Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
06-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 augustus 2008
Dit is een van die zomers waarin je twee dingen kunt doen: zeuren over hoe slecht het weer wel is (terwijl de zomer met de normale waarden flirt, en zelfs iets te warm lijkt te worden...) of profiteren van elke dag goed weer die ons gegund wordt. Dat is de reden van onze driedaagse 4-6 augustus, want voor donderdag en vrijdag lijkt er weer weinig goeds in de maak. Ze voorspellen zowaar zomerse hitte vandaag en dat noopt ons tot een vroege start en een niet te lange wandeling. Tussen Hasselt en Bilzen hangt er een miniem laagje altocumulus castellanus - meestal belooft zoiets niet veel goed. Maar zoals gezegd: genieten wanneer het mogelijk is, en dat zullen we ook doen.
Ik beschik over een niet eens zo oude folder van de VVV Bilzen Wandelgebied Bilzen - Alden Biesen, met o.a. het Alden Biesenpad van iets minder dan 11 km, dat we vandaag willen volgen, maar ook hier heeft de Grote Veranderaar toegeslagen. Van het pad is geen bewegwijzering meer te vinden, want er is ondertussen een nieuwe folder (die we ook kopen) en natuurlijk zijn de parcours op een aantal plaatsen gewijzigd. Koppig als we zijn blijven we toch het oude pad volgen, waarvan we zelfs nog een goed bewaard wegwijzertje terug vinden; op een probleem aan een weide van een boer die waarschijnlijk niet erg hoog oploopt met het begrip Trage Wegen na, is de wandeling nog perfect te volgen.
Bilzen is voor ons een verrassing. Niet alleen kun je langs de Katteberg vlug en aangenaam de stad uit, maar het aantal trage wegen, van loswegen tot echt charmante voetwegjes, is hier nog opvallend hoog. Voeg daar de omgeving van de Commanderij van Alden Biesen en het Apostelhuis bij, en je hebt een  wandeling met klasse. De TWQ bedraagt 64 % en dat is een aangename verrassing.

Zeker tijdens de week is van Halle naar Bilzen sporen geen probleem. In Halle nemen we om 7:09  de IR 3906 (bestaande uit 2 vierledige stellen, waaronder onze 813 van gisteren, waarin we opnieuw terechtkomen) en er volgt meteen een controle door de treinbegeleider. Dat is de verrassing van de dag, en dat zie je ook aan de snuiten van een aantal reizigers dat met veel tegenzin de treinkaart bovenhaalt. Begrijpe wie kan! Ik bedoel uiteraard de reactie van dit geborneerde zooitje zuurbonbons. We komen in Brussel-Zuid aan met een minuut vertraging, wat ons nog 10 minuten geeft voor de overstap op de IC 1506 naar Tongeren van 7:30. Voor ons is het onze maidentrip in deze combinatie rijtuigen - loc - rijtuigen - loc. Omdat ik vermoed dat de trein in Hasselt gehalveerd wordt, stappen we in het tweede treindeel in: daar hangt o.a. M6 61012, en het is loc 2760 die het duwwerk voor haar rekening neemt. Blijkt dat de trein in Hasselt toch niet gesplitst wordt en in zijn geheel doorrijdt naar Tongeren. De trein rijdt zo goed als op tijd over zijn hele traject, maar net voor Bilzen gaat het even langzaam. Zo komen we uiteindelijk toch nog met 2 minuten in het erg goed geconserveerde station van Bilzen aan.

De terugreis verloopt bijna even vlot. IC 1536 (Bilzen 13:52 - Brussel-Noord 15:21 - ms 531) krijgt vanaf Leuven wel de IC naar Oostende voor de voeten en vermoedelijk is dat de oorzaak van de 3 minuten vertraging in Brussel-Noord. Oorspronkelijk was het onze bedoeling om voor een keer door te rijden tot Brussel-Zuid omdat de aansluitingstijd naar IR3286 daar net een paar minuten langer is dan in Brussel-Noord, maar met de vertraging van de 1536 heeft dat geen zin meer. Het moet dan maar de 3936 naar Binche worden (Noord 15:32 - Halle 15:51). Eén vierledig stel lang is deze trein, en geloof het of niet, het is opnieuw de 813: 3 keer in 2 dagen! Die vertrekt dan wel op tijd in Brussel-Noord, maar toch zal hij op weg naar Halle wat vertraging oplopen. Blijkbaar is er wat aan de hand (geweest) op lijn 36 (vandaar misschien de verlate IC naar Oostende, maar ook nog 2 IC's naar Quiévrain met vertraging) en in Halle wordt den Binche ook nog opzij gezet om de IC naar Quiévrain door te laten.

De temperatuur is ondertussen opgelopen tot zo'n 29.5 °, zal ik thuis kunnen aflezen, en in een vierledig stel zorgt de luchtverversing er dan voor dat de hete lucht van buiten lustig naar binnen geblazen wordt. In de jaren 1970 was dat verbeterd comfort...


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!