Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
19-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 augustus 2010 (Bohan)

Op een ondertussen alweer verouderde wandelkaart van Vresse-sur-Semois tekenden we een parcours uit in Bohan langs wandeling 48 en delen van de wandelingen 49 en 50. De kaart is nog niet eens zo oud (1997), maar de Grote Veranderaar heeft ook hier weer toegeslagen, en dus volgen we wat vandaag op een 10 jaar jongere kaart figureert als de wandeling van de Chêne à l'Image (een piepklein Onze-Lieve-Vrouwebeeld) en die van de Tiru. Meestal maakt het in een streek als deze weinig uit wat je nu precies volgt, en dus hebben we ook vandaag genoten van een doodgewone, aangename zomerdag, zonder hoge temperaturen en een frisse, maar stevige boswandeling. De TWQ bedraagt 67 %: alleen op het einde volgen we (te) lang een onfris ruikende asfaltweg, maar als geheel is de tocht zeker geslaagd. De combinatie van wandelingen levert een wandeling op van iets minder dan 9 km.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 7512 6:55 7:05 +1 (2129 - 51033)

Brussel-Zuid - Libramont 91 7:33 9:46 +1 (2005 - 61 85 1090 247)

Libramont - Menuchenet [8] 9:57 10:29 stipt (ab4568 - Jonckheere Transit 2000 van Menuchenet)

Menuchenet - Bohan [43] 10:35 11:21 +3 (ab4572 - Jonckheere Transit 2000 van Menuchenet)

 

Bohan - Menuchenet [43] 16:40 17:26 stipt (ab4571 - Jonckheere Transit 2000 van Menuchenet)

Menuchenet - Libramont [8]  17:27 17:58 +4 (ab4163 - Jonckheere S2000 T van Menuchenet)

Libramont - Brussel-Noord 2140 18:12 20:18 stipt (519)

Brussel-Noord - Halle 3142 20:21 20:41 +8 (916)

 

De commentaar:

 

Het wordt vandaag onze eerste verkenning van het compleet gereorganiseerde busnet in de Semoisvallei, dat op 1 december 2009 het licht zag. Veel hangt samen met de samensmelting van bestaande stelplaatsen (Bouillon, Alle en Maissin) en de bouw van een compleet nieuw depot in Menuchenet, dat nu als draaischijf fungeert voor de bediening van een erg ruime regio, met lijn 8 Libramont - Bouillon als hoofdlijn. Het moet gezegd: het is allemaal iets eenvoudiger dan vroeger, en de ritten naar Alle-sur-Semois zijn nu meestal bevrijd van hun tijdrovende ommetje via Bohan (langs Vresse en Membre). Alleen lijn 9 uit Beauraing lijkt dat nog te doen. Lang was dat onze aanvoerrit, maar vandaag proberen we het dus anders.

 

P7512 is een aangename P-trein: de rit verloopt vlot en we arriveren zo goed als stipt in Brussel-Zuid. De rust in het rijtuig is opvallend (typisch voor veel P-treinen) en je merkt hoe sommige reizigers op elkaar ingespeeld geraakt zijn: hij leest zijn krant, zij houdt een laatste dutje, met de voetjes lekker warm onder zijn billen. Eigenlijk hadden we ook nog wel wat later gekund, maar niets is zo zielig als al meteen met je eerste trein de hele dag de mist te zien ingaan…

 

Het is alweer van verleden jaar geleden dat we deze 2107, sorry 91, nog namen en de trein blijft even aantrekkelijk, ook al heeft ook hier iemand zijn terrein op het vasttapijt afgebakend, hopelijk met koffie. Wat meteen opvalt is dat het aantal reizigers in eerste klasse hoger ligt dan tot verleden jaar, al kan dat ook puur toeval zijn. Ook het aantal gereserveerde plaatsen is opmerkelijk hoog. In Brussel-Noord stapt een Antwerps trio in, met een gezamenlijke leeftijd van ver boven de 200 jaar. Het begint met een overzicht van de binnenlandse pers: de 2 dames lezen de interessantste stukken uit hun kranten aan elkaar voor. We hebben zelf 2 kranten mee, en ik kan deze extra service maar matig appreciëren. Daarna volgt het regionaal nieuws, afgewisseld met wat roddelnieuwtjes. Het duurt tot Jemelle tot het drietal besluit om het wat rustiger aan te doen, maar dan maakt het voor ons nog nauwelijks wat uit.

De trein rijdt volgens het klassiek geworden scenario: tussen Brussel en Ottignies loopt hij vertraging op; vanaf La Hulpe zitten we duidelijk achter een stoptrein aan, en de aanwezige vertragingszones n.a.v. de GEN-werken maken de vertraging alleen maar wat groter. Ottignies +5, Gembloux +4, Namur +6, Ciney +4, Marloie +3, Jemelle +2 en Libramont +1. Ook voorbij Ottignies zijn er trouwens nogal wat zones waar gewerkt wordt: Chastre (ter hoogte van de resten van de oude trambrug), Gembloux (dat begint op de eeuwigheid te lijken), Saint-Denis-Bovesse (nieuwe, verhoogde perrons), en ook nog tussen Hatrival en Libramont, waar we op tegenspoor rijden.

 

Maar we komen dus tijdig aan in Libramont, en we maken ons op voor 2 busritten van in totaal bijna 60 km. Lijn 8 is aangepast en versneld: het wat zinloze omrijden langs Bertrix Station is geschrapt, en we rijden Bertrix dan ook langs een snellere invalsweg binnen. De kermis staat in Bertrix, en dus kan de halte Place niet bediend worden. Het lijkt erop alsof de chauffeur wat aarzelt: misschien verwacht hij dat er toch nog een reiziger komt aangespurt. Maar nee. Op het laatste stuk wordt wat van de vertraging ingelopen, zodat het al snel duidelijk wordt dat Menuchenet op tijd gehaald zal worden. Het is een proper ding geworden, met behoorlijk wat bussen, een wasinstallatie en een sfeervol gebouw. Drie busperrons werden aangelegd (en een uitstapperron), die de nummers 1 tot 3 kregen, en allemaal dezelfde lijnaanduidingen. Het is wat gokken, waar je de bus moet nemen. In de gedetailleerde dienstregeling die je van infotec kunt halen, staan de 3 halten trouwens netjes onder elkaar vermeld. Opvallende vaststelling: als toilet komt alleen het naastliggende bos in aanmerking.

De aansluitende bus laat op zich wachten, al zien we hem wel staan. Blijkbaar hebben 2 chauffeurs die even later in hun eigen auto stappen, nog heel wat te vertellen aan onze chauffeur, en de rit vangt dan ook aan met 8 minuten vertraging. Voor ons wordt het de allereerste busrit langs Rochehaut (met schitterend uitzicht, ook uit de bus, op de Semois en het dorpje Frahan). De oude stelplaats van Alle-sur-Semois wordt nog altijd bediend, met een ritje heen en terug, en vanaf dan komen we op bekend terrein.

Het is ons al opgevallen dat zowel langs lijn 8 als langs lijn 43 nieuwe halteborden zijn aangebracht, maar je ziet dingen die je niet voor mogelijk houdt: op sommige plaatsen hangen zelfs nog rood-witte borden, op andere plaatsen staan nog palen van tijdelijke halten in afwachting van definitieve palen, en wat nog erger is: niet alle oude borden zijn vervangen, zodat je aan de Kerk van Bohan nog altijd in de waan gelaten wordt dat je daar lijn 9 (wat juist is) en lijn 45/2 kunt nemen. Van lijn 43 is geen sprake. Het is ongetwijfeld een uiting van het ongelooflijke geloof van de TEC-Luxembourg in het eigen succes dat ze dergelijke belangrijke vernieuwing aanpakken als een stel sloddervossen. Hoe bereik je nu een nieuw publiek als je de zaken zo aanpakt? De halte Bohan Kerk schittert trouwens ook door de afwezigheid van enige dienstregeling…

 

De terugreis zal op precies dezelfde manier verlopen. We hebben zelfs 2 medereizigers die 2 dagen voordien in Mogimont hun wagen hebben achtergelaten en langs de GR naar Bohan zijn gestapt. Ze hopen hun wagen nu terug te vinden, en dat lukt nog ook. We hebben in theorie maar 1 minuut aansluitingstijd, maar vooral tegen het einde van de rit lopen we uit op de dienstregeling. De bus van lijn 8 zal trouwens met 6 minuten vertraging langsrijden. Bouillon lijkt niet meteen een busvriendelijke stad te zijn. Ondanks een omleiding in Plainevaux doen we er toch nog 2 minuten vertraging af. Anders dan vroeger kunnen we nu vrij gerust zijn dat we de aansluiting met de trein moeiteloos zullen halen.

 

Die is trouwens precies op tijd. Opvallende verschijning in Libramont: P8600 naar Luxemburg, samengesteld uit 4 ms 96. Onze 2140 loopt alleen tussen Namur en Gembloux vertraging op, in het zog van een L-trein met vertraging. Maar vanaf Brussel-Luxemburg rijdt hij stipt, zodat we al kunnen speculeren op een aansluiting van 3 minuten met de IR naar Ath - Geraardsbergen.

Die staat zonder vertraging op de schermen, maar op perron 12 staat de IC naar Charleroi-Sud al aangekondigd. En inderdaad, even later blijkt de 3142 vertraging te hebben. Opzoekingswerk achteraf leert dat deze IR vanaf Vilvoorde met vertraging rijdt. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij geslachtofferd werd om de IC stipt te laten rijden; hij moet zelfs wachten omdat de IC het spoor 12 nog bezet houdt. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit geen praktische, weldoordachte oplossing was. We komen uiteindelijk 8 minuten later dan voorzien in Halle aan, en dat is de enige smet op een voor de rest fantastisch goed verlopen dag. Even later rijdt ook de IR naar Binche (onze voorziene aansluiting in Brussel-Noord) Halle binnen; hij rijdt wel op tijd.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!