Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 oktober 2010 (Nismes - Treignes GR125)

Met een tocht van Nismes naar Treignes wagen we ons nog eens bezuiden de taalgrens; vanaf 1 oktober is dat niet zo evident, omdat de kans dat je ergens in een jachtpartij terechtkomt te groot is. Maar de gemeente Viroinval heeft een zeer overzichtelijke kalender op het net geplaatst, en vandaag zijn we er vrij gerust in dat we dit stukje GR125 zonder al te veel problemen zullen kunnen afwerken. Om eerlijk te zijn: we hebben op de hele tocht nauwelijks sporen van nakende klopjachten aangetroffen; misschien hoort dat ook bij de politiek van de gemeente. Het is een erg mooie tocht geworden, al aarzelen de bomen nog om definitief de herfst af te kondigen. Veel bos stond er op het menu, en ook nog enkele mooie paadjes die blijkbaar nog druk gebruikt worden. Met de dorpen Nismes, Olloy, Vierves en Treignes als ankerpunten volgden we grotendeels de loop van de Viroin, al mocht een ommetje langs de Fondry des Chiens niet ontbreken. De TWQ bedraagt 75 %, allemaal uitstekende Trage Wegen.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3707 8:47 8:56 +2 (541)

Brussel-Zuid - Charleroi-Sud 2029 9:07 9:53 +5 (2723 - 61013)

Charleroi-Sud - Couvin 4660 10:10 11:09 +1 (4107)

Couvin - Nismes [56] 11:12 11:22 +17 (ab4122)

 

Treignes - Couvin [60/2] 17:33 18:00 stipt (ab4136)

Couvin - Charleroi-Sud 4838 18:10 19:03 +5 (4105)

Charleroi-Sud - Brussel-Zuid 4519 19:37 20:25 stipt (844)

Brussel-Zuid - Halle 3142 20:30 20:41 +2 (924)

 

De commentaar:

Wie het bovenstaande lijstje bekijkt, moet wel denken dat het allemaal vlot liep. Maar schijn bedriegt, want ook vandaag moesten we weer in de trukendoos graaien om de verplaatsing tot een goed einde te brengen.

We wilden namelijk om 8:52 de 3929 nemen - tot La Louvière-Sud, waar we dan konden overstappen op de IC naar Herstal, tot Charleroi, om daar de trein naar Couvin te nemen. Dat was trouwens ook de oplossing die de planner voorstelde. Ik begon dan ook al vroeg de loop van de treinen te volgen: de heenrit van de 3929 (3906) bleek al problemen gehad te hebben: probleem met de samenstelling van de trein, reizigersdrukte, en 20 minuten vertraging bij aankomst. Wat we ons daar bij voor moeten stellen is niet duidelijk. Een gokje? Te korte trein voor te veel volk, omdat de M6 het af lieten weten. Maar dat is dus alleen maar een gokje. De terugrit lijkt op tijd te vertrekken, maar in Genval wordt - aldus Railtime - de trein opgehouden. Meteen krijgt hij een vertraging van 25 minuten aangesmeerd. Als wij aankomen in Halle is de trein gewoon afgeschaft. Gelukkig zijn we vroeg genoeg om een alternatief langs Brussel uit te proberen.

Dat wordt dan de 3707, met 3 ms 96, en blijkbaar is dat nog te kort, want in tweede klasse staan veel reizigers recht. Hoeft het gezegd dat sommigen snel naar eerste afzakken? Controle komt er niet. De trein doet het gelukkig redelijk stipt - ondanks wat dralen tussen Vorst en Brussel blijft de vertraging beperkt. Het wordt nu afwachten hoe de IC naar Charleroi het doet. Voorlopig staat die nog niet met vertraging aangekondigd. Wel lijkt spoor 21, zijn vertrekspoor, nog bezet door een P-trein in vertraging, maar plots wordt hij toch aangekondigd, op het goede moment, op het goede spoor. We vertrekken met 3 minuten vertraging, en hoewel het van De Hoek af traag gaat, halen we Braine-l'Alleud met niet meer dan 5 minuten vertraging. In Luttre zijn het er nog vier, maar het binnenrijden van Charleroi-Sud loopt trager dan normaal: uiteindelijk blijft de trein net onder de zesminutengrens, maar dat maakt niets uit voor onze aansluiting. Ook de 908 die we normaal genomen hadden, komt met een lichte vertraging aanzetten: dat deel van het oorspronkelijke scenario lijkt dus nog te kloppen.

Een kwartet reizigers bedient zich van het Koeterengels dat men binnenkort ook in de Vlaamse scholen wil lanceren. Waarom denkt iedereen toch dat hij perfect Engels spreekt? Hyacinth huivert.

De L-trein naar Couvin moet het doen met een tiental reizigers. Eén van onze reisgenoten uit de IC komt even in eerste zitten, maar houdt dat snel voor bekeken. Er is plaats zat in tweede, en het lijkt er minder op een cel. Zo ver zijn we gekomen, dat reizigers met een eersteklasbiljet tweede klasse verkiezen. Wat voor schitterende treintjes zijn die motorwagens toch!

Van Charleroi-Sud tot La Sambre gaat het over tegenspoor, en van Jamioulx tot Cour-sur-Heure idem dito. Dat eerste heeft te maken met werken net buiten Charleroi-Sud, het tweede met de grote opfrisbeurt van lijn 132. De vernieuwde halten zien er kraaknet uit. In het oude station van Berzée is nu een begrafenisonderneming gevestigd. Zo slecht kan het toch niet gesteld zijn met de veiligheid bij de NMBS?

De dienstregeling van deze trein is duidelijk afgestemd op de werken: meer dan 1 minuut vertraging kosten ze ons niet.

In Couvin willen we om 11:39 een bus nemen van lijn 60/2 (dergelijke nummers zijn de specialiteit van de TEC-Namur-Luxembourg). Maar met wat geluk kunnen we misschien ook nog bus 56 nemen, die van Namur naar Couvin rijdt als sneldienst, en op het einde ook nog even Nismes bedient. Maar blijkbaar is de bus al weg. Blijkbaar, want een behulpzame busklant vraagt of we naar Heer-Agimont moeten, en als ik Nismes antwoord, zegt hij dat we dan de andere bus (de 56) kunnen nemen. Die is nog niet vertrokken. En inderdaad, met 17 minuten vertraging komt die er uiteindelijk toch aan. Het is een bus met wat comfortabeler zitjes, zoals ze wel vaker ingezet worden op deze expresslijn.

 

Voor de terugrit mikken we op de bus van lijn 60/2 van 17:33 in Treignes. Het zwaarste werk zit er ook voor deze bus al op, en met 3 reizigers wordt het een rustige rit naar Couvin. De trein naar Charleroi zou op spoor 2 moeten staan, maar op spoor 1 staat een trein te reutelen. Het laatste motorstel is afgesloten, en het is even wachten voor de bestemming op het front van het eerste stel verschijnt. Toch nog even informeren bij de TBG: het is wel degelijk de trein van 18:10. Zelfs hier probeert men ons op het verkeerde spoor te brengen.

Het is wachten op de aankomst van een andere trein, en we vertrekken met 5 minuten vertraging. Die vermindert gestaag (Philippeville +3, Walcourt +1), maar dan loopt het verkeerd. Vanaf Cour-sur-Heure, waar we alweer moeten wachten op een trein uit de tegenrichting, wordt het +4, en dat is net genoeg om onze aansluiting in Charleroi-Sud te missen. Deze aansluiting wordt trouwens zedig verzwegen door de planner: vroeger waren aansluitingen van 4 minuten in dit station standaard, nu durft men ze niet eens meer suggereren. Het wordt dus een half uurtje wachten in de aangenaam vernieuwde wachtzaal. Tussendoor vangen we ook nog wat op van problemen met de bovenleiding in Châtelet, maar dat deert ons vandaag niet.

De IC naar Essen wordt gereden met een vierledig stel: dat is een anti-agressiemaatregel van enkele jaren geleden. De lange dubbeldektreinen nodigen blijkbaar net iets te veel uit tot allerlei uitspattingen. Met 6 Vlamingen en 4 Spaanse twintigers in eerste vertrekt de trein stipt. Het is tot Luttre wachten op controle. Dan worden de 3 Vlaamse heren in maatpak naar tweede gestuurd. Het dragen van een chic pak is nog altijd niet voldoende om in eerste te mogen zitten. Ook de Spaanse jongeren mogen verhuizen. Ze krijgen eerst nog uitvoerig uitleg over hoe ze in Brussel hun aansluiting naar Leuven kunnen halen, zelfs met een tweede optie, mocht het verkeerd gaan. Na hun vertrek komt de tweede TBG ons nog even toefluisteren dat het nu wel veel rustiger zal worden. De enige overblijvende Antwerpse dame krijgt wel opvallend veel telefoontjes. Ze is erg opgetogen over de nieuwe relaxzetel die ze vandaag gekregen heeft. Verjaard?

De rit verloopt probleemloos: ik hou wel van deze vierledige stellen, behalve op broeierig hete zomerdagen. Dit stel is pas in de was gezet: de vloer glanst.

In Brussel-Zuid hebben we een aansluiting van 5 minuten op hetzelfde perron. Het is een duikbril die op dit uur als IR naar Ath - Geraardsbergen rijdt. Zoals gewoonlijk zit die achter de CR aan, met 2 minuten vertraging als gevolg. In Halle komen we midden in opnames voor nog maar eens een aflevering van Witse terecht. In een mum van tijd passeren hier 5 treinen, je ziet aan het gezicht van Witse dat hij liefst van al het treinverkeer stil zou leggen.

 

Ziezo, in de vertragingsstatistieken lijkt dit een goeie dag: 6/6. Maar van de 6 treinen die we wilden nemen, blijven er maar 2 over, niet toevallig op een lijntje van niemendal. Ik heb in mijn leven tientallen mensen dienstregelingen bezorgd - na een tijdje wist de hele school dat ik de meeste dienstregelingen zo goed als uit het hoofd kende - maar ik weet niet of ik dat vandaag nog zou aandurven. Je moet zo vaak je plannen wijzigen dat het bijna onverantwoord is om onervaren reizigers nog met de trein op pad te sturen: dat sluit mooi aan bij het tarievenbeleid. Dat ik voor deze gratis service aan de NMBS, waarmee ik ongetwijfeld wel een aantal zieltjes voor hen gewonnen heb, nu beloond word met het afschaffen van mijn kaart 50 %, moet ik er maar bijnemen. Ook dat is onderdeel van hun tarievenbeleid.

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/nismes%20-%20treignes/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!