Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
17-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pepinster - Hèvremont (GR573)

Voor de derde keer al stappen we GR 573. Vandaag loopt het nog even door en langs de vallei van de Vesder: in feite lopen we in een grote zuidelijke boog van west naar oost onder Verviers door, van Pepinster naar Hèvremont. De nabijheid van een redelijk grote stad als Verviers, en van een mindere godin als Pepinster, doet misschien wenkbrauwen fronsen, maar wees gerust: we volgen een bijwijlen schitterend parcours (TWQ 63 %), langs veel smalle tot minder brede onverharde paden en wegen, en zelfs het ontbreken van groen op deze eerste lentedag, doet niets af aan de kwaliteit van het traject, dat iets langer is dan 16 km. Alleen in de buurt van Heusy strekt de stad Verviers haar tengels wat al te geestdriftig uit, maar voor de rest is dit een erg landelijk parcours, met de bebouwing vaak op een veilige afstand. Enkele porties bos, met enthousiaste vogelzang op de achtergrond, maken het plaatje volledig.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 1556 7:23 7:34 +1 (239)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 +1 (1351 - 11833)

Liège-Guillemins - Pepinster 5259 9:18 9:43 stipt (367)

 

Hèvremont - Verviers [724] 15:12 15:29 +3 (ab5644 - Renault EMI R312)

Verviers-Central - Brussel-Noord 538 15:34 16:54 stipt (1337 - 11830)

Brussel-Noord - Halle 3687 17:02 17:29 +6 (762)

 

De commentaar:

 

We zijn naar Halle gekomen met de bedoeling om de 1556 te nemen, in de wetenschap dat het hoogstwaarschijnlijk wel de 3105 zal worden. Maar die laatste wordt met 15 minuten vertraging aangekondigd, als gevolg van problemen met de locomotief. Dat komt ervan als je een locomotief voor een drietal breaks probeert te spannen. Het wordt dus tóch de 1556, die wel op tijd rijdt. Dat kan niet gezegd van de 3906, een 26 vooraan en één achteraan met een 8-tal M6-rijtuigen, die dicht tegen het kwartier vertraging aan zit. Van de 8 rijtuigen zijn er drie eerste klasse. Vermoedelijk zijn twee ervan gedeclasseerd. Niet dat je dat aan de buitenzijde kunt merken, of ik moet wel erg slecht kijken. Wat springt men toch slordig om met die dingen tegenwoordig. Beide treinen, de 1556 en de 3906, vertrekken gelijktijdig in Halle. We gaan over lijn 96 E en ik verwacht dat we in Lot voorrang zullen geven aan de 3906, maar dat gebeurt niet. We gaan gezwind over de wissel van lijn 96 E naar lijn 96, en via 96 A gaat het naar Brussel-Zuid, dat we zo goed als op tijd binnenrijden. Vanaf Vorst rijden we trouwens parallel met de 3906: samen uit, samen thuis dus, want beide treinen rijden ook gelijktijdig Brussel-Zuid binnen.

 

We struinen wat rond in Brussel-Zuid, ook langs het enigszins vernieuwde Sam's Café. IC 506 staat al een tijdje klaar om Brussel-Zuid binnen te rijden, maar de 3928 in vertraging houdt hem nog even op. Toch zal zijn vertraging amper 2 minuten bedragen, en daar komen er nauwelijks 2 bij in de NZV. Na een rustige, probleemloze rit bereiken we Liège-Guillemins met 1 minuut vertraging. In een van de splinternieuwe perrons wordt al opnieuw een gat geboord. Dat is nu net wat ik als gepatenteerde onhandige kluns ook altijd meemaak als ik knutsel: als ik denk dat alles in orde is, blijkt dat net niet het geval te zijn…

 

De L-trein naar Verviers-Centraal bestaat uit één break. Voor ons wordt dit de maidentrip over lijn 37 in dit type materieel. Tot Angleur hebben we het gezelschap van 7 NMBS'ers; later wordt het erg rustig. Normaal staat de trein 3 minuten stil in Pepinster. Ik maak me al op voor een foto van ons stel, want de zon staat goed, maar de zonzijde van stel 367 staat vol graffiti. Geen foto dus, ik verspreid geen kunst.

 

Voor de terugrit moeten we over korte afstand een bus nemen van lijn 724. Hèvremont is een onooglijk groepje huizen met een kerk op maat, maar vergetelheid zal wel de reden zijn waarom je nul op het rekest krijgt als je Hèvremont als plaatsnaam invult in de planner van de TEC. Met een aansluiting van 5 minuten in Verviers mag er niet veel fout lopen, en het begint al met 2 minuten vertraging, maar de vertraging schommelt de hele rit lang tussen 1 en 3 minuten. De chauffeur "laadt" bovendien reizigers aan een aantal halten van het stadsnet, en dat verbetert onze slaagkansen allerminst. De bus komt bovendien niet op het pleintje voor het station, maar net iets verder, zodat we ook nog de trappen af moeten. Zoals dat altijd gaat, is de IC stipt op tijd.

 

We stappen dan ook meteen in, zonder geldig vervoerbewijs, want ik moet onze Railpass nog invullen. Ik hoop dat ik een TBG tegenkom, maar de wet van Murphy is alomgeldend, en dus gebeurt dat niet. En Murphy blijft ons goedgezind, want ik ben nog maar net ons eerste lijntje bezig, als de TBG zich al parmantig aandient. Ik prevel dat er maar 3 minuten zat tussen bus en trein, en blijkbaar volstaat dat als excuus: ik mag onder het waakzaam oog van de TBG het tweede lijntje invullen, waarna beide deskundig geknipt worden. Voor de rest wordt ook dit een vlotte en rustige rit. In Zaventem staat de IR naar Quévy als vanouds zijn beurt af te wachten: zelfs bij een lichte vertraging krijgt de IC voorrang. Zo zal het nooit meer goed komen met de vroeger zo betrouwbare IR.

 

We zullen nu wel proberen om hem nog te nemen in Brussel-Noord, waar hij met 5 minuten vertraging aangekondigd staat. De 2704 sleept inderdaad met 4 minuten vertraging zijn M6'en aan, maar… een eersteklasserijtuig ontbreekt, dat wordt nog eens bevestigd door de TBG. Het zal wel iets te maken hebben met die ontsporing vorige week in Mons, maar het is toch godgeklaagd dat er in sommige treinen 2 A-rijtuigen te veel zitten, en dat het A-rijtuig in andere treinen ontbreekt. Dat het om twee verschillende onderhoudsposten gaat mag geen excuus zijn . We beslissen dan maar om de CR te nemen, tenslotte was dat de normale aansluiting geweest.

 

CR 3687 bestaat uit 2 klassieke stellen. Het eerste is een CR-stel: uit de display vooraan leid ik af dat dit CR 6 is. We stappen achteraan in. Behalve een licht gestoord reiziger, die zoals men hier zegt "geen zittend gat heeft", maar wel een kanjer van een rugzak en een gescheurde mouw, een allochtoontje dat schippert tussen staan, zitten in tweede en zitten in eerste, en 2 jongedames die vinden dat ze in eerste mogen zitten als ze niet bij elkaar kunnen zitten , valt er weinig  te beleven in eerste klasse. Ik denk aan de brief van Thomas Siffer die ik vanmorgen tijdens de heenreis gelezen heb: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=JN2NGT6V&word=siffer.

 

In Buizingen rijden we in een boogje rond het spooksein: het gaat even over tegenspoor. Daardoor blijven we de 6 minuten vertraging in Brussel-Zuid meeslepen tot Halle, maar al bij al leek het vandaag nog mee te vallen. Net als de wandeling en het weer trouwens. Waar snakt het hart nog meer naar?


Meer foto's? Hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/pepinster%20-%20hevremont%20GR%20573/

 

 

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!