In de
Toeristische Wandelgids van de gemeente Nijlen vonden we de
Driedorpenwandeling, van 16, 23 of 30 km lang. Wij opteren voor de lange
omvaart, de enige die ook echt drie dorpen (Nijlen, Bevel en Kessel) aandoet.
Volgens eigen berekening doen we er zelfs 31.8 km over. Zoals je wel meer hebt
met dergelijke lange lusvormige wandelingen moeten we door meer saaie stukken
dan ons lief is. En ook de TWQ (29 %) is aan de lage kant. Gelukkig zijn er
sporadisch echt mooie, interessante stukjes, die de pil toch wat vergulden: de
Bogaartsheide, de Elzen, Zomerklokje en Steenbeemden, de Kleine Nete en vooral
de Kesselse Heide, niet zo uitgestrekt, maar wel een natuurgebied dat
gekoesterd moet worden. Dat zal ook wel in de optiek passen van de kudde schapen
die daar de natuur beheert.
De
verplaatsing:
Halle -
Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 +6 (215)
Brussel-Zuid
- Lier 3408 8:38 9:21 +5 (2705 - 61070 FCL)
Lier -
Nijlen 2379 9:34 9:43 stipt (923)
Nijlen -
Antwerpen-Berchem 2989 18:57 19:19 stipt (307)
Antwerpen-Berchem
- Halle 3142 19:30 20:41 +13 (649)
De
commentaar:
Zoals wel
meer denk ik bij het invullen van de lijntjes op de Railpass met weemoed terug
aan de halveprijskaart, die zo nodig moest verdwijnen. Vandaag hebben we net zo
een verplaatsing voor de boeg waar die kaart volop haar rol kon spelen, en waar
de Railpass eigenlijk nog te duur voor is. Maar kom, de mens wikt, en de
marketing beschikt
We zijn nog
op tijd voor de CR van 7:58: alles loopt vlot, maar voor je het goed beseft,
heeft ook deze trein 5 minuten vertraging. In Brussel-Zuid zijn dat er al zes
geworden. Sinds de halfuurdienst op deze stoptreindienst tussen Halle en
Brussel is ingevoerd, is het aantal reizigers onmiskenbaar gestegen. Vandaag
zal dat zelfs in de verkoopcijfers tot uiting komen, want er komt zowaar
controle. Dat is altijd verrassend. In Lot is een ruit van een wachthokje
gesneuveld. Wat leven we toch in een heerlijke maatschappij, waar de mensen hun
frustraties straffeloos op hun omgeving mogen afreageren, en waar de fout
uiteindelijk nog bij de maatschappij zelf gelegd wordt, omdat die er niet in
slaagt om preventief op te treden tegen die frustraties.
De IC naar
Turnhout is stipt in Brussel-Zuid aangekomen, en vertrekt ook zo goed als op
tijd. Toch zal hij Brussel-Noord buitenrijden met 4 minuten. Op het bovendek
zitten alleen wij zelf en twee politieagenten. Meteen na Brussel-Noord doet de
TBG zijn ronde: het is een vriendelijke, goedlachse jongeman. Even later komt
hij echter naar de agenten toe gestapt, met in zijn zog een ruig heerschap, dat
zelfs bij het zien van de arm van de wet niet bedaart. Ik vind zwartrijden op
zich al erg genoeg, maar als je het dan niet kunt hebben dat je gepakt wordt,
dat is pas lef hebben. Het incident is snel beslecht: het kost ons maar één
extra minuut vertraging, en die zullen we tot Lier houden.
Opvallend
meiverschijnsel: de scholen breken weer uit hun muren. Het organiseren van schooluitstappen
wordt veroorzaakt door een erg besmettelijk virus, waar ik gelukkig mijn hele
leven immuun ben voor gebleven. Als één collega er één organiseert, voelt de
rest van de bende zich verplicht om ook iets op poten te zetten. De
pedagogische en didactische kwaliteit zijn vaak ondermaats; na enkele jaren
wordt het boeltje dan ook eens grondig opgekuist, omdat het anders met name in
de schone meimaand nog onmogelijk wordt om het normale lesgebeuren te laten
geschieden.
Volgens
Railtime zou de aansluitende L-trein naar Herentals vertrekken van spoor 3. Dat
heeft me bevreemd toen ik het thuis las, want ook de IC naar Turnhout komt op
spoor 3, en die L zou dus wel eens flink in de weg kunnen staan. Toch houdt men
het ook op de tv-schermen vol: spoor 3, in het geel gezet. Ik kijk even op de
gele affiches: die afficheren duidelijk spoor 5, en dat is ook waar de
verwachte duikbrillen staan te wachten. Opvallend: onze TBG van daarnet stapt
mee over, en zal nu deze L-trein doen. Dertien minuten liggen er tussen de IC
en de L, en dat is toch wel een erg efficiënte inzet van personeel, die ongetwijfeld
vaak voor problemen zorgt.
De terugrit
zal noodgedwongen via Antwerpen lopen. De L-trein heeft veel moeite om niet te
vroeg te rijden. De planners raden ons een overstap in Mortsel aan, maar
Mortsel is nu niet bepaald een ideaal overstapstation. We kiezen voor het
veilige Berchem, veilig vooral omdat we dan geen uur hoeven te wachten zoals in
Mortsel, mocht er iets mislopen.
Op dit uur
van de dag fungeert de IR naar Geraardsbergen als stoptrein tussen Antwerpen en
Mechelen. Dat nemen we er graag bij: een overstapvrije verbinding is meegenomen,
met meer dan 30 km in de kuiten. Een jongedame heeft geen biljet. Dat is echt
het moment om in eerste klasse te reizen, ware het niet dat de TBG snel
opdaagt. Ze begint de gewone uitleg over geen tijd en volk aan de loketten,
maar ze krijgt terecht te horen dat ze dat op het perron moet melden, niet in
de trein. (Met één tweeledig stel kan dat geen probleem zijn
) Maar plots begrijpt ze het allemaal niet meer
zo goed, dat Nederlands, dat ze daarna nochtans probleemloos gsm'end zal
gebruiken. Ze krijgt een biljet van 13.20: prachtig is dat: eerste klasse
volle prijs én met maakloon erbovenop.
In Weerde
maken we nog even een onvoorziene stop: de TB denkt blijkbaar nog altijd dat
hij met een echte stoptrein op pad is. Maar minder stipt rijden we daar niet
door. De problemen beginnen pas in Brussel-Zuid: er is iets fout in Ruisbroek,
en na een tijd wachten gaat het over tegenspoor en lijn 96E naar Halle, waar we
dan toch nog 13 minuten later dan voorzien aankomen. Maar in vergelijking met
enkele andere treinen valt dit nog mee. Een kinderhand is gauw gevuld. Al is
dat een van de sterkst gedateerde spreekwoorden die ik ken
Foto's van
de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/nijlen/
In Kessel
kon ik ook nog 2 bussen en 1 trein fotograferen:



|