOUELLEBECQ, Sérotonine.
A.F.Th. van der HEIJDEN, Kwaadschiks.



Kort geleden riepen de vakbonden bij Delhaize op tot een staking, maar die werd afgeblazen omdat het enthousiasme bij de leden erg klein was, vermoedelijk omdat men geen dag loon wilde inleveren. Bij de NMBS wordt wel gestaakt…


Wat is dat trouwens met die minimumdienst als er in heel Namur en Luxembourg geen trein rijdt? In de verpleeg- en geneeskunde en in veel andere sectoren wordt het personeel dan opgevorderd. Dat is de enige manier om de syndicale schurkenstreek te counteren.

Uitgedrukt…
Op een ander: betekent elders, op een andere plaats. Soms hoor je ook: hij/zij gaat op een ander, wat overspel betekent.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!