Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
14-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 augustus 2010 (Ternat)

Vandaag stappen we in het Pajottenland, op een zaterdag waarop andere bezigheden een tocht verderop wat onmogelijk maken. Het Felixfonds heeft in 2001 3 mapjes uitgegeven, en wij kiezen vandaag voor wandeling 10 in map III. Het zijn handige dingen geworden, voor wie geen nood heeft aan uitvoerige beschrijvingen en achtergrondinformatie. Mij moeten ze er echter nog altijd van overtuigen dat het Pajottenland een ideaal wandelgebied is: daarvoor hebben we het net iets te vol gebouwd (inclusief de koterijen) en zoals meestal gaat daar uitgebreide asfaltering mee gepaard: de TWQ bedraagt 8 % (naar boven afgerond…) en dat is toch wel bijzonder weinig. Begin en einde van de wandeling verlopen dan ook volledig in de dorpskern van Ternat, en het is pas rond het Kasteel van Baron Liebaert dat een en ander een echt landelijk karakter krijgt.

Het is trouwens in de buurt van dat kasteel dat we overvallen worden door een van de voorspelde plaatselijke buien, maar al bij al hebben we geluk gehad: in Pepingen, toch niet zo ver hiervandaan, loste het onweer 15 mm neerslag op een half uur tijd, hier zal het wel niet meer dan een liter of 4 geweest zijn. Tegen het einde van de wandeling waren we al opnieuw droog…

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 1912 13:30 13:39 +2 (2152 - 51044)

Brussel-Zuid - Ternat 2064 14:06 14:34 stipt (356)

 

Ternat - Liedekerke 2067 17:35 17:41 stipt (527)

Liedekerke - Brussel-Zuid 3615 17:47 18:04 stipt (557)

Brussel-Zuid - Halle 1939 18:21 18:30 +1 (2152 - 58048)

 

De commentaar:

De rit met de IC naar Brussel verloopt een beetje zoals meestal: over lijn 96 tot Y. Ruisbroek en dan over de 96N naar een van de perrons met de kleinere nummers. Tijdwinst levert dat zelden op, omdat het binnenrijden van Brussel-Zuid bijna nooit vlot verloopt. We vertrekken met 1 minuut vertraging en komen er met twee aan. Tussendoor zie ik dat de IR's van en naar Binche blijkbaar in een versterkte samenstelling rijden, nl. met een klassiek tweeledig stel extra.

Eigenlijk hebben we een traject gepland via Liedekerke, dus eerst met de IR naar De Panne en dan overstappen in Schouppecity op de L naar Brussel-Zuid. We hebben ons zelfs al geïnstalleerd in stel 305, maar erg vlot loopt het niet: in de eerste break (van 2: gelukkig!) zijn 169 plaatsen gereserveerd in het 1ste, 2de en 3de rijtuig voor wat nog jeugd moet worden. Het instappen (en het afscheid nemen) neemt veel tijd in beslag, en de aansluitingstijd in Liedekerke bedraagt 8 minuten. We stappen dus opnieuw uit, en nemen uiteindelijk de L naar Aalst: die rijdt stipt, en zo komen we maar 9 minuten later dan voorzien in Ternat aan. Ik zal achteraf op Railtime merken dat we de aansluiting in Liedekerke toch gehaald zouden hebben. Die IR's naar De Panne en de L-treinen naar Aalst zijn trouwens dezelfde treinen: hun nummer wijzigt wel in Brussel-Zuid, maar de L-trein uit Aalst wordt steevast de IR naar De Panne. Op zaterdag en zondag vind je hier breaks en ms 96 door elkaar.

 

Dat merken we bij de terugreis: we rijden nu wel via Liedekerke, en zowel L 2067 als IR 3615 bestaan nu uit ms 96. Het wordt een geschiedenisloze terugreis, met treinen die zo goed als stipt rijden. Voor de IC naar Moeskroen komen we in het stel van de heenreis terecht, al kiezen we nu voor een ander rijtuig. Opvallend: deze trein vertrekt van de perrons met hoge nummers (21) en er staat opvallend veel volk te wachten: er is een onmiskenbare trend naar meer reizigers, ook tijdens het weekend. De NMBS speelt daar voorlopig op in door langere treinen in te zetten (de goedkoopste oplossing), maar misschien moet stilaan ook eens gedacht worden aan frequentere diensten (de handigste oplossing). In Halle zie ik de IC uit Moeskroen naar Schaarbeek: één ms 96. Ik kan me voorstellen dat dit niet zal volstaan voor de terugreis uit Brussel. Zoek de tegenspraak in de voorbije 5 lijnen.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!