|
08.11.2025 R55 die hier bij ons passeert om 17:47 lijkt eerst normaal te zullen rijden en verschijnt in de app van De Lijn, in haltelink en haltelink tracker. Maar al snel loopt het verkeerd: de bus volgt gewoon de Bergensesteenweg en zet koers naar de Hanseagarage in Huizingen. Ik contacteer de klantendienst maar die weten niet meer (eigenlijk nog minder) dan ik. Hoe moeilijk kan het zijn om bij de dispatch om informatie te vragen; en is het echt onmogelijk om een bus die klaarblijkelijk niet rijdt uit de app te halen?
10.11.2025 Op deze brugdag rijdt De Lijn als in de schoolvakantie. Je zou verwachten dat zoiets toch een tijdelijk plaatsje krijgt op de homepage, maar ik kom het alleen te weten door de dienstregelingen te consulteren en ja, inderdaad, de in pdf's met de dienstregelingen per lijn figureert deze dag als vakantiedag.
12.11.2025 Ik merk nu tot mijn verbazing dat een heen-en-terugbiljet door de NMBS een rondreis genoemd wordt, naar analogie met het Engels, waar men trouwens naast een terugrit langs de route van de heenreis ook met een alternatieve route rekening houdt: A trip from one place to another and back, usually over the same route, maar ook: a trip to a place and back again, esp. returning by a different route.
Van Dale is duidelijker: reis waarop je verschillende plaatsen, personen of zaken bezoekt (en vaak eindigt bij het beginpunt).
Als ik dus een heen-en-terugbiljet koop van bijvoorbeeld Halle naar Leuven, dan mag ik eigenlijk probleemloos van Halle naar Tournai, Namur, Marloie, Liège, Leuven en Halle reizen. Dat komt ervan als je naamgeving dubbelzinnig is. Waarom de NMBS zo een biljet niet gewoon een heen-en-terugreis of retourtje noemt, zal wel te maken hebben met de Engelse ziekte en niet die die we ook kennen als rachitis.
22.11.2025
Onze bus heeft andermaal geen gps. Bang afwachten dus, of de koe meteen bij de horens nemen en te voet naar Halle…
29.11.2025
Het is een echte probleembus blijkbaar, die R55 die bij ons doorkomt om 17:47 op zaterdag. Vandaag is hij min of meer op tijd vertrokken aan Het Rad, maar net voorbij de halte De Hoek ziet hij zijn vertraging groeien tot 12 minuten. Hier wil ik me niet over uitspreken, want ik weet niet wat het probleem was: een fout geparkeerde auto, een ongeval… wie zal het zeggen? De bus loopt zijn vertraging zelfs heel geleidelijk in, maar dan gebeurt het: het valt wel meer voor - gelukkig niet zo vaak - maar voorbij Dworp volgt de bus het traject van de R53, wat betekent dat hij - op het moment dat de chauffeur zijn vergissing inziet, of dat reizigers er hem op wijzen - terug moet keren; uiteraard groeit de vertraging opnieuw. Maar we hebben ondertussen uitgerekend dat we te voet niet sneller in Halle geraken en wachten dus toch maar op de bus. Maar geloof het of niet, in Essenbeek rijdt hij opnieuw verkeerd: reizigers aan de halte Kerkhof en Kerk moeten maar de volgende bus nemen. Het mag een wonder heten dat we uiteindelijk "maar"met 10 minuten vertraging in Halle aankomen. En nog dit: de gps stond wel degelijk op; misschien moet De Lijn daar ook maar eens een bijscholing over organiseren…
|