De topogids
van GR 564 (Kempen - Condroz) dateert al van 1993. Het wordt tegenwoordig door
de GR-paden tegen een extra lage gunstprijs verkocht. Het boekje ziet er dan
ook gedateerd uit, met zijn zwart-wit foto's en zijn antieke kaarten. Erger is
dat ook de GR zelf wat opfrissing zou kunnen gebruiken. We vertrekken thuis met
de wetenschap dat de doortocht van het Pijnven grondig gewijzigd (en verlengd)
is - daar dient de website van de GR o.a. voor. Maar we worden nog
geconfronteerd met minstens één andere belangrijke wijziging (in de buurt van
Locht). Tot overmaat van ramp loopt het soms ook fout met de bewegwijzering:
daar zorgen o.m. grondige boomkappingen voor (bij het naderen van de Kiefhoek)
en in dit landje kunnen wegjes nog altijd verdwijnen onder hangars (bij het
naderen van de N73 in Hechtel). Tot daar de negatieve kanten van de wandeling,
die zo'n 22.5 km lang is, en een TWQ haalt van 58 %.
Toch is het
nog altijd een aangename GR, die alleen eens een grondige vernieuwing en een
nieuwe topogids nodig heeft. Zeker wie houdt van tochten door kurkdroge
naaldbossen over wegjes in alle maten en formaten, komt nog best aan zijn
trekken. De laatste 5 km zijn dan weer niet echt interessant meer, maar dat is
Vlaanderen. Het zal nog een jarenlange inspanning vergen om door de heropening
van verdwenen wegen en wegjes opnieuw tot een acceptabel net van mooie
wandelwegen te komen. Nu moet je al te vaak door gebieden die al hun charme
verloren hebben.
De
verbinding:
Halle -
Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +3 (636)
Brussel-Zuid
- Antwerpen-Berchem 4508 9:28 10:08 stipt (2733 - 61008 FCL)
Antwerpen-Berchem
- Lommel 3210 10:19 11:17 +3 (4185)
Hechtel -
Hasselt [18a] 17:51 18:28 (ab4422-35, Van Hool New A360H, Melotte & Cie)
Hasselt -
Brussel-Noord 2240 18:31 19:43 stipt (430)
Brussel-Noord
- Halle 3741 19:53 20:14 stipt (2734 - 61047 FSR)
De
commentaar:
Het
voordeel van stappen in Vlaanderen is dat je niet voortdurend rekening moet
houden met alternatieven, voor als het verkeerd loopt. Niet dat treinen en
bussen hier stipter rijden (vooral bussen rijden zich hier veel regelmatiger
vast dan in Wallonië), maar het is meestal gewoon een kwestie van alles een
uurtje te verschuiven. Meestal lukt dat niet, door de graatmagere busdiensten
van de TEC.
De
aangewezen verbinding van Halle naar Lommel loopt via Lier, maar het kan ook
via Antwerpen-Berchem zonder tijdverlies. En dat wordt het dus.
Van Halle
Naar Brussel-Zuid gaat het met de CR naar Leuven die met enkele minuten
vertraging rijdt. Het is de laatste CR van de ochtendspits met 2 stellen, en
dat is geen overbodige luxe, want deze trein is goed beklant. Vooral Ruisbroek
lijkt als halte in de lift te zitten. Wij krijgen geen controle; laat ons mild
zijn: de TBG zal het zo druk gehad hebben met het aanmaken van biljetten dat
hij zelfs niet vooraan in de trein geraakt is.
De IC naar
Essen heeft niet te veel vertraging en dus kiezen we maar voor die reisweg.
Voorbij Mechelen komt de TBG langs. In totaal worden drie reizigers naar tweede
gestuurd. Ik vind de opmerking van de TBG tekenend voor wat eerste klasse bij
de NMBS geworden is: "This is first class. It's written on the door."
Blijkbaar is dat het enige verschil met tweede geworden. Zonder dat ze zich
daar echt bewust van is, legt ze de vinger op de wonde. Tussen Mechelen en
Berchem gaan de laatste 3 minuten vertraging er aan: we stoppen stipt in
Berchem.
Voor het
laatste schuifje zijn we aangewezen op motorwagens van reeks 41. Niet bepaald
onze keuze, maar kom
De IR bestaat uit 2 motorwagens, waarvan de eerste de
onze wordt, omdat die doorrijdt naar Neerpelt, en dus ook Lommel. Tussen
Berchem en Lier ontspint zich een gesprek met 2 TBG's over wandelen. In dat
gesprek valt ook de naam van een collega, die waarschijnlijk binnen de kortste
keren op de hoogte zal zijn van het gesprek. Hallo, D.! We krijgen nog een
waarschuwing mee over het hete weer in Limburg
In Lier is het
wachten op de IR uit Brussel, die dus ook de onze had kunnen zijn. Zo tekenen
we 5 minuten vertraging op in Lier, en zelfs 8 in Herentals. Maar de
ontkoppeling in Mol verloopt vlot, en uiteindelijk komen we in Lommel aan met 3
minuten vertraging.
Voor de terugrit
uit Hechtel hebben we de keuze tussen een bus van lijn 18a en één van lijn 180.
Die laatste is een snelbus, die inderdaad één volle minuut sneller is tussen
Hechtel en Hasselt. Maar we hebben goed doorgestapt en slagen er nog makkelijk
in om een bus van lijn 18a te nemen om 17:51. (In onze oorspronkelijke planning
hadden we op 18:17 gerekend.) Toen we deze GR de eerste keer liepen, blonken de
halteborden nog uit door hun nietszeggendheid. We kregen toen een opmerking van
de chauffeur omdat we eigenlijk aan de verkeerde halte stonden te wachten. Maar
dat blijkt nu de enige juiste te zijn. We vertrekken met 4 minuten vertraging,
maar de bus komt stipt aan in Hasselt: veel volk heeft hij niet meer geladen
onderweg.
Zo kunnen
we nog makkelijk de IC naar Gent nemen, die trouwens met wat vertraging rijdt -
als gevolg van de voorgaande rit. Met 5 minuten blijft de vertraging nog net
binnen de norm. In Sint-Truiden is er nog altijd geen minuutje af, ook al omdat
4 fietsen en berijders mee moeten. Maar van Landen tot Leuven is er tijd zat,
ondanks een vertragingszone bij km 50.6, en vanaf Leuven rijden we op tijd, en
zelfs te vroeg. In Landen zien we nog IC 516 naar Eupen passeren: volgens
Railtime is de vertraging van meer dan 20 minuten te wijten aan het drukke
treinverkeer
Dat zal wel de reden zijn waarom men hem over de veel tragere
lijn 36 gestuurd heeft. Hoe vaak zijn die meldingen eigenlijk fout? Nu, ik kan
dat ook wel wat begrijpen, want soms is er inderdaad geen eenduidige oorzaak op
te geven. Maar in dit geval ligt dat waarschijnlijk toch wel anders.
In
Brussel-Noord kan ik me nog even storen aan het gedrag van een bende Walibisten
die met IC 2439 mee gekomen zijn. Deuren gaan open en dicht, open en dicht,
open en dicht. Moderne opvoeders spreken in dit geval waarschijnlijk van
uitgelatenheid. Uitgelaten, ja, zoals honden
De IR naar
Quévy bestaat uit een lang stel M6. Plaats genoeg, dus. Hij: "Dat is hier
eerste klasse." - Zij: "We gaan toch hier zitten." The same old
story, altijd opnieuw
Maar ook deze trein zal stipt rijden, en dat is altijd
meegenomen. Van de voorspelde hitte hebben we niet echt veel last gehad. Daar
zijn de dagen nog net iets te kort voor
Foto's van
de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/lommel%20-%20hechtel%20GR564/
|