De wandeling. Vakantiegenoegens (of Kreo of Pasar: de marketeers moeten af en toe met een nieuwe naam komen om de kost te verdienen) is jarenlang onze leverancier geweest van wandelfiches en het moet gezegd: de gepubliceerde tochten mochten er wel zijn! We stapten vandaag 9 à 10 km in Hillegem, een deelgemeente van Herzele. De fiche verscheen in 2007, de wandeling heet simpelweg Door de kouters in Hillegem. Het lukt ons inderdaad vrij regelmatig om te genieten van uitgestrekte akkers, zeker nu de meeste ervan er nog onbewerkt bij liggen. De tocht loopt voor 34% over onverharde wegen en deze keer moeten we geen fietssnelwegen incalculeren om het quotiënt wat op te krikken: alle trage wegen liggen er goed bij, op wat modder hier en daar na, maar wat kun je anders verwachten na een half jaar regen? Een van de aangenaamste wegen is ongetwijfeld de Oude Baan, mogelijk een restant van een Romeinse heirweg. Men heeft er alleszins een (nep)mijlpaal naast gezet. Het kan even wat moeilijker worden als je ter hoogte van de Nieuwpoortmolen een wegje in moet: verderop is het nog altijd zo dat de boeren het niet zo nauw nemen met het publieke eigendom, mocht iemand daar na de voorbije weken nog aan twijfelen. Maar het is doenbaar, en als de akker ingezaaid is moet je je rechten maar opeisen. De beschrijving en het kaartje konden ons goed op weg helpen en op het juiste pad houden; wie het kaartje van altijd wil, kan hier terecht.
Veel meer foto's, ook van treinen, hier.
Het weer. Zwaar bewolkt en toch ook wat winderig, maar dat stoorde ons niet. De stafkaarten. 30/3-4 Ninove (2019) - de treinhalte ligt nog net op deze kaart - 30/1-2 Zottegem (2019) - 22/5-6 Merelbeke (2016) Hoe we er geraakten. Zo gemakkelijk als vandaag hebben we het zelden: 2 S-treinen bedienen elk uur de halte Hillegem, ook al is de verdeling over het uur niet echt ideaal. En uit Halle naar Brussel-Zuid sporen is voorlopig nog gemakkelijk: in de komende weken zal dat wel anders zijn, als Infrabel ten koste van de reizigers de sporen vernieuwt tussen Vorst en Halle. Een beetje geschiedenis.
Je vindt zoals altijd meer dan voldoende info op de website van Paul Kevers. Hillegem is een van die halten die nooit een telegrafische afkorting gehad heeft, tot Infrabel in zijn netverklaring werkelijk alles een afkorting - al lang geen telegrafische meer - toekende. Dat werd dan het voor de hand liggende HIL.
Overzicht van de treindienst in Hillegem op 26.05.1974, weldra een halve eeuw geleden.
Z8511 R 5.48 Zottegem op N67 tot Oudenaarde
Z5221 N67 6:31 Zottegem
TT8503 R 7:19 Oudenaarde op R7 tot Kortrijk
Z8517 N7 8:11 Oudenaarde
TT8521 R 9:19 Oudenaarde op R6 tot Zottegem
Z8523 R67 11:19 Zottegem op R7 tot Oudenaarde
Z8529 N67 12:19 Zottegem alleen 2de klas
Z5223 N67 12:29 Zottegem
Z8541 N7 13:19 Zottegem
TT8543 R 14:19 Kortrijk op R7 tot Oudenaarde
Z8545 R 15:20 Zottegem
Z8551 N67 16:19 Kortrijk
Z8561 N67 17:01 Zottegem
Z8557 R67 17:19 Zottegem
Z5225 N67 17:36 Zottegem
Z2753 N67 17:55 Oudenaarde
Z2755 N67 18:02 Zottegem rijdt niet van 07.07 tot 27.07.74 noch op 16.08.74 (jaarlijkse vakantieperiode)
Z2757 N67 18:08 Oudenaarde
Z8533 R6 18:19 Kortrijk
Z5226 N67 18:23 Geraardsbergen
Z2761 N67 18:36 Zottegem
Z2763 N67 18:51 Oudenaarde
Z8569 R 19:19 Zottegem op N67 Oudenaarde
Z8575 N67 20:19 Zottegem
Z8579 R 21:19 Zottegem
Z8583 R 22:13 Zottegem
Z8531 R 23:27 Zottegem
bus N67 00:27 Zottegem
Z8504 N67 04:29 Denderleeuw
Z8504 R67 04:42 Denderleeuw
Z8556 N67 04:55 Brussel-Noord
Z2750 N67 05:22 Brussel-Noord
Z5270 R6 05:29 Aalst
Z2754 N67 05:47 Brussel-Noord
Z2756 N67 06:01 Brussel-Zuid rijdt niet van 07.07 tot 27.07.74 noch op 16.08.74 (jaarlijkse vakantieperiode)
Z2758 R6 06:07 Brussel-Noord
Z2762 N67 06:17 Brussel-Zuid
Z2764 N67 06:31 Schaarbeek rijdt niet van 07.07 tot 27.07.74 noch op 16.08.74 (jaarlijkse vakantieperiode)
Z2766 N67 06:39 Brussel-Noord
Z2768 R67 06:49 Denderleeuw op R6 Brussel-Zuid
Z5271 N67 06:59 Aalst
Z7905 N67 07:16 Geraardsbergen
Z2772 N7 07:20 Brussel-Noord stopt op N67 niet in Denderleeuw op N67 bestemming Denderleeuw
Z2774 N7 07:49 Denderleeuw op N67 naar Schaarbeek
TT8522 N67 08:22 Denderleeuw
Z8522 R7 08:49 Denderleeuw alleen 2de klas
Z8534 N7 09:41 Denderleeuw
Z 8522 R7 10:49 Denderleeuw
TT5274 N7 11:40 Brussel-Zuid via Burst, Aalst op R6 tot Zottegem
TT8538 R 12:49 Denderleeuw
Z8554 R 14:49 Denderleeuw alleen 2de klas
Z8548 N7 16:29 Denderleeuw
Z8548 R7 16:49 Denderleeuw
Z8540 N67 17:31 Denderleeuw
Z8055 N67 17:51 Aalst
Z8530 R 18:50 Denderleeuw
Z8566 N7 19:50 Denderleeuw
Z8568 R 20:49 Denderleeuw
Z8572 N67 21:19 Denderleeuw
Z2776 R 22:52 Brussel-Noord
Toen ik dit aan het opstellen was, dacht ik wel: wat een gekkenwerk, maar voor wie zich de moeite wil getroosten om dit van dichterbij te bekijken, valt er toch wel wat te leren.
Zxxxx zijn door diesels gesleepte rijtuigstellen, veelal M1, zeker voor de stoptreindiensten.
TTxxxx slaat op treinen bediend door autorails (43,44, 45 al ben ik lang niet zeker dat al deze 3 reeksen ook effectief actief waren op lijn 89 in 1974)
Treinen waarvan het nummer begint met 52 komen van/gaan naar Aalst via lijn 82. De merkwaardigste is ongetwijfeld die naar Brussel-Zuid via lijn 82 en 50.
En let ook eens op de vakantieperiode die in die tijd toegepast werd...
We waren hier nog mijlenver verwijderd van de gecadanceerde diensten, die er kwamen met de elektrificatie in 1982 en met IC-IR in 1984.
De verbinding.
Halle - Brussel-Zuid |
1558 |
09:57 10:05 |
+5 |
08122 (FML) |
mr08 Desiro |
controle: N |
Brussel-Zuid - Hillegem |
2281 |
10:23 11:05 |
stipt |
08073 (FML) |
mr08 Desiro |
controle: N |
- |
|
|
|
|
|
|
Hillegem - Brussel-Zuid |
2263 |
13:55 14:35 |
stipt |
08074 (FML) |
mr08 Desiro |
controle: J? |
Brussel-Zuid - Halle |
3236 |
14:47 14:57 |
+2 |
76025 (FML) - 73054 (FML) |
M7 |
controle N |
En wat we beleefden. Veel valt er niet te melden: S 1558 vertrekt stipt in Halle, maar onderweg geraakt hij aan de sukkel: we staan o.a. enkele minuten stil voor Brussel-Zuid, met 5 minuten vertraging tot gevolg. En dat pal in de voormiddag! Maar wij hebben alles bij elkaar nog geluk: we zien de volle IC 2831 naar Knokke binnenrijden en daar moeten nog vele tientallen reizigers bij. Het zal echt gezellig worden in deze 2 breaks, wat trouwens de voorziene samenstelling is. De rit met S 2281 verloopt verder zonder problemen.
Voor de terugrit maken we gebruik van S 2263: het gebeurt zelden dat een trein zo stipt richting Brussel rijdt. Het lijkt er nog maar eens op dat we geen controle zullen krijgen: als dat toch gebeurt, loopt de tbg ons zonder meer voorbij. Zouden we er echt zo betrouwbaar uitzien? Ook IC 3236 lijkt het goed te zullen doen, maar tussen Brussel-Zuid en Vorst (lijn 96A) gaat er te veel tijd verloren. Dat zal wel niet het probleem zijn van de tiener die met zijn vader op stap is: als hij over een en ander wat uitleg wil, zegt pa wijselijk: "N'essaie pas de comprendre". Dat zegt het eigenlijk allemaal. Waarom het zo moeilijk geworden is om normaal Brussel-Zuid binnen en buiten te rijden, is de vraag van tien miljoen. Maar dat de informatica de toestand niet verbeterd heeft, is mij toch duidelijk…
De treinlectuur. Joël DICKER, La vérité sur l'affaire Harry Quebert. Charles Dickens, onze wederzijdse vriend.
Als Lynn van den Broeck voor haar rol in Thuis elke maand € 3000 factureert, dan zou er toch half jaar dictie moeten afkunnen. Dan kan ze tegelijkertijd Klaas Duyck inviteren op de lessenreeks en misschien kunnen er zelfs nog wat dvd's af van de Vlaamse jeugdreeksen uit de jaren 1960 en 1970, toen daar wel nog Nederlands in werd gesproken.
Uitgedrukt… drollig, ik voel me drollig: niet helemaal in vorm, ziekjes. Een drol is trouwens een ziekte die rondgaat in de bevolking, tegenwoordig heeft men daar veel geleerdere woorden voor.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|