Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
15-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 januari 2010 (Holsbeek)

Als aankoopdatum staat op de wandelfolder die we vandaag bij ons hebben 22 maart 1986. Het Holsbeekse wandelnet is ondertussen al aangepast, en de Attenhovenbergwandeling is verdwenen, al lijkt het huidige Meesbergpad er toch wel zo goed als volledig op geïnspireerd. 1986, dat is de tijd voor het internet, toen het Vakantiesalon in Brussel elk jaar opnieuw de mogelijkheid bood om nieuwe wandelfolders te kopen. Ik vermoed - gezien de datum, ergens in maart - dat we die toen ook daar kochten. Terwijl honderden bezoekers er droomden van een reis naar Egypte, Japan, Tunesië en meer van die bestemmingen die toen in trek waren, droomden wij van een wandeling in… Holsbeek. En vandaag, bijna een kwarteeuw later, is het er dus van gekomen.

Er ligt nog onverwacht veel sneeuw, hier aan de westkant van het Hageland, maar behalve voor het bepalen van het TWQ is dat natuurlijk geen bezwaar. We houden het op 62 %, en dat valt dus erg mee. Het is dan ook bijna een boswandeling van net geen 8 km, met op het einde nog een schat van een kerkwegel. Heerlijk genieten dus, zo vlakbij Leuven. We horen trouwens regelmatig treinen op lijn 35 Leuven - Hasselt; Holsbeek had lang geleden niet voor niets een treinhalte, al is daar vandaag niets meer van terug te vinden - en moet die wel ver van het centrum gelegen hebben.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3708 9:47 9:56 +3 (462)

Brussel-Zuid - Leuven 460 10:05 10:30 +3 (1335 - 11804)

Leuven - Holsbeek [310] 10:42 10:57 +1 (ab3018-59, een Mercedes Citaro van Intratours-Van Mullem)

 

Holsbeek - Leuven [310] 13:57 14:12 stipt (ab3018-58, als boven)

Leuven - Brussel-Noord 2235 14:24 14:43 stipt (2725 - 61048)

Brussel-Noord - Halle 3736 14:53 15:13 +1 (462)

 

Allereerst iets prettigs: het gaat duidelijk beter met de treinen dan tijdens en voor de winterperiode. Duimen voor een beter jaar dan 2009 dus!

Trein 3708 vertrekt stipt op tijd, maar heeft blijkbaar last van een kruisende trein (de CR naar Geraardsbergen (?) in vertraging, al heb ik daar mijn twijfels bij, want dat zou betekenen dat men die tot net voor Halle over lijn 96N heeft geleid) en ook Brussel-Zuid wordt niet zonder enige hapering bereikt. Daar komen die 3 minuten vertraging dus van, maar de overstap komt niet in het gedrang.

Met de 460 nemen we een van de IC's naar Maastricht met stilstand in Leuven. Ik heb de indruk dat deze treinen stilaan beter bezet raken. De trein is nog altijd stipt in Brussel-Noord en ik ben benieuwd of deze trein zal kunnen wat de IC's van Knokke/Blankenberge naar Genk/Maastricht die destijds met breaks gereden werden, vaak niet konden, nl. de afstand Brussel - Leuven overbruggen in 16 minuten. Nee dus, maar dat heeft vooral te maken met enig oponthoud in Diegem, ook al rijdt deze trein zijn volledige parcours tot Leuven over de 36N. Hij zal met 3 minuten vertraging in Leuven aankomen, maar ook nu is de aansluiting veiliggesteld. Zelfs met de IC naar Genk waren we nog op tijd geweest, trouwens. Tussenddor worden ook onze eID-biljetten gecontroleerd, zonder problemen.

Het Leuvense busstation bruist van de drukte. Ik vraag me af waarom op de aankondigingsschermen hier wel de effectieve vertraging aangegeven wordt, terwijl in Halle alleen genoteerd wordt over hoeveel minuten de bus zal aankomen. Ik prefereer het eerste, zonder twijfel. De bus zit gezellig vol, maar blijft toch ongeveer op tijd tot Holsbeek, waar de halte Sportschuur eerder op een soort busrotonde lijkt: de bussen van de beide richtingen stoppen aan dezelfde haltepaal. En blijkbaar komen ze er ook nog ongeveer tegelijk aan ook. Verstrooidheid is hier uit den boze; gelukkig zijn de films ondubbelzinnig en goed leesbaar.

 

We hadden erop gehoopt dat we onze boterhammetjes na de wandeling in de cafetaria van de Sportschuur zouden kunnen opeten, maar dat blijkt nog gesloten. Dan maar een jongeman aangeklampt, die zelfs een eindje met ons meeloopt op weg naar Het Kwadraat, een eet- en praatcafé, zoals dat tegenwoordig lijkt te moeten heten. Hij vindt het er best gezellig, en even vraag ik me af of dat wel een garantie kan zijn dat wij het ook gezellig vinden, want ik schat het leeftijdsverschil op zo'n 35 jaar. Maar het valt echt wel mee, en we mogen van de vriendelijke waard ook onze bokes opeten, al serveert hij zelf ook wel een en ander. Er wordt niet gerookt, maar als de inspectie langskomt wordt hij ongetwijfeld op de vingers getikt, want de oude stickers met nee en ja zijn nog niet verwijderd.

 

Ondertussen zijn we ook al 2 halten richting Aarschot opgeschoven: want we hebben een halte schuin over Het Kwadraat, de halte Boomkwekerij. Ook deze rit verloopt rustig en vlot, met een bus als vanmorgen.

In Leuven zie je de eerste symptomen van de vrijdagavonduittocht, maar toch moet die nog echt beginnen. Er staat geen rood op de borden, en ook onze trein komt perfect op tijd aangereden. Net voordien is een Thalys doorgekomen, vermoedelijk tegen de maximumsnelheid, en even hebben we het gevoel alsof die al de kou van de stervende winter met zich meesleurt. De rit verloopt vlot, al gaan we bij het naderen van Schaarbeek slenteren, maar toch komen we stipt in Brussel-Noord aan.

Ook onze laatste rit van vandaag, in hetzelfde stel als vanmorgen, lijkt stipt te zullen verlopen, maar in Lot duikt een oude kwaal opnieuw op: we vertragen en het duurt tot vlak voor Buizingen voor er opnieuw wat snelheid gemaakt wordt. Eén minuut vertraging is het gevolg, maar je zult ons vandaag zeker niet horen klagen. Het werd een bijna perfecte uitstap, en hopelijk kan deze trend zich in de rest van het jaar doorzetten. We houden jullie op de hoogte.

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!