Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
03-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 mei 2011 (Nijlen)

In de Toeristische Wandelgids van de gemeente Nijlen vonden we de Driedorpenwandeling, van 16, 23 of 30 km lang. Wij opteren voor de lange omvaart, de enige die ook echt drie dorpen (Nijlen, Bevel en Kessel) aandoet. Volgens eigen berekening doen we er zelfs 31.8 km over. Zoals je wel meer hebt met dergelijke lange lusvormige wandelingen moeten we door meer saaie stukken dan ons lief is. En ook de TWQ (29 %) is aan de lage kant. Gelukkig zijn er sporadisch echt mooie, interessante stukjes, die de pil toch wat vergulden: de Bogaartsheide, de Elzen, Zomerklokje en Steenbeemden, de Kleine Nete en vooral de Kesselse Heide, niet zo uitgestrekt, maar wel een natuurgebied dat gekoesterd moet worden. Dat zal ook wel in de optiek passen van de kudde schapen die daar de natuur beheert.


 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 +6 (215)

Brussel-Zuid - Lier 3408 8:38 9:21 +5 (2705 - 61070 FCL)

Lier - Nijlen 2379 9:34 9:43 stipt (923)

 

Nijlen - Antwerpen-Berchem 2989 18:57 19:19 stipt (307)

Antwerpen-Berchem - Halle 3142 19:30 20:41 +13 (649)

 

De commentaar:

 

Zoals wel meer denk ik bij het invullen van de lijntjes op de Railpass met weemoed terug aan de halveprijskaart, die zo nodig moest verdwijnen. Vandaag hebben we net zo een verplaatsing voor de boeg waar die kaart volop haar rol kon spelen, en waar de Railpass eigenlijk nog te duur voor is. Maar kom, de mens wikt, en de marketing beschikt…

We zijn nog op tijd voor de CR van 7:58: alles loopt vlot, maar voor je het goed beseft, heeft ook deze trein 5 minuten vertraging. In Brussel-Zuid zijn dat er al zes geworden. Sinds de halfuurdienst op deze stoptreindienst tussen Halle en Brussel is ingevoerd, is het aantal reizigers onmiskenbaar gestegen. Vandaag zal dat zelfs in de verkoopcijfers tot uiting komen, want er komt zowaar controle. Dat is altijd verrassend. In Lot is een ruit van een wachthokje gesneuveld. Wat leven we toch in een heerlijke maatschappij, waar de mensen hun frustraties straffeloos op hun omgeving mogen afreageren, en waar de fout uiteindelijk nog bij de maatschappij zelf gelegd wordt, omdat die er niet in slaagt om preventief op te treden tegen die frustraties.

 

De IC naar Turnhout is stipt in Brussel-Zuid aangekomen, en vertrekt ook zo goed als op tijd. Toch zal hij Brussel-Noord buitenrijden met 4 minuten. Op het bovendek zitten alleen wij zelf en twee politieagenten. Meteen na Brussel-Noord doet de TBG zijn ronde: het is een vriendelijke, goedlachse jongeman. Even later komt hij echter naar de agenten toe gestapt, met in zijn zog een ruig heerschap, dat zelfs bij het zien van de arm van de wet niet bedaart. Ik vind zwartrijden op zich al erg genoeg, maar als je het dan niet kunt hebben dat je gepakt wordt, dat is pas lef hebben. Het incident is snel beslecht: het kost ons maar één extra minuut vertraging, en die zullen we tot Lier houden.

Opvallend meiverschijnsel: de scholen breken weer uit hun muren. Het organiseren van schooluitstappen wordt veroorzaakt door een erg besmettelijk virus, waar ik gelukkig mijn hele leven immuun ben voor gebleven. Als één collega er één organiseert, voelt de rest van de bende zich verplicht om ook iets op poten te zetten. De pedagogische en didactische kwaliteit zijn vaak ondermaats; na enkele jaren wordt het boeltje dan ook eens grondig opgekuist, omdat het anders met name in de schone meimaand nog onmogelijk wordt om het normale lesgebeuren te laten geschieden.

Volgens Railtime zou de aansluitende L-trein naar Herentals vertrekken van spoor 3. Dat heeft me bevreemd toen ik het thuis las, want ook de IC naar Turnhout komt op spoor 3, en die L zou dus wel eens flink in de weg kunnen staan. Toch houdt men het ook op de tv-schermen vol: spoor 3, in het geel gezet. Ik kijk even op de gele affiches: die afficheren duidelijk spoor 5, en dat is ook waar de verwachte duikbrillen staan te wachten. Opvallend: onze TBG van daarnet stapt mee over, en zal nu deze L-trein doen. Dertien minuten liggen er tussen de IC en de L, en dat is toch wel een erg efficiënte inzet van personeel, die ongetwijfeld vaak voor problemen zorgt.

 

De terugrit zal noodgedwongen via Antwerpen lopen. De L-trein heeft veel moeite om niet te vroeg te rijden. De planners raden ons een overstap in Mortsel aan, maar Mortsel is nu niet bepaald een ideaal overstapstation. We kiezen voor het veilige Berchem, veilig vooral omdat we dan geen uur hoeven te wachten zoals in Mortsel, mocht er iets mislopen.

Op dit uur van de dag fungeert de IR naar Geraardsbergen als stoptrein tussen Antwerpen en Mechelen. Dat nemen we er graag bij: een overstapvrije verbinding is meegenomen, met meer dan 30 km in de kuiten. Een jongedame heeft geen biljet. Dat is echt het moment om in eerste klasse te reizen, ware het niet dat de TBG snel opdaagt. Ze begint de gewone uitleg over geen tijd en volk aan de loketten, maar ze krijgt terecht te horen dat ze dat op het perron moet melden, niet in de trein. (Met één tweeledig stel kan dat geen probleem zijn…)  Maar plots begrijpt ze het allemaal niet meer zo goed, dat Nederlands, dat ze daarna nochtans probleemloos gsm'end zal gebruiken. Ze krijgt een biljet van €13.20: prachtig is dat: eerste klasse volle prijs én met maakloon erbovenop.

In Weerde maken we nog even een onvoorziene stop: de TB denkt blijkbaar nog altijd dat hij met een echte stoptrein op pad is. Maar minder stipt rijden we daar niet door. De problemen beginnen pas in Brussel-Zuid: er is iets fout in Ruisbroek, en na een tijd wachten gaat het over tegenspoor en lijn 96E naar Halle, waar we dan toch nog 13 minuten later dan voorzien aankomen. Maar in vergelijking met enkele andere treinen valt dit nog mee. Een kinderhand is gauw gevuld. Al is dat een van de sterkst gedateerde spreekwoorden die ik ken…

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/nijlen/

 

In Kessel kon ik ook nog 2 bussen en 1 trein fotograferen:


 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (1)

06-05-2011
Geluk gehad
Je hebt zeker geluk gehad bij de terugreis: ik was één uur later thuis omdat de CR 1591 naar Geraardsbergen eerst naar Vorst-Zuid was gereden over lijn 96N, vervolgens - enfin na 20 minuten wachten - terug naar Brussel-Zuid waar we om 21:11 aankwamen en verwezen werden naar CR 1592 om onze reis verder te zetten richting Halle. Groeten, Steven

06-05-2011 om 12:34 geschreven door Steven




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas
  • 14 maart 2024 - Sint-Idesbald - De Panne

    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!