Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
05-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5 augustus 2008
Als er iemand is die in de voorbije decennia zijn stempel gedrukt heeft op wandelen in België als individuele vrijetijdsbeleving dan is het wel Julien van Remoortere. In zijn Groot wandelboek Ardennen (ed.1996) beschrijft hij 100 lusvormige wandelingen - ik verdenk hem van een zekere aversie voor het openbaar vervoer, vandaar de lussen - en één daarvan situeert zich in Wanlin, rustig maar verwaarloosd dorp in de Famenne. De wandeling is net geen 6 km lang, maar als tussendoortje kan zo iets best meevallen. Dat is ook vandaag het geval. Vooral het gedeelte en corniche langs de Lesse is topklasse: een vlot stijgend en dalend rotspad dat ons naar de Pont d'Havenne brengt. Dan wordt het allemaal wat minder, maar paradoxaal genoeg is het laatste stuk langs de dubbelvaks macadamweg nog de moeite waard: dat komt vooral door de vergezichten over de glooiingen van de Famenne, met de Lesse (en zijn bijloop de Biran) helemaal beneden in de vallei. De TWQ bedraagt 40 %, en dat is wat tekenend voor deze streek waar onverharde wegen de neiging hebben dood te lopen.

De verplaatsing verloopt vlot, al kun je de dienstregeling van lijn 166 a (Jemelle - Houyet) niet echt goed gestoffeerd noemen. En de aansluiting in Jemelle is slecht. Het lijnnummer wijst erop dat we hier met een vervangingslijn te maken hebben. Toen de NMBS in de jaren 1950 een hele rits  lijnen sloot, verdween ook de schitterende lijn van Houyet naar Jemelle (via Rochefort). Deze lijn was een onderdeel van een lange lijn 150 Tamines - Dinant - Jemelle; waarom de buslijn destijds 166a gedoopt werd, is me een raadsel. Want je raadt het, het was buslijn 166a die spoorlijn 150 moest vervangen. De NMBS verkocht de verbussing destijds door de vaak povere treindienst te vervangen door een frequentere busdienst; dat was ook hier het geval. Maar de overname door de NMVB, en daarna de opsplitsing van die laatste in De Lijn en de TEC waren even zoveel breekpunten. Telkens ging men over tot een inkrimping van de dienstregeling. Van een weekenddienst is hoegenaamd geen sprake meer.

Van Halle naar Brussel-Zuid gaat het met IR 3908 (9:09 - 9:19; ms 813). De twee vierledige stellen komen in Brussel aan met 1 minuutje vertraging. Dan moeten we IC 2109 (Zuid 9:33 - Jemelle 11:22) nemen: 2 ms 96; wij kiezen voor ms 513; veel verschil maakt het niet uit, want de 2 eersteklasseafdelingen hangen in het midden tegen elkaar geplakt. De trein geraakt geleidelijk vol: vanaf Brussel-Luxemburg worden reizigers met een tweedeklasbiljet toegelaten in eerste. Ik wijs er de treinbegeleider op dat dit niet fair is: ten slotte betalen we 5 keer meer voor onze rit dan de senior aan de overzijde. Misschien is dat de reden waarom de reizigers vanaf Namur naar 2de moeten. Nu, toegegeven, vermoedelijk deed de brave TBG gewoon wat mogelijk was. Met een tweetal jeugdgroepen (één met reservering) en een massa Walibigangers zat de trein inderdaad behoorlijk vol (klassiek zomerverschijnsel voor deze IC's die dan met een te korte samenstelling rijden), en gelukkig bleef het erg rustig. Dankzij de ruime dienstregeling heeft de volledige bezetting (inclusief enkele fietsen) geen dramatische gevolgen voor de stiptheid; in Jemelle komen we één minuut later aan dan voorzien.

Een probleem is dat niet, want de aansluitingstijd is er 48 minuten groot. Tijd voor een koffie in het stationsbuffet. Wie nooit de trein neemt, denkt bij stationsbuffet misschien aan die romantische ruimte uit de films van de jaren 1930 waar reizigers aankomen en vertrekken, met knorrige obers en ontroerende afscheidsscènes, maar tegenwoordig zijn de meeste buffetten verkommerd tot cafés waar de klanten terechtkomen die niet passen in het interieur van de chiquere taveernes. Dat is in Jemelle niet anders, al is de geur van het potje dat hier klaar staat voor het dagmenu best te smaken. We betalen elk 10 cent meer dan op het menu staat (€ 1.60 i.p.v. € 1.50), en op de enige rookvrije (wat een grap!) tafel staat een asbak. Hier was het ook dat ik enkele jaren geleden een smaakloze iced-tea van den Aldi  uit een automaat toverde die nochtans duidelijk Lipton Ice-Tea afficheerde. Inspecteurs van wat dan ook: hier is iets te verdienen!

Het is ab5641-08 (een Jonckheere Transit 2000 van de Autobus Toussaint uit Beauraing) die ons naar Wanlin zal brengen. Blijkbaar is er een belangrijke wielerwedstrijd met aankomst in Jemelle. Op weg naar Rochefort en ook voorbij Rochefort ontplooit zich een stevige politiemacht, naast de gewone vrijwillige signaleurs. Toch komen we op tijd in Wanlin aan. Ik informeer nog even bij de chauffeur of er bussen afgeschaft zullen worden wegens de wedstrijd, maar hij beweert van niet: hoogstens zal er wat vertraging zijn.

Dat blijkt ook bij de terugrit: de bus van 15:31 heeft 5 minuten vertraging, en met 9 minuten aansluitingstijd in Houyet kan het krap worden. Uiteindelijk bereiken we Houyet met 3 minuten vertraging. Nochtans moeten net nu 2 oude dametjes weten hoe laat ze de bus terug hebben, en de chauffeur gaat uitvoerig op hun vraag in. De bus is een wat aftandse Mercedes O.405. Een nummer draagt hij niet meer, al kun je zijn oude nummer nog wel lezen: 5652-41. Dat zou een bus van Penning moeten zijn, maar mogelijk is hij ondertussen tweedehands in een andere garage terechtgekomen.

Van Houyet gaat het met de L 6086 naar Dinant. Een vader met kinderen is per vergissing op spoor 3 op zijn trein gaan wachten. Hij moet met het kroost helemaal over de overweg en dan terug: gelukkig hebben 2 dames de treinbegeleider op de hoogte gebracht. Mw 4157 arriveert met 1 minuutje vertraging in Dinant; ik heb de indruk dat dit minuutje een klassieker is. Op hetzelfde perron staat de Ic 2537 naar Brussel-Zuid te wachten: 2 breaks, wij kiezen voor die vooraan: ms 356. Het wordt een rustige rit tot Brussel-Noord, waar we alweer een minuutje te laat aankomen. Met 5 minuten overstaptijd naar IR 3739 is er niet echt een probleem, zeker niet als blijkt dat deze trein met 6 minuten vertraging aangekondigd staat. Dat worden er uiteindelijk 12, en even denken we erover om de CR naar Braine-le-Comte te nemen. Sommige reizigers doen dat trouwens; uiteindelijk zullen we een drietal minuten voor de CR in Halle aankomen (in ms 563). De treinbegeleider controleert tussen Brussel-Zuid en Halle en 9 (negen!) reizigers worden verzocht een plaatsje te zoeken in tweede, wat moeiteloos lukt. Negen reizigers, dat is één derde van wat er in de eersteklasafdeling zit. Ik besef dat de NMBS met andere prioriteiten worstelt, maar dit gaat toch te ver. Inspecteurs van wat dan ook: hier is iets te verdienen!


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!