Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
01-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 oktober 2010 Mainvault - Attre GR 129

Ik vermoed dat elke GR-stapper wel zijn eigen favoriete GR heeft, en wij hebben al ontiegelijk veel uren gesleten op zowat elke bestaande GR in België, maar één van onze favorieten is ongetwijfeld GR 129, die Brugge met Dinant verbindt. Anders dan onze geborneerde politici slagen de verantwoordelijken van de Vlaamse en de Waalse GR er wel in, tot een sluitend akkoord te komen over de verantwoordelijkheden voor deze taalgrensoverschrijdende GR, en ik begin hoe langer hoe meer te denken dat het echt belangrijke in het leven in de kleine dingen van een fikse wandeling vervat ligt.

Vandaag stappen we van Mainvault naar Attre, bijna 21 km ver, de aanloop van Mainvault Coucou naar Mainvault Bois Hellin inbegrepen. Wie van afwisseling houdt, komt op dit traject volop aan zijn trekken: een laatste heuvel van het Pays des Collines, voor en na Ath een typisch Dendertraject, Ath als verrassend aangenaam punt halverwege, een schitterend net van paadjes langs oude steengroeven en ten slotte een ruraal landschap, dat alleen verstoord wordt door de lage, lange spoorwegviaduct van de HSL in de buurt van Arbre. Niet dat je de treinen ziet rijden: af en toe zie je alleen een pantograaf voorbijrazen, de ene met al wat meer vonken dan de andere.

Ook spoorwegarcheologen zouden hier aan hun trekken kunnen komen, toch als ze zich tevreden stellen met de resten van een uitgegraven of opgehoogde trambedding,  dubbele rijen bomen die nog altijd het parcours van de vroegere stoom- en dieseltram aangeven en een Rue du Vicinal. We komen zelfs langs de splitsing van de vroegere lijnen naar Tournai en Vloesberg, enkele kilometers ver van hun vertrekpunt in Ath. Vanuit Mainvault vertrok trouwens ook nog een tramlijn naar Quevaucamps. Wie de trein neemt van Ath naar Leuze vindt ter hoogte van Ligne nog duidelijke resten van een oude trambrug over de lijn 94.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Ath 3129 7:43 8:11 stipt (433)

Ath - Mainvault [9] 8:20 8:34 stipt (ab 3835 - Van Hool A330 van Tournai)

 

Mévergnies-Attre - Jurbise 4164 14:57 15:10 stipt (733)

Jurbise - Halle 3714 15:17 15:43 +4 (2702 - 61046)

 

De commentaar:

 

Het begint al met een valse noot: net nadat ik mijn biljetten heb betaald, krijg ik een foutmelding en ik kan geen biljetten meer downloaden, laat staan afdrukken. Eigenlijk geeft het niet: dan kan ik aan het loket meteen een biljet naar Ath én terug van Mévergnies-Attre kopen. Om een of andere reden is en terug van namelijk niet mogelijk via internet. De tijd dat er op de eerste van de maand lange rijen reizigers stonden aan te schuiven om hun abonnement te verlengen, is gelukkig voorbij. En de loketbediende herinnert zich de tijd dat ze biljetten als het onze met de hand moesten schrijven. En ik herinner me de tijd dat de loketbedienden al begonnen te blazen als ze me zagen komen, omdat ze nooit wisten wat voor een eigenaardig biljet ik nu weer wilde aankopen. Maar uiteindelijk waren die van Halle wel op de hoogte van alles en nog wat; als formules verdwenen zijn omdat het te ingewikkeld geworden was, dan zal dat niet aan hen (of aan mij) gelegen hebben.

De IR naar Geraardsbergen/Kortrijk die we tot Ath nemen, rijdt in het spoor van de CR naar Geraardsbergen met wat vertraging (+3 in Halle), maar het is duidelijk dat het geen probleem wordt om stipt in Ath aan te komen. Veel valt er verder niet te vertellen over deze rit, al is het voor mij telkens opnieuw een festijn om door de gemeente van mijn jeugd (Beert) te sporen, en dat nog wel langs de vroegere overweg 13.

In Ath probeert het jonge volkje de tocht naar de verschillende scholen zo lang mogelijk te rekken, zorgvuldig in het oog gehouden door politie en stadswachten. Onze bus van lijn 9 staat al klaar. De vrouwelijke chauffeur krijgt een wachttijd van 3 minuten opgelegd, omdat de IC uit Moeskroen met wat vertraging rijdt, maar blijkbaar dienen de Aribusborden ook hier alleen maar als decoratie, want 1 minuut na het voorziene vertrekuur is ze er al vandoor. Het is hoogtijd dat hier eens wat aan gebeurt, al zal het vermoedelijk een kleine tien jaar duren voor men uitgemaakt heeft wie hier nu eigenlijk verantwoordelijk voor is. Het vroege vertrek is des te tergender omdat blijkt dat deze bus over voldoende rittijd beschikt. We komen zelfs iets te vroeg aan de halte Coucou. Er is een halte Mainvault Bois Hellin die op het traject van de GR ligt, maar die wordt te sporadisch bediend om bruikbaar te zijn.

 

De terugreis is helemaal de eenvoud zelve. Het L-treintje (2 gemoderniseerde tweetjes) rijdt moeiteloos op tijd en dus is de aansluiting in Jurbise een zekerheid. (We verkiezen deze reisweg boven een verbinding via Ath precies omdat de aansluiting in Jurbise zo veel beter is dan die in Ath.)

Als 2 minuten voor het aankomstuur van onze IR het sein open gaat, lijkt het erop dat ook die trein stipt zal rijden, en ja hoor, uit de bocht komt een stel M6 aangereden. Ik zeg nog tegen mijn vrouw: "Die zal stevig moeten remmen!" maar de trein raast ons tegen hoge snelheid voorbij. Het zou niet de eerste keer zijn dat een treinbestuurder een halte overslaat, en we weten niet meteen wat we moeten denken, ook al omdat het stationspersoneel van het zwijgzame type is. Het duurt zo een vijftal minuten voor we opgelucht een ander M6-stel zien naderen. Later zal blijken dat we de afgeschafte IC1713 voorbij zagen vlammen, in een desperate poging om toch nog een deel van zijn terugrit zonder al te veel vertraging af te kunnen leggen. Ons kost een en ander 6 minuten vertraging, waarvan er in Halle nog 4 overblijven.

Het was eens een kortere dag dan we in de voorbije maanden gewend geraakt waren: de herfst verovert het land, de verre verplaatsingen zitten er bijna op. Maar vandaag hebben we weer gezien dat je echt niet ver hoeft te gaan om verrassend mooie stukjes te ontdekken, én dat treinreizen zonder noemenswaardige problemen nog altijd tot de mogelijkheden behoren. Oh ja, vanaf februari 2011 heeft de NMBS voor ons voor een uitstap van vandaag een tariefverhoging van 74 % in petto. Dat komt door het verdwijnen van de kaart 50 %. We kunnen natuurlijk ook nog altijd een van hun alternatieven gebruiken: met de Railpass (erg vaak als alternatief voorgesteld) bedraagt de verhoging 124 %, of we kunnen onze uitstap ook nog tijdens het weekend doen en met een weekendbiljet sporen. Alleen spijtig dat er op zaterdag en zondag geen treinen stoppen in Mévergnies-Attre. Halló, NMBS!

 

Foto's van de tocht: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/mainvault%20-%20attre%20GR%20129/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • bus 13 (Vic)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Bus 13 (Etienne Tas)
        op 18 juli 2024 - Kanne - Visé (GR5)
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • Inhoud blog
  • Veldegem - Gits (Via Brugensis)
  • 8 oktober 2024 - Sint-Joris-Weert - Tervuren (GR Dijleland)
  • 19 september 2024 - Marneffe - Warnant-Dreye (GR412)
  • 30 augustus 2024 - Grobbendonk - Herentals - Vorselaar - Grobbendonk
  • 26 augustus 2024 Sart-lez-Spa - Spa GR573

    Archief per maand
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!