De wandeling. Voor vandaag stond een stuk GTA (De Transardense Route) op het programma, maar problemen bij de NMBS en aansluitend busvervoer moesten ons doen afzien van dit nobel opzet. Geen Saint-Hubert - Awenne dus, maar een dubbele tocht in Forrières, waarvoor we gelukkig de documentatie en de kaarten als reserve bij ons hadden. Zie verder… Op de kaart Au pays de Nassogne staan 23 bewegwijzerde wandelroutes uitgetekend en gelukkig voor ons stonden voor dit jaar ook 2 wandelingen uit Forrières op het programma: NG07 Cocher en NG08 Saint-Martin. Samen zijn deze wandelingen 12.4 km lang. Met een TWQ van 14% tekenen we een lage score op en dat verklaart onze beoordeling van 16.5/20: mijn vrouw laat zich graag charmeren door de weidse panorama's die je hier bijna voortdurend te zien krijgt, ik loop eerder warm voor onverharde voet-, veld- en boswegen en die waren er vandaag toch maar mondjesmaat. De wandeling voert langs de Chapelle du Cocher en langs de Pierres du Diable: als je de foto's consulteert vind je de toelichting die op bordjes ter plaatse is aangebracht. De Lhomme speelt een bescheiden bijrol. Het kaartje kun je naar voorkeur hier of hier vinden.


Het weer. Zwaar bewolkt, winderig, fris. De stafkaarten. 59/3-4 Rochefort (2021) Hoe we er geraakten. Onder normale omstandigheden zou dit geen al te moeilijke klus moeten zijn, ook al rijdt de L-trein van Marloie tot Libramont maar om de 2 uur. Voorlopig stappen we nog altijd over in Brussel-Zuid op de IC naar Luxemburg en dan zou een overstap in Rochefort-Jemelle ons snel naar Forrières kunnen brengen. Vandaag liep het even anders. De terugreis kan met 3 treinen, met overstap in Jemelle en Brussel-Noord. Een beetje geschiedenis.
Zo zag de dienstregeling in Forrières er uit op 29.05.83. Dat was meteen het laatste spoorboekje voor de invoering van IC/IR.
5902 |
N7 |
04:49 |
LL |
|
|
5903 |
N7 |
05:49 |
LL |
|
|
957 |
R |
05:51 |
FBK/FKK |
|
|
5903 |
R7 |
06:08 |
LL |
tot 24.IX.83 |
|
5905 |
R |
06:48 |
LL |
|
|
5958 |
R |
07:26 |
FBK/FKK |
wordt 958 |
gekoppeld LJ |
906 |
N7 |
08:12 |
Lux |
|
|
906 |
R7 |
08:12 |
Lux |
tot 24.IX.83 |
|
5907 |
R |
09:14 |
LL |
als 907 uit FBMZ |
ontkoppeld LJ |
5960 |
R |
09:20 |
FBK/FKK |
wordt 960 |
gekoppeld LJ |
5909 |
R |
10:30 |
LL |
als 909 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
5962 |
N7 |
11:25 |
FBK/FKK |
wordt 962 |
gekoppeld LJ |
5910 |
N67 |
11:30 |
LL |
als 910 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
910 |
R67 |
11:47 |
LL |
als 910 uit FBK/FKK |
omnibus FNR - LL |
5911 |
R |
12:30 |
LL |
als 911 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
5964 |
R |
13:20 |
FBK/FKK |
wordt 964 |
gekoppeld LJ |
5966 |
R |
15:09 |
FBK/FKK |
wordt 966 |
gekoppeld LJ |
5914 |
N67 |
15:35 |
Lux |
als 914 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
5914 |
R67 |
15:35 |
LL |
als 914 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
5967 |
R |
16:29 |
FBK/FKK |
wordt 967 |
gekoppeld LJ |
5935 |
N67 |
16:53 |
LL |
|
|
915 |
R6 |
16:53 |
LL |
als 915 uit FBK/FKK |
omnibus FNR - LL |
5968 |
N67 |
17:26 |
FBK/FKK |
wordt 968 |
gekoppeld LJ |
969 |
N67 |
17:58 |
FBK/FKK |
|
|
5969 |
R |
18:31 |
LJ |
|
|
5917 |
R |
18:37 |
LL |
als 917 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
5970 |
R |
19:24 |
FBK/FKK |
wordt 970 |
gekoppeld LJ |
5918 |
R |
19:31 |
LL |
als 918 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
5919 |
R |
20:37 |
LL |
als 919 uit FBK/FKK |
N6 ontkoppeld LJ |
5972 |
R |
21:25 |
FSD |
wordt 972 |
gekoppeld LJ |
5920 |
R |
21:32 |
LL |
als 920 uit FBK/FKK |
ontkoppeld LJ |
5974 |
N67 |
23:17 |
LJ |
|
|
922 |
N67 |
23:30 |
LL |
uit FBK/FKK |
|
922 |
R67 |
23:58 |
LL |
uit FBK/FKK |
|
Zoals je kunt merken, speelde Jemelle een belangrijke rol. Uit Brussel en Namur werd hier niet zelden een motorstel afgekoppeld, in de andere richting werd het omnibusstel gekoppeld aan de semi-direct.
Enkele afkortingen: N67 niet op zaterdag en zondag - R6 op zaterdag - R7 op zondag - R rijdt alle dagen.
LL= Arlon - FBK = Blankenberge - FKK = Knokke - FSD = Oostende - FNR = Namur - LJ = Jemelle -LL = Arlon - Lux = Luxemburg - FBMZ = Brussel-Zuid
De verbinding.
Halle - Brussel-Zuid |
7572 (P FSR) |
06:57 07:08 |
+3 |
2105 (NK) - 11711 (FSD) |
I10 |
controle: N |
Brussel-Zuid - Rochefort-Jemelle |
2107 (IC LUX) |
07:33 09:27 |
+17 |
1356 (FNND) - 73045 (NK) |
M7 |
controle: J |
- |
|
|
|
|
|
|
Forrières - Rochefort-Jemelle |
0984 (S MML) |
14:21 14:24 |
+1 |
08551 (LL) |
mr08 Desiro |
controle: N |
Rochefort-Jemelle - Brussel-Noord |
2136 (IC FBMZ) |
14:32 16:16 |
stipt |
1357 (FNND) - 73126 (NK) |
M7 |
controle: J |
Brussel-Noord - Halle |
3238 (IC LK) |
16:31 16:57 |
+4 |
76069 (FML) - 73095 (FML) |
M7 |
controle: N |
|
|
|
|
|
|
|
En wat we beleefden. 22 mei is de naamdag van de Heilige Rita, de patrones van de hopeloze gevallen. Ik weet niet of de NMBS (en het openbaar vervoer) zich aangesproken voelt, maar vandaag lijkt reizen met het OV eens te meer een zaak van meer vallen dan opstaan. Een optreden van de ordediensten in Leuze zadelt onze eerst geplande trein (IC 3205) op met een kwartier vertraging, in Bosvoorde is er schade aan het spoor vastgesteld, kortom al onze treinen van de heenreis dreigen in de problemen te geraken. (Verder is IC 1906 naar de Luchthaven nog afgeschaft tussen Tournai en Brussel-Zuid en ik vergeet er nog wel eentje.) Veiligheidshalve nemen we S 7572, eigenlijk een P-trein Geraardsbergen - Schaarbeek) die gelukkig wel op tijd rijdt. Maar of het nu komt door het uitblijven van IC 1906 in Edingen of door de alledaagse gang van zaken, we hebben geen zitplaats meer in eerste klas. Er rijden nochtans 3 eersteklasrijtuigen mee, maar de enige I6 van het stel is afgesloten: alle deuren ervan lijken defect. We moeten er stilaan wel oud beginnen uitzien, want een vriendelijke heer en dame staan ons hun duur bevochten plaatsje af. Het rijtuig is gedeklasseerd, blijkbaar. Normaal gezien zou ik de tbg moeten opzoeken, met het oog op compensatie, maar we kunnen zitten en de tbg heeft zich verschanst in dat piepkleine hokje (ex-WC) dat hem in I10-rijtuigen is toegewezen - dat merken we pas in Brussel-Zuid, als de trein zijn ingewanden ledigt. Met de vertraging valt het gelukkig wel mee en ook onze volgende trein (IC 2107) biedt uitzicht op een niet al te gehavende rit en op een aansluiting in Rochefort-Jemelle met bus 162b - 14 minuten zou voldoende moeten zijn. Met 3 minuten vertraging in Brussel-Noord en 6 in Brussel-Luxemburg lijkt dat inderdaad binnen handbereik. Maar dan begint het: de rit naar Ottignies is een ramp, met een volledige stilstand van enkele minuten in Watermaal en dan een rit achter S 3956 die vanaf Etterbeek ook minuten vertraging opstapelt. Met 19 minuten vertraging in Ottignies ziet het er niet goed meer uit, meer, tussen Ottignies en Gembloux komen er nog 5 minuten bij! De rest van het verhaal: Namur +20, Ciney +19, Marloie +17, Rochefort-Jemelle +17, net genoeg om de aansluiting te missen. Niet alleen die van bus 162b, trouwens, ook die van de L-trein naar Libramont die ons naar Forrières had kunnen brengen. Vijf minuten wachttijd voor de 162b hadden ons oorspronkelijke plan voor vandaag kunnen doen lukken, maar Aribus is al vele jaren een duur gadget, gesteld dat het überhaupt nog werkt… Twee uur wachten dan maar op de volgende S-trein? Of te voet naar Forrières? Sowieso winnen we op die manier een dik uur; we moeten er wel een gevaarlijke tocht langs de N849 voor over hebben, een bochtige weg, zonder enige voorziening voor fietsers, laat staan voetgangers. Gelukkig zijn de 3 km extra te voet niet onoverkomelijk.
Meestal heb ik een gedetailleerd schema dat we volgen met het oog op de terugreis; vandaag heb ik dat niet en het wordt dus hopen op een goed gesternte, waarvan we vandaag nog niet veel hebben kunnen profiteren. Maar deze keer lukt het wel: we halen vrij gemakkelijk de S-trein van 14:21. En dan volgt een vlotte terugreis, tot Brussel-Noord. Slechte ervaringen met de S-trein laten ons ertoe besluiten de IC te nemen en in Halle zal dat een goeie beslissing blijken te zijn, want we komen enkele minuten voor de S-trein aan: die is wel redelijk vlot door de NZV gegaan, maar vanaf Vorst-Zuid loopt het fout. Overigens is onze rit met IC 3238 niet helemaal probleemloos: P 8513 is afgeschaft en dat betekent dat de IC het volk van 2 drukke treinen mee moet nemen. Al zal dat wel niet de oorzaak zijn van de 4 minuten vertraging in Halle. Onnodig te zeggen dat dit voor sommigen een voldoende excuus is om in eerste te komen zitten. (En ondertussen is er ook geen treinverkeer tussen Schaarbeek en Mechelen, door een zware brand in Vilvoorde. Rita is echt actief vandaag.)
Al bij al is onze dag niet helemaal naar de knoppen gegaan: Saint-Hubert - Awenne lopen we later nog wel eens. Bijna 50 jaar ervaring met het OV heeft ons geleerd dat je voor bepaalde bestemmingen maar best een alternatief voorziet. Voor wandelingen valt dat nog mee, anders ligt het voor begrafenissen, sollicitaties en meer van die dingen…
De treinlectuur. Juli ZEH, Über Menschen. Alena SCHRÖDER, Bij jullie is het altijd zo ontzettend stil.
 Eigenlijk zouden windmolens nog veel, veel hoger moeten worden: minder lawaai, minder slagschaduw, minder vogels en meer wind… wat willen we nog meer?
Uitgedrukt… Parfors. Tegen alle gezond verstand in, tegen beter weten in, alsof het echt niet anders kan, ook als het effect ongewenst is.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|