Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
21-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april 2011 (Lommel - Hechtel GR564)

De topogids van GR 564 (Kempen - Condroz) dateert al van 1993. Het wordt tegenwoordig door de GR-paden tegen een extra lage gunstprijs verkocht. Het boekje ziet er dan ook gedateerd uit, met zijn zwart-wit foto's en zijn antieke kaarten. Erger is dat ook de GR zelf wat opfrissing zou kunnen gebruiken. We vertrekken thuis met de wetenschap dat de doortocht van het Pijnven grondig gewijzigd (en verlengd) is - daar dient de website van de GR o.a. voor. Maar we worden nog geconfronteerd met minstens één andere belangrijke wijziging (in de buurt van Locht). Tot overmaat van ramp loopt het soms ook fout met de bewegwijzering: daar zorgen o.m. grondige boomkappingen voor (bij het naderen van de Kiefhoek) en in dit landje kunnen wegjes nog altijd verdwijnen onder hangars (bij het naderen van de N73 in Hechtel). Tot daar de negatieve kanten van de wandeling, die zo'n 22.5 km lang is, en een TWQ haalt van 58 %.

Toch is het nog altijd een aangename GR, die alleen eens een grondige vernieuwing en een nieuwe topogids nodig heeft. Zeker wie houdt van tochten door kurkdroge naaldbossen over wegjes in alle maten en formaten, komt nog best aan zijn trekken. De laatste 5 km zijn dan weer niet echt interessant meer, maar dat is Vlaanderen. Het zal nog een jarenlange inspanning vergen om door de heropening van verdwenen wegen en wegjes opnieuw tot een acceptabel net van mooie wandelwegen te komen. Nu moet je al te vaak door gebieden die al hun charme verloren hebben.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +3 (636)

Brussel-Zuid - Antwerpen-Berchem 4508 9:28 10:08 stipt (2733 - 61008 FCL)

Antwerpen-Berchem - Lommel 3210 10:19 11:17 +3 (4185)

 

Hechtel - Hasselt [18a] 17:51 18:28 (ab4422-35, Van Hool New A360H, Melotte & Cie)

Hasselt - Brussel-Noord 2240 18:31 19:43 stipt (430)

Brussel-Noord - Halle 3741 19:53 20:14 stipt (2734 - 61047 FSR)

 

De commentaar:

 

Het voordeel van stappen in Vlaanderen is dat je niet voortdurend rekening moet houden met alternatieven, voor als het verkeerd loopt. Niet dat treinen en bussen hier stipter rijden (vooral bussen rijden zich hier veel regelmatiger vast dan in Wallonië), maar het is meestal gewoon een kwestie van alles een uurtje te verschuiven. Meestal lukt dat niet, door de graatmagere busdiensten van de TEC.

De aangewezen verbinding van Halle naar Lommel loopt via Lier, maar het kan ook via Antwerpen-Berchem zonder tijdverlies. En dat wordt het dus.

Van Halle Naar Brussel-Zuid gaat het met de CR naar Leuven die met enkele minuten vertraging rijdt. Het is de laatste CR van de ochtendspits met 2 stellen, en dat is geen overbodige luxe, want deze trein is goed beklant. Vooral Ruisbroek lijkt als halte in de lift te zitten. Wij krijgen geen controle; laat ons mild zijn: de TBG zal het zo druk gehad hebben met het aanmaken van biljetten dat hij zelfs niet vooraan in de trein geraakt is.

De IC naar Essen heeft niet te veel vertraging en dus kiezen we maar voor die reisweg. Voorbij Mechelen komt de TBG langs. In totaal worden drie reizigers naar tweede gestuurd. Ik vind de opmerking van de TBG tekenend voor wat eerste klasse bij de NMBS geworden is: "This is first class. It's written on the door." Blijkbaar is dat het enige verschil met tweede geworden. Zonder dat ze zich daar echt bewust van is, legt ze de vinger op de wonde. Tussen Mechelen en Berchem gaan de laatste 3 minuten vertraging er aan: we stoppen stipt in Berchem.

Voor het laatste schuifje zijn we aangewezen op motorwagens van reeks 41. Niet bepaald onze keuze, maar kom… De IR bestaat uit 2 motorwagens, waarvan de eerste de onze wordt, omdat die doorrijdt naar Neerpelt, en dus ook Lommel. Tussen Berchem en Lier ontspint zich een gesprek met 2 TBG's over wandelen. In dat gesprek valt ook de naam van een collega, die waarschijnlijk binnen de kortste keren op de hoogte zal zijn van het gesprek. Hallo, D.! We krijgen nog een waarschuwing mee over het hete weer in Limburg…

In Lier is het wachten op de IR uit Brussel, die dus ook de onze had kunnen zijn. Zo tekenen we 5 minuten vertraging op in Lier, en zelfs 8 in Herentals. Maar de ontkoppeling in Mol verloopt vlot, en uiteindelijk komen we in Lommel aan met 3 minuten vertraging.

 

Voor de terugrit uit Hechtel hebben we de keuze tussen een bus van lijn 18a en één van lijn 180. Die laatste is een snelbus, die inderdaad één volle minuut sneller is tussen Hechtel en Hasselt. Maar we hebben goed doorgestapt en slagen er nog makkelijk in om een bus van lijn 18a te nemen om 17:51. (In onze oorspronkelijke planning hadden we op 18:17 gerekend.) Toen we deze GR de eerste keer liepen, blonken de halteborden nog uit door hun nietszeggendheid. We kregen toen een opmerking van de chauffeur omdat we eigenlijk aan de verkeerde halte stonden te wachten. Maar dat blijkt nu de enige juiste te zijn. We vertrekken met 4 minuten vertraging, maar de bus komt stipt aan in Hasselt: veel volk heeft hij niet meer geladen onderweg.

Zo kunnen we nog makkelijk de IC naar Gent nemen, die trouwens met wat vertraging rijdt - als gevolg van de voorgaande rit. Met 5 minuten blijft de vertraging nog net binnen de norm. In Sint-Truiden is er nog altijd geen minuutje af, ook al omdat 4 fietsen en berijders mee moeten. Maar van Landen tot Leuven is er tijd zat, ondanks een vertragingszone bij km 50.6, en vanaf Leuven rijden we op tijd, en zelfs te vroeg. In Landen zien we nog IC 516 naar Eupen passeren: volgens Railtime is de vertraging van meer dan 20 minuten te wijten aan het drukke treinverkeer… Dat zal wel de reden zijn waarom men hem over de veel tragere lijn 36 gestuurd heeft. Hoe vaak zijn die meldingen eigenlijk fout? Nu, ik kan dat ook wel wat begrijpen, want soms is er inderdaad geen eenduidige oorzaak op te geven. Maar in dit geval ligt dat waarschijnlijk toch wel anders.

In Brussel-Noord kan ik me nog even storen aan het gedrag van een bende Walibisten die met IC 2439 mee gekomen zijn. Deuren gaan open en dicht, open en dicht, open en dicht. Moderne opvoeders spreken in dit geval waarschijnlijk van uitgelatenheid. Uitgelaten, ja, zoals honden…

De IR naar Quévy bestaat uit een lang stel M6. Plaats genoeg, dus. Hij: "Dat is hier eerste klasse." - Zij: "We gaan toch hier zitten." The same old story, altijd opnieuw… Maar ook deze trein zal stipt rijden, en dat is altijd meegenomen. Van de voorspelde hitte hebben we niet echt veel last gehad. Daar zijn de dagen nog net iets te kort voor…

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/lommel%20-%20hechtel%20GR564/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!