Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-05-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 mei 2025 Kanegem - Gottem (GR129)

De wandeling.
De meest recente topogids van GR 129 (Dwars door België - deel Vlaanderen) dateert al van 2006 en dat is verwonderlijk voor een GR-pad dat nog niet zo lang geleden extra publiciteit kreeg door de tv-reeks met Arnout Hauben. Ik heb ondertussen al 3 wijzigingen in het boekje gestoken en ook vandaag wandelen we over een traject dat nog niet voorkwam in deze oeroude topogids. Op de website zijn de trajectwijzigingen zelfs niet meer aanklikbaar. Wij gaan verder waar we de vorige keer landden, in bloemendorp Kanegem, en maken ons op voor een tocht naar Gottem, iets minder dan 12 km lang en met een TWQ van 33%. Tja, wat moet dat voordien geweest zijn? We stappen dus voor twee derden over meestal wel rustige betonwegen, door een landschap met voornamelijk akkers, met af en toe mooie panorama's. Maar de laatste kilometers door de vallei van de Zeverenbeek en de Vondelmeersen vormen een echt steengoed orgelpunt van een voor de rest matige GR. Wij quoteerden 13/20.

De foto's illustreren hoe de GR geleidelijk groeide. En het kaartje vind je hier.

We gingen al snel over deze vietweg naar Tielt, met bijhorend kapelletje.

De Vallei van de Zeverenbeek

 

Het weer.
Half tot zwaar bewolkt en tamelijk fris door de treiterige wind.

De stafkaarten.
21/3-4 Aalter (2016) - 21/1-2 Tielt (2016) - 21/7-8 Deinze (2016)

Hoe we er geraakten.
Kanegem wordt bediend door lijn 13 Waregem - Tielt. Via Waregem lijkt ons de meest voor de hand liggende reisweg te lopen, dankzij de rechtstreekse IC van Brussel naar Kortrijk via Gent. Dat houdt wel een erg slechte aansluiting in Waregem in, maar als we langs Tielt reisden zou het nauwelijks beter gaan.

De terugreis uit Gottem verloopt via lijn 132 naar Deinze. We maken gebruik van de 2 ritten in de avondspits, die bovendien alleen op schooldagen rijden, om de Flexbus te vermijden. Uit Deinze kunnen we opnieuw overstapvrij naar Brussel.

Een beetje geschiedenis.
We moeten eigenlijk niet zo ver teruggaan om de geschiedenis van het openbaar vervoer in Gottem te schrijven. Ik vond Gottem voor het eerst terug in het busboekje van 01.06.1997. Voordien is er geen spoor te bekennen van deze deelgemeente van Deinze. De lijn die Gottem dan bediende, ongeveer volgens het stramien dat zelfs nu in 2025 nog aangehouden wordt, is de lijn 73a/1. Dat zou vanaf 2005 73 worden en later zou daar in het kader van de basismobiliteit ook nog een belbus 25 (later 125) aan toegevoegd worden. Tegenwoordig wordt Gottem bediend door lijn 132, enkele keren 's morgens en enkele keren 's avonds en de belbus is uiteraard de flexbus Regio Gent (West). geworden.

Dat Gottem op minder dan 2 km van Grammene Station ligt kan een verklaring zijn voor de povere bediening. Uiteraard is Grammene al gesloten in 1984 en in de aanloop naar de invoering van het IC-IR-plan was de bediening ook al niet veel zaaks.


De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3208 (IC FDR) 10:02 10:14 +3 76082 (FML) - 73047 (FML) M7 controle: N
Brussel-Zuid - Waregem 0431 (IC LK) 10:37 11:29 stipt 1806 (FSD) - 61074 (LK) M6 controle: J
Waregem - Kanegem [13] (Tielt) 12:21 12:53 +13 ab660-035 Mercedes Citaro LE C2 Hyb Parmentier Autobus
-
Gottem - Deinze [132] (Deinze) 16:54 17:15 stipt ab5507-69 Mercedes Citaro LE C2 De Meibloem
Deinze - Brussel-Zuid 0417 (IC GWK) 17:37 18:24 stipt 1816 (FSD) - 11835 (FSD) I11 controle: J
Brussel-Zuid - Halle 3439 (IC LBH) 18:30 18:40 stipt 821 (GCR) mr75 controle: N

 

En wat we beleefden.
We kunnen het ons deze keer permitteren om vrij laat te vertrekken, ook al omdat bus 132 pas om 16:54 uit Gottem gaat. De heenreis van Halle naar Waregem verloopt geschiedenisloos. Dat is niet het geval met de aankoop van biljetten. Vroeger flikte ik dat in één minuut, vaak al stappend naar het station. Tegenwoordig heb ik daar 4 à 5 minuten voor nodig en liefst al stilstaande. Ik doorloop de hele procedure, inclusief de betaling, waarvoor ik nog een afzonderlijke bevestiging moet uitvoeren. Tot mijn eindeloos geluk krijg ik de bevestiging dat mijn betaling geaccepteerd is. Maar zo begrijpt de app het niet. Ik kom in een eindeloze loop terecht die me aanmaant de app niet te sluiten terwijl alles nog eens gecontroleerd wordt. Ik toon de bewuste pagina aan de tbg in IC 431, maar zoals wel vaker is die niet verrast. Ik heb ondertussen ook vastgesteld dat ik een mail heb ontvangen die de aankoop bevestigt, maar die hoeft hij niet eens te zien. "Ik geloof u!" Hoe lang de app is blijven doordraaien, weet ik niet - ik heb het nakijken opgegeven - maar tegen de terugreis lijkt alles in orde. De rust in de app is teruggekeerd en de biljetten staan er ook mooi op, met aankoopuur om 9:34.

En dan is het wachten op bus 13 naar Kanegem. Er zijn twee bussen zonder gps-gegevens, ook de onze. Vijftien jaar geleden waren er géén bussen met gps-gegevens maar in die tijd vielen bussen ook nauwelijks uit, terwijl tegenwoordig het ontbreken van gps-gegevens meestal een erg veeg teken is. Maar het kan ook meevallen: de bus komt uiteindelijk met 10 minuten vertraging aan de halte Perron 5. Er is een omleiding onderweg zodat we Kanegem 13 minuten later dan voorzien bereiken.
Lijn 132 is een van die buslijnen die alleen 's morgens en 's avonds rijden en dan alleen nog op schooldagen. Wie ooit deze uitstap wil doen met het OV, kan daar maar beter rekening mee houden, al kan de flexbus voor soelaas zorgen.

De terugreis verloopt niet zonder ergernis en telkens met dezelfde aanleiding. In Deinze komen 3 onverlaten  in eerste klasse zitten, met de nodige ruchtbaarheid: eerste klas is voor hen eerder een gespreksonderwerp dan een maatschappelijke afspraak. Gelukkig moeten ze er in De Pinte al uit. Anders loopt het in de IC naar Binche. Drie jongeren  komen helemaal vooraan, van een stel dat voor de helft van onder tot boven met zilververf is bewerkt. Een steekt zijn kop door het schuifraam en zegt tevreden: "Il est parti dans l'autre." Ze gunnen zich dus hoogstwaarschijnlijk een gratis ritje in eerste klas, verder dan Halle, ook met het nodige lawaai. Wanneer krijgen de tbg's eindelijk eens een richtlijn om altijd in eerste klas te controleren. Al besef ik ook wel dat dit in deze beide gevallen nauwelijks zoden aan de dijk zou zetten. Deinze - De Pinte is te kort en als de tbg inderdaad in het tweede vierledige stel zit, kan hij niet controleren in het eerste. Het is trouwens opvallend dat deze jongeren veel inzicht hebben in de samenstelling van de trein…

Maar we komen op tijd in Halle aan en dan verdwijnt de ergernis al snel, door de gezond makende invloed van het wandelen.

De treinlectuur.
David GROSSMAN, De glimlach van het lam.
Alena SCHRÖDER, Bij jullie is het altijd zo ontzettend stil.



Een vos die zes van onze zeven kippen - amper een maand geleden gekocht - komt doodbijten, ondanks uitgebreide voorzorgsmaatregelen, één of andere bietekwiet die in Iedereen Beroemd de lof van de slak komt zingen, een tuin waar ik nog amper een prei uit de grond krijg - mijn geloof in de natuur krijgt zware klappen te verduren.


Uitgedrukt…
Die zal uuk gién zoeg teigenhage. Of: die zal ook geen zeug tegenhouden. Gezegd van iemand met O-benen van wie verondersteld wordt dat de zeug los door de benen doorloopt…


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 6 mei 2025 Kanegem - Gottem (GR129)
  • 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • 25 april 2025 - Baclain
  • 18 april 2025 Gits - Beitem (Via Brugensis)
  • 11 april 2025 - Zoersel - Wechelderzande

    Archief per maand
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!