Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
27-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ezemaal - Zoutleeuw (GR128)

GR 128, de Vlaanderenroute, loopt van Wissant  naar Aken. Wij zijn al een aardig eind opgeschoten en stappen vandaag iets minder dan 21 km tussen Ezemaal en Zoutleeuw. Hoofdrolspeler is de Gete, of beter zijn de Kleine en de Grote Gete, die we allebei van dichtbij of van wat verderaf volgen. Tussen Ezemaal en Wommersom is het allemaal net iets te clean om echt aan te spreken, en dat heeft ongetwijfeld te maken met een ruilverkaveling oude stijl, die hier wel voor weidse uitzichten heeft gezorgd met alleen functioneel, dus lucratief groen, maar ook voor vrij lange stukken over eentonige betonwegen. Vanaf Wommersom wordt het echter volop genieten, van een veldweg die de kronkels van de Grote Gete minutieus volgt, en van een parcours over een oude kasseiweg, die technisch gesproken misschien niet echt een Trage Weg is, maar in de realiteit minder verkeer slikt dan veel jaagpaden of oude spoorbeddingen, waar wandelaars vaak weggedrumd worden door wielerfanaten, al dan niet uitgerust met bel of blafgeluid. Want ook over spoorbeddingen hebben we vandaag gestapt: Drieslinter had destijds een station waar lijn 23 (Drieslinter - Tongeren) afsplitste van lijn 22 (Tienen - Diest), en we stapten een eindje over beide vroegere spoorlijnen. In een vooroorlogs spoorboekje is een tabel 23 opgenomen waaruit je kunt opmaken dat er overstapvrije verbindingen waren tussen Tienen en Montzen (via Drieslinter, Sint-Truiden, Tongeren en Visé-Haut). Als ik over die oude spoorbeddingen stap, dan ben ik nooit echt enthousiast, omdat het vaak om lange, rechte betonnen baantjes gaat, maar ook omdat ik onwillekeurig terugdenk aan al het moois dat hier ooit door het landschap heeft gekrocht. Oh ja, de TWQ bedraagt 37 %, wat niet echt veel is. En voor wie de topogids uit 2000 gebruikt: net voorbij Drieslinter is er een tracéwijziging, waardoor je iets langer over de spoorbedding loopt en dan langs een charmant voetwegje opnieuw op het oude tracé komt. Ontegenzeggelijk een verbetering!

 

En de Sint-Leonarduskerk in Zoutleeuw was open. Toen we aanstalten maakten om binnen te gaan, kregen we een soort suppoost achter ons aan, die net voordien buiten een sigaretje had staan roken. Een bezoek aan de kerk kost 2 EURO. Ik heb letterlijk geantwoord: "Kijk, meneer, ik ben een overtuigd katholiek, maar betalen om een kerk binnen te gaan, doe ik niet." (Mc. 11,15-17) En toen zijn we onze centen maar in de Lakenhalle gaan opdoen.

 

De verplaatsing:

Halle - Leuven 7515 8:27 9:19 +9 (2123 - 53511)

Leuven - Ezemaal 3606 9:42 10:02 +6 (2710 - 61072)

 

Zoutleeuw - Sint-Truiden [23] 17:07 17:18 +10 (ab3306-56, Mercedes Citaro van Van Mullem & Zonen)

Sint-Truiden - Brussel-Noord 2239 17:47 18:43 stipt (2715 - 61016)

Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:13 stipt (483)

 

De commentaar:

Eigenlijk hadden we ook een wat strakkere verbinding kunnen kiezen, met vertrek om 8:47 en overstap in Brussel-Zuid, maar het is prettig om van die ene min of meer snelle en overstapvrije verbinding naar Leuven gebruik te maken. Ook de gemoderniseerde M5 zijn nog altijd recent genoeg om een attractie te zijn, maar keerzij van de medaille is dat deze trein toch bijna elke dag opnieuw een echte sukkeltrein lijkt te zijn. Zo verliep het vandaag: Halle +3 - Brussel-Zuid +5 - Brussel-Centraal + 9 - Brussel-Noord +9 - Schaarbeek +10 - Diegem +12 - Zaventem +12 - Leuven +9.

Alle treinen uit Brussel komen hier rond 9:30 trouwens aan met een vertraging tussen 6 en 10 minuten. Het is de terugkeer van een verschijnsel dat ook voor 1984 bestond: relatief lang na de ochtendspits rijden veel treinen nog altijd met vertraging.

De IC naar Oostende lijkt voor de helft gereserveerd te zijn. Dat zou op deze voorspelde mooie lentedag al meteen voor bezettingsproblemen kunnen zorgen vanaf Brussel. Eigenaardig toch dat ik soms alle moeite heb om te reserveren voor een groepje van 25, end at hier pakweg gereserveerd is voor 400 man in één trein! Wij moeten gelukkig de andere richting uit, met een stel M6 dat op dit ogenblik reeds lang zijn inhoud uitgekotst heeft in de Brusselse stations, en nu een eerder lege indruk geeft. In het zog van de IC naar Genk (en ongetwijfeld met dubbel geel in Leuven) vertrekken we met 6 minuten vertraging, en die zullen we houden tot in Ezemaal.

 

Voor de terugkeer moeten we eerst even met de bus mee, hetzij naar Tienen, hetzij naar Sint-Truiden. Via Tienen moet dat vaak met overstap in Budingen, maar ik weet niet hoe veilig die overstap is, zeker tijdens de spits, en dus opteren we voor een korte rit naar Sint-Truiden. We staan ruimschoots op tijd aan de halte Zoutleeuw (Kerk), maar die is al enkele maanden afgeschaft wegens werken. Ik moet zeggen dat de melding hiervan op de website me ontgaan was. Gelukkig komt er een bus van lijn 25 aangereden: de chauffeur brengt ons zonder aarzelen tot aan de vervangingshalte - dat is pas service en goede wil. Voor ons betekent het dat we de geplande bus nog halen; anders zou dat twijfelachtig geweest zijn. Hoewel, de bus heeft 10 minuten vertraging en die zou ons deze keer waarschijnlijk goed uitgekomen zijn.  Ook al omdat de aansluiting in Sint-Truiden ruim genoeg is.

 

In Sint-Truiden moet ik uitzonderlijk nog biljetten kopen. Ik toon onze beider halveprijskaarten, maar toch krijg ik biljetten met code 040 i.p.v. 088. Geen wonder dat men bij de NMBS denkt dat te weinig reizigers gebruik maken van deze kaart. Ik zal ze in het vervolg weer zelf maken, thuis, al kun je dan je planning niet meer veranderen. Voor ons zou het dan vandaag lang vooraf kiezen zijn geweest tussen Tienen en Sint-Truiden. De P-treinen uit Brussel rijden zo stipt, dat het de IC uit Genk is die de P-trein uit Brussel in vertraging zet op de grotendeels enkelsporige lijn 21 tussen Landen en Hasselt. Wij vertrekken met 4 minuten vertraging, maar in Tienen komen we al iets te vroeg aan, en de rit verloopt verder ook probleemloos, zodat we zelfs nog 2 minuten te vroeg in Brussel-Noord aanspoelen.

 

Van Brussel-Noord naar Halle zitten we in ms 483. De regelingsknop van de binnentemperatuur staat op zijn koudst, maar de airco heeft het duidelijk anders begrepen: het is behoorlijk warm, te warm.  Deze trein heeft nu met zijn 2 ms 96 een erg geschikte samenstelling: een redelijke bezetting zonder morrende reizigers, en dat zullen wij ook niet doen. Tenzij we in Halle over de goten struikelen die daar enkele weken ten gerieve van de fietsers op de trappen zijn aangebracht: echte valkuilen zijn het, want ze staan veel te ver naar het midden: vroeg of laat blijft een niet-fietser aan deze ondingen hangen, en dan is het te hopen dat het iemand is die van beneden naar boven moet i.p.v. omgekeerd.

 

Foto's van de wandeling op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/ezemaal%20-%20zoutleeuw%20GR%20128/

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!