Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
02-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 augustus 2008
Het lot (want dat kiest onze wandelingen) brengt ons dit jaar vaak in de buurt van Sankt-Vith. Zo stappen we vandaag een wandeling SV2, gevonden in een folder die meer dan 25 jaar oud is, maar gelukkig maakt dat in de heerlijk trage Oostkantons niet zo veel uit, behalve dat je dan natuurlijk geen bewegwijzering meer vindt. Vandaag beperkt die zich inderdaad tot 2 vergeten plaatjes, die de tand des tijds goed hebben doorstaan. Mocht je dit pad niet nummeren, maar een echte naam willen geven, dan zou je het ongetwijfeld het Emmelspad moeten noemen. Het voert van Sankt-Vith naar Ober-Emmels en Nieder-Emmels terug naar Sankt-Vith, goed voor zo'n 9 km. Het parcours is grotendeels verhard, maar dat maakt de wandeling niet minder mooi: voortdurend krijg je vergezichten op een zilveren plaatje, en de zaterdagrust in deze streek is aanstekelijk. Met een TWQ van 3 % is het een typische wandeling in Duitstalig België.

Wie onze avonturen zo wat volgt, weet dat onze vorige poging om Sankt-Vith te bereiken niet erg succesvol was geweest. (Ik wacht nog altijd op een verklaring van de TEC-Liège-Verviers.) Vandaag proberen we (voor een andere wandeling) nochtans opnieuw dezelfde verbinding uit.
In Halle mikken we zoals altijd op de IR van 6:32, maar we halen weer moeiteloos de IC van 6:27, IC 1905, die ons van Halle (6:27) naar Brussel-Zuid (6:39) brengt. In de vakantieperiode bestaat deze trein niet uit de obligate M4 TD-stellen, maar uit 2 ms 96. Vooraan hangt ms 485. De rit verloopt vlekkeloos.
Sankt-Vith willen we ook vandaag bereiken via Eupen (en lijn 394). Dat wordt dus IC 505 (Brussel-Zuid 6:57 - Eupen 8:47). We bereiken Eupen met 1 minuutje vertraging, want we moeten door 2 werven: 1 tussen Trooz en Pepinster, en de stilaan bekende in Dolhain. De 1359 duwt zijn stel I11, en wij zitten in rijtuig 11830. Het is er op dit relatief vroege uur zalig rustig, en het rijtuig bolt zacht.
In Eupen hangen deze keer wel berichten aan de haltepaal van de halte "Eupen Bahnhof", en de wijziging is ook aangekondigd op de website van de TEC: het wordt dus even dalen naar het Bushof (zo'n 8 à 9 minuten verder, verkeerslichten inbegrepen). Op het busstation is een groep prille twintigers van over de hele wereld (echt!) zich aan het vermoeien met een wat kinderlijk spelletje. De factor die hen bindt is... Duits! Je ziet zo dat dit een fijne, aangename groep is...Ze nemen dezelfde bus als wij (lijn 390 - ab 7631-40, van Sadar, een Mercedes O.405 N2, die volgens de website zone01 van Zwitserland is overgekomen. De zeteltjes hebben inderdaad geen TEC-kleuren. Tot Botrange helpt de groep de bus aardig vol te houden, en voor de rest valt het op dat een 10-tal reizigers inderdaad van Eupen naar Sankt-Vith reist, zoals wij. Hoe je het als chauffeur klaarspeelt om na een rit van een uur je reizigers krek op tijd op hun bestemming te brengen is me een raadsel. Er zijn hier natuurlijk minder onvoorspelbare factoren aan het werk dan op een rit van pakweg Halle naar Brussel.

Voor de terugreis kiezen we een andere reisweg: in Sankt-Vith nemen we An den Linden de bus van lijn 395 naar Verviers. Op zaterdag is dit de laatste bus die het volledige traject Reuland - Verviers aflegt. Dat stuk Reuland - Sankt-Vith is echt wel stiefmoederlijk bediend. De belangrijke halte An den Linden is helemaal geherstructureerd n.a.v. de aanleg van een rotonde. Hoe alle bussen die hier verondersteld worden aan te komen en te vertrekken hier hun plaatsje vinden is me een raadsel. Maar vandaag is de 395 de enige bus, en dan is er natuurlijk geen probleem. Ab 7531-10, een Van Hool New A600 van LIM-Collard-Lambert maakt de dienst uit. Onderweg lijkt er een belangrijk evenement in Francorchamps aan te komen, want tijdelijk vind je hier meer auto's dan bomen, en ook in Sart-lez-Spa speelt er zich een belangrijk evenement af: oude ambachten worden hier 2 dagen in het zonnetje (?) gezet, en ook dat lijkt een massa volk aan te trekken. Toch blijft de bus mooi op tijd, tot Verviers.
Enkele halten voor de terminus staat een oudere man in een rolstoel moederziel alleen op de bus te wachten. De man is zwaarlijvig, heeft maar één been, en kan zich nauwelijks zelf bewegen.
Politiek correcte politici vinden (en met hen al de andere politieke correctelingen) dat gehandicapten op dezelfde manier toegang moeten hebben tot het openbaar vervoer als anderen. Het begrip toegankelijkheid heeft zelfs een betekenisbeperking ondergaan. Als men zegt dat het openbaar vervoer toegankelijk moet worden, dan bedoelt men daarmee uitdrukkelijk voor andersvaliden.
Ik vind wel dat de samenleving het aan zichzelf en aan de andersvaliden verplicht is iedereen hoogwaardige mobiliteit aan te bieden, maar ik heb me toch al vaak afgevraagd of dit nu echt de juiste manier is. Speciaal vervoer, met speciale aangepaste busjes en geschoold personeel lijkt me net iets beter op die behoefte in te spelen dan een veralgemening en aanpassing van het hele rijtuigenpark van ons OV.
In dit concrete geval is dit duidelijk niet zo: stangen maken het laden van de opengeplooide rolstoel zo al onmogelijk, de chauffeur van goede wil moet in wanhoop hulp vragen en krijgt die van een jongeman en mijn vrouw die vele jaren ervaring als verpleegkundige heeft, en dus al wat tiltechnieken heeft bestudeerd en toegepast. Zo lukt het nog net, en aan het station voltrekt de hele procedure zich in omgekeerde richting. De man in de rolstoel wordt op de kasseien voor het station achtergelaten.

De IC 538 brengt ons van Verviers (15:34) naar Brussel-Noord (16:54). Loc 1350 trekt o.a. 11822, en ook dit rijtuig rijdt zacht. De vertraging die ook nu weer opgelopen wordt tussen Pepinster en Liège wordt moeiteloos ingelopen. Brussel wordt stipt bereikt. Daar staat IR 3938 (ms 824) al klaar voor het laatste stukje van vandaag: Brussel-Noord (17:08) - Halle (17:28).

En vanaf nu ook iets voor de weerfanaten: toen we even na 10:00 begonnen te stappen leek het allemaal erg mooi, al waren de eerste cumuluswolkjes al aanwezig. De bewolking nam vrij snel toe: cirrus en mooie altocumulusvelden maakten hun opwachting, maar tegen het einde van de wandeling  (rond 13:00) waren die al deskundig aan het oog onttrokken door een uitgebreid stratocumulusveld. Toen we in de bus stapten was het trouwens al een tijdje licht aan het regenen. In hemdsmouwen stappen kon nog net, al was het meteen vrij fris toen de zon achter de wolken verdween.


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!