Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-04-2007
6 april 2007
Nog eentje in deze schitterende lenteweek: in samenwerking met het NGI heeft het Maison du Tourisme van het Pays d'Ourthe et Aisne een wandelkaart uitgegeven met een dertigtal bewegwijzerde wandelingen erop. We volgen het Sentier touristique dat Barvaux met Durbuy verbindt langs de Lesse en dan terugkeert naar Barvaux. Het eerste deel loopt over een vele jaren geleden aangelegd betonnen wandel- en fietspad langs de Lesse. Bij mijn weten is het het enige wandelpad met kilometerpalen. Het tweede deel, dat eigenlijk veel interessanter is, klimt uit de Lessevallei en loopt over een kam terug naar Barvaux. Vooral het betonnen pad is wat van het goede teveel, al zullen de vele campingtoeristen in de streek het zeker appreciëren dat ze zonder echt wandelschoeisel toch wat langs deze prachtige rivier kunnen strompelen.
De treinverbinding is een makkie: IR 3258 Halle - Brussel-Zuid (ms 376) 8:12 - 8:22 (op tijd) IC2108 Brussel-Zuid - Marloie (loc 1357 met M6'en - 61011) 8:36 10:15 (op tijd) L5581 Marloie - Barvaux (ms 160) 10:31 - 10:49 (op tijd) Een groep van 80 kinderen en enkele begeleidende volwassenen heeft op de 2108 en de 5581 gereserveerd. Ze moeten zoals wij naar Barvaux, en daardoor wordt het dreigend bezettingsprobleem afgewend. In de 5581 is er sprake van LTP. Helemaal in NMBS-traditie goochel ik graag met afkortingen. LTP staat voor "Luidruchtig TreinPersoneel". Het is na de ochtendspits terugkerend personeel. Ik moet toegeven dat het lawaai maar sporadisch optrad.
Voor de terugrit gaat het de andere richting uit: L5585 met hetzelfde stel 160 14:49 - 15:38. We worden even opgehouden voor Liège-Guillemins en dat resulteert in 2 minuutjes vertraging. Met 20 minuten aansluitingstijd is dat geen probleem. Maar tegelijkertijd met ons rijdt een 13 met I11 het station binnen: IC 436 Maastricht - Brussel-Zuid heeft 7 minuten vertraging, en dat is ons geluk: de 1340 (al ben ik hier niet zeker van) sleept zijn stel I11 (wij zitten in 11818) probleemloos naar Brussel, al komt er van de verhoopte snelle doorrit in Leuven niets in huis, want we staan zelfs bijna stil. Toch hebben we maar nauwelijks 1 minuut vertraging meer in Brussel-Noord. Daar willen we de IR naar Binche nemen, maar die wordt met 20 minuten vertraging aangekondigd als gevolg van problemen met de stroomtoevoer. Achteraf blijkt dat een kraan die in stelling werd gebracht voor grootscheepse werken tijdens het weekend over één spoor was gaan liggen. De hele avond soep op de lijn 161 Brussel - Namur was het resultaat. We namen dan maar P8572 16:39 16:56; loc 2136 sleept een stel dubbeldeks M5, waarvan de renovatie nu vaststaat. Op de bovenverdieping is het al behoorlijk warm, al halen we buiten vandaag nog maar 18°. Airco is niet voorzien bij de renovatie. I can promise you nothing but sweat, sweat and sweat... Deze trein rijdt over het viaduct van lijn 96N en moet het traject Brussel-Zuid - Halle afleggen in amper 8 minuten. In werkelijkheid komt hij 3 minuten later dan voorzien in Halle aan.
Dit is andermaal een interessant geval dat zeker ook ter sprake zou moeten komen in de lopende discussie over het tellen van vertragingen. Dankzij (!) de vertraging van meer dan 5 minuten vertraging van één van de drie treinen van de terugrit, komen we 35 minuten vroeger dan voorzien in Halle aan. En dit is echt niet de eerste keer dat we dit meemaken. Hebben alle kritikasters van het huidige telsysteem wel al door dat zogenaamde reizigersvertragingen voor andere reizigers ook wel eens reizigersvervroegingen - vergeef me deze draak - kunnen inhouden? En dat daar eerlijkheidshalve ook rekening moet mee gehouden worden?
Reacties op bericht (3)
10-04-2007
M5
Hallo Vic, ff chillen in de 8572... ik weet het.. met een absurde temperatuur >30° is het niet te doen.. dringend nog eens de thermometer meenemen... groetjes van de pendelaar Antwerpen - Geraardsbergen.
10-04-2007 om 22:37
geschreven door Spoorvreter
09-04-2007
telsysteem
Dag Steven. Dat besef ik ook wel. Wat ik probeer aan te tonen is dat het ideale telsysteem niet bestaat. De enige dag is zelfs een uur vertraging niet erg, terwijl je de andere dag je hele planning om zeep ziet gaan door vijf minuten vertraging. Ik vind het systeem dat de NMBS nu hanteert best bruikbaar, maar je moet de cijfers natuurlijk niet blind slikken maar ook duiden. Dat geldt ook voor mijn en jouw cijfers. We weten wat we tellen en wat er achter die cijfers zit. Ik veronderstel dat dat ook voor de NMBS het geval is. Het is dan ook spijtig dat ook deze cijfers speelballen van de politiek en de pers geworden zijn. Het volgende telsysteem - als dat er al komt - zal ongetwijfeld dezelfde weg op gaan.
09-04-2007 om 22:32
geschreven door overweg 13
Telsysteem
Hallo Vic, als dagelijkse pendelaar (en nauwkeurige teller) is het aantal treinen dat ik door vertraging van andere treinen kan nemen zeer beperkt. Meestal maak ik gewoon nog meer vertraging. En als ik al eens op de as Brussel-Antwerpen een trein in vertraging neem, krijgt die gewoon nog een pak meer vertraging op de koop toe (omleiding via lijn 27). Spijtig genoeg.. en ik merk de laatste tijd dat ook buiten de spits de vertraging toeneemt. De kans dat je dan nog een trein in vertraging kan nemen is eerder miniem.