De provincie Limburg is de laatste jaren ongetwijfeld de meest actieve op het vlak van het zacht(aardig)e toerisme, en dat heeft zich o.m. gemanifesteerd in een uitgebreid aanbod wandelingen. Ook de gemeente Zutendaal heeft niet stilgezeten en in het kader van het Regionaal Landschap Kempen en Maasland is er ook hier een wandelnetwerk uitgezet. Eigenaardig genoeg (maar stilaan verwacht je dat - zie vorige bijdragen) is ook hier het hele zootje nog maar eens herwerkt en gewijzigd. De wandelingen hebben nu ook allemaal een naam gekregen, en ze zijn degelijk bewegwijzerd, maar wij houden ons aan de naamloze combinatie die ik thuis heb uitgetekend. Grotendeels volgen we 2 wandelingen, een bewegwijzerd met een groene rechthoek, de andere met een blauwe ruit. Het werd een aangename, rustige wandeling, door een typisch Limburgs boslandschap, gemengd, maar toch duidelijk met de nadruk op naaldbos. De meeste wegen zijn (gelukkig!) onverhard gebleven en jeneverbes en bloeiende heide krikken het geheel boven de doorsnee boswandeling. Bovendien sta je verrassend snel buiten de bebouwing, en ook dat is altijd meegenomen. Voeg daar nog wat zon en een aangename temperatuur aan toe, en je hebt alles wat je nodig hebt.
Zutendaal is niet bepaald moeilijk te bereiken vanuit Halle. Genk heeft een goede treinverbinding met Brussel, en De Lijn zorgt voor een halfuurdienst naar Zutendaal. We deden het zo: Halle - Brussel-Zuid 3709 10:44 10:55 (ms 460, dat hier blijkbaar verdwaald is geraakt) - stipt; Brussel-Zuid - Genk 2210 11:07 12:46 (ms 341) - tot Leuven verloopt alles normaal, maar daar komt een defect aan het stel roet in het eten strooien - we vertrekken er met 15 minuten vertraging, waarvan er in Genk nog 8 overblijven - de treinbegeleider kwijt zich in Leuven goed van zijn taak: de communicatie over het defect en de te verwachten vertraging verloopt perfect (al had ik als treinliefhebber natuurlijk graag geweten wat er precies misgelopen was...). In Genk moeten we de bus van lijn 45 naar Maastricht nemen. De 4408-70 (een Jonckheere Transit 2000 van de firma Heidebloem) zit behoorlijk vol, al vindt iedereen nog net een zitplaats. Toch even uithalen naar De Lijn Limburg, in mijn ogen de zwakste component van de grote Lijnfamilie. Waar halen ze het daar in hun hoofd om in het "ritdetail" zowat tien halten over te slaan? Als je het ritdetail raadpleegt, lijkt het wel alsof de bus helemaal niet in Zutendaal komt! Weten ze bij De Lijn dan echt niet hoe belangrijk een lijstje van de bediende halten is voor iemand die de lijn niet kent? Gelukkig is er de NMBS-site waar je wel alle tussenliggende halten kunt oproepen. (Wat me eens te meer in mijn overtuiging sterkt dat de 3 sites - NMBS, Lijn, TEC - geen overbodige luxe zijn: als je lang genoeg zoekt, vind je altijd wat je zoekt, zij het zelden op één site, wat toch wel spijtig is.)
Voor de terugrit opteren we - na een frisse tripel in het café Het Dorp, een aanrader! - voor de G7. Dat is de Genkse stadslijn 7, en die heeft niet echt veel succes op dit moment van de dag. Bus 4568 deponeert ons keurig op tijd aan het Genkse station. Voor de terugrit permitteren we ons een fantasietje met een P-trein, als volgt:
Genk - Hasselt 8339 17:52 18:07 (+1) (ms 315), met nogal wat instappers in Bokrijk; Hasselt - Brussel-Noord 1540 18:14 19:21 (stipt) ms 564 Brussel-Noord - Halle 3940 19:32 19:51 (-1) (ms 840). Eigenlijk hadden we op de IR naar Geraardsbergen gerekend, maar die staat met 10 minuten vertraging aangekondigd, een cadeautje van de ICN, die hem voorafgaat - beide IR's (die naar Binche en die naar Geraardsbergen) rijden zo goed als gelijk door de NZV, maar het is toch "den Binche" die eerst vertrekt. In Halle rijdt die naar Geraardsbergen binnen op het ogenblik dat wij de trappen op lopen.
We hebben er weer een goede dag uitgepikt: zomerweer waar de actieve buitenmens van droomt: droog, niet te warm, en als je thuiskomt geen planten te gieten. Meer van dat, zou ik zeggen.
|