|
De wandeling. Toen ik vanavond even na 23:00 op radio 1 Een vrolijk lentelied van Jan de Wilde hoorde, dacht ik meteen: "Zie je wel dat het geen gek idee is om begin december de wandeling van de pinksterbloem te stappen." Maar ja, wandelingen moeten net zoals het kind nu eenmaal een naam krijgen en dan zijn weidebloemen nog een makkelijke inspiratiebron. Op de wandelkaart van Marche-en-Famenne kreeg ze het nummer 4 (groene rechthoek) en heet ze officieel inderdaad cardamine, Frans voor pinksterbloem. Het is een relatief korte tocht van 6.72 km met een TWQ van 60%: op begin en einde na is het een boswandeling door o.a. het Bois de Lahori en het Bois de Waha. Ik zou de wandeling klein maar dapper durven noemen, zoals Sinterklaas me in deze tijd van het jaar zo een 65 jaar geleden durfde te noemen tijdens zijn jaarlijks bezoek aan de Gemengde Gemeenteschool. En nog een weetje: Waha moet een van de eigenaardigste toponiemen zijn in het Waalse land. Hij is dan ook van Keltische oorsprong. Hij werd voor het eerst vermeld in 930, als Wahart en dat zou plek op een beboste heuvel betekenen. Eigenlijk is die naam tot vandaag geldig. Zie kaartje één of twee.
Foto's vind je hier.
 Saint-Denis (of Sint-Denijs) die na onthoofding met zijn hoofd onder de arm na zijn terechtstelling naar de begraafplaats stapte. Patroonheilige o.a. tegen… hoofdpijn.
%%%FOTO%%% De wandeling was in de eerste plaats een boswandeling.
Het weer. Eerst licht bewolkt maar vrij snel betrokken, fris (7°) en dat geaccentueerd door een matige wind. De stafkaarten. 54/7-8 Marche-en-Famenne (2016) - er ontbrak maar één (bos)weg op de topografische kaart van de laatste editie en dan kun je dat een succes noemen. Hoe we er geraakten. Marloie bereiken was/is niet moeilijk. En de lusvormige buslijn 91 (Boucle de Waha) kon ons vlak bij het beginpunt brengen. Alternatieven waren een kleine 2 km extra te voet naar Waha uit Marloie, of een iets kortere aanloop vanaf de treinhalte Marche-en-Famenne. Een beetje geschiedenis. Ik heb het nog niet zo vaak zo gemakkelijk gehad, want dit is pas echt een beetje geschiedenis. Je vindt het allemaal hier, maar samengevat begint de geschiedenis van lijn 91 op 01.11.2013. Ze kreeg de definitieve (huidige) lusvorm op 10.12.2017.
De verbinding.
| Halle - Brussel-Zuid |
3207 (IC FDR) |
09:02 09:14 |
+6 |
76102 (FML) - 73185 (FML) |
M7 |
controle: N |
| Brussel-Zuid - Marloie |
2108 (IC Lux) |
09:32 11:21 |
stipt |
1358 (FNND) - 73156 (NK) |
M7 |
controle: J |
| Marloie* - Waha** |
[91] |
11:49 11:54 |
+4 |
ab 4903-07 |
*** |
Transports Penning |
| - |
|
|
|
|
|
|
| Marloie - Brussel-Luxemburg |
2136 (IC FBMZ) |
14:40 16:03 |
stipt |
1358 (FNND) - 73156 (NK) |
M7 |
controle: JJ |
| Brussel-Luxemburg - Halle |
3587 (S FNG) |
16:16 16:46 |
+4 |
925 (FSR) |
mr86 |
controle: N |
* Marloie Gare Quai 3 - ** Waha (Église) - *** wie kan helpen?
En wat we beleefden. IC3207 heeft 4 AB-rijtuigen, gecombineerde rijtuigen met eerste en tweede klas. Op een totaal van 6 zes rijtuigen is dit ruim onvoldoende aanbod in tweede klas. Als ik een complotdenker was, zou ik denken dat het een niet zo subtiele poging is om het concept eerste klas onderuit te halen, want uiteraard maakt de niet zo brave burger gretig gebruik van de mogelijkheid om in eerste plaats te nemen met een tweedeklasbiljet. Al maken sommigen de reis staande. Het is zelfs niet te begrijpen dat treinen op een bepaald moment zo samengesteld worden maar dat die dan weken rondrijden in die samenstelling is helemaal van de pot gerukt. Wat is het excuus deze keer? Sorry, mensen, we zijn nalatig en willen dat blijven?
We waren eerlijk gezegd niet zo gerust in onze trip naar Marloie van vandaag. Drie dagen na elkaar liep het fout, met grote vertragingen, vertrekken uit Brussel-Noord i.p.v. Brussel-Zuid en als zure kers op de taart desiro 08539 die gisteren helemaal in zijn eentje de zware taak op zich moest nemen om al die reizigers naar een van de stations tussen Brussel en Luxemburg te brengen. Maar vandaag liep het allemaal zo goed als vlekkeloos: tijdig vertrek in Brussel-Zuid en zelfs iets te vroege aankomst in Marloie, en dat allemaal met het voorziene materieel. (Vandaag is het IC 2110 die met dezelfde desiro wordt gereden…)
De aansluitende bus van lijn 91 vertrekt pas 38 minuten na aankomst van de IC uit Brussel. Het worden zelfs meer dan 38 minuten, want de chauffeur vertrekt ook nog 5 minuten te laat. Als je een beroep wil waarin je echt altijd je "goesting" wil doen, word dan buschauffeur. De busrit is wel erg kort. Eigenlijk hadden we Waha ook gewoon te voet uit Marloie kunnen bereiken of beter nog: uit Marche-en-Famenne, maar de koffiepauze in het buffet van Marloie is te aanlokkelijk.
Toch, met de ervaring van de heenreis in het achterhoofd kijken we toch wat argwanend uit naar de terugreis: de aansluiting is nu 10 minuten en dan mag er niet te veel fout gaan. En vermits we toch meer dan tijd genoeg hebben, gaan we dan maar te voet naar Marloie. Dat kleine halve uur bovenop de korte wandeling kan perfect.
IC 2136 rijdt met dezelfde samenstelling als IC 2109 van vanmorgen. En inderdaad, gisteren bestond deze IC ook uit de terugkerende desiro. Vandaag zal die dus voorbehouden zijn voor IC 2137, die mogelijk nog drukker zal zijn dan IC2136, zeker voorbij Namur. IC 2136 heeft zoals voorzien twee AB-rijtuigen M7 mee en ik vraag me af of een desiro zelfs de eersteklasrreizigers van één van die rijtuigen mee zou kunnen nemen, laat staan de nog veel talrijkere tweedeklasreizigers. Maar onze rit verloopt vlot, al beslissen we op een bepaald moment om naar de andere zijde van het rijtuig te verhuizen: met corona nog in het achterhoofd willen we niet te lang in de buurt zitten van de vervaarlijk hoestende kleuter. Als de tbg controleert, moet moeder met haar tweekoppige kroost trouwens zelf verhuizen. In Brussel-Luxemburg zien we weer hoe het leven van de forensen dag na dag opgefleurd wordt: IC 2115 wordt eerst aangkondigd met 28 minuten vertraging en zo goed als in dezelfde mededeling afgeschaft. S 4037 komt op tijd aan het perron, maar wel op perron 5 i.p.v. 6. Dat is ongetwijfeld om te vermijden dat hij in de weg van onze S 3587 zou zitten, want de trein zal met 10 minuten vertraging vertrekken - om operationele redenen, één van die ondoorgrondelijke uitdrukkingen uit het NMBS-jargon. Snel worden dat 20 minuten, maar de uiteindelijke balans komt op 29 minuten te liggen. Reizigers schakelen al snel over naar S 3587, toch die van de stations als Etterbeek, Boondaal, Sint-Job en Moensberg.
De aansluitende S 3587 bestaat gelukkig uit 2 duikbrillen en zelfs dat is op het randje. Ongelooflijk hoeveel reizigers in- en uitstappen in al die stationnetjes van lijn 26. Of dat de reden is waarom we uiteindelijk 4 minuten vertraging maken is niet meteen duidelijk. Het kan ook zijn dat de tb er een voorzichtige rijstijl op nahoudt want lichte regen, lijn 26 en duikbrillen zijn een ideale combinatie om te slippen.
De treinlectuur. Ove Knausgård, Buiten de wereld. Arthur Japin, De man van je leven.
 De Lijn moet alweer besparen omdat in vier regio's de budgetten overschreden worden. Ik dacht dat ook Oosterweel enigszins boven de budgetten zit. Besparen maar!
Uitgedrukt… Met schijnt beginnen de meeste leugens…
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|