Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diepenbeek (Schoverikpad)

Ik heb het hier al vaker geopperd: korte wandelingen kunnen verrassend goed zijn, precies omdat alle onnodige ballast in het parcours vermeden kan worden, en men zich kan beperken tot de essentie. We hebben vandaag ervaren dat de omgekeerde redenering ook klopt. We wilden nl. het Schoverikpad in Diepenbeek volgen, en dat is volgens de ontwerpers 30 km lang. (Zelf kom ik aan iets minder dan 29 km, maar het blijft een respectabele afstand.) En ja hoor, hier is het aantal kilometer over weinig interessante betonwegen en door snel groeiende wijken net te hoog om van een aantrekkelijke wandeling te kunnen spreken. Dat de TWQ desondanks nog 46 % bedraagt, is te danken aan de verkenningen van enkele prachtige wandelgebieden: de Maten, het Diepenbekerbos, de Dautewijers en het reservaat De Pomperik-Bosbeemden. Maar precies de poging om al die op zich zeer waardevolle wandelparadijzen met elkaar te verbinden, is wat hoog gegrepen. Spijtig genoeg komt wat uiterst mooi is, daardoor ook minder goed tot zijn recht.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3906 7:09 7:19 +3 (2611 - 61004 - 2626)

Brussel-Zuid - Diepenbeek 1506 7:36 9:04 +1 (2755 - 61043)

 

Diepenbeek - Hasselt 2939 18:09 18:16 +7 (392)

Hasselt - Brussel-Noord 2240 18:31 19:43 stipt (421)

Brussel-Noord - Halle 3741 19:53 20:14 +1 (2733 - 61028)

 

De commentaar:

 

Lijn 26 ligt vanochtend grondig overhoop, als gevolg van nog maar eens een koperdiefstal. Maar gelukkig lijkt dat weinig vat te hebben op de loop van de treinen van lijnen 94 en 96. Zelfs de IR naar Louvain-la-Neuve laat maar drie minuten vertraging optekenen. Hij bereikt Brussel-Zuid na een vlotte rit met nog altijd 3 minuten. Sinds de invoering van M6-rijtuigen voor deze 3906 is er voldoende plaats in deze trein. En toch: als twee Securailagenten in het eersteklasrijtuig verschijnen, verdwijnt een duo reizigers even snel naar het platform. Als schuldbekentenis kan dit tellen.

Ook de rit tussen Brussel-Zuid en Diepenbeek verloopt zonder veel geschiedenis. In Brussel-Noord bedraagt onze vertraging 3 minuten, en voor de rest verloopt alles zo goed als stipt.

 

De terugreis kondigt zich identiek en even eenvoudig aan, maar net als ik aan het verspringen van de seinen op tegenspoor denk dat de IC naar Knokke en Blankenberge precies op tijd rijdt, klinkt de onheilspellende mededeling dat door problemen bij de vorige rit de IC vandaag uitzonderlijk afgeschaft is. We worden, samen met een vijftal andere reizigers, verwezen naar de IR naar Antwerpen die in Hasselt op spoor 3 aansluiting zal geven voor Knokke en Blankenberge. Spijtig genoeg vernemen we even later van een meisje dat met pak en zak klaar staat, dat deze IR zelf negen minuten vertraging heeft. Dat klinkt even later ook uit de luidsprekers: van de aansluiting op spoor 3 is er nu geen sprake meer. (Oh ja, er was wel degelijk een trein op komst, toen ik het sein zag verspringen, maar dat was een 28 met een stevige goederentrein.)

Erg druk is het niet op de IR naar Antwerpen: uiteindelijk komen we 7 minuten later dan voorzien aan in Hasselt, waar we te horen krijgen dat een aansluiting naar Brussel en Gent vertrekt van spoor 1. Dat had ik zelf al uitgekiend: de IC bestaat uit 2 breaks, die ons na een rustige en stipte rit zelfs 3 minuten te vroeg in Brussel-Noord deponeren.

Wie denkt dat alles hier koek en ei is, komt eens te meer bedrogen uit. Zelfs nu staan hier nog 4 treinen aangekondigd met vertragingen in alle maten. We kunnen zelfs de IR naar Binche nog nemen, maar we kiezen toch voor de IR naar Quévy, die op tijd is. Verkeerd gegokt, want de IR naar Binche houdt zich aan zijn voorspelde 18 minuten - voor ons betekent het nauwelijks 3 extra minuten vertraging, bovenop het dikke halve uur dat we opgelopen hebben door het uitvallen van de IC.

Thuis zie ik dat er trouwens wat eigenaardig aan de hand is met die uitgevallen IC: volgens Railtime is die perfect op tijd in Hasselt aangekomen, en dan toch maar afgeschaft tussen Hasselt en Tongeren. De terugrit is dan logischerwijs afgeschaft tussen Tongeren en Hasselt, en is in Hasselt ook op tijd vertrokken. Toen we in Diepenbeek stonden te wachten, reden twee ms 96 in volle vaart richting Tongeren. Het is me een raadsel wat die daar deden.

 

Gelukkig duwt de NMBS ons nog regelmatig met de neus op de feiten: zelfs al lijkt het af en toe wat beter te gaan, het loopt nog altijd vaker mis dan gezond is. 's Avonds, in De Laatste Show, die ik altijd van ver volg, volgt nog maar eens een grapje over de NMBS. Ik blijf me er over verbazen, dat dat nog altijd wat pijn doet…

 

Meer foto's op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/diepenbeek/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!