Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
18-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april 2011 (Franière - Vedrin GR 412)

Het gebeurt niet zo vaak dat we na het stappen van een GR min of meer ontgoocheld thuis komen, zeker niet in het Waalse landsgedeelte, maar vandaag is dat toch wel in enige mate het geval. Eerst en vooral is het oorspronkelijke parcours over zo een 5 kilometer grondig gewijzigd. De reden is niet zo meteen duidelijk, maar misschien heeft men het verstandig geacht te kiezen voor een tracé langs de lelijke, maar niet zo gevaarlijke N93 boven een stuk wandelen langs de iets mooiere, maar veel gevaarlijkere N904. Kiezen tussen de pest en de cholera, kom. Ten tweede wordt over deze wijziging met geen woord gerept op de website van de SGR, en toch is dit geen recente omlegging: dat merk je aan de toestand van de bewegwijzering. En ten derde is de bewegwijzering zelf, zeker rond het Fort van Émines dringend aan vernieuwing toe: je loopt er een tijdje vertrouwend op beschrijving en kaart uit de topogids, en dat gebeurt zelden bij een GR.

 

GR412 is de Sentier des Terrils, en die komen we vandaag maar mondjesmaat tegen. In de plaats daarvan krijgen we toch wel mooie stroken bos, en we passeren langs enkele prachtige kasteelhoeven. Lang geleden stapten we hier trouwens ook al langs een grote lusvormige wandeling Châteaux du nord namurois, die kaderde in een reeks uitgezette, bewegwijzerde wandelingen van de toeristische dienst van de provincie Namur. Ik heb er een tijdje geleden nog eens naar geïnformeerd, maar men heeft de bewegwijzering opgegeven, en de boekjes - uit het pre-pc-tijdperk - zijn niet langer te verkrijgen. Spijtig, want deze wandelingen volgden vaak mooie wegen, al moet gezegd dat ze nogal eens samenvielen met de GR's. Vandaag is het omgekeerde het geval: de GR loopt lang over het oudere pad van de Noord-Naamse kastelen.

Hoogtepunt is vandaag de tocht door het domein van de kasteelhoeve van La Falize. Je moet er wel een minderwaardige strook bij nemen: blijkbaar bestaat er geen goede aanloop, maar in het domein zelf is het volop genieten van aangename wegen, van de Houyoux en vooral van de schitterende kasteelhoeve. Het gebeurt zelden dat je zo een prachtstuk zo dicht kunt naderen.

Onze tocht van Franière naar Vedrin is iets meer dan 18 km lang; de TWQ bedraagt 44 %, en gezien het tegenvallende deel halfweg, valt dit nog best mee!

 

De verplaatsing:

Halle - Mons 3730 9:17 9:51 stipt (2715 - 61044 FSR)

Mons - Franière 3831 10:00 11:02 stipt (839)

 

Vedrin - Namur 17:08 17:19 stipt (ab 5581-45, Mercedes Citaro LE, van Autobus Latour)

Namur - Brussel-Noord 2438 17:51 18:49 +1 (328)

Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:14 +11 (534)

 

De commentaar:

 

Eerst dit: toen we nog allebei een halveprijskaart hadden, zou deze reis ons € 13 minder hebben gekost. Toegegeven, ik hou dan geen rekening met de kosten van de kaart - dat is de houding van de automobilist, die ook alleen maar zijn brandstof rekent; maar we wisten sowieso dat we die kosten er elk jaar opnieuw uit haalden. En ook nog toegegeven: in tweede klasse zou het verschil maar € 8.60 bedragen.

Maar het lijkt me toch te gek dat we voor onze vorige uitstap (heen Liège, terug Libramont - ik had mijn Railpass toen veiligheidshalve zelfs tot Vielsalm ingevuld) niet meer betaalden dan voor ons reisje van vandaag.

En het lijkt me even gek dat wij als zeer regelmatige reizigers voor deze afstanden geen enkel voordeel meer hebben t.o.v. occasionele treinklanten.

 

En dan de reis zelf: doordat de IR Tournai - Jambes wegens de eeuwigdurende werken op lijn 130 tussen Namur en Tamines als omnibus rijdt, hebben wij een tamelijk eenvoudige reis voor de boeg. (Elk nadeel heb zijn voordeel…) We kiezen voor een overstap in Mons; Charleroi-Sud had ook gekund, maar dat kostte ons een extra overstap in Brussel-Zuid.  

De IR naar Quévy rijdt stipt. De TBG horen we alleen even bij het binnenrijden van Jurbise (in beide landstalen, ten behoeve van de Vlamingen die naar Pairi Daiza trekken) en net voor Mons, om aan te kondigen dat je maar best niet achteraan in de trein moet zitten als je naar Frameries en vooral Genly moet. In dat laatste geval is er voor de laatste vijf rijtuigen geen plaats aan het perron, inclusief het eersteklasrijtuig. Hoe dat dan moet als je toevallig daar zit, is niet zo evident.

 

Ook de IR naar Jambes is stipt. Veel valt er over deze reis niet te vertellen. Sinds ik hier de laatste keer geweest ben, is de referentiesnelheid tussen Tamines en Charleroi verhoogd van 100 naar 120. Al die werken leveren dan toch iets op, al is de tijdswinst voor de treinen te verwaarlozen. Alweer een lijn met 2 referentiesnelheden. (Taalkundige vraag: is het dan nog een referentiesnelheid?) Lang geleden voerde men de referentiesnelheid in voor de volledige lijn, en werd voor de rest met permanente vertragingszones gewerkt. Concreet in dit geval: groen-gele borden met een 10 erop tussen Namur en Tamines. Hier heeft men de groene borden met witte cijfers met de 10 gewoon laten staan.

In Tamines ligt een kraaknieuwe spoorlijn naar het zuiden. Ik zie te laat of het om een grondig vernieuwde lijn 150 gaat, dan wel om een compleet nieuwe verbinding. Verrassend dat ik daar ondanks de moderne communicatiemedia nog niets over gelezen heb.

 

De terugreis is al even eenvoudig. Het stadsnet van Namur strekt zich ver uit, tot de omliggende dorpen. Dat hebben we vandaag al gemerkt aan het eindpunt van lijn 9, dat midden de gele koolzaadvelden ligt, maar ook Vedrin is niet meteen veel meer dan een stevig dorp. Toch heeft lijn 24 hier een halfuurbediening, en wat prettig is om merken: daar komt ook volk op af. Ik verwachtte dat de bus voor het station (perron E) zou eindigen, maar we rijden het busstation binnen. De bus vertrekt namelijk meteen opnieuw op lijn 142a. Superefficiënt, dat wel.

IC 2438 lijkt ook op tijd te zullen rijden. Het treingedeelte uit Dinant rijdt dan wel met 2 minuten vertraging binnen, de koppeling met het deel uit Liers verloopt vlot, en we vertrekken op tijd. Opvallend hoe je hier de onervaren van de ervaren reizigers kunt scheiden: de eerste bestormen meteen het deel uit Dinant, dat al wat beter gevuld aankomt, en dus nog beter gevuld wordt, de laatste wachten rustig op de aankomst van het minder drukke tweede deel. Wij zitten helemaal achteraan.

Om het leed van de brand in Etterbeek (door de Walen onveranderlijk als Eterbeek uitgesproken) wat te lenigen, stopt deze trein ook in dat station. Wat het onmiddellijke voordeel daarvan is, is me niet duidelijk. Opvallend: de aankondigers op het perron geven het niet-aangepaste vertrekuur op in Brussel-Luxemburg (38 i.p.v. 39) en Brussel-Schuman (41 i.p.v. 42).

In Brussel-Noord staat een vijftal treinen met een vrij grote vertraging aangekondigd. We komen net te laat om nog mee te rijden met een CR naar Braine-le-Comte met een dik kwartier; ook een IC naar Gent en één naar Charleroi staan nog met vertragingen van meer dan 10 minuten geafficheerd. Voor de IR naar Quévy houdt men het voorlopig bij 5 minuten. Maar ik vermoed dat deze trein gehinderd is door zowat alle andere treinen in vertraging (en dat ook verderop nog zal worden) en het gaat niet echt vlot: Brussel-Noord +7, Brussel-Centraal +9, Brussel-Zuid +9 (ondanks 4 minuten stilstand) en uiteindelijk +11 in Halle. Die vertraging zal trouwens nog verder oplopen, omdat men die CR naar Braine-le-Comte koppig voor de IR laat rijden.

 

Het is nog opvallend warm; het weer spoedt zich met rasse schreden de zomer in. Al zullen we dit vroeg of laat wel weer moeten compenseren. Maar de volksmond wil: "Wat we gehad hebben, hebben we gehad." En wij hebben het dus vandaag gehad: al bij al probleemloze treinverbindingen en een bijwijlen bijzonder aangename tocht langs een zeer wisselvallige GR.

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/franiere%20-%20vedrin/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!